SEUPP runda Ett verktyg för förändrat arbetssätt

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Märkning uteblev – patient opererades på fel sida
Advertisements

Lag 2010 Patientlag 2015 Delaktighet
Patient fick fel läkemedel – hjärnskadades
Att införa LCP – LCP-ansvariges roll Marie-Louise Ekeström
Genombrottet – ett patientfokuserat arbete
AMNINGSKÖRKORT Birgitta Grederup Bergman Marie Bohman
Nolans modell MÅL Vad är det vi vill uppnå?
Bil. 1. Grafisk presentation av händelsekedjan
I huvudet på en gammal fastighetsförvaltare.
Förbättringsområde enligt handlingsplan: ___________________________________ Mål: ________________________________________ Aktivitet (åtgärd/förändring.
Patientsäkerhetsläget i Sverige
Patientsäkerhetsronder
Verktyg för ökad patientsäkerhet
”Omvårdnadshandledning - Yrkesinriktad handledning”
Teambaserat arbetssätt för
Välkommen till Ledardagen!
Nationellt ramverk för patientsäkerhetsarbete
Resultat Införandet av rapporter uppskattas och ses som mycket värdefullt av personalen. Personalen känner sig tryggare och bättre informerade. Alla tar.
Ramverk för patientmedverkan
Utvärdering av processmognad
Aldrig skada Patientsäkerhetsarbete Brukarsamverkan
Tillsammans för världens säkraste vård
Normering, tillsyn, kunskap
Barns delaktighet _____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Sammanställning av enkätsvar för västra länsdelen Inkomna svar Kommunerna: 19 enheter Vårdcentralerna: 4 svar (2 vårdcentraler har svarat tillsammans)
NU-sjukvården. Tiderna förändras Krav och förväntningar ändras samtidigt som sjukvården utvecklas och förändras. Det är dags att tänka nytt.
Våra planerade arbetssätt - Våra processer
Inger Offesson Persson
Herman & Brita Uppföljningsmöte Utskrivningsprocessen
Utvärdera – hur gör man praktiskt? Metoder och verktyg Presentation för Göta Styrgrupp,
Bra planering skapar trygghet
Resultat Införandet av rapporter uppskattas och ses som mycket värdefullt av personalen. Personalen känner sig tryggare och bättre informerade. Alla tar.
Tillsynens syfte Tillsynen ska bidra till en säker vård och omsorg av god kvalitet och arbeta på ett sådant sätt som bäst gagnar vård- och omsorgstagarna.
Riskanalys i patientsäkerhetsarbete
Resultat: Mättningar som vi gör en gång i vecka respektive månad ser vi en förändring och en markant förbättring i arbetet. Personalgruppen gillar PPP.
Framtidskartläggning
Resultat : Under baslinjemätningen blev det extra tydligt för oss att det är många av våra gäster som inte äter den lagade maten (de gula stolparna). Det.
Regeringsuppdraget Nationell informationsstruktur för vård och omsorg Monica Winge Socialstyrelsen.
Vaggeryds kommun Hur arbetar jag som arbetsterapeut i socialpsykiatri i Vaggeryds kommun?
Har det blivit bättre liv för sjuka äldre? Växjö 11 november 2015 Maj Rom.
Region Östergötland När katastrofen är ett faktum… Handlingsplan akut och långsiktigt för personal och patient.
Förbättringsområde Personer, listade på Wetterhälsan, med akuta vårdbehov ska söka akut vård på rätt vårdnivå.
Attraktiv Hemtjänst Välkommen till introduktion i Äldres behov i centrum! 4 november 2015.
Linneaprojekt Ett förbättringsarbete kring nattfasta på en medicinavdelning Maja, logoped Charlotte, dietist Lisa, sjukgymnast Katja, arbetsterapeut.
”Vår Linnéa utan vårdskador”. Vi som har arbetat med Linnéas vårdskadeprevention Liselott Svanberg sjuksköterska avd 17 Linnda Eriksson sjuksköterska.
Omvårdnadsaspekter Anneli Granat tf AC neuromottagningen Akademiska sjukhuset.
Attraktiv Hemtjänst - Ökat inflytande och självbestämmande för brukarna - Attraktiv arbetsplats för medarbetarna Information till funktionshinderråd.
Patientens fokus utifrån TILLGÄNGLIGHET KVALITET DELAKTIGHET Ekonomi Rätt vård i rätt tid Vårdgarantin Befolkningens hälsa Bemötande Patientsäkerhet Kliniska.
Triagering och psykosociala team workshop 18 oktober
Ramverk för patientmedverkan
SPORs Användarmöte 17 mars 2017 Några utdata-rapporter
Utbildning av patienterna för att minska telefonrådgivning
Nästa steg utifrån vad vi lärt: Nytt PGSA eller implementering.
Webbutbildning i allmän palliativ vård
Nästa steg utifrån vad vi lärt: Nytt PGSA eller implementering.
Attraktiv Hemtjänst Om rambeslut.
Nästa steg utifrån vad vi lärt: Nytt PGSA eller implementering.
Uppdrag E-hälsa och digitalisering
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2017
Omställningen av hälso- och sjukvården
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE VÅRD- OCH OMSORGSFÖRVALTNINGEN
Kvalitetsberättelse 2017.
Information om Patientsäkerhet
Samarbetsformer för SoL och Hälso- och sjukvård (ordinärt boende och hemtjänst) Hur hittar vi samverkan/ samarbetsformer mellan SoL och Hälso- och sjukvårdsorganisationen.
Somatisk hälsa och goda levnadsvanor i Region Jönköpings län
Verktyget Utmärkelsen….
Information om Patientsäkerhet
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Den här presentationen innehåller:
Ingrid Petersson, Generaldirektör Formas
Presentationens avskrift:

SEUPP runda Ett verktyg för förändrat arbetssätt Strukturerad omvårdnadsrond Syfte: Tidigt upptäcka försämring! Förebygga vårdskador! Att Möta patienternas behov innan patienten påkallar hjälp!

Förbättringsområde utifrån studier om: Seupp rond Utarbetad på Akademiska sjukhuset utifrån en arbetsmetod framtagen i Storbritannien och Australien Förbättringsområde utifrån studier om: Varför ringer patienter? Vilka områden orsakar flest vårdskador?

SEupp rond är en målinriktad avstämningsrunda för omvårdnad som genomförs med bestämda tidsintervaller! SEupp är en minnesregel. Genom att stämma av nedanstående ”områden” vid rundan så täcker man in de flesta orsaker till ringning och avvikelser S= Smärta E= Elimination U= Undernäring P= Position/läge P= Placering av tillhörigheter

SEupp rond (vinster) Ökad patientsäkerhet Färre avvikelser Ökad patientnöjdhet Trygga patienter och närstående Lungnare arbetsmiljö Färre ringningar Omvårdnad har fått högre ”status” Minskat ”spring” för personalen (färre steg under arbetspass är uppmätt via stegräknare) Färre avbrott i det planerad arbetet

VÄLKOMMEN kort Syfte: Informationsblad till patienter så att de vet VÄLKOMMEN kort Syfte: Informationsblad till patienter så att de vet! (Akademiska sjukhusets modell)

Användarblad till personalen Syfte: att alla ska arbeta enhetligt (Akademiska sjukhusets modell)

POSTER – SE UPP Syfte: Påminner enheten om att utföra Seupp runda POSTER – SE UPP Syfte: Påminner enheten om att utföra Seupp runda. (Akademiska sjukhusets modell)

SE upp rond (checklista) Tillsyn av patient utifrån Seupp runda en gång/timme dagtid och var annan timme natt har visat bäst resultat Hur gör vi? Information till SSK/USK om ”Seupp” Tag fram en tidslinje över dagens aktiviteter för vart arbetspass Planera in Tims-rundorna så att de integreras i dagliga aktiviteter (rita bild) Trycka upp informationsmaterial, signeringslistor, poster Påminn varandra via daglig styrning Avstämning var vecka. Hur går det? Utvärdera (Hinder/möjligheter/hur komma vidare)

För hjälp att komma igång/frågor Åsa Hällström telefon 82023 Magnus Irtoft telefon 83892