Svenska Brukshundklubben 20171126 Åsa Almerud Lena Larson
Samarbete !
Uppdaterade administrativa anvisningar patrullhund 1 januari 2018 kommer nya anvisningar att gälla för patrullhundskurs traditionell och internat. Syftet är att förenkla administrationen. Blanketter skickas till försvarsmaktsombuden med kopia till kansliet. Ombuden kontaktar utbildningsgruppen. Kansliet gör GU-F anmälan till bl.a. försvarsutbildarna.
Viktigt fylla i blanketterna i sin helhet för att undvika fördröjning Kursansvarig ansvarar för att blanketterna är korrekt och fullständig ifyllda. Detta skall också ske digitalt! Om inte blir hanteringen utdragen och deltagare kan få sin säkerhetskontroll för sent. Kanske ingen utrustning under hela kursen. Kommer inte med på önskad GU-F (måste söka om) m.fl. problem.
Nya blanketter 2017 Under 2017 har vi haft nya blanketter för ”kursanmälan” som istället heter Person- och hunduppgifter. Den fylls i digitalt en gång och ska sedan användas som första sida till inträdesprovsprotokollet samt certprovsprotokollet. OBS! Jätteviktigt att dessa skickas (scannas) in ekipagevis! Annars lätt att blanketter kommer ifrån varandra och det tar onödig tid att sortera dem. På t.ex. certprovsprotokollet står endast hunden (ej föraren). Den är också i två delar, därför skriv hundens namn på båda sidorna!
Nya blanketter 2017 Utbildningsplanen används numera som GU-F anmälan. Därför är det viktigt att den är korrekt ifylld med alla personliga uppgifter samt information om Patrullhundskurs Certprovsdatum GU-F ansökan (helst två alternativ) HFU ev. annan relevant info
Fr.o.m 2018 är det kansliet som gör patrullhundsbudgeten Kansliet räknar ut budget utifrån det kursprogram som inkommer i samband med att inträdesprov har skett och i dialog med kursansvarig över vissa kostnader. Budget och kursprogrammet godkänns sedan av produktionsledaren och i samband med det så får kursansvarig information om redovisningsdatum etc. Kopia skickas även till FM-ombud och distrikt!
Medlemsnummer Det är viktigt att kontrollera att eleven har ett aktivt medlemskap. Detta ska göras i samband med inträdesprov och certprov. Hur kontrollerar kursansvarig medlemsnummer ?
Utbetalningsunderlagen Fylls i digitalt och sparas i datorn för att kunna återanvändas vid nästa redovisningsperiod. (Slipper fylla i allt på nytt). Redovisning 2 gånger samt en slutredovisning Certprovsredovisning
Certprovsredovisningen Resultatlista och certprovsprotokoll (medföljande person – och hunduppgifts blankett) skickas (scannas) av provledaren till försvarsmaktsombudet med kopia till kansliet. Detta för att utbildningsgrupperna snabbt ska få information om godkända elever. OBS! Resultatlistan måste vara korrekt ifylld med alla uppgifter som efterfrågas samt underskriven!
Aktivitetsnumret Delas ut när kurs är bestämd och kursansvarig utsedd. Kan se ut som följande 8877061801 Första 4 siffrorna är taget ur ekonomisystemet och är specifikt för den kursen, 06 berättar vilket distrikt som har kursen 18 är året och 01 står för att det är försa kursen som det distriktet har det året. Kan sedan följas av 02, 03 etc. Fylls i på alla dokument som skickas in till ombud och kansli
Vid inskick till tjanstehund@brukshundklubben.se Blanda inte utbetalningsunderlag och ekonomisk redovisning med andra kurspapper. Skicka dem i separata mail Scanna inte i långa rader utan sätt ihop dem ekipagevis. Särskilt protokollen med person- och hunduppgifter.
Om oklarheter i hanteringen av det administrativa Kontakta försvarsmaktsombudet om det gäller utbildningsgrupperna. Kontakta kansliet ang. övrig administration och utbetalningar.
Välkomna att höra av er vid tillfälle! Åsa Almerud, tel. 08-505 875 05 Kursadministration Lena Larson, tel. 08-505 875 06 Ekonomifrågor