Senantik levnadskonst IL1101 Doc Andreas Önnerfors
Tre traditioner Epikureism Stoicism Gnosticism => Alla tre har en ytterst viktig receptionshistoria!
Epikureism ”Lathe biosas” – lev i det dolda Epikuros från Samos (341-271 f kr i Aten) ”Trädgården” Agoran, en ”terapeutisk gemenskap” Kunskap bevarad tack vare Lucretius ”De rerum natura” Epikureismen kan delas in i två delar: Naturvetenskapen: Demokritos atomlära. Odelbara enheter rör sig överallt i rymden och kolliderar varur allting materiellt emanerar. Atomer avger också en materiell ”hinna” som blir percipierbar genom sinnena (anti-Platonskt!) sinnesförnimmelse återger alltid sin källa (spara denna tanke till Wittgensteins bildteori). Tomrum (jf med ”antimateria”). ”Ingenting hindrar att världarnas antal är oändligt”. Moralfilosofin: Frånta människan sin rädsla, uppnå hedone, lust / lycka / befria från rädsla för döden ataraxia, befria sig från det politiskas fängelsebojor Fri vilja förklaras med att atomerna i sina regelbundna banor ibland gör hopp (spara denna tanke tills vi kommer till partikelfysiken)
Stoicismen: tålamod i lidandet, ödmjukhet i framgång –
Stoicismen: tålamod i lidandet, ödmjukhet i framgång – Zenon, Cynikerna, Seneca, Cicero, Marcus Aurelius Filosofin delas in i logik, etik och fysik Lagbundenhet och ödestro, mikro- makrokosmos. Tämja pathos! Befrielse från lidelser. Naturvetenskapligt: fyra element, inga tomrum, utan pneuma som quinta essentia Naturrättens början, det finns en naturlig ordning som måste följas, står högre än människans lagar. Kosmopolitism (Aurelius) Den individuella tankens suveränitet, samtalet som drivs genom exempla (jf. Sokrates majevtik) eller narratio. Stoa poikile agoran, offentligheten Pliktmoral. Två personer, en offentlig och en privat (som senare hos Kant). Inte slösa bort sin tid på adiaphora, likgiltiga ting
Gnosticism/nyplatonism Stark form av dualism – manikeism som hos Augustinus Plotinos (205-270), Porfyrios Talmystik, fysisk existens som spegling av idén, korrespondens den ”materiella representationen av den andliga verkligheten” Huvudtes: skapelsen är ett verk av en ond makt, en demiurg, världen är tudelad (som hos Platon), man kan nå till tidigare medvetandestadiers nivåer. Konsekvens: kroppsförnekelse, asketism Tre nivåer: Det ena (världsanden), nous (världsförnuftet, medvetandet, anden) och själen. Helhet inom oss, vi är i en helhet (för-sokratikern Herakleitos!) monism Gnostiker: föreställningen om hemlig kunskap som traderas (ancient wisdom narrative), prisca scientia/teologia