Från forskning till genomförande – en sinkadus eller en strukturerad process? Hans Dahlberg Nationell Utredningsledare, Trafikverket
Kapacitet på järnväg Trafikverket och marknaden söker effektiva och robusta kapacitetslösningar för en hållbar tillväxt, så att leveransen till resenärer och transportmarknaden kan hålla en hög kvalitet, exempelvis punktliga tåg.
Krav på tågplaneprocessen EU Direktiv Järnvägslag RailNetEurope Process Handbook Järnvägsförordning Transportsstyrelsen Järnvägsföretag Trafikverkets planeringsprocess Tågplaneprocessen är inte bra ett matematiskt problem, det finns en massa ”smuts”!
FOI partners Blekinge Tekniska Högskola KTH Linköpings Universitet Lunds Universitet Luleå Universitet RISE SICS Uppsala Universitet VTI Med flera
Utvecklingskomponenter Trafikverkets utveckling sker tillsammans med järnvägsmarknaden och den behöver balansera flera olika komponenter: processutveckling, optimering, simulering, ekonomiska värderingsmodeller, eventuella behov av lagförändringar etc.
Marknads-förberedelser Undantaget i LoU Forskning Utveckling av lösningar Verifiering & Demonstration Marknads-förberedelser Nyttiggörande Förvaltning Utveckling i FoI portföljer ”UTV” Utveckling och förvaltning i linjen När blir forskningen verifiering & demonstration? Hur ser samspelet ut? (förslag: skriv gärna ut och undvik förkortningen i rubriken om det inte är ett namn.)
Respekt för budordet ”Respekt för dagens verksamhet” Implementering Återföring Idé Fundera MA budord n:o 3 (förslag: bild från verksamheten om det finns)
Utvecklingstrappa i en organisation Arbete Tid Linje 2018 Linje 2019 Linje 2020 Linje 20xx FOI 2019 FOI 2020 FOI 20xx 2018 påverkas av gjord FOI fram till 2017 Utvecklingens resultat förs in i respektive års VP Utvecklingstrappan ställer krav på interaktion mellan FOI/utveckling och linje. We cannot challenge the complete task at once We should not be satisfied with a too ”low ”process/implementation when it is possible to do better
2. Process timeline & milestones 2018 2019 2020 2021 2022 2023 Q1 Q2 Q3 Q4 After sale (X-4 – X+18) Ad hoc (X-4 - X+12) X T 17 18 19 20 21 22 NS (X-12) T 18 23 Conditions (X-24) 24 Advanced (X-36) 25 Cap nodell (X-48) 26 Cap Strategy (X-60) 27 After sale T19 After sale 21 After Sale T18 After sale T20 After Sale T22 STP T19 STP T21 After Sale T23 STP T23 STP T118 STP T20 STP T22 LTP T19 LTP T20 LTP T21 LTP T22 LTP T23 LTP T24 Early dia T19 Early dialogue T20 Early dialogue T21 Early dialogue T22 Early dialogue T23 Early dialogue T24 Early dialogue T25 NS T20 NS T21 NS T22 NS T23 NS T24 NS T25 2. Process timeline & milestones Conditions T21 Conditions T22 Conditions T23 Conditions T24 Conditions T25 Conditions T26 Advanced planning T22 Advanced planning T23 Advanced planning T24 Advanced planning T25 Advanced planning T26 Advanced planning T27 Cap Modell T23 Cap modell T24 Cap modell T25 Cap modell T26 Cap modell T27 Cap modell T28 Cap strategy T24 Cap strategy T25 Cap strategy T26 Cap strategy T27 Cap Strategy T28 Cap strategy T29 STP = Short term planning LTP = Long term planning NS = Network statement Cap = Capacity 9:15-9:45 Test och kvalitetssäkring av nya arbetssätt och verktyg för kapacitetsplanering. Under 2017 Nya arbetssätt och verktyg införs för korttidsplaneringen Tågplan 2018 och för långtidsplaneringen Tågplan 2019. Bland annat införs successiv planering för tåg, förbättrad anläggningsdatahantering och förutsättningar angivna i JNB för T19 integreras i Kapacitetsportalen. Under 2018 Utökad självservice, optimeringsfunktionalitet och successiv planering för övriga tjänster och banarbeten införs. Under 2019 Utökad planeringsfunktionalitet för branschen, full tillämpning av successiv planering och förlängd planeringshorisont införs.
Avslutningsvis Utveckling av verksamheten bygger på en nära symbios mellan forskning, utveckling, nyttjande och arv samt historia. Idag - en dimension Infrastrukturförutsättningar låses för planeringsprocessen under cirka två år med tanke på JNB processen. Ger inte möjlighet att utnyttja vinsterna med ny infrastruktur mer än vid ett tillfälle per år. Operativt innebär det onödig stor mängd ordergivning till tåg, vilket skapar en belastning för trafiksäkerhetsarbete. Behov – flera dimensioner Möjliggör ett bättre kapacitetsanvändande (samhällsekonomiskt) av infrastrukturen, genom att aktuella förutsättningar används. Ger oss möjlighet att utnyttja investeringar när de driftsätts. Minskar den operativa ordergivningen och belast-ningen på trafiksäkerhets-arbetet. Vi vill kunna jobba med flera aktuella anläggningar
Tack! Hans Dahlberg Trafikverket Market & Planning hans.dahlberg@trafikverket.se Direct: +4610-123 5076 Mobil: +4670-762 23 07 172 90 Sundbyberg Visit: Solna strandväg 98 Telephone: 0771-921 921 www.trafikverket.se (förslag: byt ut till annan bild om vi inte har rättigheter att använda bilderna)