Formativt lärande.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Bedömning för lärande = Ett förhållningssätt
Advertisements

Förmågor & The Big 5. Läroplanen 2011 (Lgr11) Kapitel 2Övergripande mål och riktlinjer 2.1 Normer och värden ex. Varje elev tar avstånd från att människor.
Generell bedömningsmatris i SVENSKA (fortsättning på baksidan)
Mental Fysisk Social FMS minskar stressen och höjer prestationsförmågan i både skola och arbetsliv! Verktygen: FMS Elevprofil FMS Personalprofil KROPPEN.
U tmaningar i arbetet med BfL Anders Jönsson. Om mig.
Intensivperiod i svenska -förskoleklass v.4 – v
Ett forskningsbaserat arbetssätt i teorin och praktiken.
Centrala Barnhälsovårdsenheten Göteborg och S Bohuslän Cecilia Hedström, leg dietist Vegetarisk kost – Vegankost. Många familjer väljer idag, glädjande.
ANALYS AV RESULTAT Vad behöver våra elever för att lyckas?
Active Student Participation ASP Att komma igång med ASP - för lärare Frågor att fundera över.
Toppning vs. Nivåindelning IK Zenith F02 Per-Olof Johansson.
Ögondroppar efter ögonoperation Flödesschema för bedömning och utförande enligt Egenvårdsförordningen alt som Hälso-och Sjukvård.
Pedagogiska planeringar Hanna Sepp Marcus Granberg Albina Brunosson.
Pedagogisk bedömning Skriftliga omdömen Dokumentation Utvecklingssamtal IUP Södra Ängby skola.
Jan Larsson Studieteknik Jan Larsson
Information från 5 verksamhetsutövare (intervjuat 3 st)
Exklusive nyanlända elever
Fritidshemsnätverk 27/9 Skohuset
Pedagogernas roll. Hur du kan utveckla MIK-arbetet på din skola?
Välkomna till styrd helpdesk: Naturvetenskap & Teknik
De sju intelligenserna
Heby skola 7-9 Björn Johansson, förstelärare
VÄLKOMMEN!.
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE
LPP – rörelse Dans åk 8 Bedömning Syfte och långsiktiga mål
Diskutera! När vi diskuterar så är vi två eller fler som pratar tillsammans. När man diskuterar tycker man något! Om jag tycker något så kan man säga att.
Funktionell kvalitet- måluppfyllelse
Formativ undervisning– Workshop 4 (feedback)
Action Learning A group of peers, each seeking to bring about some change in the world, who meet regularly to discuss where they are each experiencing.
APL info åk 1 Arbetsförlagt arbete.
Riktlinjer för betygssättning
BFL Nuläge och framåt ….
smslån utan kreditprövning
Mål och resultat på Åsaskolan
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Nätverk för lärare på fritidshem
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Formativ undervisning – workshop 1 - introduktion
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Välkommen till Komvux Ola Andersson Matematik, Naturkunskap
LPP – HLR HLR och säkerhet
Implementering av peer learning i verksamhetsförlagd utbildning (VFU)
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
Vem är Kristina Johansson och vad gör hon då?
Bygga svenska beskriver elevers språkutveckling i fem steg med fokus på skolspråk.
Från timplan till schema Kommunadministratörsutbildningen
Formativ feed back Gun Abrahamsson.
RELATIONELL PEDAGOGIK ”utbildningens brännpunkt”
FRIIDROTT ÅR INTRODUKTION.
Skolledningskonferens
TÄVLINGSMOMENT SIMNING
Grupper, förtydliga uppgiften, kunskapskrav, sonetter, eget arbete
Ett samarbete mellan biologi, BILD och idrott och hälsa
Övning Tid: Ca 40 minuter Reklamkurragömma.
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
Bedömning för lärande 31/10
Min läsportfolie.
Regiongemensam elevenkät 2016
till en träff med fokus på hur WELIB kan användas för
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Dokumentera rätt i vården
Vad är strategi? En karta som utstakar val och väg för organisationen
TÄVLINGSMOMENT SIMNING
TÄVLINGSMOMENT SIMNING
Supportstuga: Medarbetarkopplingar
Gymnasievalet 2019 Vad händer nu?.
Vad innebär kooperativt lärande i praktiken?
Fortbildning för pedagoger
Struktur i modellen, 5 steg
Presentationens avskrift:

Formativt lärande

På Kävlinge lärcentrum strävar vi efter att undervisa utifrån formativa metoder eftersom denna metod har enligt forskning visat sig vara en av de mest effektiva för att höja elevers resultat.

Under en två-årsperiod ska lärare och elever tränas i att använda denna metod för att utveckla ditt lärande så mycket det går.

Formativt lärande innehåller många olika metoder men det viktigaste kan sammanfattas med tre frågor. Vart är eleven på väg? Var befinner sig eleven nu? Hur ska eleven komma dit?

Lärandemål och framgångskriterier Läraren försöker visa vad eleverna ska lära sig (lärandemål) och hur elevernas ska lyckas bra (framgångskriterier). Exempel på framgångskriterier kan vara en checklista, ett elevexempel eller en matris.

Feedback En viktig del av formativt lärande är också att ge feedback som gör så att eleven lär sig. Eleverna tar också hjälp av varandra, t.ex. genom kamratbedömning av varandras arbete.

De fem nyckelstrategierna i formativ bedömning   Vart eleven är på väg Var eleven befinner sig nu Hur eleven ska komma dit Lärare Klargöra, dela och förstå lärandemål och framgångs-kriterier Skapa och leda effektiva diskussioner, uppgifter och aktiviteter som lockar fram belägg för lärande Ge feedback som för lärandet framåt Kamrat Aktivera eleverna som läranderesurser för varandra Elev Aktivera eleverna som ägare över sitt eget lärande

Formativa och summativa uppgifter En uppgift kan vara antingen formativ eller summativ. En formativ uppgift är endast till för att eleven ska träna på något och får inte användas i lärarens betygsättning av eleven. Läraren kan därför ge mycket hjälp och feedback för att eleven ska klara uppgiften bra.

Feedbacken och träningen används senare för att eleven ska kunna visa vad hen har lärt sig i en liknande uppgift som är summativ (alltså till för betygssättning). Fråga gärna din lärare om du är osäker på om uppgiften är formativ eller summativ.