Förändringar i skolan En sammanfattning av de förändringar som påverkar er föräldrar Urban Åström Förvaltningschef BoU Lars Thorin Utvecklingsledare BoU.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Kort genomgång utifrån grundskolans styrdokument
Advertisements

Skollagen 3 kap 3§ ”ska elever ges den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och i sin personliga utveckling för att de utifrån sina egna.
Den nya skollagen.
Välkomna till information kring betyg och bedömning
Betyg i årskurser där man ej haft undervisning i ett ämne
Välkommen till Vikenskolan
Skolstartspaketet Stats: snabbare, per år, pojke/flicka App för U
Välkommen till läsåret 2011/2012! Vi utbildar morgondagens världsmedborgare! Döderhults skolområde.
Föräldramöte för år 8 Vifolkaskolan 6-9
Innehåll ikväll Allmän information i skolstarten (10 min)
Förändringar i skolan En sammanfattning av de förändringar som påverkar er föräldrar Urban Åström Förvaltningschef BoU Lars Thorin Utvecklingsledare BoU.
Pedagogiskt ledarskap
Undervisningens kvalitet är nyckeln till förbättrade kunskapsresultat
Tema Feedback och hållbar utveckling Välkomna!
Lokal pedagogisk planering
Planering.
Göteborgsregionens kommunalförbund: Ale|Alingsås|Göteborg|Härryda|Kungsbacka|Kungälv|Lerum|LillaEdet|Mölndal|Partille|Stenungsund|Tjörn|Öckerö Departementspromemoria:
Hur stärker vi rektors pedagogiska ledarskap
Läroplansträff Välkomna!.
Uppföljning av lärares arbete i klassrummet
Välkomna till Färila skola läsåret 14/15
Hej och välkomna!.
Nya samlade läroplaner
Lokal Pedagogisk Planering
Sundsbroskolans IUP Individuell utvecklingsplan
Skolan är till för ditt barn - Om den nya läroplanen och den nya skollagen för dig som har barn i sameskolan.
Kunskaper Mål: Öka eleverna läs- och skrivförmåga Elever som lätt når kunskapskraven som minst ska uppnås upplever att de får ledning och stimulans att.
IUP Karin Wennbo Bilderna är från flickr
Individuella utvecklingsplaner ska: - vara ett stöd för elevens lärande - innehålla omdömen om elevernas kunskapsutveckling - innehålla en planering av.
Sofielundsskolans Ordningsregler
Den individuella utvecklingsplanen
Föräldraråd
Föräldraråd
Minskad elevdokumentation Lagändring 19 nov 2013 Utvecklingssamtalet Minst en gång varje termin ska läraren, eleven och elevens vårdnadshavare.
Föräldrar till elever i åk 6-9.
Planering och genomförande av undervisningen
Förskoleklassen Torpshammar
Nätverk kursplanepiloter
Läroplansträff Välkomna!.
Välkomna till klass 3!.
Skriftliga omdömen och kommentarbanker
Föräldramöte årskurs 6 2 mars.
Välkomna till föräldramöte för klass 5A
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Resultat av klassrumsbesök
Mål, kunskapskrav och LGR-11
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Betyg årskurs 6.
Nämndplan 2015.
Välkomna till åk Dagordning  Presentera oss  Nuläget  Vad vill ni att barnen ska kunna när de lämnar åk 3?  Blogg  Dexter  Infomentor.
.. Föräldramöte Tomtebogård Tomtebogårds vision Vi lär, samarbetar och tar ansvar för en hållbar livsstil och värld. Vi trivs och bygger framtiden.
BETYG Hur? Vad? Varför?. Varför? För att riksdagen har bestämt det! (Men det finns fler anledningar…)
Källängsråd Dagordning 1. Föregående protokoll 2. Ekonomi och organisation Budget 2014 Arbetslagsorganisation 14/15 3. Skolans verksamhet Beslutat.
Resultatsammanställning Västernorrland Skolpresidiet Lars Thorin.
Föräldramöte år 7-9 Välkomna! Rektorsområdets vision Presentation av personal Utvecklingsarbete Ledigheter Föräldraförening Betygsinformation Tonårstiden.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
INFÖR BETYGSPROGNOS HT2015 – ELEVER SOM LÄSER ÅRSKURS
Lärmöte IT-stöd för Processer Resultatredovisning.
Bedömning och betygsättning
5A - LÄXOR v.15 Vad händer vecka 15? Vad händer längre fram?
Klagshamns rektorsområde
Lokal pedagogisk planering enligt Lgr 11
Föräldramöte åk 6 29 augusti 2017.
Kontaktpersoner Bedömning & Betyg
Hur stärker vi rektors pedagogiska ledarskap
Föräldramöte VT- 17 Välkomna!.
Lokal pedagogisk planering enligt Lgr 11
Föräldramöte åk 2 Välkomna.
Läsåret [Infoga år] Skolans namn Lärarens namn Årskurs
Läsåret [Infoga år] Skolans namn Lärarens namn Årskurs
Presentationens avskrift:

Förändringar i skolan En sammanfattning av de förändringar som påverkar er föräldrar Urban Åström Förvaltningschef BoU Lars Thorin Utvecklingsledare BoU

Vad är viktigast för att nå bra resultat? Höga förväntningar på era barn Personalen i skolan har höga förväntningar på eleverna Läsning och läsförståelse är den enskilt viktigaste kunskapsförmågan att utveckla för att få höga betyg i årskurs 9 Kvalitén på lektionerna är avgörande Att eleverna hela tiden får veta vad de ska göra för att utveckla sina kunskaper Rektor hela tiden arbetar med att utveckla kvalitén på undervisning och lärande

Läsningens betydelse Läsning av olika typer av texter och läsförståelse har väldigt stor betydelse för era barns resultat i skolan Läs tillsammans med era barn och prata om de texter ni läser, ställ frågor om texterna Det viktigaste är inte vad barnen läser utan att de läser och pratar om vad de läst Lite statistik från en läsforskare som heter Bo Sundblad

Några viktiga nyheter i skollagen Ledighet för elever beviljas endast av lärare och rektor Nya regler för frånvarohantering Möjligheten att lämna synpunkter och klagomål på verksamhetens kvalité Högre antagningskrav till gymnasieskolan Ny möjligheter för rektor att vidta åtgärder för trygghet och studiero Möjligheten att överklaga t ex åtgärdsprogram

Några viktiga nyheter i Skollagen Nytt betygssystem Årskurs 6 får betyg från och med 1/7 2012 Nationella prov flyttas från åk 5 till åk 6 Fler nationella prov är på gång…….

Nyheter i läroplanen Kunskapskrav i årskurs 3, 6 och 9 I årskurs 3 finns det kunskapskrav i Sv, Ma, So och No I årskurs 6 finns det i alla ämnen utom B-språk I årskurs 9 finns kunskapskrav i alla ämnen Skriftliga omdömen om elevens kunskapsutveckling ska ges i alla ämnen som eleven läser. Det ska ske inför utvecklingssamtalet varje termin

Lokal pedagogisk planering Ska beskriva vilka förmågor som eleven ska få möjlighet att träna på i arbetsområdet Ska beskriva hur undervisningen ska gå till Ska beskriva vad eleven ska kunna efter avslutat arbetsområde Ska beskriva vad som krävs för olika betygssteg när eleverna kommer till åk 6 Ska beskriva hur eleven ska få visa vad den har lärt sig i slutet av arbetsområdet Ska finnas för varje arbetsområde

Varför lokal pedagogisk planering? För att föräldrar och elever på ett bättre sätt ska få veta vad som förväntas av eleven Forskning visar att elevens motivation för att lära sig ökar om man vet vad som förväntas av en innan arbetsområdet börjar Tydlighet med vad eleven ska lära sig

Om ni funderar på någonting Ta ett exemplar av häftet ” Skolan är till för ditt barn” Skicka ett mail till lars.thorin@ange.se eller till urban.astrom@ange.se Inom 2-3 veckor har vi ett material klart som kommer att läggas på Ånge kommuns hemsida som ska förtydliga nyheterna i skollagen på ett enkelt sätt http://www.ange.se/ange/7.html Framtid Ånge i oktober kommer att ha ett temanummer om skolan och dess förändringar http://lartho.wordpress.com