Formativt lärande
På Kävlinge lärcentrum strävar vi efter att undervisa utifrån formativa metoder eftersom denna metod har enligt forskning visat sig vara en av de mest effektiva för att höja elevers resultat.
Under en två-årsperiod ska lärare och elever tränas i att använda denna metod för att utveckla ditt lärande så mycket det går.
Formativt lärande innehåller många olika metoder men det viktigaste kan sammanfattas med tre frågor. Vart är eleven på väg? Var befinner sig eleven nu? Hur ska eleven komma dit?
Lärandemål och framgångskriterier Läraren försöker visa vad eleverna ska lära sig (lärandemål) och hur elevernas ska lyckas bra (framgångskriterier). Exempel på framgångskriterier kan vara en checklista, ett elevexempel eller en matris.
Feedback En viktig del av formativt lärande är också att ge feedback som gör så att eleven lär sig. Eleverna tar också hjälp av varandra, t.ex. genom kamratbedömning av varandras arbete.
De fem nyckelstrategierna i formativ bedömning Vart eleven är på väg Var eleven befinner sig nu Hur eleven ska komma dit Lärare Klargöra, dela och förstå lärandemål och framgångs-kriterier Skapa och leda effektiva diskussioner, uppgifter och aktiviteter som lockar fram belägg för lärande Ge feedback som för lärandet framåt Kamrat Aktivera eleverna som läranderesurser för varandra Elev Aktivera eleverna som ägare över sitt eget lärande
Formativa och summativa uppgifter En uppgift kan vara antingen formativ eller summativ. En formativ uppgift är endast till för att eleven ska träna på något och får inte användas i lärarens betygsättning av eleven. Läraren kan därför ge mycket hjälp och feedback för att eleven ska klara uppgiften bra.
Feedbacken och träningen används senare för att eleven ska kunna visa vad hen har lärt sig i en liknande uppgift som är summativ (alltså till för betygssättning). Fråga gärna din lärare om du är osäker på om uppgiften är formativ eller summativ.