Iris Rosengren Larsson

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Från Vasatid till Vasalopp Lpp Historia åk 5, Vasatiden
Advertisements

Nationer, ideologier och folkmord genom
Generell bedömningsmatris i SVENSKA (fortsättning på baksidan)
Argumentera. Vad är argumentation? När är det viktigt att kunna argumentera? Vilka ämnen är lätta/svåra att argumentera om? Introduktion Att ange skäl.
Skrivkompetens i styrdokument och undervisning
MI med ungdomar Barbro Holm Ivarsson Leg psykolog Hemsidor om MI
”Normkritiska perspektiv och maktstrukturer” Linn Areskoug Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier (EDU) Uppsala universitet.
{ Historiska källor. Källa: ur LGR 11 Förmåga: kritiskt granska, tolka och värdera källor som grund för att skapa historisk kunskap, Kunskapskrav: Eleven.
I samarbete med Nikolaus Koutakis Örebro universitet 1.
Åk 4 LPP. LÄSFÖRSTÅELSESTRATEGIER Vi ska lära oss hur vi använder läsförståelsestrategier för att bli bättre läsare och få mer glädje av de texter vi.
Har du med dig bok, penna och block. Sätt dig ned. Fundera på hur en vattenmolekyl ser ut under tystnad. 1.Upprop 2.Varför vatten? 3.Vattenmolekylen 4.pH.
dw. Källkritik och Historiska Källor Med fokus på hur man tillämpar ett källkritiskt förhållningssätt i studier.
Vad är uppsatsskrivande för nåt? Charlotta Bay. Vad kommer jag prata om? Vad är en uppsats? Vad är er uppgift? ”Vad kommer på tentan?” Vad måste ni komma.
Arbetsområde Fysik Krafter. Vad är krafter för något? Fysiken och vardagslivet  Krafter, rörelser och rörelseförändringar i vardagliga situationer och.
16:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Kampanjens förutsättningar sammanfattas i en brief Bakgrund Vilka är målgrupperna? Kampanjens mål Vilka.
MÅL KURS D HÖRALÄSA PRATA SKRIVA KLAR SIDA. Höra Dessa områden ska man kunna: - berättelser - beskrivningar - samtal - diskussioner - information - nyheter.
I samarbete med Nikolaus Koutakis Örebro universitet 2.
TRIVSELREGLER VALLENS IF F98 I omklädningsrummet :  Att alla sänker ljudnivån.  Att alla skall få en plats att byta om på.  Att alla håller ordning.
Pedagogiska planeringar Hanna Sepp Marcus Granberg Albina Brunosson.
Jan Larsson Studieteknik Jan Larsson
Viktiga begrepp i historia
Barn och ungdomars utveckling
Studieteknik - tips och ideer
Kommande moment Idag: Gruppövning 1 Historiesyn
Uppsats – ”Etik och livsfrågor”
Religion - vad är det?.
De sju intelligenserna
Historiskt Källmaterial
Motivera lantbrukarna i rådgivningen
Varför läser ni religionskunskap?
Konsten att läsa skönlitteratur
Konsten att läsa sakprosa
Källkritik Källa – är det som finns kvar av det förflutna, det som används som en källa till det förflutna. Historisk litteratur – är framställningar.
Välkommen till mitt utvecklingssamtal ÅK Ht 2017
Lektionsuppgift Under dagens lektion kommer ni att delas in i 4 olika grupper där det kommer att lottas ut vilken grupp som får ansvar för vilken av de.
Vad gör vi idag? Lek 2 Vad händer idag och varför?
Religion.
BESÖK OSS PÅ FACEBOOK OCH EDGYMNASIET.SE
LAG OCH RÄTT Samhällskunskap LPP.
Lektionspass 3 Säsong, miljömärken?
Vad kan du som förälder göra? Om någon annan inte har det bra
Vad är det som ska hända? Kärnan!
Riktlinjer för betygssättning
Argumenterande text.
Lektion 2:1 Våldets uttryck Våldet tar sig olika uttryck
Gymnasiearbete 100 p.
Motivera lantbrukarna i rådgivningen
Vad är sociologi? – en repetition Momentöversikt Vad är en analys?
Etik- planering.
Läsförståelse.
LÄSSTRATEGIER på högstadiet.
Nätverk för lärare på fritidshem
FÖRMÅGOR OCH KUNSKAPSKRAV
Religion.
Strategier för att förstå det vi läser
Det här arbetar vi med för att du ska kunna nå kunskapskraven
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
Kurs mindfulness Studenthälsan
Ung Cancer - Medlemsundersökning 2017, Närstående
FRIIDROTT ÅR INTRODUKTION.
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Barnkonventionen.
2. genomföra systematiska undersökningar i kemi, och
Källkritik och historiska källor
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Kurs mindfulness Studenthälsan
Gymnasiearbete 100 p.
Djuren möter ungdomskulturen
Slutsats Berätta alltid huvudbudskapet först, studiens slutsats
KÄLLOR OCH KÄLLKRITIK.
Presentationens avskrift:

Iris Rosengren Larsson STUDIETEKNIK Hortlax skola Iris Rosengren Larsson Irissoiskolan.wordpress.com 20171115

STUDIETEKNIK Hur man pluggar… Mål – eleven pluggar självständigt

VAD INNEBÄR DET ATT PLUGGA? ”Tanka” kunskap Befästa kunskapen Använda den erövrade kunskapen genom samtal, förhör, test, analys, läxförhör, att sätta den i nya sammanhang – för att lära sig ännu mer…

Bästa pluggtipsen! TEXT – läs bokens text, läs sammanfattningarna (de gröna rutorna), läs rubriker/underrubriker och försök komma ihåg vad just det stycket handlar om, sammanfatta SKRIFTLIGT hela arbetsområdet först med en eller ett par meningar ex ”Arbetsområdet  handlar om hur romarna erövrar allt land runt Medelhavet och skapar ett imperium”. Sedan kan du gå vidare och sammanfatta SKRIFTLIGT med hjälp av underrubriker. FRÅGOR –  bokens frågor sammanfattar det viktigaste i texten. Det finns frågor på tre olika nivåer: E-nivå: ”Frågor på texten”, C-nivå: ”Arbeta med texten” och A-nivå:  ”Fundera och diskutera”. ARBETSBLAD – ibland har du fått arbetsblad och då är det bra att du repeterar. ANTECKNINGAR – läs igenom dina anteckningar, återberätta fakta med hjälp av dina anteckningar för någon. BEGREPP – lär dig arbetsområdets svåra ord genom att lära dig betydelsen och att du kan sätta in dem i rätta sammanhang ex ”Farao var Egyptens kung.”

SPELBRICKOR – skriv begrepp eller frågor på lappar och spela genom att ta upp lappen, läsa upp vad som står och sedan förklara/svara på frågan. Svarar du rätt så får du behålla lappen. KLIPP FRÅN NÄTET – ibland finns klipp från nätet utlagda för att du kan repetera genom att lyssna. INTERVALLER – bestäm dig för ex 3×5 min då du tränar intensivt och fokuserat FOKUS – innebär UTAN skärmar dvs mobilen/datorn/TV:n ska inte vara i närheten, kanske inte ens i samma rum… KOMPIS/FÖRÄLDRAR/SYSKON – låt de förhöra dig, återberätta för dem EN SAK I TAGET

Vad säger forskningen? Regelbundna tester… TEXT – läs bokens text, läs sammanfattningarna (de gröna rutorna), läs rubriker/underrubriker och försök komma ihåg vad just det stycket handlar om, sammanfatta SKRIFTLIGT hela arbetsområdet först med en eller ett par meningar ex ”Arbetsområdet  handlar om hur romarna erövrar allt land runt Medelhavet och skapar ett imperium”. Sedan kan du gå vidare och sammanfatta SKRIFTLIGT med hjälp av underrubriker. SPELBRICKOR – skriv begrepp eller frågor på lappar och spela genom att ta upp lappen, läsa upp vad som står och sedan förklara/svara på frågan. Svarar du rätt så får du behålla lappen.

HUR SKA JAG HJÄLPA TILL SOM FÖRÄLDER? STRUKTUR – NÄR , VAR, HUR, VAD? (provschema, datum, ämnesplaneringar, Hortlax skolas hemsida) Ditt barn ska känna att hen har huvudansvaret! Du ska finnas som ett stöd… vid behov Peppa! Beröm! GRIT – uthållighet. Att lära sig något kan vara ansträngande… ”Lär mig”! ”Berätta hur…” etc.

Kunskapskrav för betyget E i slutet av årskurs 9 Eleven har grundläggande kunskaper om historiska förhållanden, skeenden och gestalter under olika tidsperioder. Eleven visar det genom att föra enkla och till viss del underbyggda resonemang om orsaker till och konsekvenser av samhällsförändringar och människors levnadsvillkor och handlingar, samt om Förintelsen och andra folkmord. Dessutom förklarar eleven hur människors villkor och värderingar kan påverkas av den tid de lever i. Eleven kan undersöka några utvecklingslinjer inom kulturmöten, migration, politik och levnadsvillkor och beskriver då enkla samband mellan olika tidsperioder. Eleven anger också någon tänkbar fortsättning på dessa utvecklingslinjer och motiverar sitt resonemang med enkla och till viss del underbyggda hänvisningar till det förflutna och nuet. Eleven kan använda historiskt källmaterial för att dra enkla och till viss del underbyggda slutsatser om människors levnadsvillkor, och för då enkla och till viss del underbyggda resonemang om källornas trovärdighet och relevans. Eleven kan föra enkla och till viss del underbyggda resonemang om hur historia har använts och kan användas i några olika sammanhang och för olika syften, samt hur skilda föreställningar om det förflutna kan leda till olika uppfattningar i nutiden, och vilka konsekvenser det kan få. I studier av historiska förhållanden, skeenden och gestalter såväl som vid användning av källor och i resonemang om hur historia används kan eleven använda historiska begrepp på ett i huvudsak fungerande sätt.