Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Stimulerande butiksmiljö

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Stimulerande butiksmiljö"— Presentationens avskrift:

1 Stimulerande butiksmiljö

2 LOKALISERING City, Centralt, Köpcentra, Externt
A-läge (många passerar) Köpmannavaruhus - Gatuföreningar (Gemensam marknadsföring)

3 SYNBARHET Logotyp - Varumärke, symbol Skyltfönster
Trafik utanför butiken - gågata

4 INGÅNG Trottoarställ - inropare Utomhustavlor på fasaden Fönsterplakat
Försäljning utanför butiken (reaställ, erbjudanden, torgställ etc.)

5 SKÖTSEL Rena fönster - handtag Tömda papperskorgar
Sopad och skottad gata utanför Inga ”gamla, blekta” trottoarställ Tänk på placeringen så att ingen kan skada sig

6 Butikens yttre marknadsföring
Lokalisering Synbarhet Ingång Skötsel

7 BUTIKENS INRE MARKNADSFÖRING
Passa till affärsidén Layout - väcka intresse, stimulera till köp, gör det lätt för kunden och underlätta för personalen

8 Lockande varor vid ingången - kan vara:
INTRESSEVÄCKANDE Lockande varor vid ingången - kan vara: Nyheter Färglada varor Lågt pris

9 ÖVERSKÅDLIGT Kartor - i stora butiker Skyltar - inte för många
Se varorna direkt - låga exponeringar Visa varorna högt längs väggarna - sportbutiker

10 UTNYTTJA UTRYMMET Framkomlighet - Varuvagnar måste få plats att mötas
Plats att variera exponeringar - samexponering, säsongsexponering etc. Luft mellan skyltställ - kunden ska kunna se varan på plats Utrymmesfördelning efter försäljning - då utnyttjas alla delar av lokalen lika mycket. Underlätta hanteringen för kunden

11 BELYSNING Ge stämning Variera ljuset - varor som är belysta syns bättre, butiken får mera liv, personalen får bra arbetsljus Mjuka upp spotbelysning med en mjuk allmänbelysning Färg - ge ett varmt intryck. Tänk extra noga på provhytterna Lysrör ger bättre ekonomi än glödlampor

12 SERVICE OCH KASSA Personlig försäljning - lätt att hitta
Tillräckligt med personal - även vid lunchtid Kassor - vid utgång eller punktkassor. Tänk på att kassorna är utmärkta exponerings- platser. Uppsikt - det ska vara lätt att hålla uppsikt över stöldbegärliga varor utan att störa kunden när den tittar på varorna eller provar

13 EXPONERING Försäljningen sker vid varan - den ska vara lätt att se.
Varorna syns bäst i ögonhöjd Information - pris, storlek, erbjudanden Samexponering - ger merförsäljning. Exponera om ofta - varorna känns nya Ge kunden en upplevelse

14 BELYSNING Ge stämning Variera ljuset - varor som är belysta syns bättre, butiken får mera liv, personalen får bra arbetsljus Mjuka upp spotbelysning med en mjuk allmänbelysning Färg - ge ett varmt intryck. Tänk extra noga på provhytterna Lysrör ger bättre ekonomi än glödlampor


Ladda ner ppt "Stimulerande butiksmiljö"

Liknande presentationer


Google-annonser