”Ändamålsenlighet och resultat i svenskundervisning för invandrare” Sfi 2 ”Ändamålsenlighet och resultat i svenskundervisning för invandrare” Kvalitetsgranskning i 38 verksamheter i 35 kommuner. Besöken startade i maj 2010 och slutfördes i november 2010. Beslut sända till 35 kommuner. Den sammanfattande rapporten publiceras i början av mars 2011
Målgången i Mora, den sista kommunen som granskades.
Bakgrundsfakta Projektledning i Göteborg Agneta Kristensson Göteborg Egon Andersson, Kristina Eklund, Peter Lendefors, Mirzet Tursunovic. Linköping Anette Bergstrand, Yvonne Hoffman, Leif Magnusson. Lund Helena Olivestam Torold, Cecilia Palmqvist, Helene Roslund, Verica Stojanovic. Stockholm Lennart Andersson, Eva Brunnberg, Kjell Gyllenswärd. Umeå Eva Ahlman, Lena Ålander. Magnus Jonasson, Göteborg, har ansvarat för den juridiska granskningen.
Granskade kommuner/kommunalförbund Arvika, Bollnäs, Borås, Botkyrka, Eskilstuna, Falkenberg, Flen, Gävle, Hagfors, Halmstad, Haninge, Huddinge, Köping, Landskrona, Linköping, Ljungby, Lund, Malung-Sälen, Mora, Mölndal, Nässjö, Sandviken, Sigtuna, Solna, Sundsvall, Täby, Uddevalla, Uppsala, Vilhelmina, Vänersborg, Växjö, Östersund samt Lapplands- och Västerbergslagens kommunalförbund.
Fakta om sfi Ca 90 000 studerande år 2009 Ökning med 25% sedan 2007 Ca 36 000 nybörjare år 2009 60% är kvinnor Ca 25% har flyktingbakgrund Ca 30% av sfi bedrivs på entreprenad
Iakttagna brister Uppehåll vid lov Huvudmannen fattar inte beslut om antal undervisningstimmar Undervisningen utgår inte från studerandes intressen, erfarenheter, allsidiga kunskaper och långsiktiga mål De studerande erbjuds inte alltid särskilt stöd Lärarna saknar tillräcklig utbildning Betyg ges inte efter varje kurs Studier i sfi går inte att kombinera med andra studier
Iakttagna brister De studerande är inte informerade om kursplaner och mål Studerande har inte inflytande De studerande får inte stöd på modersmålet Dålig resultatuppföljning och analys Får inte minst 15 timmar per vecka Rektor inte förtrogen med dagliga arbetet Måste betala för läroböcker
Andra erfarenheter Varierande tillgång på läromedel och mycket kopierade underlag Risk för barnsligt tilltal Varierande standard på lokaler Lyckade försök med modersmålsstöd Lyckade försök med yrkesspår och språkpraktik, men också misslyckade.
Inför framtiden! Prioritera sfi i kommunen Efterfråga verksamhetens resultat Utforma sfi efter styrdokumentens krav Anpassa sfi-verksamheten efter behoven Utforma sfi-verksamheten efter deltagarnas förutsättningar, bakgrund och erfarenheter Uppmärksamma strukturer från grundskolan Ge akt på personalens kompetens och Ta hjälp av modern teknik