Samhällskunskap år 6 Catha Glaas, Thomas Smith

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Massmedia och reklam.
Advertisements

Opinionsbildning och påverkan i stort och smått. Varför beslutsfattarna ska lyssna på Företagarna?
VÄLKOMNA!. Åsa Lindh vd Trygghetsstiftelsen En sammanhållen omställningskedja.
 Sammanfatta och reflektera tillsammans med den/de du samarbetar med och förklara vad som hände under genomgången. Rita och skriv i ditt orange labhäfte.
Massmedia. Vad är massmedia? Olika medel för att sprida information, t ex:  Tidningar  Tv/radio  Reklam  Internet.
Kommunikation Tove Phillips Olika perspektiv att studera ämnet kommunikation: Sociologi  Sociologiska perspektiv Kommunikation är en naturlig del.
Anonyma tentamina Fakulteten för teknik Skapad Anki Lektorp.
Nykterhet och solidaritet
Berättande text Du ska skriva en berättande text. Den här texten skriver du inte till någon speciell person. Du behöver då inte tänka på att skriva hej.
Religion - vad är det?.
Vem är det som bestämmer?
Historiskt Källmaterial
Religion Vi ska jobba med två av de tre syskonreligionerna de kommande veckorna, Judendomen och Islam. Vi kommer ha föreläsningar, diskutera, läsa, se.
Olika sätt att tänka om människor, samhället och världen…
Digitalisering, flera begrepp i samma term
Utbildning i hantering av Behovstrapporna
Skriva meningar i huvudsats
Musikvideon.
MIK Media- och informationskunnighet
SPELARUTBILDNINGSPLAN ANFALLSSPEL – AVSLUT 1
Varför tycker jag som jag gör? Om våra informationskällor.
Varför läser ni religionskunskap?
Religion Naturvetenskap
Välkommen till mitt utvecklingssamtal ÅK Ht 2017
Lektionsuppgift Under dagens lektion kommer ni att delas in i 4 olika grupper där det kommer att lottas ut vilken grupp som får ansvar för vilken av de.
Religion.
Wordgenomgång.
LAG OCH RÄTT Samhällskunskap LPP.
Del 4:1 Samhällets ansvar Svensk lagstiftning
Ekonomi och samhälle Introduktion
Samhällskunskap år 6 Catha Glaas, Thomas Smith
Vad är sociologi? – en repetition Momentöversikt Vad är en analys?
Samhällskunskap år 6 Catha Glaas, Thomas Smith
Samhällskunskap år 6 Catha Glaas, Thomas Smith
Iris Rosengren Larsson
LÄSSTRATEGIER på högstadiet.
Samhällskunskap år 6 Catha Glaas
Kommer ni ihåg våra STORA frågor?
FÖRMÅGOR OCH KUNSKAPSKRAV
Religion.
Upplysningen 1700.
Samhällskunskap år 6 Catha Glaas Thomas Smith
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
Våra medier.
Reklam eller redaktionellt budskap?
Källkritik.
Så styrs Sverige.
Hur gör vi? Nyhetsvärdering För vem och varför?
Övning Tid: minuter Virala konsekvenser.
Svara på frågorna genom att använda texten på s
2. genomföra systematiska undersökningar i kemi, och
Information Språkval.
Frihetstiden och 1800-talet
Frihetstiden och 1800-talet
Kan du begreppen? Para ihop rätt begrepp med rätt beskrivning. Algoritm Precis Program Är ett annat ord för exakt, tydlig eller noggrant. Är klara och.
Frihetstiden och 1800-talet
Demokrati, politik och val.
Källkritik och historiska källor
Utbildning i hantering av Behovstrapporna
Hur gör vi? Nyhetsvärdering För vem och varför?
Tobak - Lektion 2 Åk 4-6.
Hur vi jobbar med samhällskunskap
Alla kan läsa och hör sen!
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Kreativa verktyg och metoder
Catha Glaas Herrängens skola
Historia HT 2018 Catharina Glaas, Marlene Sjölander
Hej användare! Välkommen till nya mallar.
Vad tänker du om alkohol och andra droger?
Hej användare! Välkommen till nya mallar.
Presentationens avskrift:

Samhällskunskap år 6 Catha Glaas, Thomas Smith Media Samhällskunskap år 6 Catha Glaas, Thomas Smith

Jobba i par – skriv tankekarta Lektion 1 v. 49 Jobba i par – skriv tankekarta Fundera kring områdets stora frågor: - Hur påverkas vi av medierna? Hur kan vi påverka andra med hjälp av medierna? Vilken roll har medierna i ett demokratiskt samhälle? (Hur fungerar medier i en diktatur?) Vilka för- och nackdelar finns det med reklam? Lektion 1 v. 49 Film sli.se: Massmedier http://sli.se/r/vcKW

Film Massmedier Svara på frågorna i ditt häfte: 1. Vad är massmedier? Lektion 1 v. 49 Se filmen: Massmedier http://sli.se/r/vcKW Svara på frågorna i ditt häfte: 1. Vad är massmedier? 2. Vad innebär ordet massmedier? 3. Gör en tidslinje om massmedias historia. 4. Vad innebär källkritik? Varför är det viktigt att tänka källkritiskt? 5. Vad innebär yttrandefrihet och censur? 6. Vad menar man med att rubriker ska vara ”klickvänliga”? 7. Hur formas vi av vilken information vi får av omvärlden? Hur påverkas vi av att utesluta viss information och ta del av en annan? (Du får även frågorna på skolmailen) Tidslinje: - 1100-tal, - boktryckarkonsten, - tidningar, radio, TV, dator/internet Tänk på Konsekvenser Lektion 1 v. 49 Film sli.se: Massmedier http://sli.se/r/vcKW

Vad är media? Börja med: Vilken typ av medier använde du igår? Lektion 2 v. 49 Börja med: Vilken typ av medier använde du igår? 1. Förklara vad media är. Använd gärna bilderna på s 14-15 2. Skriv en begreppslista 3. I vilket fält skulle du placera de medier du använde under gårdagen? Rita av den i ditt häfte, eller infoga en tabell i Office365-dokumentet. Begrepp: - medier - kommunikation - underhållning - information -reklam - propaganda - opinion -mottagare Jag och informationssamhället Fakta och information Reklam och propaganda Nöje och kultur Nyheter Ansvar: - Vad är media? - skriva begreppslista - s 14-15

Hur kan vi använda media för att påverka andra? Lektion 1 v. 50 Börja med: Vad är makt? Vilka har makt i Sverige? . Klicka på bilderna. Uppgift och Ansvar: - Beskriv hur personerna på bilderna använder media för att påverka? - Klicka på bilderna: Vad kan du säga om källorna du kommer till? Kan man lita på den? Vad är syftet? För vem är det skrivet?

Hur kan vi använda media för att påverka andra? Lektion 1 v. 50 Börja med: Vad är makt? Vilka har makt i Sverige? . Klicka på bilderna. https://www.cloetta.com/sv/artikel/kexchoklad-fran-cloetta-och-alpina-landslaget-akta-karlek-rostar-aldrig-ett-av-sveriges-genom-tiderna-starkaste-samarbeten/ https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/9mv45M/alice-bah-kuhnke-forvandlas-till-isdrottning-infor-arets-stora-fest https://www.expressen.se/gt/kultur/hur-kan-kungen-fa-paverka-lagen/ Uppgift och Ansvar: - Beskriv hur personerna på bilderna använder media för att påverka? - Klicka på bilderna: Vad kan du säga om källorna du kommer till? Kan man lita på den? Vad är syftet? För vem är det skrivet? https://www.hant.se/du-har-ocksa-rad-med-victorias-klanning-for-den-kommer-fran-hm/ http://www.gp.se/kultur/joakim-lundell-anv%C3%A4nder-ilskan-som-bensin-1.4706913 http://www.levandehistoria.se/fakta-om-forintelsen/judeforfoljelserna-under-1930-talet/hitlers-riksdagstal