Koordinatorer för ökad skolnärvaro

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Skola och arbetsliv i samverkan
Advertisements

Träder ikraft 2014 Bitte Fritzson.
Psykisk ohälsa – överenskommelse 2014 mellan staten och SKL
VÄSTBAS TIDIGT – TILLSAMMANS Ett sätt att samverka kring barn och unga
hållbar utveckling över gränserna
Lika Behandlings Plan Verksamhetsåret 2012/2013
KIA - Göteborgs Stad Utbildningsförvaltningen har registeransvar
AU Digital samverkan LO Process
Att främja närvaro – för alla elevers rätt till utbildning.
IUP Karin Wennbo Bilderna är från flickr
STUDIEHANDLEDNING I ÅTTA STEG
Jakobsgårdskolan ansvar - kunskap - självkänsla - framtid Lokal arbetsplan Prioriterade mål under året! Pedagogik i klassrummet För att uppnå.
Samordningsplan Rutiner 2012
HLT Hälsa Lärande Trygghet.
Målgrupp Barn och ungdomar i åldern 7 – 16 år i grundskola och grundsärskola. Låg Skolnärvaro Två delar i uppdraget -Tidiga insatser -”Problematisk skolfrånvaro”
VÅGA VISA är ett samarbete mellan Danderyd
ECAR Vi får inte grepp om hela problembilden om vi inte frågar invånarna om deras erfarenheter - En analys av processen med ECAR-forskarcirklarna i Botkyrka.
KOMMUNIKATIONSPLAN – Psynk – skarpt läge 2014
Planering och genomförande av undervisningen
Stöd för analys av självvärdering
Samordnad individuell plan (SIP)
Samordnad Individuell Plan
Spångas EHT-plan en elevhälsoplan efter de nya Allmänna råd för arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram.
Stärkt stöd och skydd för b o u Stärka stödet och skyddet för barn och ungdomar som far eller riskerar att fara illa Barnrättsperspektivet stärks Barn.
BARNET I FOKUS Storforsmodellen.
Hur väl verksamheten uppfyller nationella mål
Projektet Bättre psykosvård Sammanfattning. Projektet bättre psykosvård Projektstart november 2011 Uppdrag: stötta enheter i landet som jobbar med psykosvård.
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Barn och ungas rättigheter BRÅ
ELEVER I SKOLAN = ELIS
Förstärkt samarbete mellan Arbetsförmedlingen och Försäkringskassan
Utbildning i SIP (samordnad individuell plan)
Skolnärvaro Västra Hisingen Sektor utbildning HT 2015
AT-läkarutbildning augusti 2015 PHL Samordning - hur arbetar vi? Försäkringskassan Småland Nordväst Åsa Smedberg Personlig handläggare samordning.
Resultat: Under de två veckorna med schemalagda promenader har de utförts 10 dagar av 14. Välbefinnandekurvan hos de boende visar på en minskad oro och.
Förstelärare, principer från vt Vilken enhet som ska få möjlighet att utse ny förstelärare beslutas av Produktionsdirektör Fördelning per enhet.
Västbusmöte Varför? Inför mötet Under mötet Mål och uppföljning Avslut och utvärdering Västbus.
TILLSAMMANS GÖR VI SKILLNAD. Bakgrund till Mottagningsteamet - Behov av insats, där parterna samverkar i gemensam lokal. - Individen ska inte behöva besöka.
Skoldialogen - samverkan för bästa skola Växjökonferensen den 27 januari 2016 Marie Sedvall Bergsten, Undervisningsråd.
Välkommen!. Sen sommaren 2012 finns en övergripande överenskommelse BUS Gotland för arbetet med barn och unga i behov av särskilt.
Förstärkt samarbete mellan Arbetsförmedlingen och Försäkringskassan.
Skolan som arena för psykisk hälsa Elevhälsoteamen i Enköping och Älvkarleby kommuner 2015 – 2018 BUP Akademiska sjukhuset Attention i Enköping och Tierp-Älvkarleby.
SIP - ett makalöst samverkansverktyg!. Vad är en SIP ? Varför behövs en SIP ? Vem kan ta initiativ till en SIP ? Hur går SIP-arbetet till?
Lärmöte IT-stöd för Processer Resultatredovisning.
Skolan som arena för psykisk hälsa
Skolinspektionen i Almedalen 2017
- En analys av processen med ECAR-forskarcirklarna i Botkyrka
Nuläget i Älvkarleby kommun
Riskbedömning vid förändring i verksamheten
Presentation av tjänst
Lag samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård (2017:612) Träder i kraft 1 januari 2018 enligt beslut 15 juni 2017 och har bestämmelser.
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Hemtjänstprocessen, bakgrund
Team förebygg Samverkan mellan skola och socialtjänst
Ny Remissrutin till BUP
SSPF Socialtjänst – Skola – Polis – Fritid
Samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård
Dagens innehåll Vad är tilläggsbelopp? Omfattande behov
Samordnare samsjuklighet
Regionalt utvecklingsarbete EBP inom verksamhetsområdet stöd till individer med funktionsnedsättning
Nyheter i skollagen från och med 1. 7
Samprojekt mellan Skola, BUP och IFO
Arbets/aktivitetsplan Implementering av samverkanslagen
Samordningsförbundet
Längre eller upprepad frånvaro
Nyheter i skollagen från och med
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Dnr: SKF2019/008 Beslut av Styrgrupp närvård:
Den här delen i presentationen skall handla om Mätning och mätresultat
METOD Strategisk kompetensförsörjning
Presentationens avskrift:

Koordinatorer för ökad skolnärvaro Pelle Åström Helena Matej Anders Olsson Projektledare/Koordinator Koordinator Koordinator Utbildningsförvaltningen – Socialförvaltningen - Omsorgsförvaltningen 15 februari 2018

Koordinatorer för ökad skolnärvaro Utredning inför skolnärvaroprojekt Fyra utvecklingsområden Kommunen ska tillhandahålla insatser som är anpassade utifrån barnets/den unges individuella behov Insatserna ska erbjudas i rätt tid Kommunens verksamheter ska arbeta tillsammans med familjen så att barn/unga och deras vårdnadshavare är delaktiga och känner tilltro till det stöd de får Kommunens verksamheter ska jobba samordnat med ett helhetstänk

Koordinatorer för ökad skolnärvaro Nämnderna fattade beslut om att följande skall ske inom projektet: Upprätta centrala skolnärvarorutiner Genomföra kompetenssatsningar Utse samordnare på samtliga skolor Tre Koordinatorstjänster Bilda en strategisk ledningsgrupp/styrgrupp

Koordinatorer för ökad skolnärvaro Samverkansprojekt mellan Utbildningsförvaltningen, Socialförvaltningen och Omsorgsförvaltningen Syftet med satsningen är att bidra till att elever med oroväckande skolfrånvaro får den hjälp och det stöd de behöver för att återgå till sina studier Säkra elevens/vårdnadshavarnas delaktighet

Koordinatorer för ökad skolnärvaro Satsningen har två kärnkomponenter Ta fram långsiktiga metoder för analyser, fortsatt arbete, dokumentera och säkerställa att enhetliga och kända rutiner finns på plats Koordinatorerna ska fungera som en samordnande länk som arbetar med utgångspunkten i elevens och familjens behov

Koordinatorer för ökad skolnärvaro För att elever ska kunna ingå i projektet ska skolan tidigt uppmärksammat elevens frånvaro utrett orsak samt satt in de åtgärder som skolan förfogar över kontakta koordinatorerna när skolans insatser inte gett resultat i form av ökad skolnärvaro inom 2 månader Beställningen ska innehålla frånvarostatistik tre månader bakåt kartläggning/utredning av orsak till skolfrånvaro eventuellt åtgärdsprogram insatser och utfall

Koordinatorer för ökad skolnärvaro Processen för samordningen Skolan uppmärksammar att en elev har problematisk frånvaro, utreder orsaker och sätter in rimliga åtgärder Skolan kontaktar koordinatorerna när skolans insatser inte gett resultat i form av ökad skolnärvaro inom 2 månader Koordinatorn, skolan och elev/vårdnadshavare träffas. Samtycke inhämtas från elev och vårdnadhavare. Under mötet görs en nulägeskartläggning. Behov hos elev och förälder gås igenom tillsammans Koordinatorn kontaktar aktuella verksamheter baserat på skolans utredning och det gemensamma mötet med vårdnadshavare/elev. Därefter kontaktas respektive verksamhet för att boka in ett gemensamt möte. Koordinatorn håller därefter i samordningen kring de insatser som finns runt eleven och familjen utifrån skolsituationen. De åtgärder som beslutats följs kontinuerligt upp av koordinatorn, som vid behov kallar till nya möten. Koordinatorn är tillgänglig för familjens frågor och om nya behov uppstår för eleven/familjen Koordinatorns insats slutar när samordningen fungerar eller när eleven återgått till sina studier, men kan kopplas in igen om behov uppstår. Koordinatorn följer upp direkt efter avslutad insats samt 6 månader efter avslutad insats

Koordinatorer för ökad skolnärvaro Kartläggningsmaterial http://konsultativtstod.uppsala.se/

Koordinatorer för ökad skolnärvaro Utvärdering av projektet Aktiviteter och prestationer mäts kontinuerligt under projektet Effekterna av insatserna mäts genom för- och eftermätningar på individnivå samt en uppföljande mätning 6 månader efter avslutad insats Projektet pågår fram till december 2019

Koordinatorer för ökad skolnärvaro Pelle Åström Per.astrom@uppsala.se 727 72 38 Helena Matej Helena.matej@uppsala.se 727 75 42 Anders Olsson Anders.olsson3@uppsala.se 727 75 45