Fjärrundervisning Forskning och framtid

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Advertisements

Naturvetenskaps- och tekniksatsningen. Syftet med uppdraget Att under åren planera och genomföra systematiska utvecklingsinsatser inom ämnesområdena.
Innovativ användning av IKT i skolor i olika europeiska länder Ulf Fredriksson, Stockholms universitet Gunilla Jedeskog, Linköpings universitet 1.
Vi bläddrar i minnenas arkiv eller Va’ va de vi sa Om framtiden !
Exempel utifrån ett antal målområden
Teknik 1 utifrån förmågorna och centrala innehållet Vad teknik är
Läsplatta i undervisningen
Christina Jansson
Vägledningens potential inom utbildningssektorn
Utbildningar (just nu)
ÄR GENERATION Y EN SAMHÄLLSENTRERENÖRIELL GENEREATION?
Lite Fakta, mer Inspiration och mest workshops
UR LTU:S strategi LTU ska utveckla sin förmåga att arbeta med högkvalitativt flexibelt lärande.
Nationell spridningskonferens Karlstad Barns rätt på rätt sätt – folkrätt i praktiken Var med och stärk barnets rättigheter!
IT-utbildningar på distans Gunnar Peterson Malin Pongolini.
Hur stort är steget att gå från analog till digital skola och hur tar du steget? Bitte Henriksson 20 mars 2012 Vi har pratat ett bra tag om den digitala.
Forskning Bild s.8: Future Labs. Uk Digital literacy across the curriculum av Hauge, Cassie; Payton, Sarah.
Kvalitet i grundutbildningen1
En arena för skolutveckling, IT och lärande, maj 2010, Nacka Strand.
Nya förutsättningar för lärande
1 IT i skolan internationella och nationella trender Dialog i Väst, 22 maj 2003 Jan Hylén.
Från analog till digital skola. Bakgrund Från Småskaligt verksamhetsnära IT Via Teknikstyrd stordrifts IT med administrativa industriella förtecken På.
Digitala steget Ett offentligt Sverige i världsklass
Björknässkolan Nacka kommun
Möten. Möjligheter. Mervärde.. Mathias Ahrn Lärare (15 år) IT-pedagog (2006 och 2013) Projektledare.
Lärarkompetenser 6 oktober 2014 Caroline Kearney Projektledare och utbildningsanalytiker.
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
MODIGT MEDARBETARSKAP
Vilhelmina november 2009 Förstudie: Digital närservice, utbildning och kultur Beställare och huvudmän för förstudien är: Inlandskommunernas Ekonomiska.
För kunskap och bildning Svenska skolans och projektens framtid Bob Karlsson Tammerfors 12.4.
UNOS UNO FÖRÄNDRINGSARBETE NULÄGE.
Program för god äldreomsorg Att bygga infrastruktur för socialtjänsten.
Lund Tekniska Högskola 2012 Forskning Forskarutbildning Grundutbildning.
Varmt välkommen till Danderyds Gymnasium!. Skolans vision: I en anda av trygghet, glädje och kreativitet ska alla studerande och alla medarbetare utvecklas.
Lars Kaggskolan Prioriterade områden
När projekt blir mer än ett gästspel Regional lärkonferens - För samverkan, lärande och erfarenhetsutbyten 30 september – 1 oktober 2010 Skellefteå Carina.
Nationella forskarskolan i Naturvetenskapernas och Teknikens didaktik (FontD )  Forskarskolan riktar sig till verksamma lärare från förskola till och.
Flexibelt lärande - bakgrund 2002 – Flexibel utbildning på distans 2004 * integrera nätbaserad utbildning * flexiblare utbildning för enskilda individer,
Elevdemokrati i praktiken
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Kaikkien aikojen Porvoo Alla tiders Borgå LÄROPLANEN 2016 VERKSAMHETSKULTUREN I FÖRÄNDRING REKTORSEMINARIET I EVOIS
Varför e-förvaltning och e-strategier? Skapa NYTTA För samhället, medborgarna, företagen och för verksamheterna.
MIK och digital delaktighet Göteborg 9 september 2015 Örjan Hellström, Kerstin Wockatz,
Lönekriterier för lärare inom samtliga skolformer inom Utbildning Gävle och Näringsliv & arbetsmarknad Gävle (gäller från och med 2016 års löneöversyn)
Skolverket och den digitala skolan?  Forskningen om den digitala skolan  Hur påverkas resultaten?  Hur kan ämnesundervisningen bli bättre med hjälp.
Rektorn och styrkedjan Stockholm Januari -16 Lars Werner.
Jerker Porat Framgångsrik Ma- och NO-undervisning för ett framgångsrikt industriland.
Digitalt laborativt centrum Högskolan i Halmstad
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
-kan visa kunskap om vikten av goda relationer till elev och personal
Arbetsgivare för framtiden – statens kompetens utvecklar samhället
Utvärdering är avgörande för vår förståelse av vilka metoder, strategier och förnyelsearbete vi behöver för att förbättra kvalitet Kultur reflekterar.
DET-Uppgifter.
Aktuellt inom särskild utbildning för vuxna
Språk och kommunikation Skapande och estetiska uttrycksformer
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Digitalt förstärkt matematikundervisning
Patrik Sundström, programansvarig för ehälsa
Att leda och genomföra transformation WS 3 Region 10
Digitalisering ur ett språkutvecklande perspektiv
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Förbättra klubbkvalitet
Personen från Skolverket
Hur skapar vi förutsättningar för digitalisering i förskolans undervisning? Mona Hansen fsk chef Öster 1, Örebro Kommun skolledarkonferens.
Distrikt 2370 Presidentutbildning – PETS 2019 PDG Anna König.
Ingrid Petersson, Generaldirektör Formas
Presentationens avskrift:

Fjärrundervisning Forskning och framtid Jörgen From Pedagogiska institutionen

I korta drag… Fjärrundervisning: Innebär pedagogisk utveckling Innebär skolutveckling Är en central strategisk del i skolans digitalisering Och – vart är vi på väg?

Några utgångspunkter Några kännetecken Exponentiell förbättring ”Paradigmskifte” - ” Digital revolution” - ”Den andra maskinåldern” Några kännetecken Exponentiell förbättring Digitalisering av information Kombinationer av tidigare innovationer -> nya innovationer (Steve Jobs) Omstrukturering av samhälle och näringsliv (Kodak - Instagram) Efterfrågan på kompetens förändras Lärande och tillgång till information och personer blir oberoende av plats (allt större intresse för mobilt lärande)

Några utgångspunkter

Några utgångspunkter Nationell IT-strategi för skolväsendet Förändringar i styrdokumenten - elever i den svenska grundskolan ska lära sig: att förstå digitaliseringens påverkan på samhället att kunna använda och förstå digitala verktyg och medier att ha ett kritiskt och ansvarsfullt förhållningssätt att kunna lösa problem och omsätta idéer i handling.

forskning Allmänna investeringar i IKT i utbildning, utan specifika syften för vad man investerar i eller hur IKT ska användas i undervisningen, ger i bästa fall blandade resultat. Effektiviteten av IKT i undervisning i hög utsträckning beror på hur den används och vilket (pedagogiskt) syfte den ska tjäna. Haelermans, C (2017) Digital Tools in Education. On Usage, Effects, and the Role of the Teacher

forskning Det finns ingen korrelation mellan användning av IKT – prestation på tester/prov Det finns en uppenbar korrelation mellan att använda IKT för att stödja lärande - stora förbättringar i prestation på tester/prov Stor potential för pedagogisk utveckling via IKT Hela verksamheten, inte bara undervisning, ger de bästa effekterna Fjärrundervisning – ett sämre alternativ till reguljär undervisning, eller en medveten användning av IKT för att stödja elevers lärande?

forskning Centrala framgångsfaktorer: Undervisningens behov styr teknikanvändning Samarbete och ledarskap i hela linjen huvudman - skolledning – lärare Lärare leder elevernas arbete, oavsett om de arbetar ensamma eller i grupp - det pedagogiska ledarskapet!

forskning Från teknik… ….till pedagogik: Dåligt ljud/lagg… ….hur fördela ord Vilken utrustning… ….hur kunna se varandra Vilka verktyg…. …alltmer nöjda elever och Hur genomföra rent tekniskt…. …alltmer nöjda lärare Tar tid…. …vinner tid

forskning Tekniken anpassas till pedagogiken, börjar gynna pedagogisk utveckling (vanlig process!): IT stöttar våra lektioner, inte styr… Vi kan använda teknikstödda uppgifter som engagerar alla elever… Vi utvecklar vårt ’tänk’… En ökad efterfrågan om att rektor/ledning agerar/tar ansvar

forskning Fjärrundervisning innebär att undervisning blir mer en kollegial angelägenhet och en verksamhetsfråga, ej en fråga för den enskilde läraren (vanlig process!) Behov av ett strategiskt ledarskap, tex: Förutsättningar, infrastruktur och stöd Kvalitet Utveckling Organisation av verksamheten ”Fjärrundervisning har på kort tid gått från att vara en ganska rörig undervisningsform, med rädsla för teknikstrul och diskussion om mjukvaror, till att bli något som är pedagogiskt utvecklande!”

forskning Lärarna gick: Från att se fungerande teknik som den viktigaste faktorn för att lyckas med fjärrundervisning till att betona förhållningssätt, samarbete och ett strategiskt ledarskap. Från att se fjärrundervisning som ett alternativ till reguljär undervisning, till att se den som central för såväl den egna professionella utvecklingen som för skolans digitalisering. Från att sköta sin egen undervisning själv till att se undervisning som en teamaktivitet som involverar kollegor och det omgivande samhället på ett nytt sätt

forskning Varför denna utveckling? En rimlig slutsats - för lärarna har de digitala verktygen ett pedagogiskt syfte, digital teknik möjliggör att genomföra fjärrundervisning av hög kvalitet. Digitaliseringen är sålunda inte ett mål i sig utan ett sätt att realisera pedagogiska mål, vilket pekar på att skolans digitalisering är en pedagogisk fråga och inte en teknisk.

framtid Blended learning design: analysera behov, anpassa, kombinera synkront-asynkront Online assessment Aktivt lärande: problem-/case-baserat, autentiskt, samarbete Omdesign av lärmiljöer tex Flipped Classroom, multipla lärverktyg, mobilitet, flexibilitet BYOD (Bring your own device) IoT – utrutning men även kläder, klockor etc Learning analythics Coding as a Literacy

framtid Ämnesövergripande/tvärvetenskaplig, Robotik, Makerspace etc (Stockholm Makerspace: ”Det är en plats som syftar till att främja utforskande i gränslandet mellan teknik, konst och hantverk och uppmuntra lekfullt meckande och driva innovation genom interdisciplinärt samarbete.”) Big data, analyser på skol- och klassnivå VR – vad blir fjärrundervisning? Lärarroll i förändring – vart är vi på väg? Reguljär, Fjärr, Distans … Undervisning 2.0!! Vi har redan Elev 2.0…