De stora lärargrupperna

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
HSO Skåne Ett samarbetsprojekt mellan HSO Skåne och Furuboda Arbetsmarknad Finansierat av Arvsfonden De Offentliga Arbetsgivarnas Ansvar DOA.
Advertisements

Winnet Skånes 20-årsjubileum - Hur ser det ut i Skåne idag? Näringsliv Skåne Christian Lindell
Utrikesdepartementet De tre mötena under 2015: Agendan integrerar flera multilaterala processer och organ Juli 2015 December 2015 Konferensen för utvecklingsfinansiering.
Kris i lärarförsörjningen: Vad vet vi? Dimensioneringen av den svenska högskolan fungerar väl, förutom för vård- och lärarområdet Enig bild av stor och.
Asylsökande och kommunmottagna, utfall och prognos Migrationsverket.
Etableringsreformens effekter på de nyanländas integration. Slutrapport. av Pernilla Andersson Joona, Alma Wennemo Lanninger och Marianne Sundström Institutet.
Arbetsmarknadsrapport Syftet är att redovisa hur och med vilka insatser Arbetsförmedlingen arbetar för att förbättra arbetsmarknadens funktionssätt.
Kultur av vem? En undersökning av mångfald i den svenska kultursektorn Kulturting 10 mars 2016.
Rapport – medborgarpanel 2
Framtidens arbetsmarknad Kommunförbundet Skåne, Malmö 9 november 2016 Anders Axelsson analytiker, Region Skåne.
Revidering av riktlinjer gällande särskilt boende för äldre
Religion - vad är det?.
Arbetsmarknadsprognos för kultur och media 2011
Arbetsmarknadsutsikterna våren 2017 BLEKINGE LÄN
Hur går det på arbetsmarknaden?
Definition av analysverktyg
Hur mår niondeklassare i Sörmland? Trender
PRV – upphovsrättsundersökning 2017
♫ Ljud – akustik ♪ Molekyler i rörelse.
BESÖK OSS PÅ FACEBOOK OCH EDGYMNASIET.SE
Definition av analysverktyg
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
Det behövs mellan – nya bostäder om året fram till 2030
BEFOLKNINGSPROGNOS Nynäshamns kommun
Gymnasiearbete 100 p.
Kan utlandsfödda minska bristen på civilingenjörer?
Målbild och strategi för effektiv och nära vård år 2030
Kompetensbehov inom teknik och tillverkning Industritekniskt utbildade – Brist och ”överskott” samtidigt? Vilken vägledning kan regionala matchningsindikatorer.
Samhällskunskap i gymnasieskolan
Regiongemensam elevenkät 2016
Arbetsmarknadsutsikterna hösten 2017
Svenska i gymnasieskolan
Regiongemensam elevenkät 2016
Ny lärarutbildning start ht-11
Elev- och Föräldraenkät
Besöksnäringens Konjunkturbarometer
Fler nyanlända i arbete
Fokus Framtid - Etablering för välfärd.
Ett utmanat Sverige.
Industrikonjunkturen och efterfrågan på el Maria Sunér Fleming, Ansvarig Energi och Klimat Svenskt Näringsliv.
Uppföljning av Norrlandstingens folkhälsopolitiska program
Psykisk ohälsa – Ett sjukdomstillstånd eller en del av livet?
SFI/SFX 2018 i Stockholms län
Välkomna till gymnasieinformation
Vård och omsorgsutbildning
Jan Persson och Elin Ring
Timplan för grundskolorna i Angered
Välkomna! Lärarens namn.
Lärartäthet - Exempelanalys
Regiongemensam elevenkät 2016
Regiongemensam elevenkät 2016
Hemläxa Johan, Maria och Mats.
Nyckeltal äldreomsorg för GR - kommunerna
- Tobaksfri utmaning, för tobaksfria ungdomar
BEFOLKNING Johannes Olsson, Annan, Övriga skolor –
Anders Axelsson, Region Skåne
Regiongemensam elevenkät 2016
10 anledningar att bli lärare!
Folkhögskola – vad är det?
IQs Alkoholindex 2018.
Gymnasiearbete 100 p.
Hälsa och levnadsvanor i norrlänen år 2018
Skåne idag – Landsbygd och integration i siffror
IFO-FH resultat och prognos per juli 2018
Sorsele "Att alla invånare har tillgång till ett allsidigt och tillgängligt utbud av utbildningar av hög kvalité från förskola till och med universitetsutbildning,
Storuman "Att alla invånare har tillgång till ett allsidigt och tillgängligt utbud av utbildningar av hög kvalité från förskola till och med universitetsutbildning,
Arbetsmarknadsutsikterna våren 2019
Omfattar fyra femårsperioder mellan 1985 och 2017
Arbetsmarknadsutsikterna
Vuxenutbildning 2019 i Stockholms län
Presentationens avskrift:

De stora lärargrupperna Likheter och skillnader mellan de stora grupperna ,grund-, och gymnasielärare (15G & 15HP) Matchningsindikatorer, Workshop 3, 2017-11-09, Styrbjörn Holmberg

Dagens fokus Prognos De två stora grupperna (15G & 15HP) Innehåll (utbildningar) Volymer Ålder och kön Regional utveckling Matchning Utrikes födda i grupperna Fortsatt analys

Prognos Efterfrågan förväntas öka för samtliga lärarkategorier då antalet elever inom grund- och gymnasieskola ökar och tillgången på examinerade lärare väntas inte räcka till för att möta efterfrågan. Därmed finns det risk för brist inom samtliga lärarkategorier (Trender och Prognoser, SCB, 2014).

De stora grupperna

Innehåll - vilka pratar vi om? 15G Inriktning 144a-c, x (SUN2000-klassifikation): Längd: 4 år   144 Lärarutbildning för grundskolans lägre åldrar Omfattar utbildningar inriktade mot att ge baskunskaper i svenska och matematik samt att ge en orientering inom andra ämnen såsom, historia, geografi, samhällskunskap, religion, naturkunskap, musik och bild under grundskolans tidigare år. 144a Lärarutbildning, grundskolans lägre åldrar, allmän ämnesinriktning 144b Lärarutbildning, grundskolans lägre åldrar, matematik/no-ämnen 144c Lärarutbildning, grundskolans lägre åldrar, svenska/so-ämnen 144x Annan lärarutbildning för grundskolans lägre åldrar 15HP Inriktning 145a-i, x plus 146h-m Längd: 4,5 - 5,5 år 145 Ämneslärarutbildning Omfattar utbildningar inriktade mot att undervisa i allmänna/teoretiska ämnen, i första hand på grundskolans högre nivåer samt på gymnasial nivå. Även lärarutbildningar som kombinerar teoretiskt ämne med praktiskt/estetiskt ämne inkluderas. 146 Lärarutbildning i yrkesämne och praktiskt/estetiskt ämne Omfattar utbildningar inriktade mot att undervisa i yrkesämnen eller i praktiskt/estetiskt ämne såsom musik, bild, slöjd eller idrott.

Volymer Lärarutbildade grundskolans tidigare år: 72 500 individer 2015 Lärarutbildade grundskolans senare år och gymnasiet: 80 000 individer 2015 Övriga: Speciallärare, 11 100 individer, och yrkeslärare, 10 500 individer. D.v.s. ca 152 000 individer eller närmare 88 procent av de lärarutbildade finns i de två största grupperna.

Som växer …men inte överallt

Lärarutbildade grundskolans tidigare år (15G) Ingen arbetskraftsreserv inom utbildningsgruppen. Stor andel kvinnor som ökar.

Lärarutbildade grundskolans senare år och gymnasiet (15HP) Ingen arbetskraftsreserv inom utbildningsgruppen. Ökande men mindre andel kvinnor än i 15G.

Åldersstruktur

Matchad förvärvsgrad (E3) De flesta i bägge utbildningsgrupperna arbetar i matchade yrken. Matchad förvärvsgrad, 20-64år, utbildningsgrupp 15G och 15HP

Matchning i praktiken

Summering Mycket hög andel kvinnor (över 80 procent) Lärarutbildade grundskolans tidigare år (15G) Lärarutbildade grundskolans senare år och gymnasiet (15HP) Mycket hög andel kvinnor (över 80 procent) Hög andel kvinnor (strax över 60 procent) Mycket hög matchad förvärvsgrad (80-90 procent) Medelålder 49 år Medelålder 51 år Många äldre och många yngre Jämnfördelad ålderspyramid Brist

Utrikes födda Varför titta på gruppen? I gruppen utrikes födda finns arbetskraftsreserven Lärarkåren bör vara representativ Det verkar finns en ”omvänd” ordning gällande andelen utrikes födda och utbildningsnivå, vid jämförelse mellan 15G & 15HP.

Andel utrikes födda i grupperna

Andel utrikes födda i grupperna

Regional representativitet

”Matchning” mellan elever och lärare

Slutsatser/summering Utbildningsgrupperna har hög matchad förvärvsgrad Eventuella brister kan inte lösas med hjälp av befintliga individer Utrikes födda har låg representativitet. I 15HP ha något förvånande högre representation av utrikes födda. Men en större del av dessa kommer från länder med högre HDI (relativt 15G). Det är stora regionala skillnader mellan befolkningens sammansättning och lärarnas bakgrund. Demografi är viktigt!!!

Fortsatt analys/diskussion Hur har rekrytering av utrikes födda till lärarutbildningar sett ut historiskt? (dela på grupper av länder). Hur stämmer bilden med era upplevelser på hemmaplan? Vilka förklaringsvariabler är intressanta att titta vidare på för att förklara regionala skillnader? Löneutveckling; föräldrars/generell utbildningsnivå; Avstånd till utbildningsplatser?