Pedagogen och det entreprenöriella lärandet En grund & -påbyggnads utbildning för pedagoger i Sektor lärande, Lerum Dela gärna och använd men ange självklart alltid källan.
Dagordning 12 september 14:45 Litteraturseminarium 15:10 5 minuter EL. 15:15 ”Är du lönsam lille vän?” 15:45 Kulle - Grop 16:00 NÖHRA 16:30 Avrundning. Nästa tillfälle. Uppgiftsgenomgång 16:45 Avslut 15:00 diskussion
delaktighet - inre drivkraft utveckla förmågor- tänka nytt helheter/sammanhang - ämnesövergripande individanpassat - lyssna på eleven interaktion med omvärlden flexibilitet - läraren är anpassningsbar brevet - delades in i 3 kategorier. planering- långsiktiga planerade mål (helhet), samverkan - jobba tillsammans (lärarna), förändring(ändra invanda mönster)
Det entreprenöriella lärandet - 4 ben Källa: Entreprenöriellt lärande -i praktik och teori. Falk/Lundqvist mfl, 2014 Förmågor • Utveckla elevens kompetenser. Nyfikenhet, kreativitet, förmåga att lösa problem Förhållningssätt • Aktivt medborgarskap, aktivt skapande av värden – relationellt, betydelseskapande förhållningssätt Undervisningsformer och lärprocesser • Samarbete, skola – närsamhälle/arbetsliv, lärare – elev, elev – elev - utgångspunkt nära eleven • Tvärvetenskapliga, ämnesövergripande, problemlösande och autentiska undervisningsformer • Kreativa, innovativa och nytänkande lärprocesser MEN - Entreprenöriellt lärande är inte en metod. Lärarens och elevens roller • Lärare som vägledare, coach och möjliggörare • Lärare som företrädare för både ämneskunskaper och generella kompetenser • Elever som aktiva, sökande, ansvarstagande och initiativrika.
Källa: http://www.dn.se/kultur-noje/interaktiv-grafik-150-kulturhandelser-som-skapade-sverige/
Är vs Bli Färväntan spelar roll Var lägger du ditt fokus? beteende behov bakgrund vs styrkor motivation framtidstro Var lägger du ditt fokus? Vem får eleven bli i ditt klassrum?
stensmo - förhållningssätt Källa: Stensmo, Ledarskap i klassrummet, sid. 244
troedsson kulle grop - vända på Källa: Stensmo, Ledarskap i klassrummet, sid. 244
troed troedsson vissa elever kommer in på dessa sätt troed troedsson vissa elever kommer in på dessa sätt. vi tampas med att möte dessa….hur fångar vi dessa
utveckla lärstilar! hur gör jag för att hitta mina lärstilar
tråkigt att åka utförsbacke hela tiden tråkigt att åka utförsbacke hela tiden. dra upp pulkan för att kunna åka ner. självgående kan bli lite tråkigt.
”Klassrummet” Vilka elever möter du? NÖHRA - vad beror det på?
Vem får eleven bli i ditt klassrum? NULÄGE Vilka lärstilar använder ni? Tänk: delaktighet helheter samarbete övning på NÖHRA - arbetslagvis! reflektion helheter samarbete delaktiga
Vem får eleven bli i ditt klassrum? ÖNSKAT LÄGE Vilka lärstilar krävs då? tänk: delaktighet helheter samarbete övning på NÖHRA
Vem får eleven bli i ditt klassrum? HINDER tänk: delaktighet helheter samarbete övning på NÖHRA
Vem får eleven bli i ditt klassrum? RESURSER tänk: delaktighet helheter samarbete övning på NÖHRA
A__________________________________
Avrundning & sammanfattning. Nästa tillfälle. Uppgiftsgenomgång Läsuppgift. Läs kapitel 2,4,8 i ”Entreprenöriellt lärande -i praktik och teori” Frågor. Se nästa bild Föreläsning om möjlighetsspråk Michael Hjert http://www.youtube.com/watch?v=1oVIK 47O0yU&sns=em "Var är jag nu i mitt eget arbete med EL?” Värdeskapar jag något för någon i mitt arbete idag? Handout- valfri läsning Situationsanpassat ledarskap sid 243-246 /Christer Stensmo
Frågor att reflektera över i din loggbok inför tillfälle 3, 18 oktober. Med utgångspunkt i det samhälle som finns idag. Vilka tio förmågor anser du vara de viktigaste för skolan att stimulera? Hur stimulerar du dem idag? Hur involverade är dina elever i den processen? Hur relaterar du dem till läroplanen? VIlka lärstilar krävs då? läs deras rapport Källa; Westlund, Så tänds eldsjälar, sid 73.
Frågor att reflektera över i Arbetslaget inför tillfälle 3, 18 okt. Vad är bra? Vad kan bli bättre? delaktighet utveckla förmågor helheter/sammanhang individanpassat interaktion med omvärlden flexibilitet/välplanerad
nästa gång?
nästa gång?
nästa gång?