Samhällskunskap år 6 Catha Glaas, Thomas Smith Media Samhällskunskap år 6 Catha Glaas, Thomas Smith
Jobba i par – skriv tankekarta Lektion 1 v. 49 Jobba i par – skriv tankekarta Fundera kring områdets stora frågor: - Hur påverkas vi av medierna? Hur kan vi påverka andra med hjälp av medierna? Vilken roll har medierna i ett demokratiskt samhälle? (Hur fungerar medier i en diktatur?) Vilka för- och nackdelar finns det med reklam? Lektion 1 v. 49 Film sli.se: Massmedier http://sli.se/r/vcKW
Film Massmedier Svara på frågorna i ditt häfte: 1. Vad är massmedier? Lektion 1 v. 49 Se filmen: Massmedier http://sli.se/r/vcKW Svara på frågorna i ditt häfte: 1. Vad är massmedier? 2. Vad innebär ordet massmedier? 3. Gör en tidslinje om massmedias historia. 4. Vad innebär källkritik? Varför är det viktigt att tänka källkritiskt? 5. Vad innebär yttrandefrihet och censur? 6. Vad menar man med att rubriker ska vara ”klickvänliga”? 7. Hur formas vi av vilken information vi får av omvärlden? Hur påverkas vi av att utesluta viss information och ta del av en annan? (Du får även frågorna på skolmailen) Tidslinje: - 1100-tal, - boktryckarkonsten, - tidningar, radio, TV, dator/internet Tänk på Konsekvenser Lektion 1 v. 49 Film sli.se: Massmedier http://sli.se/r/vcKW
Vad är media? Börja med: Vilken typ av medier använde du igår? Lektion 2 v. 49 Börja med: Vilken typ av medier använde du igår? 1. Förklara vad media är. Använd gärna bilderna på s 14-15 2. Skriv en begreppslista 3. I vilket fält skulle du placera de medier du använde under gårdagen? Rita av den i ditt häfte, eller infoga en tabell i Office365-dokumentet. Begrepp: - medier - kommunikation - underhållning - information -reklam - propaganda - opinion -mottagare Jag och informationssamhället Fakta och information Reklam och propaganda Nöje och kultur Nyheter Ansvar: - Vad är media? - skriva begreppslista - s 14-15
Hur kan vi använda media för att påverka andra? Lektion 1 v. 50 Börja med: Vad är makt? Vilka har makt i Sverige? . Klicka på bilderna. Uppgift och Ansvar: - Beskriv hur personerna på bilderna använder media för att påverka? - Klicka på bilderna: Vad kan du säga om källorna du kommer till? Kan man lita på den? Vad är syftet? För vem är det skrivet?
Hur kan vi använda media för att påverka andra? Lektion 1 v. 50 Börja med: Vad är makt? Vilka har makt i Sverige? . Klicka på bilderna. https://www.cloetta.com/sv/artikel/kexchoklad-fran-cloetta-och-alpina-landslaget-akta-karlek-rostar-aldrig-ett-av-sveriges-genom-tiderna-starkaste-samarbeten/ https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/9mv45M/alice-bah-kuhnke-forvandlas-till-isdrottning-infor-arets-stora-fest https://www.expressen.se/gt/kultur/hur-kan-kungen-fa-paverka-lagen/ Uppgift och Ansvar: - Beskriv hur personerna på bilderna använder media för att påverka? - Klicka på bilderna: Vad kan du säga om källorna du kommer till? Kan man lita på den? Vad är syftet? För vem är det skrivet? https://www.hant.se/du-har-ocksa-rad-med-victorias-klanning-for-den-kommer-fran-hm/ http://www.gp.se/kultur/joakim-lundell-anv%C3%A4nder-ilskan-som-bensin-1.4706913 http://www.levandehistoria.se/fakta-om-forintelsen/judeforfoljelserna-under-1930-talet/hitlers-riksdagstal