Uppdraget Tillväxtverket, ESF-rådet och Jordbruksverket ska lämna ett gemensamt förslag till Framstegsrapport till Näringsdepartementet. Rapporten är gemensam för de fyra ESI-fonderna och det är situationen i Partnerskapsöverenskommelsen som ska beskrivas. Tillväxtverket har i uppdrag att samordna arbetet.
Innehåll Framstegsrapporten är en lägesrapport i förhållande till PÖ som görs av samtliga medlemsländer Ingen utvärdering! Bedömning Fasta, formella ramar för återrapportering (jämförbarhet mellan medlemsländerna) En gemensam återrapportering för de fyra ESI-fonderna (alltså inte programspecifika) Rapportering av strategiska framsteg…. Hur många program finns det i Sverige?
Frågor Hur utvecklingsbehoven i Sverige har förändrats sedan PÖ antogs (Oktober 2014) Vilka framsteg som har gjorts utifrån EU 2020 Framsteg i de fondspecifika uppdragen i Art 4.1 genom ESI-fondernas bidrag till de valda tematiska målen och särskilt när det gäller de delmål som anges i resultatramarna för varje program och det stöd som använts till klimatförändringar. Åtgärder för att uppfylla relevanta förhandsvillkor Vad menas med framsteg utifrån EU 2020 Vad menas med framsteg i de fondspecifika uppdragen genom ESI-fonderna? Det är kanske främst de första två punkterna som AG kan ha synpunkter/inspel på
Hur väl man genomfört mekanismer för att säkerställa samordningen mellan ESI-fonderna och andra finansieringsinstrument på EU-nivå och nationell nivå, samt med EIB. Genomförandet av det integrerade tillvägagångssättet vid territoriell utveckling: allmän kommentar och bedömning, LLU, ITI, makroregionala strategier och havsområdesstrategier, områden med fattigdom eller målgrupper utsatta för diskriminering eller social utestängning, demografiska utmaningar Åtgärder för att öka kapaciteten i förvaltning och användandet av ESI-fonderna Åtgärder för att minska den administrativa bördan för stödmottagare Vilken roll parterna spelar i enlighet med Art 5
Förutsättningar Attesterade utgifter t.o.m. 31 december 2016 är utgångspunkten Ca 30 skribenter involverade från de tre myndigheterna 31 mars leverans av texter till Näringsdepartementet 31 augusti lämnas till Kommissionen
Partnerskaps-överenskommelse beskriver de svenska prioriteringarna inom ramen för ESI-fonderna 2014-2020 är ett övergripande ramverk och ett strategiskt dokument för genomförandet av ESI-fonderna ska bidra till EU 2020-målen om smart, hållbar och inkluderande tillväxt ska bidra till förbättrad samordning mellan fonderna, för att få mer effekt av insatta medel. Källa: Nationell strategi för hållbar regional tillväxt och attraktionskraft
Fondernas arbete mot prioriterade mål: Det finns fem ESI-fonder (fyra tillämpas i Sverige) ej Sammanhållningsfonden. För programperioden 2014-2020 har EU-kommissionen tagit fram tematiska mål för ESI- fonderna. Varje program stödjer ett eller flera av de tematiska målen. Sammantaget handlar det om cirka 67 miljarder kronor för satsningar som bidrar till att Europa 2020-målen nås och att EU:s och Sveriges konkurrenskraft stärks.
Tidplan Datum Beskrivning 28 nov Startmöte med Näringsdepartementet 6 dec Möte med fondsamordningens arbetsgrupp för utvärdering 9 dec Inledande möte med föreslagna skribenter på Tillväxtverket 21 dec Gemensam styrgrupp för rapporteringarna på Tillväxtverket 22 dec Kallelse ut till uppstartsmöte för alla skribenter 11 jan Avstämningsmöte med Näringsdepartementet 18 jan Uppstartsmöte för alla skribenter i Stockholm 2 feb Möte med Näringsdepartementets analysgrupp 10 feb Datauttag Tillväxtverket 17 feb (prel) Styrgruppsmöte fondsamordning ESI-fonderna 22 feb Avstämningsmöte alla skribenter (video) 23 feb (prel) 2 mars GD-grupp fondsamordning ESI-fonderna 10 mars Text / analys klar från lägesrapporten 14 mars (prel) 24 mars 31 mars Leverans av alla texter till rapporten 18 april Sammanställning av rapporten klar 20 april 30 april Det gemensamma förslaget till Framstegsrapport lämnas till Näringsdepartementet 31 aug Framstegsrapporten lämnas till kommissionen via SFC
Parternas involvering ÖK ska vara en arena enligt partnerskapsprincipen i Art 5. ÖK inget formellt ansvar att behandla rapporten utifrån sitt uppdrag. Efter att de tre myndigheterna lämnat sitt gemensamma förslag den 31 mars kan det vara lämpligt att låta ÖK ta del av förslaget och komma med synpunkter. Det ska vara synpunkter som hela ÖK står bakom och de lämnas till N-dep i särskild ordning. Synpunkter kommer att beaktas av N-dep som en del i den ordinarie beredningen. .