Stockholm – en ledande cykelstad Budgetsatsningar 2016

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Stockholm – en ledande cykelstad Budgetsatsningar 2016 Daniel Helldén, trafikborgarråd (MP) På väg mot.
Advertisements

Medborgarundersökning 2015 Nacka kommun Tabeller och diagram Bilaga till tjänsteskrivelse KFKS 2016/ Här visas värden utan felmarginaler. Det bör.
Regeringsuppdrag Trafikanalys Trafikavtal Godstransporter Infrastruktur som stabiliseringspolitik Uppföljning för bättre transporter och konkurrenskraftiga.
Lyckade Företagsområden Bra kommunikationer- Nära till flygplatser, bra allmänna kommunikation, bra vägförbindelser. Rimliga avstånd för personalrekryteringar-
Vuxna med utvecklingsstörning och svåra beteendeproblem.
Stadsbyggnadsförvaltningen Cykelparkering i Uppsala Hur arbetar Uppsala kommun med cykelparkering? Oscar Forss, trafikplanerare, Enheten för trafik och.
Miljödepartementet Ökat skadeståndsansvar och förutsättningar för generationsskifte Miljöminister Andreas Carlgren, Torsdagen den 18 februari 2010.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Utredningen om bostäder för äldre Bostäder att bo kvar i Bygg för gemenskap i tillgänglighetssmarta boendemiljöer SOU 2015:85 Ewa Samuelsson, särskild.
Carl Larsson Återkoppling från näringslivsdialog 6-7 okt 2015 Stadsbyggnad, trafik och infrastruktur.
Botkyrkas styrmodell och kommunens ekonomi
Barn och ungdomars utveckling
Fossilbränslefritt Kronoberg
Utmaningar för kommunerna Ann-Sofie Eriksson SKL
Förslag till upplägg (denna sida behöver inte vara med sen)
Avdelningen för vård och omsorg
Policy, riktlinjer, handlingsplan för resor och fordon i tjänsten 2014
Bästa utveckling för alla
Välkomstbrev samt information för nyinflyttade.
Länsgemensam ledning i samverkan
Barn och unga Skapa förutsättningar för en gynnsam hälsoutveckling
Nystart för nollvisionen
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Tisdag den 21 mars – Samling och kaffe/te med macka
En plats att kalla hemma - Barnfamiljer i bostadskrisen skugga
Infrastruktursatsningar i Skåne behövs för att möta en växande efterfrågan från resenärer och säkerställa såväl företagens kompetensförsörjning som hållbara.
Sammanfattning workshop kommunfullmäktige Del av arbetet inom Fördjupad översiktsplan Strömstad.
Föreslagna ändringar från Naturvårdsverket i reglerna om landsbygdsutveckling i strandnära lägen Peder Seidegård Länsarkitekt.
Trafik- och parkeringsutredning Långdrag/Saltholmen TPuls
Planeringsunderlag för klimatanpassning och klimat- och energi
Förslag till Länsplan Robert Örtegren, Trafikdirektör.
LUP Mål 3 Satsning på kompetensförsörjning
Miljömålen i samhällsplaneringen
Säkra skolvägar Färre bilar runt skolorna!
IFK MARIEFRED VERKSAMHETSIDÉ VERKSAMHETSOMRÅDEN VÄRDEGRUND VISION MÅL
Vilken planeringsprocess?
Digital signering av hälso- och sjukvårdsåtgärder
Miljömålen består av tre slags mål
Indikator 9 och10 Säkra GCM-passager och Drift och underhåll av GCM-vägar Ylva Berg Trafikverket.
Industriella revolutionen
SAMPERS Pågående utveckling och prioriteringar Leonid Engelson
GRÖN INFRASTUKTUR – nu och framåt
Vi gör Sverige rikare genom att få människor och företag att växa
Regional vattenförsörjningsplan för Stockholms län
Branschrådet för spårväg och tunnelbana den 17 maj 2018
Cykel information Agneta Nordström
Nya hastighetsgränser
Trafiken. nu är lokalt förankrade trafikinformationstjänster
Schyst offentlig upphandling
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
Ställ krav för klimatsmartare godstransporter Sektorn Håkan Johansson Nationell samordnare klimatfrågor
Åtgärdsvalsstudie - Tillgänglighet för Stockholm, Nacka, Värmdö och Lidingö SL Riggert Anderson.
Systematiskt kvalitetsarbete
Utredningen om ekologisk kompensation
Introduktion till systematiskt kvalitetsarbete
Möjligheter till finansiering?
Introduktion till systematiskt kvalitetsarbete
Sammanhållningspolitiken
Samordnad hantering Inledande utgångspunkter
Hållbar utveckling måste vara
Målsättning och handlingsplanering för framgång
Industriella revolutionen
Översyn av lagstiftningen inom kollektivtrafikområdet
Områdesarbete i Botkyrka kommun
Saker att ta upp… Skärpning av reglerna omkring MKN vatten
HÅLLBARA LIVSSTILAR - Hur du lyckas med insats & utvärdering
Nya hastighetsgränser
Nätverket för barn-och elevhälsan
Presentationens avskrift:

Stockholm – en ledande cykelstad Budgetsatsningar 2016 På väg mot Stockholm – en ledande cykelstad Budgetsatsningar 2016 Daniel Helldén, trafikborgarråd (MP)

Detta har vi lovat… Vi satsar en miljard på att göra Stockholm till en cykelstad Sammanhängande cykelnät, vi rustar upp och ökar säkerheten för stadens cyklister. Vi kommer att prioritera cykeln framför bilen Bra bredder, mer utrymme, grön våg, trafikseparering, bättre framkomlighet och cykelparkeringar istället för fler bilparkeringar. Bra underhåll i alla väder, för att du ska kunna cykla året runt Bättre snöröjning, god belysning, tydliga skyltar, bort med gruset, fixa hålen och bort med hinder i cykelbanorna. Cykelgarage vid stora kollektivtrafikpunkter Det behövs fler cykelparkeringar vid busshållplatser, tunnelbane- och pendeltågsstationer.

Cykelmiljarden fortsätter, mer i reinvesteringar Från och med 2015 har cykelplanen förstärkts med 300 miljoner. Den långsiktiga planen från och med 2016 är 250 miljoner per år. Nya reinvesteringar på 45 miljoner för 2015–2018.

Beslutade cykelinvesteringar sedan valet 2014 Förbättrad framkomlighet för buss och cykel på Kungsbron Gång- och cykelbro över Korpmossevägen Cykelåtgärder på Ormkärrsvägen i Hagsätra Ny gång- och cykelbro över Åbyvägen Breddning av cykelbanor Norr Mälarstrand/Rålambshovsleden Nya cykelbanor på Långholmsgatan Gång - och cykelåtgärder på Lidingövägen Ombyggnad gång- och cykelförbindelse Södertäljevägens påfartsramp i Marievik Ombyggnation cykelbana i Rålambshovsparken och tunneln under Gjörwellsgatan Cykelbana Värtavägen och pilotprojekt skyltning Cykelåtgärder på Ågesta Broväg och Magelungsvägen i Farsta Ny cirkulationsplats, gång- och cykelåtgärder Skärholmsvägen Ny gång- och cykelbana i samband med Växthusvägens förlängning från Järfälla Ny gång- o cykelbana på del av Akallalänken (beslutas 15/10)

Cykelfrämjande budgetsatsningar 2016 Ambitionshöjning för cykelpendlingsnätet 7 miljoner Kommunikation Hållbart resande 4 miljoner Trädbeskärning 3 miljoner

Cykling - en del av den växande staden… Stockholm ska ha ett välfungerande transportsystem med minimal klimatpåverkan, som gör att människor snabbt och enkelt kan röra sig i hela regionen. Vägutrymmet är begränsat och prioritet ska ges till kapacitetsstarka transporter. Staden ska prioritera gång, cykel, kollektivtrafik och nyttotrafik. Inriktningen är att nya bostäder ska byggas i goda befintliga kollektivtrafiklägen, i lägen där ny infrastruktur planeras samt i lägen som möjliggör gång och cyklande som ett pendlingsalternativ. I stadsutveckling är det viktigt att utbyggnad av kollektivtrafik, cykel och övriga kommunikationsstråk mellan dessa sker samordnat med planering av ny bebyggelse för att skapa attraktiva, inkluderande och sammanhängande stadsmiljöer.

Cykling - en del av framkomlighetsstrategin… Staden arbetar aktivt för att öka framkomligheten. Kapacitetsstarka färdmedel måste prioriteras för att fler människor och mer gods ska kunna förflyttas effektivt. Det innebär att åtgärder behöver vidtas för att resor som görs med bil måste minska. Målningar av cykelboxar, övergångställen och lastzoner ska göras för att förbättra framkomligheten och trafiksäkerheten. Stockholm ska inventera trafiksignaler för att öka framkomligheten för de prioriterade trafikslagen. En fungerande varudistribution är avgörande för ett växande Stockholm. I arbetet ingår att pröva potentialen för leveranser av gods med lastcykel. Stockholm ska fortsätta medverka i europeiska trafikantveckan, inklusive I stan utan min bil.

Stockholm ska bli en ledande cykelstad Ett ökat ansvar för hela staden att arbeta med ett tydligt cykelperspektiv, med målet att alla stockholmare tryggt och enkelt ska kunna cykla i alla sammanhang.

Ledande cykelstad: Styrdokument Framkomlighetsstrategi för Stockholm Gods- och leveransstrategin Cykelplan Stockholm Strategi för ökad cykling i Stockholms stad Trafiksäkerhetsprogram för Stockholms stad

Ledande cykelstad: förbättrade möjligheter att cykla i hela Stockholm Hög ambitionsnivå för planeringen av cykelinfrastruktur. Staden ska även medverka till genomförande av den regionala cykelplanen. Åtgärder för att skapa ett väl fungerande och utbyggt cykelvägnät med god framkomlighet och hög trafiksäkerhet, fler säkra cykelparkeringar och tydliga cykelvägvisningar. Stockholm ska arbeta med att förbättra möjligheterna att cykla i hela regionen.

Ledande cykelstad: förbättra samspelet, minska konflikter och förbättra lånecykelsystemet Stockholm ska förbättra samspelet och minska konfliktpunkter mellan cyklister och fotgängare genom att utveckla informationen kring cykel- och gångbanor. En tydlig skyltning och fysisk infrastruktur ska tydliggöra respektive trafikslags skyldigheter och förutsättningar på olika platser samt minska antalet konfliktytor i stadsrummet. I planeringen av nya områden ska stor hänsyn tas till behov av trygga cykelparkeringar med god tillgänglighet. Förutsättningarna för cykelgarage i kollektivtrafiknära lägen ska fortsatt utredas. 2016 ska 2 000 säkra cykelparkeringsplatser uppföras Staden ska kontinuerligt ta om hand övergivna cyklar. Det ska bli enklare att bygga ut lånecykelsystemet i hela staden, systemet med lånecyklar ska utvecklas och staden ska verka för ett regionalt system för lånecyklar.

Ledande cykelstad: förbättrad cykeljour Cykeljourstyrkan ska snabbt avhjälpa enklare problem för att öka säkerheten och framkomligheten. Cykeljouren ska prioritera drift och underhåll på pendlingsstråk och utveckla underhållsarbetet. Underhållet ska förbättras och cykling ska ges bra förutsättningar året om. Olika hinder, hål och skador i cykelbanan ska åtgärdas. Sopning och snöröjning av cykelbanor ska förbättras, detta ska beaktas i entreprenadupphandlingar. Trafikkontoret ska följa upp och vidta trafiksäkerhetsåtgärder för gående och cyklister. En tydlig ambitionshöjning avseende skötsel, drift och underhåll av cykelpendlingsnätet ska uppnås. I samråd med stadsdelsnämnderna ska en effektiv drift av cykelplanens pendlings- och huvudstråk säkerställas.

Ledande cykelstad: cykla mot enkelriktat och ”holländsk högersväng” Stockholm ska införa möjligheten för dubbelriktad cykling på lämpliga enkelriktade gator. Stockholm ska även utreda om det är möjligt att pröva holländsk högersväng vid trafiksignal när trafiksäkerheten medger i utvalda korsningar i staden, samt utreda, föreslå och pröva allgrönt vid lämpliga korsningar. Stockholm ska inventera trafiksignaler på stadens pendlingsstråk för cykeltrafik för åtgärder (som till exempel detektering och överanmälan).

Ledande cykelstad: cykelbro Gamla Stan–Tegelbacken Stockholm ska aktivt arbeta för framkomlighet på cykelbanorna och snabbt vidta åtgärder när dessa blockeras av felparkerade bilar eller andra hinder, bl a inom ramen för motorcykelburna parkeringsvakter. I uppdraget om pendlingscykelstråket Gullmarsplan – Odenplan ska Stockholm utreda en cykelbro mellan Gamla Stan och Tegelbacken.

stockholm.se