Arbetsmoment under Workshop 2: Målbilder

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Planering, genomförande av undervisning och bedömning enligt Lgr 11
Advertisements

Nyttorealisering på 10 min
Ledningssystem SOSFS 2011:9.
Centrala innehåll och kunskapskrav
Genomförandeprojektet Vård 2010 – så blev det NU-sjukvården Oktober 2010.
Allt forsknings-, utvecklings- och kvalitetssäkringsarbete syftar till att förbättra vårt samhälle. Det är viktigt att kommunicera och göra resultat tillgängliga.
Teknisk rapportskrivning
Centrala innehåll och kunskapskrav
Centrala innehåll och kunskapskrav
Grundbult 1 Offentlig upphandling syftar till att förse statliga myndigheter, kommuner och landsting med varor och tjänster så att de kan fullgöra sina.
PRIMÖR.
Certifieringssystem för kvalitetsregister
Ett processinriktat arbetssätt
Välkommen till Ledardagen!
CENTRALLASARETTET VÄSTERÅS – OPERATIONSVERKSAMHETEN PRESENTATION AV TIDIG FÖRSTUDIE GÄLLANDE OPERATIONSVERKSAMHETENS FYSISKA MILJÖ Infoga bild – workshop.
LEDNINGSFUNKTIONER I PRAKTIKEN
Nationellt ramverk för patientsäkerhetsarbete
Ett nationellt kvalitetsregister för säkrare bedömning och behandling  kvalitetsförbättring och patientsäkerhet Annika Davidsson
NPÖ –användning i Örebro
Att styra mot och följa upp mål i offentlig upphandling
DIVISION Service Innovationer och upphandling Ett helt nytt sätt att tänka efter före Theresa Hägglund Upphandlingsjurist Norrbottens läns landsting.
Ramverk för patientmedverkan
Utvärdering av processmognad
Modell för Utveckling av ledningssystem
Centrala innehåll och kunskapskrav
Att tillsammans påverka!
Projektledning.
OBS Material bearbetat av GBG: Stad
Anslutning till Mina meddelanden
Välfärdsteknologi.
Nya föreskrifter och allmänna råd
NU-sjukvården. Tiderna förändras Krav och förväntningar ändras samtidigt som sjukvården utvecklas och förändras. Det är dags att tänka nytt.
Program informationsmöte 4 dec  Genomgång utlysningstext  Ansökningsmallen  Övrig information.
UFAB i Uddevalla och Shanghai
Våra planerade arbetssätt - Våra processer
Marknadsföring och försäljning
Kartläggning av inköpsprocessen
Påverkansanalys Identifiera mått. Påverkansanalys En påverkansanalys görs för att: 1.synliggöra ett mål/målområde 2.identifiera bakomliggande faktorer.
Projektledarträning. Målsättning / Önskat utfall Deltagarna/teamet har en gemensam uppfattning avseende sina egna och gruppens styrkor och svagheter i.
Palliativ vård och samordning
L E D A R S K P International Aluminium Casting Sweden AB s produktionssystem Ständiga förbättringar 1 Prioritering Säkerhet/Miljö Kvalitet Leverans Ekonomi.
Regeringsuppdraget Nationell informationsstruktur för vård och omsorg Monica Winge Socialstyrelsen.
SUCCCE Smart Use of Communication in Complex Care Environments Attraktiv, effektiv och säker vård.
Patient- och brukarmedverkan i Norrbottens län Politiska samverkansberedningen Strategi för Norrbottens län = kommuner + landsting Bygger på SKL’s arbete.
Triagering och psykosociala team workshop 18 oktober
Ramverk för patientmedverkan
Kultur- och språkanpassad hälsoinformation
Paketering av innovationer, fysiska komponenter och tjänster
Gradering av upphandlingspaket efter innovationsgrad
Upphandling Therese Klaar, inköpschef.
Bättre diabetesvård med nytt personcentrerat arbetssätt
Agenda till telefonavstämningar med Health Navigator
på personer i behov av hjälp
Korta noteringar från borden
Uppdrag E-hälsa och digitalisering
Malin Forssell, Karolina Henningsson
Standardisering i energibranschen Förutsätter ett innovativt företag att grundläggande standardisering är på plats då omvärlden digitaliseras med ökat.
Förbättringspotential
Utbildning i hantering av Behovstrapporna
Neuro varumärke Neuro visuella identitet Neurorapport E-hälsa
Att leda och genomföra transformation WS 3 Skellefteå
Arbetsmoment under Workshop 3: Prioriterade innovationer
på personer i behov av hjälp
på personer i behov av hjälp
Att leda och genomföra transformation WS 3 Region 10
Förbättra klubbkvalitet
SPELPLANEN Implementering Identifierat BEHOV! Välj väg!
Hjälpmedelsförskrivning
Stöd till precisering av avrop från Ramavtalet ”bokning och bidrag”
Presentationens avskrift:

Arbetsmoment under Workshop 2: Målbilder 4.2.1 Behovsanalys Workshop 2: Målbilder Arbetsmoment under Workshop 2: Målbilder Nedan beskrivs workshopens moment översiktligt. Kommande sidor ger mer detaljerade verktyg och instruktioner. 1 2 3 4 Gruppindelning Instruktioner Medverkande delas in i grupper. Gör detta med eftertanke. Grupperna kan t.ex. delas upp efter: Processer Enskilt Yrkeskategorier Genomgång av identifierade problem och behov Instruktioner Utifrån dokumenterat material i Workshop 1 gås verksamhetens behov och problem igenom. Framtagande av målbilder och lösningar Instruktioner Ett antal förslag på möjliga målbilder och lösningar kopplade till dokumenterade problem tas fram och nyttan av målbilden eller lösningen definieras. Genomgång av dokumenterade målbilder och lösningar Instruktioner Genomgång och validering av identifierade målbilder och lösningar . Fastställande av dokumenterade målbilder och lösningar.

Utmaning/Behov/Problem DRAFT Behovsanalys Workshop 2: Målbilder 3: Utifrån identifierade behov tas målbilder fram och dokumenteras i en så kallad innovationskatalog Innovationskatalog Utmaning/Behov/Problem Målbild Nytta Kvalitet Minskade ledtider Effektivitet Patient-säkerhet Kommunikationssvårigheter med patienter som inte talar svenska eller engelska Tolktjänst via t.ex. en telefon Positiv effekt Ingen effekt Sektionschef Mats Olsson Karolinska Universitetssjukhuset, Huddinge

Förbättringspotential DRAFT Behovsanalys Workshop 2: Målbilder 4: Målbilderna definieras och specificeras på innovationskort Fyll i nedan innovationskort för varje innovation. Det utgör en tydlig sammanfattning av idén. Detta görs med fördel efter workshopen av projektgruppen. Se ett exempel nedan. Intressent Behov/Problem Lösningar (innovationer) Patienter och personal Behov av utvecklad tolklösning och lösningar för hur man kan förbättra kommunikationen med en allt mer heterogen patientgrupp med behov av anpassade kommunikationslösningar och kommunikationsmaterial på olika språk. Exempelvis telefontolk eller översättningsverktyg. Tekniska hjälpmedel för att möta behovet av en förlossningsvård med samförstånd mellan olika kulturer genom en teknisk lösning innan och efter förlossning. Man ser även att denna lösning erbjuder tjänster som avhjälper språkliga hinder men även att lösningen tydliggör vad svensk sjukvård kan erbjuda för såväl svensktalande som icke-svensktalande. Förbättringspotential Nytta:_________ Ökad kvalitet genom mer passande vård och bättre patientflöde Inga minskade ledtider Ökad effektivitet vid snabbare diagnos och beslut kring insatser Ökad patientsäkerhet genom adekvata kommunikationsmöjligheter mellan patienter och personal Kategorisering Område (process, arbetssätt, produkt) Produkt och arbetsätt Radikal eller inkrementell innovation Radikal Innovationsgrad (låg-hög) Medel Innovationens tidshorisont Innovation direkt Marknadens mognadsgrad (låg-hög) Hög Vidare kommersialiseringsmöjligheter för leverantören Ja Sektionschef Mats Olsson Karolinska Universitetssjukhuset, Huddinge