Begäran om nationellt likvärdig YH-utbildning inom äldreomsorgen Regionala dialoger inför Begäran om nationellt likvärdig YH-utbildning inom äldreomsorgen
Nationellt likvärdig YH-utbildning inom äldreomsorgen Det finns behov och en efterfrågan av medarbetare med eftergymnasial kompetens inom äldreomsorgen (enligt den enkät som genomfördes inom VO-College den 12/5-30/6) YH-utbildning kan vara ett sätt att få den kompetens som arbetsgivaren anser vara relevant Bransch och utbildningsanordnare ansöker gemensamt om YH-utbildning. Innehållet i utbildningarna kan i dagsläget se olika ut.
Verksamhetsplan för VO-College I föreningen Vård- och omsorgscollege verksamhetsplan för 2017 står: ”Medverka till att ta fram föreskrifter för Yrkeshögskoleutbildningar som har behov av ett nationellt likvärdigt innehåll - Fortsätta arbetet med att ta fram förslag till innehåll för eftergymnasial utbildning inom äldreomsorgen” Hela verksamhetsplanen för föreningen Vård- och omsorgscollege går att hitta här på hemsidan.
Arbetsgrupp Arbetet för att ta fram ett förslag om nationellt likvärdig utbildning inom äldreomsorgen påbörjades hösten 2016 med en workshop tillsammans med experter inom äldreområdet (arbetsgivare). En arbetsgrupp har tillsatts bestående av arbetsgivare som var med på det första mötet i november. Arbetsgruppen består av: Ann-Christin Lahti - Norrbotten Carin Bergström – VO-College kansli Carina Rodhe - Jämtland Ingrid Säterberg - Södra Norrland Ingrid von Sydow – Östergötland Karin Harbe – VO-College kansli Margareta Engström - Kronoberg Åsa Bygdeson - Västerbotten
Enkät utskickad via Regionala VO-College Enkäten besvarades under perioden 2017-05-12 tom 2017-06-30. Totalt inkom 194 svar från främst enhetschefer (eller motsvarande) med personal, budget och verksamhetsansvar inom äldreomsorgen (69,6 %), men även förvaltningschef (eller motsvarande) med övergripande ansvar för äldreomsorg i kommunen eller företaget (19,6 %). 44,3 % svarade att det i dagsläget finns undersköterskor i den egna verksamhet som har eftergymnasial kompetens på Yrkeshögskolenivå (där demens är det vanligaste området följt av blanda annat palliativ vård, psykiatri och akutsjukvård). Av dessa anger sedan enbart 27,9 % att det finns tjänster som kräver utbildning på samma nivå. Av de som svarade att det i dagsläget inte finns undersköterskor med YH-utbildning i verksamheten svarade 61,8 % att de ser behov av att införa sådana tjänster inom en snar framtid
Förutsättningar Branschen i landet måste vara eniga om innehållet i en nationellt likvärdig YH-utbildning inom äldreomsorgen Branschen är ”alla” utförare oavsett driftform i samverkan med fackliga organisationer mm. Detta måste arbetas med i kommuner och regioner runt om i landet
YH-myndigheten - Föreskrift Förordning (2009:130) gör det möjligt för företrädare för berörda myndigheter och organisationer att inkomma med en begäran om föreskrift för nationellt likvärdigt innehåll Begäran om nationellt likvärdigt innehåll ska skickas in av berörd bransch. Det är dessa som i samverkan med andra parter (fack mm) har kunskap om behovet av nationellt likvärdigt innehåll Utbildningsanordnare är därför inte med i framtagandet av begäran om föreskrift. YH-myndigheten har inga synpunkter på hur utbildningen ges, antal poäng, heltid/distans Föreskrift underlättar för YH- myndigheten och för branschen och troligtvis för intresserade sökande
Fortsatt arbete Regionala dialoger genomförs under hösten 2017, där frågan om behov av och efterfrågan på eftergymnasial kompetens inom äldreomsorgen att diskuteras. När samtliga regionala dialoger är sammanställda kommer VO-College kansli göra en nationell sammanställning över resultatet (enkät och dialoger). Sammanställningen kommer sedan processas vidare i arbetsgruppen och förslag till innehåll kommer att tas fram. Det framtagna förslaget, som blir resultatet av dialogerna och enkäten, kommer sedan att skickas ut på ”internremiss” till chefer i äldreomsorgen, via regionala samordnare.
Regionala dialoger Dialogerna syftar till att komplettera den tidigare genomförda enkäten och ger möjlighet att diskutera vilken kompetens som behövs på yrkeshögskolenivå. Skapar bred delaktighet i arbetet med att ta fram förslag på innehåll i en nationell YH- utbildning och att tydliggöra både behov och efterfrågan. Dialogerna genomförs på det sätt som är möjligt i respektive regionalt VO-College. Målgrupp för de regionala dialogerna bör främst vara arbetsgivare dvs. chefer i era kommuner (oavsett utförare), men även exempelvis representanter från personalavdelningar, fackliga representanter m.fl. Frågeställningarna utgår från de frågor som diskuterades i de regionala dialogerna inom funktionshinderområdet, och som arbetsgruppen för YH-utbildning till Stödpedagog tog fram. Dessa sammanställs sedan regionalt i enkätverktyget ES-Maker.
Regionala dialoger: Fråga 1 Vilket uppdrag har/kan en undersköterska med YH-utbildning ha? Det vill säga - vad ingår i uppdraget och yrkesrollen? Sjukvårduppgifte mer ifrån ssk. Specialiserad omvårdnad- där det är svårigheter -Sip 25% av tjänst Timrå Specialist undersköterska strukturera omvårdnad Arbetsgivaren anställer Få möjlighet att ta ett steg till utifrån verksamhetens behov Handledning till kollegor. Syfte med uppdraget. Viktigt
Regionala dialoger: Fråga 2 Finns det en särskild funktion/titel för undersköterskor med eftergymnasial kompetens inom kommunerna/företagen i er region? Specialistundersköterska används ”Resursundersköterska”
Regionala dialoger: Fråga 3 Vilken kompetens (områden) behövs för uppdraget? Det vill säga – vad behöver en nationellt likvärdig YH-utbildning innehålla? Specialist inom omvårdnad, demens, psykiatri, missbruk, vardags rehabilitering, palliativ vård, preventivt arbete, munhälsa, handledning, utvecklingsarbete
Regionala dialoger: Fråga 4 Vilka områden är de absolut viktigaste att de finns med? Prioritera de 5-6 viktigaste områdena från frågan innan och motivera varför. Specialiserad Omvårdnad Utvecklingsarbete Psykiatri Demens Vardags rehabilitering
Regionala dialoger: Fråga 4 Varför specialiserad omvårdnad? Vi ser det som en person med goda kunskaper i omvårdnad kan väva samman . Bakgrund , situation, ohälsoproblematik till lösningar i det dagliga ,som gör att den enkilde får ett gott liv och upplever hälsa. Kunskaper i specialiserad omvårdnad som ger stöd och vägleder arbetsgruppen att lösa situationer som kopplas till omvårdnaden i ett salutogent perspektiv. Varför utvecklingsarbete: En person med kompetens att hålla i och prova ett ny arbetssätt och följa upp och utvärdera. En person med kompetens att kunna initiera utveckling av omvårdnad i specifika situationer
Regionala dialoger: Fråga 4 Varför Psykiatri Inom äldreomsorgen finns en många frågeställningarna som kan kopplas tills psykiatrin. Kunskaper i psykiatri är bristfällig inom äldreomsorgen och en påfyllnad behövs. Varför Demens: Demens är ett stort folkhälsoproblem som drabbar massor av människor. Med förbättrade kunskaper i demens sjukdomen och att anpassa kommunaktion aktivivter ifrån den enskilde, så att den enskilde bättre klarar ett autonomt liv och behåller sin värdighet. Varför Vardags rehabilitering: Att alltid hålla i minnet att låta människor göra det dom kan och möjliggöra med lämpliga hjälpmedel är utgångspunkten för att alla ska kunna leva ett gott liv och självständigt liv som möjligt. Dessutom finns det naturligtvis samhällsekonomiska vinster när människor klarar sig själva utan hjälp av personal.
Regionala dialoger: Fråga 5 Övriga synpunkter, förslag eller frågor För specialistundersköterskeutbildning ska deltagare vara undersköterska .
Regionala dialoger: Bakgrundsinformation som behöver redovisas i enkätverktyget i samband med sammanställningen E-postadress till den som sammanställer i enkäten ingrid.saterberg@kfvn.se Regionalt VO-College Södra Norrland Antal deltagare under den regionala dialogen 6 Funktioner som närvarade under dialogen (exempelvis enhetschef, förvaltningschef, personalansvarig/HR-funktion osv.)Äldreomsorgschefer och HSL chefer. Datum för den regionala dialogen 15/9
Tack för er medverkan Bra jobbat Tack för er medverkan Bra jobbat! Hälsar Föreningen Vård- och omsorgscollege