iTeam-när tiden inte räcker till

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
DÅD-projektet Förbättringsarbete Vårdcentralen Visby Norr.
Advertisements

Nyupptäckt högt blodtryck vid Granlo Hälsocentral förbättrat flöde och kvalité Linda Eriksson familjeläkare.
Förbättringsområde Ökad tillgänglighet för personer med behov av att ta sitt blodtryck.
Process - MMR Dagens tema, , Förnamn Efternamn.
Region Östergötland Trygg utskrivning och uppföljning.
Vuxna med utvecklingsstörning och svåra beteendeproblem.
Trygg hemma Förstärkt samarbete i öppenvård Arbetsgrupp Gällivare träff 2.
Alumner från Kulturvård Mariestad 2012 Göteborg 2015.
Inge Dahlenborg Arbetsterapeut inom primärvård. Mobilt Demensteam 50% Bakgrund Lokalt vårdprogram.
Föräldramöte ängahuset 12 okt
Fil.Mag, med lic. doktorand Sahlgrenska Academy
Från allergiutredning till behandling Sjuksköterskans roll
Den kommunala hälso- och sjukvården av idag
Från arkiv till processtöd
Nationell Patient Översikt
Trygg hemma Hur går införandet? Chefsträff 5, Kiruna
KOL-sköterskans roll i primärvård
Trygg hemma Förstärkt samarbete i öppenvård Extra chefsträff, Kiruna
(antal enkäter = 229, antal svar = 196)
Hälsosamtal hos socionomen
Läkemedelsstöd i primärvården
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Utvecklande, lärorikt och nytänkande
Förbättrat omhändertagande vid Urininkontinens
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Information asyl-flyktingsamordning omfördelning av asylsökande från Grekland och Italien juni – november
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Läkarhusets Vårdcentral Unicare i Borlänge
Självbetjäningsterminal i primärvården
Ansvarig Utbildning & Livsstil
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Tillsyn förskola, pedagogisk omsorg
Diabetesskola - med fokus på fysisk aktivitet
Kalle Forsman Region Jönköpings Län Psykiatriska kliniken
Överföring från barnklinik till vuxenklinik SFSD 2018
Vårdsamordning Länets invånare ska kunna säga: ”Jag får den vård jag behöver när jag behöver det och där jag behöver det” Presentera mig Vi precis som.
Diabetesenkäten och Diabetesprofilen på webben
Information från KU-Rådet Margareta Ehnebom Chefläkare
Gränsöverskridande Prehospital Samverkansutbildning November 2006
Enkät i gymnasieskolan 2015
VARFÖR EN UTVECKLINGSSTRATEGI?
Mall för definition av mått ________________________
Esther plus (+) = Fokuspatient
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Kliniska processer Ont i halsen Akut cystit
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Graviditet-förlossning-eftervård-BVC
Enkät i gymnasieskolan
Fokusutbildning tidbok och webbtidbok
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
PrimärvårdsKvalitet Introduktion
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Vad är viktigt för dig? Att designa tjänster utifrån behov
Förbättringsmodellen – en struktur för systematiskt förbättringsarbete
Om du behöver hjälp med dina tänder
Dokumentera rätt i vården
Implementering, utvärdering och systematisk uppföljning
Led- och muskelmottagning
Enkät i gymnasieskolan
Ett komplement till vårdens övriga hälsofrämjande arbete
Agenda Projektets uppdrag Vad har projektet identifierat?
Föräldrar Förskola Förskolan Solägget 14 svar, 78%
Hur Hälsoprofilen fungerar
Presentationens avskrift:

iTeam-när tiden inte räcker till Nationella kvalitetsdagen för primärvården 5:e oktober 2017 Jenny Strandberg 2017-10-05

Vilka kriterier I-diagnos hypertoni, förmaksflimmer, förmaksfladder, arytmirubbning, hjärtsvikt, hjärtinfarkt, kranskärlssjukdom, hjärtklaffrelaterad sjukdom. 3 husläkare/distriktsläkare Jenny Strandberg 2017-10-05

Flödet Kallas till DSK inför besöket tas blodprover samt levnadsvanor (ifylls hemma) Efter besöket hos DSK görs ev. åtgärder t.ex. komplettering av blodprover, omtagning av BT Träffar sin HL, vid ev. behov av uppföljning av BT, justering av medicinering, åter till DSK alt kallas om 6 mån/12 mån Jenny Strandberg 2017-10-05

Distriktssköterskebesöket ü längd och vikt patientuppgifter läkemedelslistan blodprover anamnes väntelista TC Jenny Strandberg 2017-10-05

Läkarbesök 15 minuter, okomplicerade patientfall 20 minuter, patient med ålder > 85 år Jenny Strandberg 2017-10-05

Enkät patient som har träffat DSK och läkare fyllts i anonymt insamlingsperiod cirka 3 veckor Jenny Strandberg 2017-10-05

Jenny Strandberg 2017-10-05

Resultatet av enkäten Jenny Strandberg 2017-10-05

Är du nöjd med besöket hos distriktssköterskan som du var på innan läkarbesöket? N=31 Jenny Strandberg 2017-10-05

Har du fått mer kunskap om din hälsa efter besöket hos distriktssköterskan? N=31 Jenny Strandberg 2017-10-05

Var det bra med ett besök hos distriktssköterskan innan läkarbesöket Var det bra med ett besök hos distriktssköterskan innan läkarbesöket? N=31 Jenny Strandberg 2017-10-05

Övriga kommentarer ”Är ett bra sätt att ta hand om sina patienter. Man känner sig omhändertagen!” ”Lysande, förstående och vissa tips” ”Jag är supernöjd med all hjälp jag fått ” ”Jättebra med det nya arbetssättet.” ”Kändes som ett bra koncept att först träffa sköterskan och sen ha ett koncentrerat möte med läkaren.” ”Ger en bättre totalbild.” Jenny Strandberg 2017-10-05

För och nackdelar med I-team upplägget Fördelar Nackdelar Fångar upp patienter med dåliga levnadsvanor, åtgärdas Patienten får utbildning/kunskap Patienten känner sig sedd Patienten får en specifik DSK att vänta sig till. Patient blir sedd från två olika perspektiv (omv/medicinskt) Minskad patientkontakt, pat kontaktar ssk Jenny Strandberg 2017-10-05

Framtiden Spirometri-ssk/dsk Diabetes-ssk/dsk 30 minuters bokning hos dsk/ssk Gruppbesök (föreläsningar/gruppträning/hälsogrupp) Jenny Strandberg 2017-10-05

Hur upplever jag som DSK detta arbetssätt? Arbetsglädje Kunskap Samarbete med andra yrkeskategorier Personcentrerad vård Jenny Strandberg 2017-10-05

Hur upplever jag som läkare detta arbetssätt? Tryggare patienter som hellre kontaktar ssk/dr Mindre besök på akutmottagning Tätare kontakter med patienter Minskat behov av äldremottagning Jenny Strandberg 2017-10-05

Kontaktuppgift: jenny.strandberg@sll.se chla.medicine@gmail.com