ANDT i Kalmar län
Disposition ANDT-strategin Trender nationell nivå Regional lägesbild – fokus unga Förebyggande arbete
ANDT-arbetet, hela kedjan från nationell till lokal nivå Landstinget, RFKL Landstinget, RFKL En sektorsövergripande samordning behövs för att regeringens mål och inriktning med ANDT-politiken ska kunna spridas och vara vägledande för samtliga berörda aktörer på nationell, regional och lokal nivå. Det är därför viktigt att varje aktör ser sin roll i kedjan. Det är genom att arbeta i en gemensam riktning som vi skapar goda förutsättningar för ett kvalitativt och jämlikt ANDT-arbete. Som ANDT-samordnare på Länsstyrelsen ligger det i min funktion att utgöra länken mellan det lokala och det nationella. Att den nationella politikens intentioner i handlingsplanen når ut på regional och lokal nivå. Men också att lokala och regionala nivåns förutsättningar och behov synliggörs för den nationella nivån. Att det finns en samordnande funktion på såväl nationell som lokal nivå är avgörande för att den här kedjan ska hålla ihop.
En samlad nationell ANDT-strategi Som ni kanske redan vet så har vi i Sverige en samlad nationell ANDT-strategi. Tidigare har man på nationell nivå arbetat mer i stuprör, men en nationell handlingsplan för alkoholförebyggande arbete, enför narkotikaförebyggande arbete osv. Men år 2011 fattade den då alliansstyrda regeringen beslut om en samlad ANDT-strategi, med målområden från det främjande och förebyggande, till tillsyn och vård och behandling. 2016 fattade vår nuvarande regering beslut om en fortsatt strategi där målområdena i stort låg fast. Vi som arbetar med ANDT-frågorna ser det som väldigt positivt att det på nationell nivå finns en samsyn över partigränserna av ANDT-arbetet, vilket ger en långsiktighet i arbetet.
Regionala strategin - Gäller 2017-2021 - Innehåller 40 insatser fördelade på fem mål där regionala och lokala aktörer är satta som ansvariga. ”Grund- och gymnasieskolor ska ha en ANDT-policy.” ”Användning av arbetssättet samordnad individuell plan (SIP) i länets kommuner.”
Regionala strategin Vi vill förbättra regional samverkan, undvika ”stuprör” och att strategin ska förankras och användas. Länsstyrelse, Landstinget, Regionförbundet, Polismyndigheten och länets 12 kommuner ställer sig bakom strategin. Ska ses som ett hjälpmedel till lokala nivån.
Trender nationell nivå
Ungas användning åk9 och gy2
Ungas användning av narkotika Procentuellt stabilt över tid, men de som brukar gör det mer…
Andelen rökare i årskurs 9 och gymnasiets år 2 Andelen rökare i årskurs 9 och gymnasiets år 2. Procentuell fördelning efter kön. 1974–2017. Procent
Andelen alkoholkonsumenter i årskurs 9 och gymnasiets år 2, efter kön Procent
Varför är det så? Hälsotrend Folkhälsokunskap Långsiktigt förebyggande arbete Tillgångsbegränsning – lagar och regler Närvarande och jämlikt föräldraskap Internet och smartphones … och tyvärr ökning psykisk ohälsa och färre relationer
Regional lägesbild By Lokal_Profil, CC BY-SA 2.5,
Genomsnittlig årskonsumtion i liter ren alkohol (100 %) i ILFA-kommunerna i Kalmar län respektive länet och riket. Årskurs 9. 2017.
Genomsnittlig årskonsumtion i liter ren alkohol (100 %) i ILFA-kommunerna i Kalmar län respektive länet och riket. Gymnasiets år 2. 2017.
Andelen elever i årskurs 9 som använt narkotika de senaste 12 månaderna i kommuner i Kalmar län och riket. År 2015 & 2017. Procent
Andelen elever i gymnasiets år 2 som använt narkotika de senaste 12 månaderna i kommuner i Kalmar län och riket. År 2015 & 2017. Procent
Andelen elever i årskurs 9 som röker i Kalmar län och i riket Andelen elever i årskurs 9 som röker i Kalmar län och i riket. 2015 och 2017. Procent Röker ibland Röker dagligen/nästan dagligen
Andelen elever i gymnasiets år 2 som röker i Kalmar län och i riket Andelen elever i gymnasiets år 2 som röker i Kalmar län och i riket. 2015 och 2017. Procent Röker ibland Röker dagligen/nästan dagligen
Förebyggande arbete – vad kan vi göra?
”Vi har inte råd att inte arbeta förebyggande” Missbrukare ett år Kommun 259 000 kr Samhället 1 653 000 kr 19 pers hela inkomstskatt..! Liv i utanförskap (30 år) 7 mkr Om missbrukare 30 mkr - Om livsstilskriminell 50 mkr Kostnad ANDT-samordnare – ca 500 000 kr 1 år 5 år 30 år Arbetsförmedling 26 375 122 115 474 325 Försäkringskassan 113 833 527 036 2 047 145 Kommunen 258 979 1 199 047 4 657 409 Landstinget 62 234 288 135 1 119 190 Rättsväsendet 651 340 3 015 634 11 713 504 Övriga 540 000 2 500 143 9 711 206 Summa 1 652 761 7 652 109 29 722 778 Ingvar Nilsson, DET ÄR BÄTTRE ATT STÄMMA I BÄCKEN ÄN i ÅN , 2008 Ingvar Nilsson, DET ÄR BÄTTRE ATT STÄMMA I BÄCKEN ÄN i ÅN , 2008 + 7 inflation 2008-2017 (SCB) 290 000*0,3=87 000
Glöm inte sociala effekterna..! 2 100 barn (4–5%) i Kalmar län lever i familj med beroende/missbruk. 75 st 15-åringar stannar hemma en dag från skolan, ta hand om närstående, psykisk ohälsa/beroende/missbruk. Var fjärde kvinna utsatt för brott i nära relation under sin livstid. 4–5 under 18 ger 2 100 barn (Föräldrar i beroende- och missbruksvård och deras barn, CAN) Var fjärde kvinna utsatt för brott i nära relation under sin livstid (https://www.bra.se/brott-och-statistik/statistik-utifran-brottstyper/vald-i-nara-relationer.html) 75 st 15-åringar stannar hemma en dag från skolan, ta hand om närstående (Socialstyrelsen, NKA, 3% av 15 åringarna)
Framgångsrikt lokalt arbete Utgår från forskning Kartläggning av resurser och problem – utgår från behov Samsyn/Styrning/Struktur Mobilisera många aktörer i kommunen Inkluderar både tillgänglighet och efterfrågan Politisk vilja och handlingskraft, stöd och engagemang från kommunledning Samordnare med tydligt uppdrag och mandat Lokala media (opinion/stöd hos befolkningen) – sociala medier Uppföljning och utvärdering Tillräcklig tid
Vad kan man göra? Grunden för framgångsrikt arbete är policy/handlingsplan och samordnare Få evidensprövade metoder – Folkhälsomyndigheten förvaltar och rekommenderar…. ….? Bästa tillgängliga kunskap
Risk- och skyddsfaktorer Liv och hälsa ung i Örebro län, 2014 Knut Sundell m.fl., Elever på vift, vilka är skolkarna?
Vad kan man göra? Generella: Pax i skolan, ANDT på schemat, Föräldrastöd (Effekt, Komet, föräldrainformation/-brev,-kampanjer, -möten), ANDT-policy i kommunerna (skolor, arbetsplatser etc), SMADIT, BIM, BVC/BHV, uppmärksamhetsveckor, skyddade boenden, riskhelger Alkohol: Tillsyn, AAS, Kronobergsmodellen, Hejdå alkoholskador, Audit Narkotika: Krogar mot knark, Kaggpiloten, Cannabiskampanjer, Dudit Dopning: PRODIS Tobak: Tillsyn, Tobaksfri duo, SOTIS, Tobaksfri utmaning, Tobacco endgame
Om inte dammen håller då…? Övergång till Victroia RFKL om missbruksvård
Gemensamma Presidie- konferenser Länsgemensam ledning i samverkan inom socialtjänst och angränsande område hälso- och sjukvård Länsgemensam ledningsgrupp Gemensamma Presidie- konferenser Berednings- grupp Utvecklings-råd Äldre Missbruk & Beroende Barn & unga Psykisk hälsa Folkhälsa e-hälsa
Alkoholrelaterad sjukdom och dödlighet ökande trend jämfört med riket Barn till föräldrar med missbruk löper fyra till sju gånger så stor risk att utveckla eget missbruk Vi behöver… Tidigt upptäcka risk-, och missbruk för att nå föräldrar och upptäcka barnen Stödja relationer mellan barn och förälder Erbjuda stöd för barnen och samtidigt Erbjuda stöd för föräldern och de anhöriga arbeta familjeorienterat Utveckla arbetet med ungdomar och unga vuxna med eget missbruk
Handlingsplan för missbruk och beroende
Bakgrund Mål för både SKLs kongress och SKLs styrelse Handlingsplanen SKL ska verka för att kommunernas och landstingens missbruks- och beroendevård präglas av förbättrad samverkan, samordning och ansvarsfördelning (kongressperioden 2016-2019) Missbruk och beroende ska bli en av SKLs prioriterade frågor 2017-2018 Handlingsplan tas fram Handlingsplanen riktar sig till beslutsfattare, omfattar tidig upptäckt/tidiga insatser, stöd och behandling (ej generellt förebyggande, ej specifikt spel), gäller för målgruppen barn och unga 13-29 år, och beslutas enligt nuvarande tidsplan av SKLs styrelse 15 juni 2018 Handlingsplanen är inte ett kunskapsstöd för professionen, utan riktar sig till politiker och tjänstemän på en ”högre” nivå. Svårt att undvika förebyggande arbete. Kommer att finnas med i någon mån men inget fokus. Inte heller djupdykning i spel om pengar trots ny lagstiftning från årsskiftet. Många av åtgärdsförslagen kommer dock att vara generiska och även innefatta spel.
Syftet….. ……med handlingsplanen är att bidra till att minska missbruket bland barn och unga genom att bl.a utgöra underlag för att stödja utvecklingsarbetet som är kunskapsbaserat och som bygger på bättre samverkan och samordning mellan aktörerna tydliggöra ansvarsfördelningen mellan olika huvudmän tydliggöra gränssnittet mellan hälso- och sjukvård och socialtjänst när det gäller stöd och behandling till personer med missbruks- och beroendeproblematik stödja etablering och skapa hållbara strukturer på lokal, regional och nationell nivå för att uppnå ovanstående, tydliggöra behovet av åtgärder som kan minska missbruket bland barn och unga
Process Hösten 2017 Januari – Februari 2018 Mars – April 2018 Maj – Juni 2018 Kunskapsinhämtning Förankring av vilka problem som ska lösas med handlingsplanen Handlingsplanen skrivs med hjälp av bl.a. expertgrupp och intern projektgrupp Kunskapsinhämtning: Massvis med rapporter om sakernas tillstånd. Kompletterat med att ringa in och förankra vilka problem vi ska lösa med handlingsplanen. Skapa en gemensam bild. SKL:s nätverk, t.ex. MILK (personer som arbetar med missbruk/beroende i kommuner, landsting och regioner), Barn och unga-nätverket (utvecklingsledare som arbetar med den sociala barn- och ungdomsvården), Socialchefer, psykiatrichefer, hälso- och sjukvårdsdirektörer, skolchefer. Referensgrupp, bestående av brukar- och intresseorganisationer, myndighetsföreträdare (Socialstyrelsen, Folkhälsomyndigheten, Skolverket, Polisen, Kriminalvården, SiS och MUCF) samt fackliga organisationer. Handlingsplanen skrivs nu, där denna workshop med expertgruppen är till hjälp. Även experter internt på SKL i en projektgrupp. Förankring av åtgärdsförslag: på samma sätt som förankringen av problembilden plus ett möte med politiker från kommun och landsting. Intern administrativ process på SKL fram till beslut i SKLs styrelse den 15 juni. Beslut Förankring av åtgärdsförslag i referensgrupp, nätverk och politikermöte Intern förankringsprocess av handlingsplanen på SKL
Ordmolnet visar vad de 13 experterna lyfte som viktigast att jobba med för att få en förändring. Detta har sedan byggts på i förankringsprocessen under hösten. Presentation
Vad ska vi fokusera på? Sammanfattningsvis 180122 Identifiera olika aktörer Roller Samarbeten Åldersgränser Gemensamt Team och mottagningar Nämnder Avtalssamverkan Ekonomi Individen i fokus Utgå från individens behov Brukarinflytande Tillgänglighet Jämlikt Anhörigperspektiv Systematisk uppföljning Individnivå Verksamhetsnivå Samsjuklighet Psykisk ohälsa – missbruk Fysisk funktionsnedsättning – missbruk Personer som omfattas av LSS – missbruk Neuropsykiatrisk funktionsnedsättning (ADHD t.ex.) – missbruk Viktiga aktörer för tidig upptäckt Skolan Ungdomsmottagningar BUP Primärvården Föreningsliv Föräldrar Kompetens …..utveckling …..försörjning Omsätta forskning till praktik Implementeringsstöd Följsamhet till riktlinjer Bollandet mellan instanser Ansvaret Pengarna Juridiken Skolan som gemensam arena Fånga upp - alla barn/ungdomar går i skolan Elevhälsan! Samarbete med andra – andra aktörer komma in i skolan (skolan behöver inte göra allt) Klara skolan = skyddsfaktor Detta sammanfattar i någon mån det som kommit fram i förankringsarbetet hittills. Innefattar både problem och områden att hitta lösningar i. Samordning och samverkan mellan olika aktörer Samtidiga insatser Enkla kontaktvägar Synsätt Stigmatisering Vård – straff Sjukdom – socialt problem Olika kulturer kommun – landsting Nya målgrupper = behov av kulturkompetens Stärka samarbetet mellan och inom huvudmännen Samverkansöverenskommelserna SIP
Tack för uppmärksamheten! Olof Emilsson ANDT-samordnare Länsstyrelsen Kalmar län olof.emilsson@lansstyrelsen.se Victoria Häggerud Regional utvecklingsledare inom missbruk och beroende samt psykisk hälsa Regionförbundet i Kalmar län vhd@rfkl.se