Pedagogen och det entreprenöriella lärandet

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
ATT UTVECKLA LÄRARES FÖRBÄTTRINGSFÖRMÅGA ULF BLOSSING.
Advertisements

Matematiksatsningen Några nedslag i Skolverkets utvärderingar.
Ett forskningsbaserat arbetssätt i teorin och praktiken.
ANALYS AV RESULTAT Vad behöver våra elever för att lyckas?
Nya Glasögon Utbildning av yrkeslärare i hållbart byggande och energieffektivisering.
Sege parks förskola Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Initiera och leda samtal av rådgivande karaktär i pedagogiska och sociala frågor  Reflektera kring din roll som kvalificerad samtalspartner  Hur skapar.
I detta projekt var uppgiften att konstruera en av flera plattor som tillsammans formar en mindre ”stad”. Denna stad ska vara en plattform för mindre.
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet En grund & - påbyggnads utbildning för pedagoger i Sektor lärande.
Hej och välkommen Undervisning 1.Mental träning Övning 1. Visualisering 2. Målbild Utvärdering 1.Frågor 2.Enkät.
Pedagogiska planeringar Hanna Sepp Marcus Granberg Albina Brunosson.
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Svenska som andraspråk 1
Pedagogernas roll. Hur du kan utveckla MIK-arbetet på din skola?
Nätverket Svenska nus skolbesök
Heby skola 7-9 Björn Johansson, förstelärare
Ungdomarnas medieanvändning
Nätverksträff för lärare i fritidshem Verksamhetsutveckling
Kalmar FF P-04 inför säsongen 2017
SPELARUTBILDNINGSPLAN ANFALLSSPEL – AVSLUT 1
Välkommen till mitt utvecklingssamtal ÅK Ht 2017
VÄLKOMMEN! BABBEL OCH BUBBEL Klassföräldraträff
BFL Nuläge och framåt ….
Motivera lantbrukarna i rådgivningen
Vad är sociologi? – en repetition Momentöversikt Vad är en analys?
Att långsiktigt säkra konkurrenskraften genom att samverka
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Vad kännetecknar en Reggio Emilia inspirerad förskola?
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Nätverk för lärare på fritidshem
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Organisation och omvärld 15 högskolepoäng, avancerad nivå (FH2102)
Implementering av peer learning i verksamhetsförlagd utbildning (VFU)
9...
Kurs mindfulness Studenthälsan
Formativ feed back Gun Abrahamsson.
RELATIONELL PEDAGOGIK ”utbildningens brännpunkt”
Individuellt lärande tillsammans
Lärares planeringsarbete!
Uppföljningsmodellen i Stockholm
Bedömning för lärande 31/10
till en träff med fokus på hur WELIB kan användas för
Johan gustafsson, kommunikationschef c more
Utgångpunkt Alla har ett behov av att lära.
För Färentuna skola och fritids
Vad är viktigt för dig? Att designa tjänster utifrån behov
Övergripande struktur för
Kurs mindfulness Studenthälsan
Tips för det praktiska ledarskapet
Kreativa verktyg och metoder
Vad innebär kooperativt lärande i praktiken?
Problembaserat lärande (PBL)
Presentationens avskrift:

Pedagogen och det entreprenöriella lärandet En grund & -påbyggnads utbildning för pedagoger i Sektor lärande, Lerum Dela gärna och använd men ange självklart alltid källan.

Dagordning 12 september 14:45 Litteraturseminarium 15:10 5 minuter EL. 15:15 ”Är du lönsam lille vän?” 15:45 Kulle - Grop 16:00 NÖHRA 16:30 Avrundning. Nästa tillfälle. Uppgiftsgenomgång 16:45 Avslut 15:00 diskussion

delaktighet - inre drivkraft utveckla förmågor- tänka nytt helheter/sammanhang - ämnesövergripande individanpassat - lyssna på eleven interaktion med omvärlden flexibilitet - läraren är anpassningsbar brevet - delades in i 3 kategorier. planering- långsiktiga planerade mål (helhet), samverkan - jobba tillsammans (lärarna), förändring(ändra invanda mönster)

Det entreprenöriella lärandet - 4 ben Källa: Entreprenöriellt lärande -i praktik och teori. Falk/Lundqvist mfl, 2014 Förmågor • Utveckla elevens kompetenser. Nyfikenhet, kreativitet, förmåga att lösa problem Förhållningssätt • Aktivt medborgarskap, aktivt skapande av värden – relationellt, betydelseskapande förhållningssätt Undervisningsformer och lärprocesser • Samarbete, skola – närsamhälle/arbetsliv, lärare – elev, elev – elev - utgångspunkt nära eleven • Tvärvetenskapliga, ämnesövergripande, problemlösande och autentiska undervisningsformer • Kreativa, innovativa och nytänkande lärprocesser MEN - Entreprenöriellt lärande är inte en metod. Lärarens och elevens roller • Lärare som vägledare, coach och möjliggörare • Lärare som företrädare för både ämneskunskaper och generella kompetenser • Elever som aktiva, sökande, ansvarstagande och initiativrika.

Källa: http://www.dn.se/kultur-noje/interaktiv-grafik-150-kulturhandelser-som-skapade-sverige/

Är vs Bli Färväntan spelar roll Var lägger du ditt fokus? beteende behov bakgrund vs styrkor motivation framtidstro Var lägger du ditt fokus? Vem får eleven bli i ditt klassrum?

stensmo - förhållningssätt Källa: Stensmo, Ledarskap i klassrummet, sid. 244

troedsson kulle grop - vända på Källa: Stensmo, Ledarskap i klassrummet, sid. 244

troed troedsson vissa elever kommer in på dessa sätt troed troedsson vissa elever kommer in på dessa sätt. vi tampas med att möte dessa….hur fångar vi dessa

utveckla lärstilar! hur gör jag för att hitta mina lärstilar

tråkigt att åka utförsbacke hela tiden tråkigt att åka utförsbacke hela tiden. dra upp pulkan för att kunna åka ner. självgående kan bli lite tråkigt.

”Klassrummet” Vilka elever möter du? NÖHRA - vad beror det på?

Vem får eleven bli i ditt klassrum? NULÄGE Vilka lärstilar använder ni? Tänk: delaktighet helheter samarbete övning på NÖHRA - arbetslagvis! reflektion helheter samarbete delaktiga

Vem får eleven bli i ditt klassrum? ÖNSKAT LÄGE Vilka lärstilar krävs då? tänk: delaktighet helheter samarbete övning på NÖHRA

Vem får eleven bli i ditt klassrum? HINDER tänk: delaktighet helheter samarbete övning på NÖHRA

Vem får eleven bli i ditt klassrum? RESURSER tänk: delaktighet helheter samarbete övning på NÖHRA

A__________________________________

Avrundning & sammanfattning. Nästa tillfälle. Uppgiftsgenomgång Läsuppgift. Läs kapitel 2,4,8 i ”Entreprenöriellt lärande -i praktik och teori” Frågor. Se nästa bild Föreläsning om möjlighetsspråk Michael Hjert http://www.youtube.com/watch?v=1oVIK 47O0yU&sns=em "Var är jag nu i mitt eget arbete med EL?” Värdeskapar jag något för någon i mitt arbete idag? Handout- valfri läsning Situationsanpassat ledarskap sid 243-246 /Christer Stensmo

Frågor att reflektera över i din loggbok inför tillfälle 3, 18 oktober. Med utgångspunkt i det samhälle som finns idag. Vilka tio förmågor anser du vara de viktigaste för skolan att stimulera? Hur stimulerar du dem idag? Hur involverade är dina elever i den processen? Hur relaterar du dem till läroplanen? VIlka lärstilar krävs då? läs deras rapport Källa; Westlund, Så tänds eldsjälar, sid 73.

Frågor att reflektera över i Arbetslaget inför tillfälle 3, 18 okt. Vad är bra? Vad kan bli bättre? delaktighet utveckla förmågor helheter/sammanhang individanpassat interaktion med omvärlden flexibilitet/välplanerad

nästa gång?

nästa gång?

nästa gång?