ISO 20400 Den första Internationella Standarden för hållbar upphandling.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Nyttorealisering på 10 min
Advertisements

DANIEL STEINHOLTZ, Hej! Vad roligt att ni vill äta frukost och diskutera hållbarhetsfrågor med oss på Fortum Värme nästa onsdag! Vi träffas.
Roller för ledning och styrning av verksamhetsövergripande processer
Ulf P Andersson GMV
EIO-Q Ledningssystem - leder till bättre resultat
Kommunalrådskansliet KAPITEL Stöd till och stärkt samverkan med det civila samhällets aktörer •Vision ” I Örebro finns ett levande vitalt civilt samhälle.
Några viktiga krav i ISO9001:2000
En guide till SKLs Millenniemålsprojekt (2015)
SKL:s återrapportering 6 december 2012 Överenskommelsen inom det sociala området Anna-Karin Berglund Avd. för ekonomi och styrning.
Karolinska Institutets miljö- och hållbarhetsarbete
Inköp och upphandling Johan Alexon, tf inköpschef Agneta Sjöfors, projektledare Bättre inköp Johan inleder och presenterar oss.
EU;s sammanhållningspolitik Ny strategi Europa 2020 ersätter Lissabonstrategin Tillväxt o sysselsättningsstrategi Fokus på smart, hållbar och inkluderande.
Samhällsansvar ISO Välkomna! Kul att se så många här!
Mattis Bergquist
Malmö och skatteparadisen! Vi förväntar oss att våra tjänsteleverantörer uppvisar hög affärsetik och bidrar till det gemensamma på samma sätt som andra.
Dubbelt så bra Kvalitetssäkrings- arbete. Dubbelt så bra Kvalitetssäkring Kvalitetssäkringsarbete Bakgrund Belysta metoder Kartläggning av önskemål och.
Haparanda Stads Kvalitetssatsning
Modell för Utveckling av ledningssystem
Hållbar Utveckling Brundtlandkommissionens ursprungliga definition av begreppet hållbar utveckling från 1987 lyder: ”En hållbar utveckling är en utveckling.
Kap 8: Marknadsföring genom relationer
Kommunstyrelsens styrkort 2009 Antagen i KS DNR
KUR projekt Utbildning ICF som redskap vid samverkan ”Omgivningsfaktorer” Curt Nyström Orvar Nyström Trollhättan den 10 och 11 november.
Standarder Standarder styr utvecklingen av produkter och tjänster i samhället Näst efter våra lagar och förordningar är det standarder som reglerar vår.
Hållbart!. …måste vi ta ansvar för det viktigaste vi har. För att skapa en bättre vardag för de många människorna…
Kunskapsuppbyggnad främjar förtroende Camilla Ferenius 23 nov 2007.
Roller för ledning och styrning av verksamhetsövergripande processer
Fördjupad utvärdering 2015 Fokusområde Hållbar konsumtion
21 januari 2013 BMÖ Operations and Innovation Management.
Etik, försiktighet och hållbar utveckling med havet i särskilt beaktande Christian Munthe Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori flov.gu.se.
”ECO-Innovation-Pilot and market replication projects” Total budget: 30 milj. EUR Drygt 40 projekt får finansiering ECO-Innovation.
Program informationsmöte 4 dec  Genomgång utlysningstext  Ansökningsmallen  Övrig information.
Vilken roll har de idéburna organisationer Kärt barn har många namn – idéburna, ideella, non-profit, kooperativ och sociala företag Unikt inte komplement.
Region Norrland Vision och mål för kollektivtrafiken Arbetsmaterial för Norrstyrelsens trafikarbetsgrupp.
Marknadsföring och försäljning
Kunden Kotler: “It is no longer enough to satisfy customers. You must delight them.”
Uppföljning och analys av regional hållbar utveckling i Umeåregionen
Gatukontorsdagar i Kalmar 20 – 22 maj 2008
En avfallshantering i världsklass Avfall Sveriges satsning på export av produkter och tjänster inom avfallssektorn.
Intro Entreprenörskap i skolan. UppdragetUtgångspunkterAktiviteter.
1 ICT och hållbarhet del 1 Maria Noring Miljöstrategisk analys, fms Centre for Sustainable communications KTH Digital närservice i Vilhelmina november.
Reflektionsuppgift – THE ABB, FG WILSON AND CATERPILLAR CASE
Globalisering.
Överenskommelsen inom integrationsområdet Uppsala 30 september 2014 Julio Fuentes Organisationsrepresentant Styrgruppen.
Europa 2020 Sabine Mayer. Utmaningar Ekonomiska krisen Arbetslöshet Fattigdom Högutbildade kvinnor måste välja mellan jobb och familj Lågt barnafödande.
Västra Götalandsregionens nya handlingsprogram
Partnerskap Laboratoriemedicin Gävleborg. Hur föddes idén om partnerskap? Vår verksamhetschef Joachim Lindgren var i England på studiebesök inför en upphandling.
” Lokala Engagemang - Globala resultat ” A I R I C O L E ” Lokala Engagemang - Globala resultat ”
Välkommen som nyanställd till oss!. Våra kärnvärden Varför kärnvärden Historik.
Hållbart företagande i Arktis Mikael Anzén Ordförande i Arktiska rådets arbetsgrupp för hållbar utveckling (SDWG) 1.
Samhälle Mål: ”Gotland erbjuder hög livskvalitet med social rättvisa, inomregional balans och en hållbar tillväxt som gör att människor vill bo och verka.
1 Verksamhetsplan Verksamhetsplanering Verksamhetsidé Värdegrund Vision SWOT-analys Strategier Mål Handlingsplaner Uppföljning Varför finns vi?
Introduktion till The Rational IT Model
Kapitalförvaltning för anknutna stiftelser – Pågående utvärdering av inkomna anbud Information till universitetsstyrelsen
Hur arbetet med hållbart företagande kan användas i marknadsföringen.
Vem ska rädda världen? Exempel på undervisning för hållbar utveckling
Ställ krav på din coach Det gör vi!
Teknikutveckling i ett hållbart perspektiv
Vägledning 5 steg för att följa Dataskyddsförordningen
Konkurrensverkets upphandlingstillsyn 2016
V I S I O N Bättre, Starkare och Roligare Sigtuna IF Fotboll
Inköp i Region Norrbotten
Miljömålen består av tre slags mål
Intern styrning och kontroll
VÄLKOMNA PÅ ERFARENHETS DAGAR FÖR BESTÄLLARNÄTVERK
Miljömålen består av tre slags mål
Förbättra klubbkvalitet
PROGRAMMÅL 1 Effektmål 2030 Etappmål 2021
Internationella civilekonomprogrammet 240 hp
Ingrid Petersson, Generaldirektör Formas
Stöd till precisering av avrop från Ramavtalet ”bokning och bidrag”
Presentationens avskrift:

ISO 20400 Den första Internationella Standarden för hållbar upphandling

Varför en ISO standard för hållbar upphandling?

Organisationer spenderar ofta mer än hälften av sina intäkter i sin leverantörskedja Interna kostnader 40% Organisationens budget/intäkt 100% Kostnader i levarantörskedjan 60% Hållbarhetsmål kan inte nås utan samverkan med leverantörskedjan

ÖVERENSKOMMELSE INKÖP BETSÄLLNING Upphandling har en avgörande roll i styrningen av en organisations leverantörskedja. KRAV OMFATTNING BESKRVNING … ÖVERENSKOMMELSE INKÖP BETSÄLLNING AVTAL … Leverantörs- kedja Inressenter ISO 26000 Upphandling ISO 20400 Interna intressenter Beslutsfattare Budgetansvariga Nyckelfunktioner Påverkas av externa intressenter Lagstiftare Samhällen Ideella organisationer Individer med upphandlingsansvar OBS: beslut påverkas av upphandlingsansvariga men även av många andra Leverantörer Underentreprenörr Mellanhänder ... Alla led i leverantörskedjan Upphandling är en avgörande del för att nå organisationens hållbarhetsmål.

Det är ibland en utmaning för Hållbarhetsexperter och Upphandlingsexperter att samarbeta effektivt…. Miljö Mångfald Etik Arbetsmiljö … Upphandling Inköp Köpare Anskaffning Organisationer behöver stabila ramverk för att få alla viktiga intressenter att införa Hållbar Upphandling internt

Vår ekonomi är global, leverantörskedjor är internationella… Vi måste tala samma språk! 38% av företagen anser att bristen på harmoniserade ramverk är ett viktigt hinder för hållbara leverantörskedjor Källa: DNV GL, July 2014. Enkät till 2061 personer i företag från hela världen

Hållbar Upphandling är bra för verksamheten Ledare för hållbar Upphandling anser att: 90% - det ger bättre rykte 70% - det utvecklar starkare, mer pålitliga och längre relationer med leverantörer 50% - det genererar mer innovativa, hållbara produkter och tjänster som resulterar i mer försäljning 45% - det förbättrar ranking i “gröna finansiella index” 30% - det genererar besparingar Källa: Ecovadis and HEC, 2017 - 7th Sustainable Procurement Barometer on 120 companies in Europe and the US

Vem utvecklade standarden och hur?

65% av världens befolkning 85% av världens BNP 52 länder deltog genom sina nationella standardiseringsorgan i ISO Project Committee 277 65% av världens befolkning 85% av världens BNP 73% av världens CO2 utsläpp

Samverkan med internationella organisationer och ISO standarder ISO kommitteer ISO/TC 207 Miljöledning ISO/PC 278 Ledningssystem mot mutor ISO/TC 262 Risk Management

En stabil utvecklingsprocess Februari 2013 – Projekt Kommitté PC 277 accepteras Franska Standarden NF X50-135 används som utgångspunkt tillsammans med t ex Brittiska standarden BS 8903 SEPT 2013 – Internationellt möte 1 – Paris, Frankrike FEB 2014 – Internationellt möte 2 – Iguassu, Brasilien NOV 2014 – Internationellt möte 3 – Singapor JUN 2015 – Internationellt möte 4 – London, England MAJ 2016 – Internationellt möte 5 – Sydney, Australien DEC 2016 – Internationellt möte 6 – Rio de Janeiro, Brasilien

Standarden och hur man kan använda den

Vad är ISO20400? ISO vägledande standard för hållbar upphandling. Ett flexibelt ramverk. Erbjuder vägledning kring: Vad hållbar upphandling är; Hur hållbarhet påverkar olika nivåer av inköpsaktiviteterna: policy, strategi, organization, process; och Hur hållbar upphandling införs i praktiken Kan användas av: Alla företag och organisationer oavsett typ, storlek eller plats Alla intressenter som är involverade i, eller påverkas av, upphandlingsprocesser eller upphandlingsbeslut Ersätter inte lagar och andra relevanta krav, policies eller etiska ramverk som styr upphandlingsaktiviteter

ISO 20400 definition av Hållbar Upphandling som har den mesta möjliga positiva miljömässiga, sociala och ekonomiska påverkan under hela livscykeln’

7 huvudområden i ISO 20400 Helhetssyn Inbördes Beroende Samhälls-engagemang och utveckling De mänskliga rättigheterna Arbets-förhållanden Goda verksamhets-metoder Konsument-frågor Miljö Verksamhets- styrning Socialt Ansvarstagande– ISO 26000 7 Huvudområden Sedan 2010

ISO 20400: made for Procurement Final version – Extracts Hantera risk Due diligence Fastställa prioriteringar Undvika medskyldighet Utöva inflytande 1. OMFATTNING 2. NORMATIVA HÄNVISNINGAR Organisationens mål Upphandlingskontext Policy & Strategi för Hållbar Upphandling 3. DEFINITIONER 4. GRUNDLÄGGANDE FÖRSTÅELSE Styrning Personer Intressenter Prioriteringar Rapportering Miss- förhållanden 5. POLICY/STRATEGY 6. ORGANISERA planera anskaffa förvalta 7. INTEGRERA I PROCESSER

ISO 20400 fördelar för användaren Ger ett praktisk ramverk för samverkan inom upphandling, hållbarhet, och andra nyckelfunktioner Skyddar anseendet genom effektiv hantering av risker i leverantörskedjan Ger fördelar i förhållande till kommande krav från kunder och lagstiftare Ger underlag till innovativa konkurrensfördelar Visar engagemang i leverantörskedjan i relation till hållbarhetsindex som till exempel GRI och DJSI

Av ISO20400 intressenter för ISO20400 intressenter