Information till forskningsfinansiärer ang ny redovisningsmodell för indirekta kostnader och ny kalkylmodell 2008-01-30
Ny kalkylmodell Kalkylen visar projektets totala kostnader Kalkylen visar total finansiering inkl lärosätets medfinansiering från anslagsmedel Detaljer visas i bilaga Helhetssyn på kostnadsfördelning Funktionsindelning för indirekta kostn för ökad tydlighet vad kostnaderna består av Helhetssyn på kostnadsfördelning: modellen omfattar lärosätets hela verksamhet, inte bara externfinansierad forskning, även utbildning och forskning finansierad med anslagsmedel. Indirekta kostnader blir vare sig större eller mindre genom modellen tillämpning men fördelas på ett strukturerat och rimligt rättvisande sätt. Inga kostnader kan uppträde på mer än ett ställe.
Funktionsindelning Ledning Utbildnings- och forskningsadministration Ekonomi- och personaladministration Infrastruktur och service Bibliotek Nivåspecifikt mm Kortfattad genomgång vad de olika funktionerna kan innehålla enl bilaga 1 till Handledningen
SUHFs rekommendation
Direkta eller indirekt kostnader? Här skall vara en pil mellan direkta och indirekta som jag ännu inte lyckats rita in på bilden. Viktigt att inte lägga fokus på om kostnader förekommer ovanför ”summa” som direkta kostnader eller på raden indirekta kostnader. Lägst kostnader uppnås om lärosätet organiserar sig på det sätt som bedöms som optimalt utifrån andra aspekter än direkt eller indirekt kostnad, t ex lämplig organisation, kostnadseffektivitet, välfungerande intern styrning och kontroll och kvalitetsaspekter. Ex från Lund: elektronisk fakturahantering, skanning av fakturor….
Vision Högskolegem kostn. Fakultetsgem kostn. Instgem kostn. Indirekta kostn. Direkta kostn. Vår vision för hur man på sikt ser på forskningsfinansiering. Det röda är bidraget från den externa finansiären. I dag är det alla direkta kostnader och delar av de indirekta som finansieras. I framtiden vill vi hellre se att man finansierar en andel av totalkostnaden. Beloppsmässigt behöver detta inte vara någon skillnad. Det nya synsättet underlättar avsevärt för lärosätena att göra en korrekt kostnadsredovisning.