Till dig som är chef Materialet som ligger i ledningssystemet under verksamhetsplanering och uppföljning, jämställd och jämlik verksamhet, jämställdhet.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Likabehandlingsplanen för Korsavadsskolan.
Advertisements

för Kyrktåsjö skola och fritidshem Läsåret
Förskolan Matrisens Likabehandlingsplan
Lika Behandlings Plan Verksamhetsåret 2012/2013
Mål och betygskriterier
Likabehandlingsplan och plan mot kränkande behandling
Studiens syfte Klarlägga om elevens rättsliga skydd mot kränkningar i samband med utbildning har stärkts sedan barn- och elevskyddslagens tillkomst, dvs.
1 Mångfald Har vår sexuella läggning någon betydelse i arbetslivet?
Likabehandlingsplan/plan mot kränkande behandling
För Barnlyans förskola, Kyrktåsjö Läsåret
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Ny diskrimineringslag
Lagar och överenskommelser
FAS 05 FÖRNYELSE- ARBETSMILJÖ- SAMVERKAN.
Medarbetarundersökning Informationsmaterial-
ST inom FK Arbetsplatsfacket
Källor: Lag SFS 2006:67 Skolverkets råd och anvisningar
Likabehandlingspolicy för Slottegymnasiet
Hanteringsordning. och. samverkansstruktur. för
Diskrimineringslagen
INTRODUKTION TILL JÄMSTÄLLDHETS- OCH LIKABEHANDLINGSARBETET VID GÖTEBORGS UNIVERSITET FRAMTAGEN AV PERSONALENHETEN, SEKTIONEN FÖR ARBETSMILJÖ OCH LIKABEHANDLING.
De Sju Diskrimineringsgrunderna
Definitioner Kränkning paraplybegrepp där mobbning, trakasserier, diskriminering och övrig kränkande behandling ingår. Kränkning är när man blir illa behandlad.
TORSVIKSMODELLEN Arbete mot diskriminering och kränkande behandling
DEN GODA ARBETSMILJÖN Hur vår arbetsmiljö ska vara är tydligt reglerat i arbetsmiljölagen och arbetsmiljöförordningen I lagen lyfter man upp de grundläggande.
AFS 2015:4 Ny föreskrift Organisatorisk och social arbetsmiljö Minska den arbetsrelaterade ohälsan.
Vad är diskriminering? att hantera och utreda diskrimineringsärenden.
En översikt Jan-Åke Sandell Diskrimineringslagstiftning 1.
Sexuella trakasserier och respekt VO1:s arbete kring temadagen den 24 februari 2016.
LIKA VILLKOR VID MITTUNIVERSITETET KORT INTRODUKTION FÖR ANSTÄLLDA.
Konflikthantering på arbetsplatsen. Konflikt Önskemål man inte vill släppa + Blockering av annan = Frustration Agerande.
Konsten att samtala och leda ett samtal. Att vara en god samtalare och lyssnare Tittar på den som talar Spinner vidare på vad andra säger Håller sig till.
Att förebygga trakasserier och kränkande särbehandling på arbetsplatsen Om den psykosociala arbetsmiljön i Nässjö kommun Ett Case inom ramen för ”Ledarskap.
Genomförd av CMA Research AB Medarbetarundersökning 2014 Oktober 2014 Ängelholms kommun.
Sexuella trakasserier – inte OK.  Vi tycker att det är helt oacceptabelt med sexuella trakasserier eftersom det är kränkande och nedvärderande mot.
För att kunna lyckas i sina studier är det viktigt att kunna känna trygghet och att våga vara sig själv. Oavsett vem eleven är – kvinna eller man, ung.
Hantering av krav på vård av viss behandlare inom hälso- och sjukvården.
HEJ FÖRÄLDRAR! Välkomna till föräldramöte. Madelene Löfgren ◦ Grundskolelärare F-3 ◦ 35 år ◦ Sambo och två barn ◦ Bor på Bokenäset utanför Uddevalla.
Detta är en förenklad version av vår likabehandlingsplan.
Innehåll Introduktion: Vad är organisatorisk och social arbetsmiljö? OSA-kompassen Arbetsmiljöverkets föreskrifter ”Organisatorisk och social arbetsmiljö”
Arbetsmiljöansvar inom Kinda kommun
Psykosocial arbetsmiljö: bilolycka
VISA DENNA BILD: INLEDNING
DEN GODA ARBETSMILJÖN Hur vår arbetsmiljö ska vara är tydligt reglerat i arbetsmiljölagen och arbetsmiljöförordningen I lagen lyfter man upp de grundläggande.
Studeranderätt och diskriminering
Till dig som är chef Materialet som ligger i ledningssystemet under verksamhetsplanering och uppföljning, jämställd och jämlik verksamhet, jämställdhet.
Samverkansavtal 2017 Största förändringarna
Till dig som är chef Materialet som ligger i ledningssystemet under verksamhetsplanering och uppföljning, jämställd och jämlik verksamhet, jämställdhet.
Till dig som är chef Materialet som ligger i ledningssystemet under verksamhetsplanering och uppföljning, jämställd och jämlik verksamhet, jämställdhet.
Till dig som är chef Materialet som ligger i ledningssystemet under verksamhetsplanering och uppföljning, jämställd och jämlik verksamhet, jämställdhet.
Till dig som är chef Materialet som ligger i ledningssystemet under verksamhetsplanering och uppföljning, jämställd och jämlik verksamhet, jämställdhet.
Till dig som är chef Materialet som ligger i ledningssystemet under verksamhetsplanering och uppföljning, jämställd och jämlik verksamhet, jämställdhet.
Till dig som är chef Materialet som ligger i ledningssystemet under verksamhetsplanering och uppföljning, jämställd och jämlik verksamhet, jämställdhet.
Rättighet, skyldigheter och hantering av konflikter
Till dig som är chef Materialet som ligger i ledningssystemet under verksamhetsplanering och uppföljning, jämställd och jämlik verksamhet, jämställdhet.
Till dig som är chef Materialet som ligger i ledningssystemet under verksamhetsplanering och uppföljning, jämställd och jämlik verksamhet, jämställdhet.
Till dig som är chef Materialet som ligger i ledningssystemet under verksamhetsplanering och uppföljning, jämställd och jämlik verksamhet, jämställdhet.
Kumla skolas plan mot diskriminering och kränkande behandling
Sexuella trakasserier på jobbet
Cvl:s värdegrund För att kunna lyckas i sina studier är det viktigt att kunna känna trygghet och att våga vara sig själv. Oavsett vem eleven är – kvinna.
Synliggör synsätt som styr och stör - Fördjupning
Jennie Bacchus Hertzman Malin Grundqvist Jonathan Wennö
Medarbetar- och chefsenkäten 2015
Vi är varandras arbetsmiljö
Medarbetar- och chefsenkäten 2018
SMART HUDIKGYMPANS VÄRDEGRUNDER
Lika villkorsgruppen Antro/Etno
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Göteborgs stads likabehandlings-arbete
Särbehandling.
Presentationens avskrift:

Till dig som är chef Materialet som ligger i ledningssystemet under verksamhetsplanering och uppföljning, jämställd och jämlik verksamhet, jämställdhet och jämlikhet, APT- material och har ett filnamn som inleds med APT har till syfte att underlätta för dig som chef som vill ta upp frågor om jämställdhet, jämlikhet, normer och diskriminering på era arbetsplatsträffar Materialet är varierande och du väljer det som passar dig och din arbetsgrupp bäst och/eller det som du känner dig mest bekväm med att börja med Varje presentation är max 5 sidor och innehåller bakgrund, korta fakta samt några diskussionsfrågor Hur lång tid presentationen tar beror på ämnet liksom gruppens intresse för dialog och diskussion Ett tips kan vara att börja med de presentationer som är av ”lärande karaktär” Målsättningen är att varje enhet ska använda APT-materialet vid minst tre APT:er per år för att få igång samtal och diskussioner kring jämställdhet, jämlikhet, normer och diskriminering på sin enhet eller i sin ledningsgrupp Behöver du stöd eller har frågor kring materialet kontakta Anna Ebenmark, mångfaldsstrateg, 2 76 32

Riktlinjer mot trakasserier och kränkande särbehandling

Riktlinjerna Finns på insidan, i ledningssystemet, under medarbetare, arbetsmiljö och hälsa, jämställdhet och mångfald Tydliggör vad trakasserier och kränkande särbehandling är Svarar på frågor vad du gör om du blivit utsatt som medarbetare men även vad som åligger närmaste chef att göra Tydliggör hur handläggningen av ärendena om trakasserier och kränkande särbehandling ser ut Ska årligen tas upp på arbetsplatsträff

Kränkande särbehandling Återkommande klandervärda eller negativt präglade handlingar som riktas mot enskilda arbetstagare på ett kränkande sätt och kan leda till att dessa ställs utanför arbetsplatsens gemenskap (AFS 1993:17 § 1) Det är alltid varje enskild individ som avgör vad som är acceptabelt och vad som är kränkande och ovälkommet beteende eller uppträdande Exempel Förtal eller nedsvärtning av en medarbetare eller dess familj Medvetet undanhållande av information av betydelse för arbetet Medvetna förolämpningar, hån, negativt bemötande etc Se fler exempel i riktlinjerna

Sexuella trakasserier Trakasserier av sexuell natur som kränker en arbetssökande eller arbetstagares värdighet Det är alltid varje enskild individ som avgör vad som är acceptabelt och vad som är kränkande och ovälkommet Exempel Ovälkomna sexuella anspelningar, blickar, gester, tilltalsord Ovälkomna sexuella kommentarer om utseende, klädsel, privatliv Pornografiska bilder på väggar i offentliga utyrmmen, i datorer etc Det görs skillnad på trakasserier på grund av någon av diskrimineringsgrunderna och trakasserier av sexuell natur

Trakasserier Ett uppträdande som kränker en persons värdighet och har samband med någon av de sju diskrimineringsgrunderna Handlingarna ska innebära ett missgynnande eller framkalla ett obehag som kränker personens värdighet Det bör vara fråga om tydliga och märkbara kränkningar Den utsatte avgör om handlingen är oönskat och kränkande Här handlar det om trakasserier som är kopplade till någon av de sju diskrimineringsgrunderna. De sju diskrimineringsgrunderna är: kön, könsidentitet/könsuttryck, sexuell läggning, funktionsnedsättning, ålder, etnicitet, religion eller annan trostillhörighet Enligt diskrimineringslagstiftningen är trakasserier något som är sammankopplat med någon av diskrimineringsgrunderna. Är det inte det, finns inte det sambandet, så anses det vara en kränkning eller kränkande särbehandling. Trakasserierna ska vara upprepade. Den som trakasserar måste få veta att det som den gör är oönskat av den som är utsatt. Upphör trakasserierna då så har det skett en förändring. Fortsätter personen däremot, trots att det är framfört att beteendet är oönskat, då är det nödvändigt att gå vidare med hanteringen av agerandet. Det kan handla om skällsord, kränkningar, nedlåtande uttalanden kopplat till någon av diskrimineringsgrunderna, medvetet undanhållande av information etc

Vad gör du om du drabbas? Säg ifrån! Tala om för den som trakasserar (muntligt, skriftligt eller genom någon annan) att beteendet upplevs som trakasserier och kräv ett slut på det Beskriv det som hänt, anteckna, för dagbok över situationerna. Anteckningarna kan vara ett bra stöd om händelserna behöver anmälas till arbetsgivaren. Kontakta närmaste chef om du känner trygghet för henom, begär enskilt samtal, berätta vad som hänt Ta gärna emot erbjudande om stöd att bearbeta situationen Sök hjälp hos andra du har förtroende för, ex facklig representant, personalhandläggare, skyddsombud För dig som chef finns instruktioner om ditt ansvar och vad du ska göra i riktlinjerna. Påtala för medarbetarna att det är inte nödvändigt att tala med närmaste chef om förtroendet inte finns där i sådana här frågor. Då går det bra att prata med chefen ovan chefen om det känns bättre eller någon annan du har förtroende för i organisationen. Chefen behöver utreda vad som har hänt men känner du dig inte bekväm att prata direkt med chefen behöver du hitta en annan ingång. Är det chefen som trakasserar ska självklart en annan ingång hittas. Chefen är skyldig att agera snabbt när trakasserier eller kränkande särbehandling blir känt. Chefen har skyldighet att agera så att beteendet omedelbart upphör.