Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Svenska Brukshundklubben

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Svenska Brukshundklubben"— Presentationens avskrift:

1 Svenska Brukshundklubben
Rekrytering 25-26 november 2017 Maria Andersson & Carola Nilsson

2 Vikten av rekrytering Vikande intresse
Främsta rekryteringsbas - egna organisationen Förr var det en naturlig koppling mellan SBK organisationens alla led till totalförsvaret Vissa distrikt och ett stort antal av lokalklubbarna bedriver ingen tjänstehundsverksamhet. Det finns sedan länge en överenskommelse mellan FFO och FM där organisationerna påtagit sig att hålla information på våra kurser om vad frivillig försvarsorganisation innebär.

3 Vikten av rekrytering Minskande rekryteringsbas bland hundar
Minskad fritid Konkurrens av andra verksamheter Instruktörer som har kompetens att hantera olika hundtyper

4 Ex på orsaker till få kurser?
Viktigt med information, svårt att nå ut Sent besked om möjlighet att starta kurs, samt besked kring ekonomin Försenade kursstarter. Stora avstånd Brist på platser att vara Tidsbrist Svårt rekrytera instruktörer; få/saknar instruktörer, administration samt tidsbrist.

5 Arbetsgång Diskuterat i FM gruppen Diskuterat på distriktsutbildningar
Utbildningsdagar 2017 – workshop Nu – arbeta fram ett dokumentarkiv med rekryteringsaktiviteter Det är viktigt att sprida information i distriktet, lokalklubbar och medlemmar!

6 Sammanställning idéer
INFORMATION/MARKNADSFÖRING Fortlöpande informationsdagar Informera på klubbens kurser, tävlingar, aktiviteter Informera på stadsevent Informera på gymnasieskolor, ungdomsgårdar mfl Informera på instruktörsutbildningar Informera på olika årsmöten, tex hos RAS-klubbar Försvarsmaktsinfo – vad kan hunden bidra med Riktad reklam till hundägare Satsa på att synas på hemsidor etc Vi måste ”synas” och marknadsföra oss över tid! Vi måste verka för både kortsiktig och långsiktig rekrytering!

7 Sammanställning idéer
AKTIVITETER Prova – på – dagar (unga och äldre). Fadderverksamhet Uppvisningar tävlingar, utställningar, andra event och stora mässor (inte bara hund) Military Weekend, Marma, GMU Visa verksamheten vid olika typer av rekryteringsarrangemang, regementesdagar Delta på Hemvärnets aktiviteter Träna på allmänna platser Bjuda med intresserade till träning Målbildsförevisningar Ungdomsläger och kurser för ungdomar Patrullhundskurs mot bruksprov Bevakning Valpkurs riktade mot "rätt" utveckling av ämnet Marknadsföra hundekipage, främja tävlande på bruksprov Mingelkväll på klubben med ex. prova på träning, fika, informationsblad, soldater Bjuda in till konferenser, kurser Locka till infokvällar genom att bjuda in kända personer

8 Sammanställning idéer
MATERIAL Uppdatera utbildningsmaterial, foldrar Ta fram en bra Power Point presentation Ta fram affischer, broschyrer (både att anslå på klubben resp. för allmänheten) Ta fram digitalt informationsmaterial (kortfattat med många bilder) Samverka med FM för att göra reklam/informationsfilmer SOCIALA MEDIER Facebook Instagram, följa med i vardag & träning mm. , skickas runt mellan olika medlemmar Twitter Youtubekanal Bygga upp en ordentligt webbplats Trimma sökmotorerna att hamna högre upp på söksvaren Reportage och reklam i tidningar, radio, TV TV4 morgonsoffa Riktad reklam till hundägare, klubbar och distriktshemsidor Följa hund via kamera/gps vid eftersök, tävlingar m fl Dokusåpa – utbilda patrullhund

9 Sammanställning idéer
ÖVRIGT Samverka med utbildningsgruppens rekryteringsråd Samarbeta med andra FRIV ORG, använda samma rekryteringskanal Fler instruktörer, fler timmar till instruktörerna Välutbildade och kompetenta instruktörer, Faddersystem och mentorer till nya instruktörer Aktivera lokalklubbarna, Tjänstehundsverksamhet på fler klubbar Ambassadörer Distrikten måste ta en mer framträdande roll , vara drivande Internrekrytering (Någon som vill byta befattning) Tydligare beskrivning av uppgiften (vad innebär hundförare i hemvärnet?) Ekonomiska medel för rekrytering och marknadsföring Bättre kontakt mellan klubb/distrikt/kansli/ombud Rutiner för att fånga upp intresserade Tydlig beskrivning av uppgiften (vad innebär hundförare i hemvärnet) Se till att behålla de vi har, få dem hyllade Uppfödarna viktiga, har stor påverkan på valpköparna Bo på hotell där hundarna får bo Riktad rekrytering på lämpliga ekipage, riktad rekrytering av hundbefäl Tjänstehundsrepresentanter i distriktsstyrelserna Skryt om att vi är en FFO!

10 Rekryteringspaket 1-2 Beachflaggor PH-rollups mm
Paket kommer att presenteras på Utbildningsdagarna

11 Grupparbete Post-it arbete Välj uppgift
Beskriv hur man kan jobba med den, tänk på när, var, hur kan det genomföras? Vem riktar det sig till? Vad behövs för genomförande? Gör en checklista! Klar? Välj en ny uppgift!

12 Exempel Introduktion – Patrullhund
Lämpligt att ha en måndagskväll för ungdomar och en onsdagskväll för övriga intresserade.  Introduktionen är indelad i tre delar.  Teori  Berätta att det finns två delar; grön och blå verksamhet  Grön verksamhet – HV, alla hundar är välkomna, ungdomsläger  Blå verksamhet – tävlingsform, som övriga bruksgrenar  Visa en introduktionsfilm som visar vad en patrullhund gör.  Prata om belöningsformer, (viktigt att hitta vad hunden tycker om att leka med, vad den tycker är roligt, det som får den att vilja jobba).  Visa  Deltagarna får se en signalövning och/eller en kort patrull.  Viktigt att ledaren berättar vad som händer och varför.  Förklara vikten med vindriktning  Figurantens roll  Prova på  Deltagarna får pröva med egen hund.  Deltagarna kan i slutet av träffen anmäla intresse att gå en ”Pröva på”- kurs.


Ladda ner ppt "Svenska Brukshundklubben"

Liknande presentationer


Google-annonser