Nätverksträff för lärare i fritidshem

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Advertisements

Kunskapskrav för godtagbara kunskaper i slutet av årskurs 3 – Svenska
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Kvalitet i förskolan Erfarenheter från Kungälvs kommun
Så här jobbar vi på smaragden
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
Carina Bergqvist Torvallaskolan
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Kvalitet och inflytande i förskolan och skolan
VART SKA VI…?.
Läroplansträff Välkomna!. Program för dagen 8.30 Inledning och program 8.40 Lars introducerar dagen med några bilder om undervisning och lärande.
Nya utvecklingssamtal
Lokal Pedagogisk Planering
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
F-6 och fritidshem/fritidsklubb 2013/14
Torsång nya skola oktober 2012 Framtidens skola.
Läroplansträff fritidshem
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Läroplansträff fritidshem
Skolutveckling via digitala medier
Mervärden och aha-upplevelser
Skellefteåmodellen – kompetensutveckling med Nämnaren
BFL Bedömning för lärande
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
pedagogisk dokumentation
GFN 11 dec 2014 Mål för mötet Skolverkets allmänna råd fritidshem Intern utbildning fritidshem FFH Systematiskt kvalitetsarbete Skolinspektionen-
Tillsyn och insyn i fristående verksamhet Omfattning i Kristianstad december fristående förskolor,777 barn 2fristående fritidshem407 barn 2fristående.
Pedagogiska året Vattentornet 15/16
Att jobba språkutvecklande
IKT – spaning Bjälbo förskola 2014
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
Förutsättningar för arbetet i fritidshemmet Rektorns pedagogiska ledarskap Lärande i Fritidshemmet vi lägger extra fokus på detta viktiga kapitel hela.
Systematisk problemlösning enligt EPA-modellen -MÖJLIGHETER OCH UTMANINGAR.
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
Problemlösning Matematik II åk / Pia Eriksson.
Begreppet undervisning Utbildning: Den verksamhet inom vilken undervisning sker utifrån bestämda mål Undervisning: Sådana målstyrda processer som under.
ATT FORTSÄTTA UTVECKLA KVALITÉ PÅ SKOLAN SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE.
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet En grund & - påbyggnads utbildning för pedagoger i Sektor lärande.
Samverkan – att komplettera skolan Hur dokumenterar vi?
From Great To Excellent
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Välkommen till svenska 1
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Nätverksträff för lärare i fritidshem Verksamhetsutveckling
LINDESKOLANS HANDLINGSPLAN för elever i läs- och skrivsvårigheter.
Metodstöd Att arbeta med MUSK-resultatet
Språk och kommunikation Skapande och estetiska uttrycksformer
Nätverk för lärare på fritidshem
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Nätverk för lärare på fritidshem
Idag: Vi övar vidare på: att leda ett samtal, formulera och bemöta argument samt sammanfatta huvuddragen i vad som sagts.
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Nätverksträff för lärare på fritidshemmet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Ta reda på vad eleverna lär sig under lektionen
Kontaktpersoner Bedömning & Betyg
ATT GÖRA FILM PÅ SÄTRASKOLAN
Begreppet undervisning
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Välkomna! Dagordning Inledning: Helene Moquist, Uppföljningsenheten
NÄTVERK Lärare på fritidshem.
Presentationens avskrift:

Nätverksträff för lärare i fritidshem 20170314 foto: privat

Dagordning 08.30 -08.40 Välkomna 08.40-09.15 Gruppsamtal utifrån Wallmans föreläsning 09.15-09.30 Gemensam återsamling 09.30-09.50 Fika 09.50-10.30 EL i fritidshemmet. Föreläsning, läsning och samtal 10.30 - 10.45 Utvärderingsverktyg kring fritidshemsverksamheten - återkoppling och förslag. 10.45 - 11.00 Avslut och förberedelse inför nästa tillfälle

Gruppsamtal utifrån Wallmans föreläsning Återberätta och sammanfatta för de i gruppen som inte var på plats Dina stjärnor? Vilka var höjdpunkterna med föreläsningen? Berätta för varandra Dina frågetecken? Något du undrar över, funderar kring? Lyft med varandra och diskutera? Vad innebär Wallmans föreläsning för din verksamhet? Vad tar du med dig? Berätta för varandra. Resonera. Återsamling 09.15

Återsamling 09.50

P

Historisk överflygning…. Sedan slutet av 1980-talet…. en önskan att skapa undervisning där elever utvecklar entreprenöriella kompetenser…verklighetsanknytning, problembaserat, lärande, elever som forskar, ett livslångt lärande, hållbar utveckling…. Under 1990-talet … en diskussion om huruvida skolan skall bidra med att fostra egenföretagare. “Skola i samverkan” Dahlstedt & Hertzberg 1997 - I entreprenörsskapets tecken - en studie av skolning i förnyelse. Madsén och Johannisson. Entreprenörsskap under 2000-talet… ett begrepp att förhålla sig till, om man är verksam i utbildningsfrågor. Definiera begreppet - en heltidssysselsättning? Lackéus, Falk/Lundqvist mfl, Johannisson…. Nytt begrepp? - värdeskapande lärande? Lackéus J

Entreprenöriellt lärande och fritids EL - en arbetsform i syfte att hjälpa elever utveckla entreprenöriella kompetenser. Självklart på fritids? https://youtu.be/hvHViFc0ekw - Tinkering schools Jerhovs blogg Diskutera: Jerhov frågar sig; “Varför ska fritids komplettera skolan? Kan de inte komplettera varandra?” Hur tänker ni? Jerhov skriver; “Idag ser jag fritidshemmet som en av de bästa arenorna för entreprenöriellt lärande”. Håller ni med honom? Utveckla och resonera. Övriga tankar som väcks i och med filmen och texten? Delge varandra och diskutera.

Hur nyansera vårt kvalitetsarbete? Enkätundersökningen ger ett resultat som analyseras och leder till åtgärder för att utveckla kvaliteten på fritidshemsverksamheten. Systematiskt kvalitetsarbete! Resultatet från enkätundersökningen blir ett trubbigt verktyg. Hur får vi fram ett spetsigare verktyg? Steg 1 - Ta reda på vad vi vill veta om våra verksamheter ( i syfte att kunna utveckla och förbättra kvaliteten på verksamheten.) - tydlig koppling till LGR 11 (kap 4) Steg 2 - Vilken metod lämpar sig för att söka svar på de frågor vi ställer? Steg 3 - Utforma och tillämpa Steg 4 - SKA

Utvärderingsverktyg fritidshemsverksamheten Steg 1 - Ta reda på vad vi vill veta om våra verksamheter ( i syfte att kunna utveckla och förbättra kvaliteten på verksamheten.) - tydlig koppling till LGR 11 (kap 4) Utmanas barnen i sitt lärande? Steg 2 - Vilken metod lämpar sig för att söka svar på de frågor vi ställer? Förslag; Lärande besök i varandras verksamheter med fokus på en specifik frågeställning. Kort sammanfattande text av besökande pedagog som lämnas in till Jenny. Tidsåtgång; ca 2h/pedagog (1h besök och max 1 h för skrivarbete Underlag; Stort analysunderlag som bidrar till ökad kvalitet i det systematiska kvalitetsarbetet. Steg 3 - Utforma och tillämpa - början på ht-17 Steg 4 - SKA

Nästa tillfälle, den 19/4 IKT på fritids - vara eller icke vara? Litteraturseminarium kapitel 10, 16-17. Best practice? Hur arbetar vi med IKT på fritidshemmen i Lerum? Berätta hur ni tänker och har lagt upp arbetet med digitala hjälpmedel. Inspirera dina kollegor. Testa appar? Tipsa varandra? Jenny tipsar? Ta med Ipads