Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Länsgemensam ledning i samverkan

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Länsgemensam ledning i samverkan"— Presentationens avskrift:

1 Länsgemensam ledning i samverkan
Inom socialtjänst och angränsande område Hälso- och sjukvård i Kalmar län

2 https://youtu.be/ms6Nt5JIJ2E

3 Respektive stödstruktur möts på den gemensamma arenan mellan kommunernas socialtjänst (skola) och angränsande hälso- och sjukvård Respektive stödstruktur möts gemensamt i LGL för att utveckla de välfärdsfrågor som man har gemensamma mellan landstinget och kommunerna. Regionförbundet i Kalmar län

4 Gemensamma Presidie- konferenser
Länsgemensam ledning i samverkan inom socialtjänst och angränsande område hälso- och sjukvård Länsgemensam ledningsgrupp Gemensamma Presidie- konferenser * I de samordnande grupperna ingår personer utifrån huvudman, geografi, storlek på kommun, funktion. Berednings- grupp Utvecklings-råd Äldre Missbruk & Beroende Barn & unga Psykisk hälsa Organisationskarta för LGL, socialtjänst och angränsande hälso- och sjukvård. Ledningsgruppen består av förvaltningscheferna på landstiget, samtliga social- och omsorgschefer, två brukarrepresentanter och en plats för regionförbundet. Social handläggare på RF har samordnar- och sekreterarfunktion. Beredningen består av tre representanter ifrån landsting och kommun vardera, en regionförbund, en brukarrepresentant samt den sociala handläggaren. Samordnande grupperna samordnas av en regional utvecklingsledare samt medarbetare ifrån kommuner och landsting. Brukarrepresentation utifrån direkta uppdrag. Folkhälsa och eHälsa/ digitalisering ska ingå i alla utvecklingsområden som ett perspektiv. Utvecklingsråd, Länsgrupp hab/ rehab och Informationsöverföringsgruppen är tvärgående arbetsgrupper som arbetar utefter separata uppdragsbeskrivningar, har specifika frågor kopplade till respektive uppdrag. Folkhälsa e-hälsa

5 LOB- arbetsgrupp Torsås Emmaboda Nybro Kalmar Mörbylånga Borgholm Mönsterås Högsby Oskarshamn Hultsfred Vimmerby Västervik Samverkansgrupp för individärenden Samverkansgrupp för individärenden Samverkansgrupp för individärenden Lokala samverkansgrupper med representanter från kommun, primärvård och psykiatri

6 Missbruks- och beroendevård
Samverkan Metodutbildningar (vissa i samarbete med KTC) Brukarmedverkan Förbättrad medicinskt omhändertagande samt stöd- och behandlingsinsatser för personer omhändertagna enligt LOB Familjeorienterat arbetssätt Regional ANDT-strategi Brukarrevision

7 Regional samverkansöverenskommelse mellan Landstinget i Kalmar län och kommunerna i Kalmar län kring personer med riskbruk, missbruk och beroende Skyldighet sedan 2013 Lokala samverkansöverenskommelser i varje kommun mellan psykiatri, primärvård och kommunen Från och med 2018 ingår även problem med spel om pengar Regionförbundet i Kalmar län

8 Missbruks- och beroendevård
Omvärldsbevakning: Nationell nivå – SKL, Socialstyrelsen, Socialdepartementet MILK-nätverket SKL

9 Handlingsplan för missbruk och beroende

10 Bakgrund Mål för både SKLs kongress och SKLs styrelse Handlingsplanen
SKL ska verka för att kommunernas och landstingens missbruks- och beroendevård präglas av förbättrad samverkan, samordning och ansvarsfördelning (kongressperioden ) Missbruk och beroende ska bli en av SKLs prioriterade frågor Handlingsplan tas fram Handlingsplanen riktar sig till beslutsfattare, omfattar tidig upptäckt/tidiga insatser, stöd och behandling (ej generellt förebyggande, ej specifikt spel), gäller för målgruppen barn och unga år, och beslutas enligt nuvarande tidsplan av SKLs styrelse 15 juni 2018 Handlingsplanen är inte ett kunskapsstöd för professionen, utan riktar sig till politiker och tjänstemän på en ”högre” nivå. Svårt att undvika förebyggande arbete. Kommer att finnas med i någon mån men inget fokus. Inte heller djupdykning i spel om pengar trots ny lagstiftning från årsskiftet. Många av åtgärdsförslagen kommer dock att vara generiska och även innefatta spel.

11 Syftet….. ……med handlingsplanen är att bidra till att minska missbruket bland barn och unga genom att bl.a utgöra underlag för att stödja utvecklingsarbetet som är kunskapsbaserat och som bygger på bättre samverkan och samordning mellan aktörerna tydliggöra ansvarsfördelningen mellan olika huvudmän tydliggöra gränssnittet mellan hälso- och sjukvård och socialtjänst när det gäller stöd och behandling till personer med missbruks- och beroendeproblematik stödja etablering och skapa hållbara strukturer på lokal, regional och nationell nivå för att uppnå ovanstående, tydliggöra behovet av åtgärder som kan minska missbruket bland barn och unga

12 Process Hösten 2017 Januari – Februari 2018
Mars – April Maj – Juni 2018 Kunskapsinhämtning Förankring av vilka problem som ska lösas med handlingsplanen Handlingsplanen skrivs med hjälp av bl.a. expertgrupp och intern projektgrupp Kunskapsinhämtning: Massvis med rapporter om sakernas tillstånd. Kompletterat med att ringa in och förankra vilka problem vi ska lösa med handlingsplanen. Skapa en gemensam bild. SKL:s nätverk, t.ex. MILK (personer som arbetar med missbruk/beroende i kommuner, landsting och regioner), Barn och unga-nätverket (utvecklingsledare som arbetar med den sociala barn- och ungdomsvården), Socialchefer, psykiatrichefer, hälso- och sjukvårdsdirektörer, skolchefer. Referensgrupp, bestående av brukar- och intresseorganisationer, myndighetsföreträdare (Socialstyrelsen, Folkhälsomyndigheten, Skolverket, Polisen, Kriminalvården, SiS och MUCF) samt fackliga organisationer. Handlingsplanen skrivs nu, där denna workshop med expertgruppen är till hjälp. Även experter internt på SKL i en projektgrupp. Förankring av åtgärdsförslag: på samma sätt som förankringen av problembilden plus ett möte med politiker från kommun och landsting. Intern administrativ process på SKL fram till beslut i SKLs styrelse den 15 juni. Beslut Förankring av åtgärdsförslag i referensgrupp, nätverk och politikermöte Intern förankringsprocess av handlingsplanen på SKL

13 Ordmolnet visar vad de 13 experterna lyfte som viktigast att jobba med för att få en förändring. Detta har sedan byggts på i förankringsprocessen under hösten. Presentation

14 Vad ska vi fokusera på? Sammanfattningsvis 180122
Identifiera olika aktörer Roller Samarbeten Åldersgränser Gemensamt Team och mottagningar Nämnder Avtalssamverkan Ekonomi Individen i fokus Utgå från individens behov Brukarinflytande Tillgänglighet Jämlikt Anhörigperspektiv Systematisk uppföljning Individnivå Verksamhetsnivå Samsjuklighet Psykisk ohälsa – missbruk Fysisk funktionsnedsättning – missbruk Personer som omfattas av LSS – missbruk Neuropsykiatrisk funktionsnedsättning (ADHD t.ex.) – missbruk Viktiga aktörer för tidig upptäckt Skolan Ungdomsmottagningar BUP Primärvården Föreningsliv Föräldrar Kompetens …..utveckling …..försörjning Omsätta forskning till praktik Implementeringsstöd Följsamhet till riktlinjer Bollandet mellan instanser Ansvaret Pengarna Juridiken Skolan som gemensam arena Fånga upp - alla barn/ungdomar går i skolan Elevhälsan! Samarbete med andra – andra aktörer komma in i skolan (skolan behöver inte göra allt) Klara skolan = skyddsfaktor Detta sammanfattar i någon mån det som kommit fram i förankringsarbetet hittills. Innefattar både problem och områden att hitta lösningar i. Samordning och samverkan mellan olika aktörer Samtidiga insatser Enkla kontaktvägar Synsätt Stigmatisering Vård – straff Sjukdom – socialt problem Olika kulturer kommun – landsting Nya målgrupper = behov av kulturkompetens Stärka samarbetet mellan och inom huvudmännen Samverkansöverenskommelserna SIP


Ladda ner ppt "Länsgemensam ledning i samverkan"

Liknande presentationer


Google-annonser