”Ändamålsenlighet och resultat i svenskundervisning för invandrare”

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Skolinspektionen Kvalitetsgranskning av svenskundervisning för invandrare i Falkenbergs kommun.
Advertisements

”Biblioteket hjälper mig att komma in i samhället” En studie av asylsökandes kännedom om, användning av och förväntningar på Stockholmregionens bibliotek.
Intensivperiod i svenska -förskoleklass v.4 – v
Likvärdig utbildning – Likvärdig undervisning
KLL NATIONELLA BIOBANK. VAD ÄR EN BIOBANK? Ett systematiskt sätt att samla in prover från patienter Möjliggör upprepad provtagning Kopplat till kliniska.
Förbättringsområde Ökad tillgänglighet för personer med behov av att ta sitt blodtryck.
Alf Nilsson1 Nationellt likvärdig utbildning Utgångspunkten för skolans uppdrag och beslutad ansvars- fördelningen är kravet på en nationellt.
Aktuellt läge Bemanningsföreskriften Nätverket för regionala samverkans- och stödstrukturer 16 mars 2016
16:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Kampanjens förutsättningar sammanfattas i en brief Bakgrund Vilka är målgrupperna? Kampanjens mål Vilka.
Kategoriindelning av sjukhus
God Livsmiljö Integration
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Fil.Mag, med lic. doktorand Sahlgrenska Academy
Välkomna till föräldraråd Norrtullskolan åk 7-9
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2015
Uppföljningar av hemtjänstutförare - fokusområden
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Bästa utveckling för alla
Medborgarpanel om bibliotek I Botkyrka
Kommunerna tar över ansvar för att utföra viss hälso- och sjukvård i gruppbostäder och daglig verksamhet enligt LSS Anna-Lena Möllstam Tf enhetschef Sociala.
Skollagen 3 § Alla barn och elever ska ges den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och sin personliga utveckling för att de utifrån sina.
Aktuellt i gamla/nuvarande Ladok
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Funktionell kvalitet- måluppfyllelse
Informationsmöte Välkomna!.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Avdelningen i Linköping
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Samhällskunskap i gymnasieskolan
Ifous Undervisning i förskolan Tidsplan
Svenska i gymnasieskolan
Regiongemensam självskattning i förskola och familjedaghem 2017
Innehåll i och användning av läromedel.
Kompetenscentrum för flerspråkighet
Vad ser Skolinspektionen?
Servicemätning 2017-års ärenden Stockholm Business Alliance, SBA – en undersökning av 55 SBA-kommuners myndighetsutövning i Stockholmsregionen
Inte bara språk Skolverket, Piotr Koscielniak
- ett webbaserat processtöd från Skolverket
Nationell tillsyn 2017 Samverkan när det gäller multisjuka äldre – Rapport: Samverkan för mulitsjuka äldres välbefinnande (maj 2018). Patientsäkerheten.
Fristående gymnasieskolor
Timplan för grundskolorna i Angered
Avdelningen för vård och omsorg
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
Akademikerförbundet SSR
Göteborgs universitet förnyas
Rapportera framsteg eller status
Innehåll kategoriträff för specialpedagoger den
Systematiskt kvalitetsarbete
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Vad händer efter Sfi? Vilka vägar kan jag gå?
Elevhälsoarbete och kvalitet ….vad innebär det?
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Välkommen! Information om förbundet och Peer Fika
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Introduktion till systematiskt kvalitetsarbete
Evidensbaserade miljöanalyser
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
ingenjör Karin Andersson, Studie- och yrkesvägledare, Sfi sandviken
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Revisionsredogörelsen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Språkombud En språkstödjande funktion inom vård och omsorg samt hälso- och sjukvård.
Vuxenutbildningsnätverket
Temagrupp Psykiatri Rapport från möte
Nätverket för barn-och elevhälsan
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Presentationens avskrift:

”Ändamålsenlighet och resultat i svenskundervisning för invandrare” Sfi 2 ”Ändamålsenlighet och resultat i svenskundervisning för invandrare” Kvalitetsgranskning i 38 verksamheter i 35 kommuner. Besöken startade i maj 2010 och slutfördes i november 2010. Beslut sända till 35 kommuner. Den sammanfattande rapporten publiceras i början av mars 2011

Målgången i Mora, den sista kommunen som granskades.

Bakgrundsfakta Projektledning i Göteborg Agneta Kristensson Göteborg Egon Andersson, Kristina Eklund, Peter Lendefors, Mirzet Tursunovic. Linköping Anette Bergstrand, Yvonne Hoffman, Leif Magnusson. Lund Helena Olivestam Torold, Cecilia Palmqvist, Helene Roslund, Verica Stojanovic. Stockholm Lennart Andersson, Eva Brunnberg, Kjell Gyllenswärd. Umeå Eva Ahlman, Lena Ålander. Magnus Jonasson, Göteborg, har ansvarat för den juridiska granskningen.

Granskade kommuner/kommunalförbund Arvika, Bollnäs, Borås, Botkyrka, Eskilstuna, Falkenberg, Flen, Gävle, Hagfors, Halmstad, Haninge, Huddinge, Köping, Landskrona, Linköping, Ljungby, Lund, Malung-Sälen, Mora, Mölndal, Nässjö, Sandviken, Sigtuna, Solna, Sundsvall, Täby, Uddevalla, Uppsala, Vilhelmina, Vänersborg, Växjö, Östersund samt Lapplands- och Västerbergslagens kommunalförbund.

Fakta om sfi Ca 90 000 studerande år 2009 Ökning med 25% sedan 2007 Ca 36 000 nybörjare år 2009 60% är kvinnor Ca 25% har flyktingbakgrund Ca 30% av sfi bedrivs på entreprenad

Iakttagna brister Uppehåll vid lov Huvudmannen fattar inte beslut om antal undervisningstimmar Undervisningen utgår inte från studerandes intressen, erfarenheter, allsidiga kunskaper och långsiktiga mål De studerande erbjuds inte alltid särskilt stöd Lärarna saknar tillräcklig utbildning Betyg ges inte efter varje kurs Studier i sfi går inte att kombinera med andra studier

Iakttagna brister De studerande är inte informerade om kursplaner och mål Studerande har inte inflytande De studerande får inte stöd på modersmålet Dålig resultatuppföljning och analys Får inte minst 15 timmar per vecka Rektor inte förtrogen med dagliga arbetet Måste betala för läroböcker

Andra erfarenheter Varierande tillgång på läromedel och mycket kopierade underlag Risk för barnsligt tilltal Varierande standard på lokaler Lyckade försök med modersmålsstöd Lyckade försök med yrkesspår och språkpraktik, men också misslyckade.

Inför framtiden! Prioritera sfi i kommunen Efterfråga verksamhetens resultat Utforma sfi efter styrdokumentens krav Anpassa sfi-verksamheten efter behoven Utforma sfi-verksamheten efter deltagarnas förutsättningar, bakgrund och erfarenheter Uppmärksamma strukturer från grundskolan Ge akt på personalens kompetens och Ta hjälp av modern teknik