Argumenterande text.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Bedömning av muntlig produktion och interaktion
Advertisements

Mål som eleverna skall ha uppnått i slutet av det nionde skolåret
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Generell bedömningsmatris i SVENSKA (fortsättning på baksidan)
Argumentera. Vad är argumentation? När är det viktigt att kunna argumentera? Vilka ämnen är lätta/svåra att argumentera om? Introduktion Att ange skäl.
Återberättande text Berättar om något som har hänt.
Ett förslag på arbetsgång
Ämnesspecifik läskompetens Kontext - Handlar om att kunna läsa och förstå en text utifrån det sammanhang den finns i. Lärarens jobb blir att ge en förförståelse.
HFF:s P02 Läsprojektet 2015 Ett samarbete mellan Huskvarna bibliotek och Huskvarna FF.
Insändare Insändare hittar man oftast i tidningar. Alla kan skriva insändare och i en insändare tycker man något. Ofta om en speciell fråga Det kan vara.
Dagens genomgång Bakgrundsfaktorer Strategier Studieteknik Kompensatoriska hjälpmedel Samordnare Ingvor Berndt,
© Författarna och Gleerups Utbildning AB. Detta material ingår som en del i lärarmaterialet till Språket och berättelsen. Att skriva för att påverka.
Argumenterande text Retorik Arbetsgång Modell Stilfigurer.
Slöjd Så här blir du bättre och får ett högt betyg: Lär dig dessa fyra förmågor: Förmåga 1: Formge och Framställa föremål med hjälp av verktyg och tekniker!
Åk 4 LPP. LÄSFÖRSTÅELSESTRATEGIER Vi ska lära oss hur vi använder läsförståelsestrategier för att bli bättre läsare och få mer glädje av de texter vi.
MÅL KURS D HÖRALÄSA PRATA SKRIVA KLAR SIDA. Höra Dessa områden ska man kunna: - berättelser - beskrivningar - samtal - diskussioner - information - nyheter.
Berättande text Du ska skriva en berättande text. Den här texten skriver du inte till någon speciell person. Du behöver då inte tänka på att skriva hej.
Återberättande text Kurs C.
En snabbkurs i orientering
Svenska som andraspråk 1
Pedagogernas roll. Hur du kan utveckla MIK-arbetet på din skola?
Insändare Vad kan vi om insändare?
Välkommen till Uppsala universitet!
Inför det muntliga nationella provet i svenska
Skriva meningar i huvudsats
Kommunikativ förmåga MATEMATIK = SANT!.
Jag är ingen talare men…
Varför läser ni religionskunskap?
Mål v 17 Tala: Du kan delta i samtal och diskussioner om arbete och utbildning. Du frågar efter andras erfarenheter. Du kan berätta om aktuella händelser.
enklare verksamhetsutveckling och samverkan för en smartare välfärd
Välkommen till mitt utvecklingssamtal ÅK Ht 2017
Lektionsuppgift Under dagens lektion kommer ni att delas in i 4 olika grupper där det kommer att lottas ut vilken grupp som får ansvar för vilken av de.
Diskutera! När vi diskuterar så är vi två eller fler som pratar tillsammans. När man diskuterar tycker man något! Om jag tycker något så kan man säga att.
LAG OCH RÄTT Samhällskunskap LPP.
Välkomna till årskurs 6! Mentorer: Helen Webster (engelska, matematik) Terese Andersen (svenska, SO) Petra Yngström (matematik, NO)
Att bemöta och bli bemött
Att diskutera och argumentera!
Vad är sociologi? – en repetition Momentöversikt Vad är en analys?
Iris Rosengren Larsson
Engelska – English Pick a colour…
Etik- planering.
Läsförståelse.
Vad är det här?.
LÄSSTRATEGIER på högstadiet.
Den 30:e augusti 2017 Dagens namnsdag Albert, Albertina
Nationella provets delar:
Idag: Vi övar vidare på: att leda ett samtal, formulera och bemöta argument samt sammanfatta huvuddragen i vad som sagts.
Strategier för att förstå det vi läser
Det här arbetar vi med för att du ska kunna nå kunskapskraven
Talförmåga År 7 Bedömning Lärandemål/Syfte Lgr11
Skolwebb för vårdnadshavare
Argumenterande text.
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Grupper, förtydliga uppgiften, kunskapskrav, sonetter, eget arbete
2. genomföra systematiska undersökningar i kemi, och
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
Kan du begreppen? Para ihop rätt begrepp med rätt beskrivning. Algoritm Precis Program Är ett annat ord för exakt, tydlig eller noggrant. Är klara och.
Kursplan för svenskundervisning för invandrare
Textgenrer.
Tobak - Lektion 2 Åk 4-6.
Regiongemensam elevenkät 2016
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Utveckla resonemang Höstterminen 2016.
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
En genomsnittlig svensks utsläpp – 11 ton/år
Tips för det praktiska ledarskapet
Djuren möter ungdomskulturen
En genomsnittlig svensks utsläpp – 11 ton CO2/år
Berättar om något som har hänt
Katedralskolans ordningsregler
Presentationens avskrift:

Argumenterande text

Kunskapskrav kurs D Skriftlig produktion Eleven skriver argumenterande texter om bekanta ämnen. Eleven skapar struktur i sina texter och visar variation i ordförråd och meningsbyggnad. Eleven använder enkla och mer avancerade grammatiska strukturer i sina texter. Läsförståelse Eleven läser argumenterande texter om bekanta ämnen och visar sin förståelse genom att göra sammanfattningar av huvudinnehållet. Muntlig interaktion Eleven deltar i samtal och diskussioner om bekanta ämnen genom att uttrycka och bemöta åsikter med argument.

Argumenterande text Vad är en argumenterande text? Vilken struktur har en argumenterade text? Hur kan jag skriva en argumenterande text? Vilka typiska ord finns i en argumenterande text?

Argumenterande text en åsikt = vad du tycker flera argument = varför du tycker så Syftet med texten: Att övertyga /övertala läsaren att du har rätt

En åsikt t.ex. Det är viktigt att använda askkoppen när man röker. Man måste städa efter sig på allmänna utrymmen. Jag tycker inte läxor är viktigt. Skolan borde ge busskort till alla elever. Det är fel att prata i mobiltelefon när man kör bil.

Tänk först – planera din text Välj en åsikt Vilka argument har du? = varför tycker du så?

Typiska ord – att säga sin åsikt Jag tycker att…. Jag anser att… Jag menar att… Enligt min åsikt… Det är rätt att… Det är fel att…

Skriv argument – typiska ord För det första… För det andra… För det tredje… Dessutom Ytterligare ett argument En anledning Ett annat bra skäl Slutligen

Nu kan du börja skriva Börja med din åsikt. Vad tycker du? Alla ska förstå vad du menar. Skriv sedan om ett argument i taget och förklara varje argument så att du övertygar dina läsare. Du vill att de ska tycka som du.

Uppgift – jobba tillsammans 1. Skriv er åsikt. 2. Skriv 4 argument 3. Utveckla dina argument = förklara vad du menar.