Bakgrund En del av psykiatrireformen Behov av stöd och samordning för personer med psykisk funktionsnedsättning Vårt uppdrag kommer från Regeringens förordning (SFS 2013:522) Länsstyrelsen fördelar statsbidrag och är tillsynsmyndighet En ny yrkesroll växer fram Utvärdering av Personligt ombud www.socialstyrelsen.se Reformen: innan 90 talet institutionsboende för personer med psykisk funktionsnedsättning. Psykiatrireformen innebar att dessa personer skulle integreras i samhället där de skulle få stöd och hjälp i egna boenden utifrån behov. Konsekvensen blev att många hamnade mellan stolar och inte fick den hjälp de behövda pga. deras faktiska funktionsnedsättning. PO: under 3 år 95-98 bedrevs försöksverksamhet av PO på 10 orter i Sverige. Socialstyrelsens utvärdering visade att PO gör skillnad i positiv riktning för dessa personer. Sverige: från 2000 har PO byggts upp i hela Sverige. Verksamheterna kan se olika ut, men ha samma funktion och uppdraget kommer från socialstyrelsen. Det finns PO i 243 kommuner. 310 ombud i dagsläget. Ca 9000 klienter får hjälp av PO. (siffror från 2015) Genom åren så har många utvärderinga och rapporter gjorts från socialstyrelsen. Senast deras landsövergripande uppföljning 2013. Finns att ta del av.
Organisation Västmanland har haft Personligt ombud sedan 2002 Personligt ombud i Västmanland är en länsverksamhet Vi är 9 ombud Vi arbetar i Arboga, Fagersta, Hallstahammar, Kungsör, Köping, Norberg, Sala, Surahammar & Västerås Vi har kontor i Köping och Västerås Västerås stad är värdkommun Kommuner: Arboga, Kungsör, Köping, Hallstahammar, Surahammar, Fagersta, Norberg, Västerås och Sala. Kontor: Köping täcker 7 kommuner. Västerås täcker 2 kommuner. Tillgång till möteslokal i alla kommuner. Finansiering med hjälp av kommuner och stadsbidrag. Länsstyrelsen rapporterar till Socialstyrelsen.
Målgruppen Personer med psykisk funktionsnedsättning Funktionsnedsättningen leder till problem och svårigheter i vardagen Funktionsnedsättningen antas bestå under en längre tid Personen måste själv vilja ha kontakt med Personligt ombud Personen ska ha fyllt 18 år. Ex. ADHD, Bipolär, Autism, Personlighetsstörning, psykos. Utan krav på diagnos. Ex. inte: Depression pga. sorg, demens, stroke, förvärvad hjärnskada, utvecklingsstörning. Ex. svårt i kontakter, svårt i strukturering, svårt med aktiviteter och sysselsättning. Finns möjligheter till tolkhjälp.
Klient tillsammans med PO Polisen Tandvård Försäkringskassan Arbetsförmedlingen Personligt ombud Socialtjänsten Sysselsättning Klient Familj/Vänner Psykiatrisk vård Primärvård Kronofogden Boende
Klientarbetets gång
Bra att veta om Personligt ombud Vi arbetar på uppdrag av klienten Vi är kostnadsfria för klienten Vi har tystnadsplikt Vi för minnesanteckningar Systempåverkan Myndighetsutövning; vad innebär det? Beslutsfattande organ. Förklara gärna. Ej journaler, men minnesanteckningar som klienten äger vid avslut/tuggar.
Kontakt med Personligt ombud Klienten själv, anhörig eller annan person kan på uppdrag av klienten ta kontakt med oss Mottagningsnummer: 021-39 49 01. Måndag –fredag kl. 8.00-16.00. Vi återkopplar till klienten inom ett bestämt antal veckor.
Personligt ombud Västmanland Västerås Köping Sala Hallstahammar Arboga Fagersta Surahammar Kungsör Norberg Mottagningstelefon Tel. 021- 39 49 01 Enhetschef: Jeanette Bauer Tel. 021- 39 11 07 Email: Jeanette.Bauer@vasteras.se
Personligt ombud Västmanland 021-39 49 01