Nätverksträff för lärare i fritidshem 20170314 foto: privat
Dagordning 08.30 -08.40 Välkomna 08.40-09.15 Gruppsamtal utifrån Wallmans föreläsning 09.15-09.30 Gemensam återsamling 09.30-09.50 Fika 09.50-10.30 EL i fritidshemmet. Föreläsning, läsning och samtal 10.30 - 10.45 Utvärderingsverktyg kring fritidshemsverksamheten - återkoppling och förslag. 10.45 - 11.00 Avslut och förberedelse inför nästa tillfälle
Gruppsamtal utifrån Wallmans föreläsning Återberätta och sammanfatta för de i gruppen som inte var på plats Dina stjärnor? Vilka var höjdpunkterna med föreläsningen? Berätta för varandra Dina frågetecken? Något du undrar över, funderar kring? Lyft med varandra och diskutera? Vad innebär Wallmans föreläsning för din verksamhet? Vad tar du med dig? Berätta för varandra. Resonera. Återsamling 09.15
Återsamling 09.50
P
Historisk överflygning…. Sedan slutet av 1980-talet…. en önskan att skapa undervisning där elever utvecklar entreprenöriella kompetenser…verklighetsanknytning, problembaserat, lärande, elever som forskar, ett livslångt lärande, hållbar utveckling…. Under 1990-talet … en diskussion om huruvida skolan skall bidra med att fostra egenföretagare. “Skola i samverkan” Dahlstedt & Hertzberg 1997 - I entreprenörsskapets tecken - en studie av skolning i förnyelse. Madsén och Johannisson. Entreprenörsskap under 2000-talet… ett begrepp att förhålla sig till, om man är verksam i utbildningsfrågor. Definiera begreppet - en heltidssysselsättning? Lackéus, Falk/Lundqvist mfl, Johannisson…. Nytt begrepp? - värdeskapande lärande? Lackéus J
Entreprenöriellt lärande och fritids EL - en arbetsform i syfte att hjälpa elever utveckla entreprenöriella kompetenser. Självklart på fritids? https://youtu.be/hvHViFc0ekw - Tinkering schools Jerhovs blogg Diskutera: Jerhov frågar sig; “Varför ska fritids komplettera skolan? Kan de inte komplettera varandra?” Hur tänker ni? Jerhov skriver; “Idag ser jag fritidshemmet som en av de bästa arenorna för entreprenöriellt lärande”. Håller ni med honom? Utveckla och resonera. Övriga tankar som väcks i och med filmen och texten? Delge varandra och diskutera.
Hur nyansera vårt kvalitetsarbete? Enkätundersökningen ger ett resultat som analyseras och leder till åtgärder för att utveckla kvaliteten på fritidshemsverksamheten. Systematiskt kvalitetsarbete! Resultatet från enkätundersökningen blir ett trubbigt verktyg. Hur får vi fram ett spetsigare verktyg? Steg 1 - Ta reda på vad vi vill veta om våra verksamheter ( i syfte att kunna utveckla och förbättra kvaliteten på verksamheten.) - tydlig koppling till LGR 11 (kap 4) Steg 2 - Vilken metod lämpar sig för att söka svar på de frågor vi ställer? Steg 3 - Utforma och tillämpa Steg 4 - SKA
Utvärderingsverktyg fritidshemsverksamheten Steg 1 - Ta reda på vad vi vill veta om våra verksamheter ( i syfte att kunna utveckla och förbättra kvaliteten på verksamheten.) - tydlig koppling till LGR 11 (kap 4) Utmanas barnen i sitt lärande? Steg 2 - Vilken metod lämpar sig för att söka svar på de frågor vi ställer? Förslag; Lärande besök i varandras verksamheter med fokus på en specifik frågeställning. Kort sammanfattande text av besökande pedagog som lämnas in till Jenny. Tidsåtgång; ca 2h/pedagog (1h besök och max 1 h för skrivarbete Underlag; Stort analysunderlag som bidrar till ökad kvalitet i det systematiska kvalitetsarbetet. Steg 3 - Utforma och tillämpa - början på ht-17 Steg 4 - SKA
Nästa tillfälle, den 19/4 IKT på fritids - vara eller icke vara? Litteraturseminarium kapitel 10, 16-17. Best practice? Hur arbetar vi med IKT på fritidshemmen i Lerum? Berätta hur ni tänker och har lagt upp arbetet med digitala hjälpmedel. Inspirera dina kollegor. Testa appar? Tipsa varandra? Jenny tipsar? Ta med Ipads