Konferens dag 1 13:00 – 13:05 Välkomna! 13:05 – 14:15 Lärarlyftet – aktuell info Daniel Lundström och Kristin Linell, Skolverket 14.15 – 14.30 Paus med eftermiddagskaffe 14:30 – 15:30 Generaldirektör Peter Fredriksson om Skolverkets roll och uppdrag 15:30 – 16:45 Vad är en kommunförlagd kurs? Kommunförlagda förskolekurser Karin Améen, Skolverket 19:00 Gemensam middag Pressklubben, Vasagatan 50
Lärarlyftet – aktuell info - Kristin Linell, Daniel Lundström, Skolverket
Innehåll HT 17 Hur gick det? VT18 Hur går det? Ansökans turer… Tidplan Var är vi nu?
HT17 – Hur såg det ut? Antal kurser för lärare: 91 Åk 1-3: 22 st, åk 4-6: 27st, åk 7-9: 28st, Gy: 9st och SFI:5 Antal kurser för fritidspedagoger: 5 Bild, Hem- och konsumentkunskap, Idrott och hälsa, Musik och Slöjd Antal utbildningar inom speciallärarutbildningen: 22 Språk-, skriv- och läsutveckling, Matematikutveckling, Utvecklingsstörning, Dövhet eller hörselskada, Grav språkstörning samt Synskada Antal kurser för lärare med antagna: 76 Totalt 15 kurser för lärare inställda.
HT17 - Sökande Antal sökande till kurser för lärare: 2236 Antal sökande till kurser för fritidspedagoger: 127 Antal sökande till speciallärarutbildningen :1079 Totalt sökande (prio 1) : 3442
HT17 – Sökande - Topp 3 Topp 3 för lärare: Svenska som andraspråk, Matematik och So Topp 3 Fritidspedagoger: Idrott och hälsa, Slöjd och Hem-, och konsumentkunskap Topp 3 Speciallärarutbildningen: Språk-, skriv och läsutveckling, Utvecklingsstörning och Matematikutveckling.
HT17 - Antagna Antal antagna till kurser för lärare: 893 Antal antagna till kurser för fritidspedagoger: 34 Antal antagna till speciallärarutbildningen: 377 Totalt antagna (prio 1): 1304 Alla fri och spec kurser/utbildningar kom igång, endast för lärare som kurser ställdes in.
HT17 - De som inte kom med? Sökande som redan hade behörighet i ämne / årskurs: 38 Behörig med äldre utbildning enligt övergångsbestämmelserna : 5 De vanligaste orsakerna till att en sökande inte blir antagen Skickar inte in huvudmannens godkännande Fel examen i förhållande till sökt kurs Bedöms redan ha den avsedda behörigheten i ämnet genom antingen tidigare utbildning eller genom erfarenhet HT16 29st Text 1 HT16 7st Text 2
HT17 – Antagna – Topp 3 Topp 3 Speciallärarutbildningen Språk-, skriv- och läsutveckling, Utvecklingsstörning och Matematikutveckling Topp 3 fritidspedagogerna Slöjd, Idrott och hälsa och delad tredjeplats Musik och Bild Topp 3 ämnen för lärare Svenska som andraspråk, So och Matematik
HT17- Sökande, behöriga och Antagna översikt
Några frågor eller funderingar om HT17?
VT18 Antal kurser för lärare: 27 Antal kurser fritidspedagoger: 2 Åk 1-3:11st , Åk 4-6: 13st och SFI: 3st Antal kurser fritidspedagoger: 2 Idrott och hälsa samt Musik Antal utbildningar inom speciallärarutbildningen: 4 Språk-, skriv- och läsutveckling, Utvecklingsstörning, Dövhet eller hörselskada samt Synskada
VT18 Hur ser det ut just nu? Siffror från 7 november 2017 Totalt sökande (prio1): 724 Antal sökande till kurser för lärare: 549 Antal sökande till kurser fritidspedagoger: 22 Antal sökande till Speciallärarutbildningen: 153
VT18 – Flest sökande till.. Kurser för lärare: Svenska som andraspråk, So och Engelska Fritidspedagoger: Idrott och hälsa Speciallärarutbildningen: Språk-,skriv- och läsutveckling och Utvecklingsstörning SvA inkl SFI
Turerna en ansökan kan ta… Sökande Gör anmälan Kompletterar med Huvudmannens godkännande UHR Kollar ärendet Kopplar meddelande - Sökande måste komplettera Ärendet börjar om Ärende klart – vidare till Skolverket Examen ok? – vidare till Skolverket Skolverket Klart – ärendet är klart Examen ok – tillbaka till UHR Avvisas – tillbaka till UHR Komplettera – tillbaka till UHR som kopplar meddelande Koppla meddelande - sökande måste komplettera Gör ärendet klart Får gå Får inte gå - Avvisas - Obehörig/behörig Sökande hör av sig till UT eller till Antagningsservice Ärendet börjar om… Avvisas teknisk term i NyA - sökande inte får gå pga olika orsaker. UT – Upplysningstjänsten på Skolverket
Tidplan Sista kontrollbeskedet går ikväll 9 november Sista kompletteringsdag 14 november Senast 22 november aktuella behörighetsiffror mejlas ut Omförhandlingar torsdag och fredag 23 och 24 november Sista dag för handläggning i köerna 29 november Urval och Antagningsbesked fredag 1 december
Lärarlyftet – aktuell info forts. Lärarlyftet – framtid Speciallärarutbildning
Lärarlyftet - framtid Så här skrev/sa vi i våras på konferensen: VT18 kan vara den sista offertförfrågan vi skickar inom Lärarlyftet. En offertförfrågan gällande HT18 kräver beslut om förlängning (och finansiering). Offert skickas enligt plan ut i oktober – någon form av besked bör ha kommit innan dess.
Lärarlyftet - framtid ”Regeringen föreslår att satsningen Lärarlyftet II förlängs t.o.m. 2019 inom ramen för avsatta medel för lärarfortbildning.” Regeringens budgetproposition för 2018 s. 200 Med detta som grund skickades offertförfrågan avseende HT18 ut ”Köp utifrån denna offertförfrågan kommer att ske under förutsättning att nödvändiga beslut rörande anslag och finansiering för 2018 fattas.”
Offert HT18 Förlängning med ytterligare ett år – inte tillräckligt för att göra några större förändringar av upplägget, men möjliggör kursstart HT18 och VT19 Skolverket frågar efter ungefär samma kurser som senast. Förlängningen möjliggör att åter fråga om kurser mot 7-9 samt Gy, vilket inte var fallet VT18. Besked om köp runt 30 jan.
Offert HT18 – innehåll? Stort intresse för SvA senaste åren – avspeglats i kursutbudet. Så även 2018
Offert HT18 – innehåll? Senaste åren ett minskat intresse för kurser för fritidspedagoger. Kommer märkas i kommande utbud.
Lärarlyftet ”För att förlänga den pågående satsningen på Lärarlyftet II beräknar regeringen att 90 000 000 kronor omfördelas 2019….” * Vad innebär detta i antal kurser/deltagare? *Regeringens budgetproposition för 2018 s. 231
Offert HT18 Antalet nya deltagare har senaste åren legat runt 2000 per år
Offert HT18 2018 års anslag är på 92 mnkr, 2019 års (föreslagna) anslag på 90 mnkr Räknar med samma antal kurser HT18 som HT17, dvs runt 90-100 kurser Anslaget bör räcka till det förväntade antalet deltagare – 1700-2000 Stor del av kostnaderna skjuts framåt och belastar de 90 mnkr som anslås för 2019 – osäkert hur stort utrymme det finns för nya kurser 2019
Lärarlyftet - framtid Vilka förändringar krävs i kurserna när läroplan och kursplaner revideras? Ex när det gäller digitalisering, eller programmering som ska in i matematik och teknikämnet? Inga förändringar i offertförfrågan. Kurser ska ”ha relevans i förhållande till kursplan eller ämnesplan för respektive kurs eller ämne” och ”utgå ifrån aktuella styrdokument”
Lärarlyftet - framtid ”Utbildning, undervisning och ledning Enligt förslag i budgetpropositionen – förlängning till 2019 Varför endast en förlängning med ett år? Det har från flera håll lyfts fram önskemål om förlängning eller permanentning. Utredningen om en bättre skola genom mer attraktiva skolprofessioner har lämnat ett delbetänkande; ”Utbildning, undervisning och ledning - Reformvård till stöd för en bättre skola” (SOU 2017:51) Flera förslag som skulle påverka Lärarlyftet Slutbetänkande senast 1 december 2017 (OBS! Nytt besked – mars 2018)
Utbildning, undervisning och ledning - reformvård till stöd för en bättre skola Vilka förslag skulle få konsekvenser för Lärarlyftet? Man pratar om att satsningar som genomförs för att öka skolväsendets kompetens vad gäller svenska som andraspråk (bl.a. inom ramen för Lärarlyftet men även andra statsbidragssatsningar) måste utökas. Insatserna behöver ”omfatta fler lärargrupper än idag för att skapa goda förutsättningar för lärare hos samtliga huvudmän att kunna delta i utbildning och svara mot det stora behov av lärare som finns.”
Utbildning, undervisning och ledning - reformvård till stöd för en bättre skola ”….vikten av att samtliga lärare som är verksamma inom sfi, oavsett om det är sfi i kommunal regi eller annan, som saknar ämneskunskaper i svenska som andraspråk snarast bereds möjlighet att delta i det pågående Lärarlyftet II”. Nyhet - idag endast möjligt att delta i Lärarlyftet om du undervisar i Sfi i kommunal regi. Enligt förslag även folkhögskolor – såsom vi tolkar det. Kräver förändringar av statsbidragsförordning och uppdrag, ”…erbjuda offentliga och enskilda huvudmän deltagande i Lärarlyftet II.”
Utbildning, undervisning och ledning - reformvård till stöd för en bättre skola ”Även lärare som blivit behöriga i svenska som andraspråk utan att ha ämnesstudier bör skyndsamt beredas plats” Nyhet – deltagandet i Lärarlyftet ska leda till behörighet. En hel del sökande ”sorteras bort” då de redan är behöriga, många söker inte ens. Kräver ändring/omformulering av uppdrag. Idag står det ”…lärare ska bli behöriga i alla skolformer, ämnen och årskurser där de undervisar.”
Utbildning, undervisning och ledning - reformvård till stöd för en bättre skola ”..lärare utan behörighetsgivande examen verksamma i kommunal vuxenutbildning i svenska för invandrare liksom i utbildning motsvarande sfi i folkhögskolan ska kunna delta i det pågående Lärarlyftet II…” Nyheter deltagande i Lärarlyftet kräver idag en behörighetsgivande examen. lärare i folkhögskolan kan i dag inte delta i Lärarlyftet Kräver: Omformulering av Lärarlyftets uppdrag och förändring av statsbidragsförordningen.
Utbildning, undervisning och ledning - reformvård till stöd för en bättre skola Förslag gällande SvA och sfi: Sfi-lärare i annan än kommunal regi ska kunna delta i LL Lärare som blivit behöriga i SvA utan att ha ämnesstudier ska kunna delta Behöriga i SvA med få poäng, poäng under den poänggräns som framgår av behörighetsförordningen, kan man ju då undra? Lärare utan behörighetsgivande examen, verksamma i kommunal sfi och motsvarande sfi inom folkhögskolan ska kunna delta i LL Synpunkter eller funderingar kring förslagen så långt?
Utbildning, undervisning och ledning - reformvård till stöd för en bättre skola Enligt förslag likställa en äldre examen inriktad mot fritidshem med Grundlärarexamen med inriktning mot arbete i fritidshemmet Fritidspedagog eller motsvarande ska omfattas av legitimationsregleringen fullt ut Öppnar upp för möjligheter att komplettera i andra ämnen än praktisk- estetiska ämnen Kurser som riktar sig mot fritidspedagoger eller motsvarande blir överflödiga inom Lärarlyftet Bör kanske då lyftas bort från uppdraget, där denna grupp är särskilt framskriven idag.
Utbildning, undervisning och ledning - reformvård till stöd för en bättre skola ”De lärosäten som har speciallärarutbildningar bör planera sitt utbildningsutbud så att kurser erbjuds som ger möjlighet att komplettera med ytterligare specialiseringar. Det bör också vara möjligt att läsa motsvarande kurser inom ramen för Lärarlyftet II under tiden utbildningsinsatsen pågår. För att kunna antas till en sådan kurs bör avlagd speciallärar- eller specialpedagogexamen krävas”. Ny typ av kurser. Kräver: Omformulering / ändring av antingen Lärarlyftsuppdraget eller tilläggsuppdraget om Spec.
Utbildning, undervisning och ledning - reformvård till stöd för en bättre skola Slutbetänkande kommer senast 1 dec. Sannolikt anledningen till att budgetpropositionen i dagsläget inte föreslår en förlängning längre än 1 år – man vill invänta slutbetänkandet. Förslagen skulle om de antas innebära förändringar av Lärarlyftet… …och troligen också förlängning (utöver nuvarande förslag om 2019) Många förändringar – helt nytt uppdrag?
Behovet av behörighetsgivande kurser Omkring 80 000 kursplatser Fördelat på över 30 000 lärare Det är ju ingen självklarhet att behovet av behörighetsgivande kurser ska lösas via Skolverket, men i Åstrands delbetänkande tänker man sig i alla fall ett fortsatt (förändrat) Lärarlyft
”Det är angeläget att både staten och skolhuvudmännen säkerställer att de som deltar i behörighetsgivande och behörighetskompletterande utbildningar får goda förutsättningar för att genomföra sina utbildningar.” Skolkommissionens slutbetänkande, s 150 Vågar man, vid en eventuell förlängning, hoppas på bättre villkor för de som läser kurser inom LL?
Utbildning, undervisning och ledning - reformvård till stöd för en bättre skola Intressant i sammanhanget är också: ”…Skolverket får i uppdrag att svara för genomförandet av en fortbildningsinsats för yrkesaktiva modersmålslärare som saknar legitimation och behörighet för legitimerade lärare som avser att börja undervisa i modersmålet” ”…bör omfatta 30 högskolepoäng och ges på deltid och distans….”
Speciallärarutbildning inom LL Följande lägesinfo gav vi på konferensen i våras: Finansiering finns Tyvärr högre och högre studietakt Inget besked om framtiden HT18 kan bli sista start om inget besked kommer – helfart, vilket är problematiskt.
Speciallärarutbildning inom LL Inga förändringar i sikte – inget nytt i budgetpropositionen Pågår till och med 2019 Högre och högre studietakt ”Sista” start blir HT18
Speciallärarutbildning inom LL Högre studietakt = färre utbildningar = färre platser Högre studietakt = tuffare villkor = färre sökande Få platser – få sökande
Speciallärarutbildning inom LL HT18 – offert in 5 dec Besked om köp – 30 jan Offert VT19 – ut mars 2019 Beslut om förlängning bör ha kommit innan mars 2018
Speciallärarutbildning inom LL Kommer bli ett ”glapp” HT18 - helfart – få utbildningar - få sökande VT19: Utbildningsstart under våren – få lärosäten kan starta – få platser Även om beslut om förlängning kommer – vi kommer se två starter (HT18 och VT19) med få utbildningar/platser och därmed få deltagare Bör innebära fler sökanden till reguljära Spec HT18 Först HT19 som det förhoppningsvis blir ett rejält utbud av utbildningar och platser (kräver beslut om förlängning senast någon gång slutet 2018)
Generaldirektör Peter Fredriksson om Skolverkets roll och uppdrag
Förskolekurser i kommunen Vad är en kommunförlagd kurs? - Karin Améen, Skolverket
Vad är en kommunförlagd kurs? Samma kursplan som i campus/distanskursen. En, eller flera huvudmän som går samman, får kursen förlagd till hemmaplan. Istället för att ha campusdagarna inne på högskolan är dessa dagar förlagda ute i en kommun.
Kommunförlagd kurs Kursträffar på hemmaplan istället för på campus På huvudmannens (lärosätets) initiativ Ansökan och behörighetsgranskning sköts av lärosätet Anpassas till lokala förhållanden Flexibel start och sluttidpunkt Flexibel studiefart
Kommunförlagda kurser –vad vinner man? Hela styrkedjan involveras Huvudmannen har en aktiv roll Bättre studievillkor för deltagarna Exempel från den lokala verksamheten Många lär samtidigt /kollegialt lärande Lättare att bygga nätverk som består Skräddarsytt kursupplägg = Förutsättningar för större effekt och genomslag i verksamheterna
Kommunförlagda kurser –vad förlorar man? Eventuellt lägre grad av frivillighet i deltagandet. Motivation? Färre exempel från andra verksamheter Ingen möjlighet för individuell anmälan Svårare för enskilda huvudmän Ökad administration för lärosätet o Skolverket Intresset ojämnt fördelat mellan huvudmän Missar den akademiska miljön
.
Statistikinsamling förskolekurser För alla kurser Först: Antal registrerade deltagare per termin E-postadresser till deltagarna Sedan: Antal som slutfört kursen Antal som tar 7,5 hp (Ladok UT 34) Antal avhopp
Statistikinsamling förskolekurser Dessutom: Om huvudmannen är enskild eller kommunal Deltagarnas befattning Inga huvudmannaintyg behövs
Förskolekurser i kommunen Lärosätets hemsida med kontaktperson Hänvisa sedan till Skolverkets hemsida
Förskolekurser i kommunen Förskolekurserna finns även inom Samverkan för bästa skola (SBS) Förskolekurserna finns också som riktade insatser – hittills främst Flerspråkighetskursen Förskolekurserna ingår i Skolverkets nationella skolutvecklingsprogram
Förskolekurser i kommunen Inga sökbara c/d-kurser via UHR Håll kölistan uppdaterad. Meddela! Marknadsför via t ex ruc Glöm inte de fristående förskolorna
Middag kl 19.00 – Pressklubben, Vasagatan 50 Förrätt Toast Skagen Varmrätt Sea Bass med konfiterad lök, sjökorall, pancettachips och brynt smör Efterrätt Crèmé brülée
Konferens dag 2 Kaffe och smörgås serveras från klockan 08.00 08:30 – 09:00 Kurser i programmering Lotta Ramqvist Iderbring, Skolverket 09:00 – 10:00 Lärarlyftet – erfarenhetsutbyte och gruppsamtal 10:00 – 10:20 Paus med förmiddagskaffe 10:20 – 10:50 Uppdragsutbildning för personer som arbetar som lärare/förskollärare i förskoleklass Adrian Forssander, Skolverket 10:50 – 11:15 ”Det globala klassrummet - introduktionskurs i svenska som andraspråk” Vad gäller framöver? Kommunförlagda kurser? Daniel Lundström, Skolverket 11:15 – 11:30 Statsbidrag inom Lärarlyftet Alexander Sandberg, Skolverket 11:30 – 12:00 Kommunikationsinsatser Andrei Lindblom, Skolverket 12:00 Avslut och lunch
Uppdragsutbildning Programmering Lotta Ramqvist Iderbring Undervisningsråd, Skolutveckling digitalisering Enheten för allmändidaktik
Uppdragsutbildning programmering FAS 1 FAS 2 FAS 3 Augusti 2017 November 2017 Hösten 2018 Uppdragsutbildning programmering
Umeå univeristet FAS 1 6 studenter Högskolan i Gävle 30 studenter
HIG UMU KAU GU HD LU KTH LNU FAS 2 60 studenter 6 studenter
uppdragsutbildningar Ht 2018 Kommunförlagda uppdragsutbildningar FAS 3 Vt 2019???? Ramkursplan
Lärarlyftet - erfarenhetsutbyte och gruppsamtal 1. Vid beslut om rejäl förlängning - hur anser ni att Skolverket bör arbete med Lärarlyftet framöver? Förlag och medskick! Lokal 6I 2. Regional samverkan – hur samverkar ni med huvudmän och på vilket sätt kan det vara till hjälp för Skolverket? Viktigt att kursutbudet speglar det behov och de önskemål som finns - hur kan Skolverket bli bättre kursbeställare? Lokal 6C 3. Vad kan vi påverka genom kommunikation? Dåliga förutsättningar och villkor för deltagare leder till sämre söktryck, avhopp och inställda kurser – kan vi genom förbättrad/förändrad kommunikation påverka och i så fall hur? Lokal 6L 4. Skolverkets arbete med Lärarlyftet de år som varit – vad kunde ha gjorts annorlunda/bättre? Synpunkter och kritik! OBS! Här medverkar ingen från Skolverket. Lokal 6H Besök 3 av rummen. Byte efter 20 min
Uppdragsutbildning för personer som arbetar som lärare/förskollärare i förskoleklass - Adrian Forssander, Skolverket
Förändringar i förskoleklassen Skolverket genomfört kartläggning av fortbildningsbehov Lgr 11 rev 2017: två nya kapitel samt skrivningar om skolans digitalisering Kartläggningsmaterial till förskoleklassen (elevens språkliga medvetenhet och matematiska tänkande), klart sommaren 2018 Ska ge indikation på om en elev riskerar att inte nå kunskapskrav i svenska och matematik i åk 1 och 3 Extra anpassningar och särskilt stöd ska sättas in tidigare.
Krav på förskoleklasslärarens kompetens Om det utifrån användningen av kartläggningsmaterialet, ett nationellt bedömningsstöd eller ett nationellt prov finns en indikation på att en elev i förskoleklassen eller i lågstadiet inte kommer att nå de kunskapskrav som ska uppnås i svenska, svenska som andraspråk eller matematik, ska ansvarig förskollärare eller lärare göra en särskild analys av elevens kunskapsutveckling för att avgöra om eleven är i behov av extra anpassningar inom ramen för den ordinarie undervisningen eller särskilt stöd, för att nå de kunskapskrav som ska uppnås. (Ur regeringsuppdraget)
Övergång och samverkan Vidtagna extra anpassningar ska följas upp i slutet av förskoleklassen och i slutet av lågstadiet. Resultatet av uppföljningen ska lämnas över till ansvarig lärare i nästa årskurs. Analys samt planering och uppföljning av extra anpassningar ska som huvudregel genomföras i samråd med personal med specialpedagogisk kompetens. (Ur regeringsuppdraget)
Uppdragsutbildning för obehöriga i förskoleklass Andelen personal i förskoleklass som saknar behörighetsgivande examen (förskollärarexamen eller grundskollärarexamen) = 33%, ca 4000 individer Skolverket efterfrågar uppdragsutbildning om totalt 15 hp i språk och kommunikation Matematiska resonemang och uttrycksformer
Uppdragsutbildning för obehöriga i förskoleklass Planerad kursstart våren 2018 Finns redan signaler om behov/önskemål? Finns redan befintliga liknande kurser? Möjlighet att tillgodoräkna sig i behörighetsgivande utbildning?
Kontakt karl.larsson@skolverket.se senast 15 november
Det globala klassrummet – introduktionskurs i svenska som andraspråk - Daniel Lundström, Skolverket
Det globala klassrummet – introduktionskurs i svenska som andraspråk Bakgrunden finns i förordning 2016:709 ”Den utbildning som avses i 2 ska syfta till att ge lärarna behörighet att undervisa i ämnet svenska som andraspråk eller kommunal vuxenutbildning i svenska för invandrare eller motsvarande utbildning eller ge dem kunskaper inom ämnet svenska som andraspråk.” Kurser som inte nödvändigtvis måste leda till behörighet, kan inte köpas/erbjudas inom ramen för Lärarlyftet
Det globala klassrummet – introduktionskurs i svenska som andraspråk Fyra varianter: Mot undervisning i åk 1-6, 7-9, gymnasiet, vux Kurserna riktar sig till alla lärare och syftar till att höja kompetensen. Oavsett vilket ämne man undervisar i, och oavsett om man är behörig eller inte. HT17: 20 kurser startat 548 sökande 200 antagna Första kontakt togs 10 feb, offerter in 16 mars…
Det globala klassrummet – introduktionskurs i svenska som andraspråk Finansieringen av dessa kurser 2017 specificeras i Skolverkets regleringsbrev: ”Anslagsposten får belastas med högst 125 000 000 kronor för förstärkning av medel för utbildning som avser svenska som andraspråk enligt förordningen….” Har under hela året fört fram (till departementet) att pengarna för 2018 bör skrivas fram senast i budgetpropositionen för att möjliggöra planering och kursstarter. Nu blir det som i år – dvs medlen preciseras inte förrän i 2018 års regleringsbrev. Kommer i slutet av december….
Det globala klassrummet – introduktionskurs i svenska som andraspråk Konsekvenser av att beslut om finansiering inte tagits: Utan garantier kan inte lärosäten planera och fördela resurser Påverkar såklart också planering för huvudmän/rektorer/lärare Trovärdighet: En ny satsning, med nya kurser – ett halvårs uppehåll ej gynnsamt
Det globala klassrummet – introduktionskurs i svenska som andraspråk Offert utskickad avseende hösten 2018. ”Normal” kursomgång: dvs ansökan via antagning.se OCH möjlighet till kommunförlagda kurser VT18? Vi vill ändå flagga för möjligheten att under våren starta kommunförlagda kurser. Är det något lärosäte som trots förutsättningarna vill starta sådan kurs våren 2018 så ställer Skolverket sig såklart positiv till detta.
Det globala klassrummet – introduktionskurs i svenska som andraspråk Hur funkar det att ge ”Det globala klassrummet….” som kommunförlagd kurs?
Hur gick det till, hur fick huvudman nys om möjligheten Hur gick det till, hur fick huvudman nys om möjligheten? Hörde huvudman av sig till er, eller var det lärosätet (GU) som spred info om möjligheten? Huvudmännen kontaktade oss efter att ha hittat/fått information via Skolverket (hemsida) Vi har fått andra förfrågningar, som vi inte kan hantera just nu, via vårt VFU-nätverk & RUC-nätverk Vi har 4000 mailadresser till VFU-koordinatorer, rektorer, VFU-handledare vi skulle kunna nyttja
Upplägg – hur ser det ut? Antal platser? Var/när/hur sker träffarna? Vi ställde krav på 20-25 deltagare. SAU109 https://gul.gu.se/public/courseId/81568/coursePath/40601/ecp/lang-sv/publicPage.do har 29 deltagare. Huvudmannen är Åmåls vux men de samverkar med kranskommuner så deltagarna kommer från olika orter. Kursen är nätbaserad (med inspelade föreläsningar) och har en träff i mitten av kursen. SAU107 http://utbildning.gu.se/kurser/kurs_information/?courseId=SAU107 är förlagd på Sis ungdomshem Fagared. Den gruppen består av 24 deltagare. Utbildningen sker i huvudsak på distans men med några träffar där personal från oss åker till Fagared.
Erfarenheter – tycker ni det funkar bra att bedriva kursen som kommunförlagd? Vad tycker deltagarna? Huvudmännen? Det är för tidigt för oss att uttala oss om detta men generellt kan vi säga att detta är inte något nytt sätt för oss att arbete. Vi har haft flera uppdrag av det här slaget genom åren och det brukar vara uppskattat av både deltagare och undervisande lärare från oss. Alltid bra ”genomströmning” (se Karin Ameens positiva lista )
Fördelar/nackdelar jämfört med ”vanlig” kurs ur ett GU perspektiv? Fördelarna är att det är ett mer flexibelt sätt att arbeta. Bra fortbildning för våra egna lärare att komma ut till verksamheten Bättre genomströmning Nackdelarna är de ibland långa resorna (men oftast brukar lärarna uppskatta att komma ut i verksamheterna).
Hur löste ni det praktiskt med det administrativa när anmälan till dessa kurser inte gick via antagning.se? Genom lokal antagning där huvudmännen inkommer med listor och kopia på körkort/legitimation på kursdeltagarna och så registrerar vår expedition. Vi har haft stora svårigheter att knyta deltagarna till vår pedagogiska plattform (pingpong-baserad) men vi tror att vi har löst det nu. Antagning i samverkan med skolhuvudmannen
Tankar framåt om kommunförlagda Friskolor? Lärcenterförlagd? Kriminalvårdsskolor? Kommunförbunds-samverkansförlagd? Folkhögskolor? Vilka andra kontaktytor och sammanhang kan bli aktuella som för ”förläggning av kurs”?
Statsbidrag Ett sätt att stimulera fortbildning av lärare
Statsbidrag som är helt eller delvis kopplade till Lärarlyftet: 1. Statsbidrag för fortbildning av lärare samt fritidspedagoger och motsvarande (2007:222) (Lärarlyftsbidraget) Ett relativt litet statsbidrag men som ändå kan göra en skillnad genom att exempelvis täcka mindre kostnader hos huvudmannen i samband med lärarnas studier Ersättningen baseras på antal högskolepoäng lärarna kommer läsa per termin och det är olika priser per poäng beroende på ämnestyp Kopplad i dagsläget till tre ämneskategorier: speciallärarutbildningar, svenska som andra språk och övriga ämnen. Det kan röra sig om 400 – 700 nya lärare per termin
2. Statsbidrag för fortbildning av lärare i svenska som andra språk och SFI (2016:709) Bidraget är kopplad till Lärarlyftet Högre ersättning med syfte att stimulera och underlätta lärarnas fortbildning. Möjlighet att få gå ner i arbetstid i samband med studier och behålla 80% av lönebortfallet Möjlighet för huvudmän att få bidrag som kan täcka 70% av deras kostnader som uppstår i samband med lärarnas studier. (Bidraget beräknas utifrån en löneschablon*) Det kan handla om ca 80 – 120 lärare per termin
3. Statsbidrag för personalförstärkning inom elevhälsan och när det gäller specialpedagogiska insatser och för fortbildning när det gäller sådana insatser (2016:400) eller Statsbidrag för fortbildning i specialpedagogik Ett statsbidrag som är frikopplad från Lärarlyftskurser, men ändå uppfattas som ett lärarlyftsbidrag av målgrupper Samma ersättningsmodell som det föregående bidraget (möjlighet att få bidrag som kan täcka 70% av kostnader för lärare som studerar med nedsatt arbetstid och får behålla 80 % av lönebortfallet) Primär fokus på huvudmän vars lärare avser att ta en speciallärar- eller specialpedagogexamen Ca 700 lärare under hösten 2017 och söktrycket förväntas öka under kommande åren Ca 30 % av lärarna läser inom lärarlyftet
Kampanj våren 2018
HUVUDBUDSKAP SÄKRA BEHÖRIGHETEN
Bli tryggare i din yrkesroll Öka din kompetens STÖDBUDSKAP LÄRARE Bli tryggare i din yrkesroll Öka din kompetens
STÖDBUDSKAP REKTOR & HM Sök statsbidrag Stöd lärare med egna pengar
EGNA: Hemsidan
EGNA: Skolverkets startsida
EGNA: Skolverkets nyhetsbrev
EGNA: Temabrev skolledare & HM
EGNA: Twitter
KÖPT: Printannons lärarnas tidning ut till alla skolor
KÖPT: Mejlutskick grundskollärare Ärendemening: Saknar du behörighet?
KÖPT: Mejlutskick skolledare, skolpolitiker & förvaltningschefer Ärendemening: Sök statsbidrag för dina lärare som går Lärarlyftet
KÖPT: Linked in
KÖPT: Instagram
KÖPT: FB
KÖPT: Google display
ANDRAS