”Full text only låter farlig, som en återvändsgränd” – användarundersökning av EDS på Malmö högskola Linda Trygg.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Intensivperiod i svenska -förskoleklass v.4 – v
Advertisements

Utförd av: Per Svensson Organisationsnamn: Göteborgs Stad NEKK-projektet Undersökningen utfördes från till Antal svar: 8 Antal inbjudna.
Att visa fotnot, datum, sidnummer Klicka på fliken ”Infoga”och klicka på ikonen sidhuvud/sidfot Klistra in text: Klistra in texten, klicka på ikonen (Ctrl),
Operativsystem s63 Win 7 Länken mellan datorn och omvärlden Användare kan ge kommandon till datorn Starta program Skriva text via tangentbordet Matar ut.
DÅD-projektet Förbättringsarbete Vårdcentralen Visby Norr.
Teknisk infrastruktur för biblioteksservice – vad är på gång?
Slöjd Så här blir du bättre och får ett högt betyg: Lär dig dessa fyra förmågor: Förmåga 1: Formge och Framställa föremål med hjälp av verktyg och tekniker!
11 Kvaliteten i din hemtjänst Stadsledningskontorets brukarundersökning 2011 November 2011 Spånga-Tensta.
Utförd av: Per Svensson Organisationsnamn: Göteborgs Stad NEKK-projektet Undersökningen utfördes från till Antal svar: 5 Antal inbjudna.
De mest använda knapparna Excel Start Ångra Gör om Fler knappar Vanligaste talformaten Klistra in Hämta format Inställningar tex För att placera.
I detta projekt var uppgiften att konstruera en av flera plattor som tillsammans formar en mindre ”stad”. Denna stad ska vara en plattform för mindre.
Hur man använder EasyWorship del 1
Hur tänker du kring detta? 1 Du läser något på sociala medier som upprör dig. Du kommenterar och delar inlägget och flera av dina vänner gör samma.
Introduktion till UB Saker du behöver veta om UB:s webb, Söktjänsten och vår katalog Album samt Artikelsök. Helen Hed Bibliotekarie, Umeå universitetsbibliotek,
Uppsats – ”Etik och livsfrågor”
Hälsofrämjande insatser inom socialpsykiatri
Från Mina vårdkontakter till 1177 Vårdguidens e-tjänster
Lärarstöd för att använda 1177.se
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013
XX kommun Kommunikationsplan.
Välkommen till mitt utvecklingssamtal ÅK Ht 2017
Diskutera! När vi diskuterar så är vi två eller fler som pratar tillsammans. När man diskuterar tycker man något! Om jag tycker något så kan man säga att.
Hämtning och installation av nytt program till din dator
Hitta databaser.
Mänskliga rättigheter istället för välgörenhet
AXIELL|Education WELIB Skolans namn datum.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013
Ekonomi och samhälle Introduktion
Iris Rosengren Larsson
LÄSSTRATEGIER på högstadiet.
Kompetensförsörjningsgruppen presenterar
Nu är det dags! Ansökan till gymnasiet
Lathund-Ladok-95-Studiedeltagande
Från frågeställning till relevant information
Ha kul ihop man måste få något gott på avslutningen
Undersök er lärmiljö Denna PowerPoint refererar i både text och bild till Kognitionssimulatorn. Det är en äldre version av Funktionssimulatorn. Filmexemplet.
Samtalsgrupper - ett sätt att främja hälsa!
Hur mycket använder ungdomarna olika beroendeframkallande ämnen i Helsingborg, Skåne, Sverige & Europa? Arbetsmaterial med diskussionsfrågor i klassrummet,
Din lön och din utveckling
Vem är Kristina Johansson och vad gör hon då?
Vart tar det smutsiga vattnet vägen?
Ledtråd: ett vasst vårtecken!
CASE Jolanda Riissanen
Diabetesenkäten och Diabetesprofilen på webben
Så styrs Sverige.
Typiska kännetecken för instruktioner
Varifrån kommer alla sopor – och vad händer sedan?
Nummerbyggnation & nummerbyggnationshjälp
Kan du begreppen? Para ihop rätt begrepp med rätt beskrivning. Algoritm Precis Program Är ett annat ord för exakt, tydlig eller noggrant. Är klara och.
8 tips för dig som redaktör
Användarupplevelse - undersökning, tester, utveckling & förbättring
Mensutmaningen.se MENS a.
Så här anmäler du dig till högskolan HT19
Karin Elardt leg psykolog Barn- och ungdomspsykiatrin Nässjö
Johan gustafsson, kommunikationschef c more
Jenny Henriksson Hushållningssällskapet
Supportstuga: Terminsstart och -slut
Vad är viktigt för dig? Att designa tjänster utifrån behov
Ersättningskollen.
Ny som ledare Block A Förväntningar på en ledare
för dig som attesterar resultat
Att boka tvätt i Zenit. OBS
Kreativa verktyg och metoder
Ett komplement till vårdens övriga hälsofrämjande arbete
Svenskt Perioperativt Register Förseningar Nationell standard
Lathundar för sökning i Public 360°
HÅLLBARA LIVSSTILAR - Hur du lyckas med insats & utvärdering
Om buden.
Vad tänker du om alkohol och andra droger?
Hej användare! Välkommen till nya mallar.
Presentationens avskrift:

”Full text only låter farlig, som en återvändsgränd” – användarundersökning av EDS på Malmö högskola Linda Trygg

Bakgrund EDS (Libsearch) sedan aug 2016 Användarundersökningar april-juni 2017 Vi hade hunnit ”landa” med EDS och hunnit se problem/saker att förbättra Tidigare discoverysystem, Summon, 2012-2016 Mer omfattande användarundersökning 2014

Syftet med användarundersökningen av EDS Undersöka och förbättra specifika saker i systemet - med visst fokus på sådant vi själva kan ändra Undersöka och förbättra tillsammans med våra användare - men inte ta för mycket tid, varken för användarna eller oss

Vad ville vi undersöka? Find fulltext-knappen i träfflistan – vad betyder knappen? Limit to-fasetten – hitta alternativ library catalogue, fulltext Hitta alternativ till find fulltext-knappen – en fulltext-knapp och en fjärrlåne- knapp?

Vad ville vi undersöka? Böcker som finns på flera av högskolas bibliotek – ser våra användare att det är olika bibliotek eller hur tolkar man RTAC-visningen? Reservera bok på mobilen

Frågor version 2 1. Intro. Har du sökt här? a. Om ja: Vad har du sökt efter för material? Om nej: var brukar du söka? b. Vad tror du att du kan hitta från bibliotekets Libsearch? 2. Find fulltext (i träfflistan) a. Sök på migration research eu b. Kan du se något sätt att få fram en artikel som du kan läsa online? c. Om de inte klickar på find full text- fråga vad de tror att ikonen betyder Vad tror du ska hända när du klickar här? Vad betyder det? Kan du se något sätt att får fram det som är i fulltext? 3. Fulltext/ library catalogue andra fasetter, andra namn? (visa utskrifter 2:1/2:2/2:3) a. Visa två förslag- vad tänker du? b. har du ett annat förslag som känns tydligt? 4. Fulltext/fjärrlån ikon (Read this/ Läs hela/ request ILL copy) (visa utskrifter (4:1/4:2) a. Vilket funkar bäst? 5. Hur många exemplar finns det av Vetenskaplig metod Ejvegård 2009? Kan du se om den finns här? Var hittar du den? (ha sökningen klar) 6. Reservera en bok via mobilen? Sök upp Enkätboken av Trost och ställ dig i kö på den (välj engelsk bok, vi tog Zadie Smiths senaste) (Ha sökningen klar på mobilen)

Hur gick vi till väga? Satt nära entrén på Orkanenbiblioteket, whiteboard med info om testet Kaffevagn, choklad, frukt! Tidpunkt 11-12.30 och 13.30-16.45 Haffade studenter som gick förbi Undersökningen utfördes individuellt eller 2 pers tillsammans Kit med frågor, handouts En frågade/visade på ipad, dator och papper, en antecknade

Studenterna som deltog i undersökningen 11 st, 8 test-tillfällen Flest Malmö-studenter, några Lund-studenter Alla läste något samhällsvetenskapligt Alla hade sökt i Libsearch

Nu börjar vi testa!

Find fulltext i träfflistan Flera klickar på titeln för att komma vidare Tycker inte att Find full text-knappen stämmer - ”Att man ska komma till fulltexten, men det gör man inte alltid, det är förvirrande. Fulltext är inte alltid fulltext” "Find fulltext - då tänker jag den finns här, Malmö högskolas logga då borde den finnas här” ”Har stött på sånt som inte finns i fulltext” ”Hittar inte alltid fulltext, bättre med online access” ”Man nöjer sig ibland med abstracts, när man inte når fulltexten” Finns en förväntan överhuvudtaget på att det man hittar i Libsearch ska finnas i fulltext

Fasetten ”Limit to” A och B-test på två förslag – vad tänker du? Annat förslag?

Förslag 2:1 upplevdes med liten övervikt som bäst Många tankar och frågor kring begreppen ”Vad betyder katalog?” – vanligaste kommentaren! ”Bättre med Books eller Books only” ”Books – för fysisk bok” ”Färre ord, tydligare text” ”Onödigt med only” ”Scholarly and peer review viktigt när man letar artiklar” ”Man söker inte efter om det är online eller inte utan efter vad det är för material. Tydligare dela upp i e-böcker och artiklar” Full text vet inte vad det är? ”Articles istället för full text” ”Full text only låter farligt, som en återvändsgränd” ”Full text, då tänker jag att det är en artikel” ”Full text betyder det att den kommer i pdf?” ”Full text är det artikeln eller kan det vara e-böcker?”

Fulltext/fjärrlån-ikon A och B-test på två förslag – vilket funkar bäst?

Förslag 4:2 bäst med liten övervikt Men allra bäst – en kombination av knappar i färg OCH Mah-loggan ”Färger/knapp syns bättre, mer pedagogiskt” ”Bra med grön färg för det som går att läsa i fulltext” ”Knappar med färg, väldigt tydligt” ”Request document otydligt” ”Sorterar bort för snabbt om man direkt ser vad som finns/inte finns. Read this- knappen skulle kunna visas först när man gått in på titeln och läst om den” ”Loggan proffsigt, signalerar att det finns här” ”Förslaget med loggan, ser bra ut och att Mah-studenter kommer åt det”

Test 2 fasetten ”Limit to” – en omgång till Vi tog fram nya förslag till ”Library catalogue” och ”Full text” utifrån resultaten i första omgången av användartester Vi gick runt i biblioteket och frågade studenter om de vill hjälpa oss att testa och förbättra Libsearch Testade på ca 15 studenter ……..och som tack för hjälpen bjöd vi på choklad 

Vi försöker komma på ett bättre namn för att avgränsa till våra böcker Vi försöker komma på ett bättre namn för att avgränsa till våra böcker. Vilket förslag är tydligast? Library books = Bäst

Om du vill avgränsa så att du bara får träffar på sådant som du kan läsa direkt på nätet, vilket förslag är tydligast? Online Access = Bäst

Test 3 – Annan RTAC-visning? Testade på studenter som jobbar i bibliotekets helpdesk Visade alternativen på datorn – vilket är tydligast? Första alternativet tydligast!

Vad funkade bra? A och B-test - ett enkelt sätt att starta ett samtal kring förslagen till ändringar som gav mycket feedback Att göra flera mindre tester Mindre tester – flexibelt och lätt att ändra sånt i testet som inte funkar under testets gång

Att tänka på till nästa gång……… Inte ha för många frågor Ha exempel på engelska Tidpunkten för testen

Vad har vi ändrat? Fasetten ”Limit to” En Online access-knapp och en Request document-knapp RTAC-visningen

Vi har också ändrat ”Detailed record”

Vad vill vi testa vidare? RTAC-visningen igen Fasetten ”Limit to” igen Detailed record-sidan Libsearch utanför högskolans nät

Tack!