EAK NRK 20170830
Agenda Gästföreläsare Grupparbetsuppgift, Status Repetition Tillämpad logistik och IT Logistikbranschen, nuläge och förändring RFI/RFQ – processen Stora Grupparbetsuppgiften
Kombination av IT och Logistik - kombination av Rätt tid, kvantitet, rätt kostnad Uppdaterad information Lägre kostnader Kortare ledtid Högre tillgänglighet Ökad kvalitet Lägre lagernivåer
Kombinationen Logistik och IT är en faktor som kan påverka Företags konkurrensförmåga kraftigt.
Effekter av IT och Logistik Konkurrensförmåga Kostnadseffektivitet (även logistikföretag) Säkerhet (även logistikföretag) Vassare processer för: Varuförsörjning Distribution Internethandel/närvaro Affärssystem Integration Identifiering Förändrade affärsprocesser
Effekter hos logistikföretag Klättrar i värdekedjan Klar segmentering – de som annammar ny teknik och de som inte gör det Nya aktörer som marknadsplatser, brokers, 3pl, 4pl Marknadsökning för konsulter Sekundärservice blir it-driven IT är aldrig ett mål i sig och har aldrig ett självändamål
Servicepaket A -> B Sekundärservice Grundservice Ledtid Lokal Kunskap Miljö Service A -> B T&T Lösningar Tjänster Kredittid Pris Global Grundservice Image Nätverk Sekundärservice
Logistikmodell Interaktion mellan olika parter Ju fler parter desto komplexare modell Helheten är det viktiga… en kedja… Logistiken består av varu och godsflöden Men också informations- och kapitalflöden Se figur 1.2 i litteraturen Gränssnitt mellan processer är där det: Går fel Kostar
Processer Vad skall ske Värde in och värde ut Processägare Vem skall göra det När Hur Vad Godsmottagning Inleverans Input Output Input Output
Gränssnitt i Logistikmodeller Notera att en part bör vara ansvarig för helheten Juridiska gränssnitt Terms Nsab Transaktioner Bokningar Processgränssnitt Interna processer Informationsgränssnitt Leverantörer, kunder och partner
Definitionen av Logistik De aktiviteter som har att göra med att erhålla rätt vara eller service på rätt plats vid rätt tidpunkt och i rätt kvantitet till lägsta möjliga kostnad
Definition IT Ett samlingsbegrepp för teknik som samlar in, lagrar, bearbetar kommunicerar söker och presenterar data, text och bild.
IT Hårdvara Programmtillämpningar eller informationssystem Servra, handdatorer, datorer, osv Programmtillämpningar eller informationssystem WMS Office osv Nätverk och kommunikation Internet Epost Xml osv Kunskap att nyttja Ledning Medarbetare Utveckling Tjänster CD, MIT, multimodalitet
Affärsprocess En affärsprocess är en samling sammanhängande aktiviteter, som skapar ett värde som kunden kan uppfatta, dvs. ett arbete som utförs av organisationen och som kunden är villig att betala för.
Elektroniska affärer Många namn E-kommunikation E-business E-affärer E-trade Betyder att man byter elektronisk information för att förenkla och stödja verksamhetens affärsprocesser
Standardiseringsområden Mobil datakommunikation (4g osv) Elektroniska meddelanden (EDI, edifact, xml) Internet (standarder för affärstransaktioner) Informationsäkerhet (behörighet, säkerhet, standarder, osv) Transportetiketter (STE, osv) Märkning (RFID, EAN, QR, osv) Identiteter ( kollinr, fifo, fefo, batch, osv.)
Tillämpad Logistik och IT - En naturlig koppling Kostnadspress Elektronisk handel Fokus på kärnverksamhet Miljökrav Mobilteknik Positionering E-logistik Lean supply Högre hastigheter i överföring Kartor Order EDI Kombination Internet/EDI Spårbarhet Supply chain Management Juridik Studera kapitlet i Boken
En liten historia om logistik i måleribranschen
Effekter Resursutnyttjandet upp 20% Resor ned 10% Ackordsöverskott upp Kundnöjdhet upp Administration ned Materialförbrukning ned Produktivitet upp Gladare målare Gladare leverantör
Logistikbranschen, nuläge och förändring Skillnaden mellan stora och små logistikföretag Köparna har rört sig mot koncernavtal DHL Newell Rubbermaid Köparna bygger egen kompetens vilket ger de små en chans De medelstora får svårt att positionera sig Utbildningar finns Första steget med IT är dyrt
Logistikbranschen, nuläge och förändring Logistikbranschen har varit tidigt ute med satsningar (vissa kunder ännu mer) Dock ökar gapet mot andra branscher då satsningarna är mindre per år Det brukar finnas ett logistiskt kompetensgap hos IT-chefer samt ett itmässigt gap hos företagsledningar inom logistik Svenska logistikföretag står sig bra i en europeisk jämförelse (UK undantaget) Branschen i Sverige fokuserar på standardisering (ex inom tull och streckkoder) Försprånget är påväg att försvinna
Logistikbranschen, nuläge och förändring Faktorer som eldar på förändringen: Logistikens allt större betydelse Branschglidning Miljöfrågor Outsourcing Globalisering och närmarknad Ny teknik Internet och elektroniska affärer Studera noga inför tenta
Förändrade roller på marknaden Åkerier Åkericentraler Speditörer Logistikföretag
Slutsatser Kundernas tillgång och kompetens inom IT ställer en rad nya krav på Logistikföretagen Logistik läggs ofta ut på en first tier provider Prispressen är hård långt ner i värdekedjan Nya aktörer kommer – med hög IT närvaro – ex sk. Integratörer Med IT förenklar och förädlar man. Detta ger nya affärsprocesser med nya aktörer De traditionella logistikföretagen tappar om de inte för dialogen högt
Intern kravspecifikation Vilka är våra behov? Vem skall betala? Hur ser vår budget ut? Har vi resurser att genomföra detta? Har vi kunskap att genomföra detta? Har vi relevant statistik? Har vi kontroll på mjuka värden?
RFI/request for information Första steget i en upphandlingsprocess Säkerställer att potentiella leverantörer har möjlighet att leverera det vi behöver Stäms av mot kravspecifikationen Resulterar i en shortlist över potentiella leverantörer
RFQ/ request for quotation Verifierar RFI Ställer frågor om – ja… vad frågar man om i en rfq?
Exempel RFQ
Businesscase