Profildokument Uddens förskola rev. Aug 2017

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Välkomna till Förskolan Lodet
Gemenskap Vi har lyckats när: Eleverna tar spontana kontakter över klass/åldersgräns Detta uppnår vi genom att: Har regelbundna aktiviteter tillsammans.
Hållbar utveckling på med.
Patient- och anhörig perspektiv på heldygnsvården, avdelning 1
Järva förskoleenhet Ljus på kvalitet Järva förskoleenhet
En förskola att förundras i!
Förskolan Körsbäret Handlingsplan Ht-10, Vt-11
Av förskolan, grundskolan och särskolan i Jönköpingskommun.
Gimme5 historia Projektet startar 2010 Val av övningar HT 10
Föräldramöte 12 september 2011
Källbystugans kvalitetsarbete
Kvalitetssäkring 2010/2011 Tullens förskola, avdelning: Kobben
Föräldramöte 11/ Välkomna till Syskonavdelningarnas föräldramöte 2011.
Nu har våren kommit till Pollux
Projekt med 5-åringar, ett naturvetenskapligt perspektiv.
Det svenska kulturarvet
Flexibla Lärmiljöer! ”Förskolan ska erbjuda en trygg, miljö som samtidigt utmanar och lockar till lek och aktivitet. Den ska inspirera barnen att utforska.
Vi vill att varje 5 – åring som lämnar våra förskolor i Avesta kommun…
VÄLKOMMEN TILL FÖRSKOLAN
Verksamhetspresentation av Tunets fritidshem
Hem – och konsumentkunskap Sjöfruskolan VT-12
HEM- OCH KONSUMENTKUNSKAP
Att samtala med ungdomar om tobak
FÄRGER Verksamheten ska utgå från barnens erfarenhetsvärld, intressen, motivation och drivkraft att söka kunskaper. Barn söker och erövrar kunskap genom.
Pedagogiska året Hanvikens förskola
Rosen hösten 2014 Vår vision:
Hur socialt anpassa barn med ADHD ? Konsekvenspedagogik
Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010
Vårt mål Skapa bra matvanor genom god mat
Askersunds kommun
Föräldramöte Ht
Kvalitetsnivåer för Måltidsverksamheten i Lerums kommun
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Välkommen till Skogsduvans föräldramöte!
Men jag tror att jag sakta börjar se en kontur Några armar och ben
Pedagogiska året 2008 Hanvikens förskola Skrindan
Livsstilspyramiden Att kombinera e-utbildning med IRL -aktiviteter.
Läroplansträff fritidshem
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE I FÖRSKOLEVERK-SAMHETEN
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
Pedagogisk planering Brönjaskolan
Lektion 1 Vt-15 Vad vi gör idag?
Välkommen.
Måltider Vi är över 300 anställda som varje dag lagar portioner luncher till skolor, förskolor och äldreboenden i Kungsbacka kommun. Vi serverar.
Hälsofrämjande förskola - Nora 4 mars 2011
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
BUN Kostenheten Uppdrag, organisation och uppföljning ”Köket är förskolans hjärta”
Hållbarutveckling Som en del i vårt arbete med hållbarutveckling så jobbar vi på Hönan med återvinning, att värna om vår naturen och våra leksaker. Här.
Välkommen till Brunna, Gröna Lund och Stamvägens förskolor
Näring - hälsa SYFTE: Fördjupa er i näringslära /hälsa.
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
VÄLKOMNA TILL NALLENS FÖRÄLDRAMÖTE Information Presentation av personal. Stängningsdag under hösten 26 oktober.
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
VÄLKOMNA TILL MYGGANS FÖRÄLDRAMÖTE
Välkommen till Nyckelpigans föräldrarmöte Vi som arbetar på nyckelpigan är Batol, Kristin & Veronica.
Kemikaliesmarta förskolor. Kemikaliebanta för en giftfri förskola Under genomfördes projektet ”Kemikaliebanta för en giftfri vardag” Två olika.
Syfte: Att utveckla förmågan att värdera dina val och handlingar utifrån H E M Kunskapskrav: Konsekvensförståelse för att kunna göra smarta val samt kunna.
Elev Här är några av de bilder jag pratade kring första tillfället ni hade HKK-ämnet nu i åk.8.
Av: Sanna Andersson Vet du att.. I SVERIGE SLÄNGS DET ÖVER TON, FULLT ÄTBAR MAT I SKOLORNA VARJE ÅR DETTA MOTSVARAR VAD 2000 ELEFANTER VÄGER TILSAMMANS.
Funktionell kvalitet VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE OCH PEDAGOGISKA PROCESSER.
Föräldramöte Välkomna!.
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2016
Grupp Måndag Tisdag Onsdag Torsdag Fredag
Resultat från brukarundersökning – Äldreboende Mölndal
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2017
Det är eftermiddag och Wilma och Hugo har precis kommit hem ifrån skolan. De ska snart iväg till sin träning, men måste göra sin läxa först. – Vi måste.
Det är eftermiddag och Wilma och Hugo har precis kommit hem ifrån skolan. De ska snart iväg till sin träning, men måste göra sin läxa först. – Vi måste.
Vad behöver vi sluta med? Vad behöver vi börja göra?
Utveckling och lärande
Presentationens avskrift:

Profildokument Uddens förskola rev. Aug 2017

Genus Mål: Vi vill att alla barn ska få samma möjligheter i livet, samt vara stolta och trygga som individer. Hur gör vi för att uppnå detta? Vi arbetar med oss själva, våra värderingar och vårt förhållningssätt. Vi värderar och uppmuntrar empatiska handlingar lika hos alla barn, likväl som självständiga handlingar. Vi ser varje barn som en unik individ. Hur ser vi det på barnen? Barnen leker i blandade grupper. Alla barn använder lokalerna lika mycket. Barnen leker lekar och nyttjar allt material. Barnen väljer aktivitet efter sitt intresse. Barnen kan säga nej och stå upp för sina åsikter.

Hälsa Mål: Vi vill att alla barn har en positiv inställning till kost och fysisk aktivitet. Vi vill att alla barn vågar smaka på nya maträtter. Hur gör vi för att uppnå detta? Maten tillagas på förskolan av kostkunnig personal, från råvara till färdig maträtt. Råvarorna är varierade och vi erbjuder olika sorters grönsaker utifrån tillgång och avtal. Vi har minskat socker - och saltanvändningen och tillhandahåller nyttiga mellanmål – enligt livsmedelsverkets rekommendationer. Våra 5-åringar medverkar i matlagning, iklädda skyddskläder i barnstorlek. Till soppan bjuds hembakt bröd varje vecka. Alla barn vilar efter lunchen. Vi är ute minst en gång per dag, oftast 2 gånger. Vi nyttjar gårdens möjligheter till fysiska aktiviteter samt går på skogsutflykter, vilket också ökar gruppsammanhållningen. Hur ser vi det på barnen? Barnen tycker att det är roligt att röra sig både ute och inne. Barnen vågar sig på även nya smaker. Barnen orkar leka kreativt och tillsammans.

Hållbar framtid Mål: Vi vill att alla barn får förståelse för sin egen del i kretsloppet. Vi vill att alla barn får framtidstro och förstår att deras insatser har betydelse för en hållbar framtid. Hur gör vi för att uppnå detta? Vi fortsätter att jobba med och för Grön Flagg. Vi komposterar och källsorterar, använder kompostjorden till planteringar. Vi sår, planterar och skördar. Vi använder tygblöjor till viss del, samt tygtvättlappar, som vi tvättar i miljövänligt tvättmedel. Vi undviker engångsartiklar. Vi planterar träd i Vi-skogen som ”födelsedagsfirande”. Vi vistas ute dagligen och är barnens medforskare. Vid inköp övergår vi successivt till närproducerade och ekologiska varor som ryms inom kommunens avtal. De flesta måltider tillagas på förskolan av rena råvaror. Vi har höns och barnen är delaktiga i skötseln – ett litet kretslopp. Vi för en ständig dialog om vår miljö. Vi fortsätter att utveckla utemiljön. När vi inhandlar lekmaterial, försöker vi hitta material som inte innehåller giftiga kemikalier. Hur ser vi det på barnen? Barnen källsorterar. Barnen är varsamma om djur och natur. Barnen är med och planterar och skördar. Barnen utforskar kompostjorden. Barnen använder och utforskar vattenrännan. Barnen visar intresse för hönsen.