(använd bildspelsläge) Så här fyller du i omdömesformuläret

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Advertisements

I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Att hålla lektion i ämnet Idrott & Hälsa
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Lärdomar från skolor med mer traditionellt undervisningsmönster
UNDERLAG FÖR BEDÖMNING AV APU ETT FÖRSTA FÖRSLAG.
Centrala innehåll och kunskapskrav
speciallärare specialpedagog pedagogisk kartläggning
Förändringar i skolan En sammanfattning av de förändringar som påverkar er föräldrar Urban Åström Förvaltningschef BoU Lars Thorin Utvecklingsledare BoU.
Välkomna. Frågor från er Kom in under kvällen, finns antecknade längst bak.
Mål och betygskriterier
Inlärningsmiljö för att öka motivation
Centrala innehåll och kunskapskrav
Centrala innehåll och kunskapskrav
Vår resa till Kolmården 12/6-13. Under läsåret 2012/2013 har klass 1 arbetat med djur och natur i vår närmiljö. Vi har arbetat både med vilda djur i våra.
Centrala innehåll och kunskapskrav
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
Hjärtligt välkomna.  Kursintroduktion  Diskussion av läst litteratur  Inför nästa träff  Fika infaller vid väl valt tillfälle! Dagens program.
Eller formativt lärande…
Nya utvecklingssamtal
Lokal Pedagogisk Planering
18 mars * Fika * Vad? * Varför? * Hur? * Väcka intresse * Motivera * Diskutera * Skapa flippgrupp.
Kick Off 16 september 2014 Kl 8.30 Ankomstfika med macka
Mål som eleverna skall ha uppnått i slutet av det nionde skolåret
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
VFU Vad är VFU? Bedömning Handledning Samtal Beprövad erfarenhet Skolkultur Ämnesdidaktik Värdegrund.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Aktiviteter och upplevelser
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
Vilka är vi och vem är jag?
Nationellt prov Sv – I andras ögon.
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Exempel på skriftligt omdöme
.. Föräldramöte Tomtebogård Tomtebogårds vision Vi lär, samarbetar och tar ansvar för en hållbar livsstil och värld. Vi trivs och bygger framtiden.
Elev loggbok.
Att jobba språkutvecklande
Arbetsterapi i skolan.
Kandidatuppsats i Statistik 732G32 Linda Wänström.
(använd bildspelsläge) Så här fyller du i omdömesformuläret.
4 processer att behärska:
-kan visa kunskap om vikten av goda relationer till elev och personal
När säger du ifrån? Om civilkurage på nätet.
(använd bildspelsläge) Så här fyller du i omdömesformuläret
Lektionsplanering Hanna Sepp.
Svenska som andraspråk 3
Spontana boksamtal Om att arbeta läsfrämjande under bemannad tid på ett meröppet bibliotek.
Examensarbete för högskoleingenjörsexamen i maskinteknik (MSGC17) 22
L3VU20.
DET-Uppgifter.
Föräldramöte Tomtebogård
BESÖK OSS PÅ EDGYMNASIET.SE OCH FACEBOOK
Studentcentrerad examination av laborativt arbete i kemi
Vad vi behöver när vi kunskapar
Workshop 6 Gångjärnsfrågor.
Föreläsning Svenska II
Förändringar i skolan En sammanfattning av de förändringar som påverkar er föräldrar Urban Åström Förvaltningschef BoU Lars Thorin Utvecklingsledare BoU.
Lektion 1:1 I vilka sammanhang kan det vara bättre att använda begreppet ”våld i nära relationer” än begreppet ”mäns våld mot kvinnor” – och tvärtom?
Ta reda på vad eleverna lär sig under lektionen
3 faser och 19 punkter Avsnitt 3
Välkomna!.
MIK-projekt Grundlärarutbildningen
Kursplan för svenskundervisning för invandrare
CV 1.0 – vad är det och hur tusan gör man?.
Varmt välkommen till kursen Avslutande VFU, 13,5 hp. VT 2019
Kunskapsguiden Ny webbutbildning om läkemedelsbehandling av äldre
Inför NP Svenska Våren 2019.
Presentationens avskrift:

(använd bildspelsläge) Så här fyller du i omdömesformuläret

Läs noga igenom instruktionen!

I början av VFU- perioden: Gå igenom omdömesformuläret med din student Titta på kriterierna Planera lektioner och lektionsinnehåll med stöd i kriterierna. Försäkra dig om att du och din student förstått vad det är som krävs

Vid bedömning mot slutet av VFU-perioden: Ringa in de kriterier som bäst stämmer överens med studentens handlande (se nästa bild)

Didaktiska kursmål   Studenten infriar följande kriterium: Studenten infriar följande kriterium för högsta nivån: Studenten infriar ej följande kriterium: - göra för svenska ett anpassat urval som gäller läsning av skönlitteratur, sakprosa och skrivande Studenten kan i diskussion med handledare göra ett anpassat urval avseende läsning av skönlitteratur och/eller sakprosa samt kan välja vilka moment av elevers skrivande som kan finnas med i samband med läsningen. Detta görs med stöd i kunskap om elevers förkunskap och verksamhetens styrdokument. Studenten kan på eget initiativ, självständigt och i överenskommelse med handledare göra ett väl anpassat urval avseende läsning av skönlitteratur och/eller sakprosa, samt kan i samband med läsningen insiktsfullt välja vilka moment av elevers skrivande som kan finnas med i samband med läsningen. Detta görs med kunskap om elevers förkunskap och med insikt i verksamhetens styrdokument. Uppfyller inte kriterierna för godkänt Motivera/Exemplifiera ditt omdöme Undvik att upprepa kriterietexten i din motivering. - planera ett arbetsområde avseende, litteraturläsning, läsning av sakprosa och skrivande med beaktande av skolans värdegrund Studenten planerar arbetsområde(n) i litteraturläsning, sakprosa och skrivande i samråd med handledaren. Studenten motiverar sina val med stöd i styrdokumenten avseende kunskapsmål och värdegrund Studenten planerar självständigt och kreativt arbetsområde(n) i litteraturläsning, sakprosa och skrivande i samråd med handledaren. Studenten motiverar insiktsfullt, analytiskt och kritiskt sina val, med stöd i styrdokumenten avseende kunskapsmål och värdegrund

Motivera din bedömning Skriv en konkret motivering till varför du valt att ringa in kriteriet (se nästa bild) Du ska skriva en motivering för varje inringat kriterium

Didaktiska kursmål   Studenten infriar följande kriterium: Studenten infriar följande kriterium för högsta nivån: Studenten infriar ej följande kriterium: - göra för svenska ett anpassat urval som gäller läsning av skönlitteratur, sakprosa och skrivande Studenten kan i diskussion med handledare göra ett anpassat urval avseende läsning av skönlitteratur och/eller sakprosa samt kan välja vilka moment av elevers skrivande som kan finnas med i samband med läsningen. Detta görs med stöd i kunskap om elevers förkunskap och verksamhetens styrdokument. Studenten kan på eget initiativ, självständigt och i överenskommelse med handledare göra ett väl anpassat urval avseende läsning av skönlitteratur och/eller sakprosa, samt kan i samband med läsningen insiktsfullt välja vilka moment av elevers skrivande som kan finnas med i samband med läsningen. Detta görs med kunskap om elevers förkunskap och med insikt i verksamhetens styrdokument. Uppfyller inte kriterierna för godkänt Motivera/Exemplifiera ditt omdöme Undvik att upprepa kriterietexten i din motivering.  Lena har på egen hand valt ut litteratur för temat vi arbetat med. Hon valde först en novell som sen i samråd med mig visade sig inte skulle vara särskilt lämplig för elev- gruppen, men hon kunde snabbt ändra och ge förslag på något som skulle passa bättre. Hon gjorde en kreativ skrivövning till novellen, eleverna fick skriva ett brev till huvudpersonen. Eleverna tyckte om övningen och visade genom att skriva, att de läst och förstått novellen.

Skriv ett brev där du beskriver din students VG-handlingar eller U-handlingar. 2. Kommentar och motivering med beskrivning av studentens handlingar och aktiviteter för omdömet U eller eller högsta kriterienivån (VG): (kan även skrivas på löst blad, som bifogas detta dokument)

Brevet kan skrivas så här: Hej Jag har haft förmånen att ha Greta Andersson som student. Hon har redan från början tagit initiativ och agerat på ett kreativt och självständigt sätt. Hon har mycket god kontakt med eleverna och har ett självklart ledarskap i klassrummet. Hon har dessutom god kontakt med den övriga personalen i arbetslaget. Ett exempel på hennes didaktiska förmåga är att hon självständigt planerat ett arbetsområde på 6 lektioner där hon kombinerat skrivande, sakprosaläsning och skönlitteratur. Området var Språkhistoria och hon har tagit med eleverna på en språkhistorisk resa genom att att utnyttja ”Institutets för språk – och folkminnens ” hemsidor. Hon är mycket säker på IT-teknik och är inte rädd för att prova digitala arbetsformer. Vid ett tillfälle fungerade inte nätet på skolan då kunde hon snabbt lägga om taktik och kopierade snabbt upp lämpliga texter från en lärobok som vi kunde använda i stället. Hon låter eleverna vara aktiva och visar att hon kan leda ett samtal. Lena är lyhörd för elevernas behov och kan se varje elev . Hon är alltid väl förberedd och påläst. Jag skulle gärna vilja se henne som kollega i framtiden.

Om du anar oråd eller känner dig osäker på studentens förmåga att klara VFU:n: Tag tidigt kontakt med examinator Examinator eller någon från VFU-enheten kommer då på besök Några varningstecken: - Studenten kommer ofta försent - Hör inte av sig vid frånvaro - Verkar slö och /eller oengagerad - Undviker att ta lektioner eller skjuter fram tillfället att hålla lektioner - Studenten ägnar sin mobil för stor uppmärksamhet - Undviker kontakt med elever och personal - Behöver sova i pauserna eller ber ofta att få gå hem tidigare - Uppvisar stora kunskapsbrister och har inte planerat. - Studenten är inte mottaglig för återkoppling och kan inte ta till sig ”kritik”