Rud Pedersen – Vad, vem, varför?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Cykelplanering – en fråga om makt Till Koglin FM i Kulturgeografi och doktorand i Trafik och väg.
Advertisements

”Om ni fortsätter vara så bra flyttar vi tillbaka till Stockholm…”
Problemsnack eller bygga lösningar.
Kommunikationsplattform Bildandet av en norrlandsregion
Workshop: Marknadsplan 10 september 2013 Lukas Åvall
Kommunikationssamordnare EU-kommissionen i Sverige
”Det finns inga säkra läkemedel” Ewa Lundborg Chefredaktör Läkemedelsvärlden.
Vision Göteborgsregionen skall uppfattas som en av Europas mest innovativa och expansiva regioner när det gäller industriell utveckling och utvärderad.
Artikel – reportage - debattartikel
Lösningsfokuserat arbetssätt
70 % av alla förändringsprojekt fallerar…
Välfärd.
Strategisk kommunikation
Att studera offentlig politik
Fattigdom och ett gott liv
Hur får man ut ett budskap?
Jag tänker, alltså finns jag. René Descartes
Ett arbetsområde om poesi
Uppsatsförslag Åsa-Karin Engstrand, docent Företagsekonomi
Kommunikationsplanens delar
Blandstaden - en undersökning av begreppets ursprung, användning och innebörd i svensk stadsplanering Kandidatarbete i landskapsarkitektur Jessica Jansson.
Nonviolent Communication NVC”Giraffspråk”. Marshall Rosenberg Vad är det som gör att vi tappar kontakten med vår medkänsla? Varför beter sig människor.
”Jag vill vara konstruktiv i debatten”. ”Jag vill inte vara en papegoja och upprepa vad andra sagt i syfte att höra min egen röst…även fast den är trevlig.
Kunskapskrav och matriser
Date LEDARUTVECKLING Coachning Jan 2010.
Egenintresset som drivkraft i politiken Marcia Grimes, fil dr Statsvetenskapliga institutionen Göteborgs universitet Democracy’s Infrastructure: The role.
Bygg ett argumenterande tal
”För en svensk kommuns intressen i EU" City of Malmö EU office Rue du Luxembourg 3, 1000 Bryssel Tel
Politiskt deltagande: demokrati och mänskliga rättigheter
Press och media Så kan pressarbete hjälpa oss att nå en mer demokratisk och solidarisk värld fri från droger.
PrioriteringsCentrum - Nationellt kunskapscentrum för prioritering inom vård och omsorg. Det interna förtroendet (politiker och verksamhet) Peter Garpenby.
Den retoriska arbetsprocessen
Kommunikation OL108A.
Retorik – Läran om konsten att övertyga
nationellT kommunikationskoncept presumtiva studenter 2015
Bildserie: 1. Uppdaterad , utskrift 21 mar -15 Structural Funds in the media -lessons learned in Sweden Maria Evertsson Communication officer Nutek.
Namn på presentation. Ändras i Sidhuvud/Sidfot 1 Mål och vision BRANSCHEN ● Vision ● Idé ● Strategiska områden ● Framgångsfaktorer.
Sidnummer Vad händer och vart är vi på väg? Biblioteksstämman 2010 Gunnar Sahlin Foto: Jimmie Mac.
F12: sid. 1 Föreläsning 12 Gränser för ekonomisk politik  Kan politiska beslutsfattare styra ekonomin rätt?  Vill politiska beslutsfattare styra ekonomin.
LFA Steg 1: OMVÄRLDSANALYS
Globalisering.
Utvecklarna Karin Älfvåg Marknadschef Developer & Platform Evangelism Microsoft AB Your potential. Our passion.
Debattartikel.
Att jämföra - jämförelsen som vetenskaplig metod
Examensarbete Hur gör man?.
Stoicism: En filosofi för svåra tider
Förra måndagens program:
Regional transformation för att på ett resilient sätt möta miljö, klimat och säkerhetshot på medellång och lång tidshorisont – typfallet Stockholm-Mälardals.
Att påverka politiska beslut
Propaganda Vad är propaganda?.
Medlemsundersökning: 29 intervjuer med företag och aktörer Presentation vid SMILs årsmöte 2015 Carola Holmér, RCH Sweden AB.
Kommunikation.
Av: Förnamn Efternamn Datum: 20ÅÅ-MM-DD Klicka för att infoga bild. Sök på Google och välj Bilder>Sökverktyg>Alla Storlekar>Stor För att justera bilden.
Vision Vi skall vara en ledande europeisk institution för ekonomisk forskning samt samhällsekonomisk analys och för akademisk utbildning inom den areella.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar Modul 02: Aktörer och deras roller och ansvar #grundSoL.
Krönika Vad? Hur? Varför?.
Vad är källkritik? En metod som du använder för att granska den information du får från olika källor. Du tränar kritiskt tänkande för att bli bättre på.
Conrad Stralka.
@GreaterCph #GreaterCph
Hur får du lantbrukaren att lyssna?
Heby kommuns kvalitetspolicy
Situated action ”Plans and Situated Actions – The Problem of Human -Machine Communication” - Lucy A. Suchman etnometodolog ”Varje utförande av aktivitet.
Politiskt deltagande Sammanfattning.
Skövde! välkommen till.
De finlandssvenska förbundens roll i medborgarsamhället
Malin Thorsén Producentträff, Bixia 2018
Reklam eller redaktionellt budskap?
(Företagsnamn) Marknadsföringsplan
Hur får du lantbrukaren att lyssna?
Att hålla och utvecklas som ledare
Presentationens avskrift:

Rud Pedersen – Vad, vem, varför? Rud Pedersen är en växande nordisk Public Affairs byrå som försöker förklara hur det offentliga fungerar, vem som fattar besluten och på vilka grunder och vad som påverkar beslutsprocessen. We provide customized solutions within lobbyism, strategic communication, issue managing and political analysis. Our consultancy is based on a combination of political insight and our clients business. We are specialized in defense, transport/infrastructure, health care and FMCG. We offer our clients long-term public affairs partnerships or isolated projects. Rud Pedersen’s offices are located in Stockholm, Göteborg, Oslo, Helsinki and Copenhagen.

Lobbyverksamhet i allmänhet Informellt, utanför de rum där besluten fattas, med tydligt vinklad agenda.

Lobbyverksamhet i allmänhet Kapitalstarka aktörer, känner de rätta människorna och vägarna in i kabinetten?

Lobbyverksamhet i allmänhet Många frågor helt beroende av framgångsrik lobby, öka förståelsen och synligheten.

Lobbyverksamhet i allmänhet ÖPPET – KRAV PÅ BESLUTSFATTARNA – INGA EKONOMISKA KOPPLINGAR – HELHETEN KRAV PÅ INNEHÅLLET-HUR SYNAS OCH HÖRAS ?

Det är lättare att komma in på spelplanen – men är påverkningsmöjligheterna reella och vem gagnar det? De traditionella institutionernas möjligheter till påverkan minskar och nya ”trender” och påverkare får en större roll i åsiktsbyggandet. Kan vem som helst bli en framgångsrik lobbyist? Beslutsfattandet flyttar inte – men det påverkas av andra saker och argument än tidigare. Den teknologiska utvecklingen för med sig nya sätt att arbeta och skapa genomslagskraft. Hur kan ni utnyttja detta?

Hur påverka? Ärendets betydelse byggs upp med fakta och publicitet. Politiska beslutsfattare övertygas med historier som placeras in i helhetsbilden och med konkreta lösningsförslag. En tjänsteinnehavare påverkas med sakkunskap. Bygg och skapa (också överraskande) koalitioner. Förtroende skapas med genomskinlighet och ärlighet. En framgångsrik påverkan byggs upp genom att vara på rätt plats, med rätt personer under rätt tidpunkt.

Påverkarens, ”lobbyistens”, tre spetsar Offentlighet Sakkunnighet Mobiliserings- potential Utlåtanden Seminarier Möten Storyn Media Sociala medier Kampanjer Event, upptåg En bra och genomtänkt kampanj kan ge önskat resultat. En dåligt och ogenomtänkt kampanj kan ge motsatt effekt.

En lyckad lobbyist Är ärlig – information och infallsvinklar kan selektivt användas men inte förvrängas. Förorsakar inte tråkiga överraskningar – avslöjanden eller falsk information försämrar utgångspunkterna. Gör sina hemläxor - vem ska du träffa och vilka prioriteringar har hen. Paketerar sitt budskap rätt, skräddarsyr enligt mottagarens preferenser. Samma kärnbudskap med infallsvinklarna och argumenten kan variera. Föreslår lösningar - att bara beskriva problem räcker inte. Kan beskriva ärendet genom historier och sätter in den i en större kontext. Argumenterar såväl med fakta som med känslor. En politiker är också en människa.