Stimulerande butiksmiljö
LOKALISERING City, Centralt, Köpcentra, Externt A-läge (många passerar) Köpmannavaruhus - Gatuföreningar (Gemensam marknadsföring)
SYNBARHET Logotyp - Varumärke, symbol Skyltfönster Trafik utanför butiken - gågata
INGÅNG Trottoarställ - inropare Utomhustavlor på fasaden Fönsterplakat Försäljning utanför butiken (reaställ, erbjudanden, torgställ etc.)
SKÖTSEL Rena fönster - handtag Tömda papperskorgar Sopad och skottad gata utanför Inga ”gamla, blekta” trottoarställ Tänk på placeringen så att ingen kan skada sig
Butikens yttre marknadsföring Lokalisering Synbarhet Ingång Skötsel
BUTIKENS INRE MARKNADSFÖRING Passa till affärsidén Layout - väcka intresse, stimulera till köp, gör det lätt för kunden och underlätta för personalen
Lockande varor vid ingången - kan vara: INTRESSEVÄCKANDE Lockande varor vid ingången - kan vara: Nyheter Färglada varor Lågt pris
ÖVERSKÅDLIGT Kartor - i stora butiker Skyltar - inte för många Se varorna direkt - låga exponeringar Visa varorna högt längs väggarna - sportbutiker
UTNYTTJA UTRYMMET Framkomlighet - Varuvagnar måste få plats att mötas Plats att variera exponeringar - samexponering, säsongsexponering etc. Luft mellan skyltställ - kunden ska kunna se varan på plats Utrymmesfördelning efter försäljning - då utnyttjas alla delar av lokalen lika mycket. Underlätta hanteringen för kunden
BELYSNING Ge stämning Variera ljuset - varor som är belysta syns bättre, butiken får mera liv, personalen får bra arbetsljus Mjuka upp spotbelysning med en mjuk allmänbelysning Färg - ge ett varmt intryck. Tänk extra noga på provhytterna Lysrör ger bättre ekonomi än glödlampor
SERVICE OCH KASSA Personlig försäljning - lätt att hitta Tillräckligt med personal - även vid lunchtid Kassor - vid utgång eller punktkassor. Tänk på att kassorna är utmärkta exponerings- platser. Uppsikt - det ska vara lätt att hålla uppsikt över stöldbegärliga varor utan att störa kunden när den tittar på varorna eller provar
EXPONERING Försäljningen sker vid varan - den ska vara lätt att se. Varorna syns bäst i ögonhöjd Information - pris, storlek, erbjudanden Samexponering - ger merförsäljning. Exponera om ofta - varorna känns nya Ge kunden en upplevelse
BELYSNING Ge stämning Variera ljuset - varor som är belysta syns bättre, butiken får mera liv, personalen får bra arbetsljus Mjuka upp spotbelysning med en mjuk allmänbelysning Färg - ge ett varmt intryck. Tänk extra noga på provhytterna Lysrör ger bättre ekonomi än glödlampor