Infrastruktursatsningar i Skåne behövs för att möta en växande efterfrågan från resenärer och säkerställa såväl företagens kompetensförsörjning som hållbara.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Välkommen till seminariet En skattereform för ett nytt århundrade – Nu tar vi första stegen #skattereform.
Advertisements

TMALL 0141 Presentation v 1.0 Punktinsatser för effektivare tågtrafik på Västra stambanan – Göteborg-Skövde.
Hur kan arbetsmarknadspolitiken bidra till att förbättra ramvillkoren för tillväxtbranscher? Annika Rosing, Nordiska ministerrådet Nordisk Ministerråd.
Möte kring kommunal representation Regional Samverkansgrupp Psykiatri, RSP.
Lyckade Företagsområden Bra kommunikationer- Nära till flygplatser, bra allmänna kommunikation, bra vägförbindelser. Rimliga avstånd för personalrekryteringar-
Förberedande projekt inom temat Framtidens välfärd Fokus vård och omsorg Kompetensförsörjning inom välfärdssektorn –
Redovisning av VAS - kommitténs arbete med fördjupad diskussion kring förbättringsmöjligheter genom organisatorisk samverkan Regionalt VA-samarbete.
Central lönebildning tar ställning till löner och löneökningar när de individuella lönerna ska bestämmas. skapar ramverk för den lokala lönebildningen.
Information till medarbetare inför Löneöversyn 2016 HR-staben, information medarb löneöversyn 2016.
Mot en integrerad europeisk marknad för el Lars Bergman Handelshögskolan i Stockholm 26 maj 2016.
De 33 skånska kommunernas intresseorganisation. Medlemmar: Båstad, Ängelholm, Klippan, Örkelljunga, Helsingborg, Landskrona, Svalöv, Malmö, Lund, Ystad,
Nyanlända akademiker snabb väg in på arbetsmarknaden Reglab Eva-Britt Grönberg, projektledare.
Regional vattenförsörjningsplan för Stockholms län.
Två olika avtal Saco- S OFR Oorganiserade följer största avtalsgruppen
Fossilbränslefria kommuner i norra/södra Skåne
Framtidens arbetsmarknad Kommunförbundet Skåne, Malmö 9 november 2016 Anders Axelsson analytiker, Region Skåne.
Skånebilden – vår gemensamma överenskommelse
PO-verksamheten i Skåne
Informationsmöte VA till Varola
Regioner och kommuner.
Regional vattenförsörjningsplan 2.0
Jämställd regional tillväxt Blekinge Malin Faraasen
Överenskommelse om tidig lokal omställning
Fokus vård och omsorg Kompetensförsörjning inom välfärdssektorn
SAMÖ 2016 – en sammanfattning www. msb. se/samo2016
Utställning av Regional utvecklingsplan för Stockholmsregionen
En plats att kalla hemma - Barnfamiljer i bostadskrisen skugga
En stärkt Skånebana binder samman Skåne
Ansvar inom regeringskansliet
Indelningskommittén, Fi 2015:09
Regional arbetsgrupp- handledarskap har följande uppdrag
En Bättre Sits Tillsammans är vi starka – vi sju län representerar nästan 40% av landets befolkning. Kommer vi överens bör det märkas.
Vilken planeringsprocess?
Kommunernas och Landstingens Arbetsmiljöråd (AMR)
Lag (2017:612) om samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård
Miljömålen består av tre slags mål
Industriella revolutionen
Delprojekt 2 i Yrkeskompassen
Nordic Rail Lena Erixon Näringslivets transporter 7 oktober, 2015
• • SKAPAD AV
Överenskommelse mellan kommunerna och Västra Götalandsregionen
Regional vattenförsörjningsplan för Stockholms län
Utveckling av kliniskt träningscentrum (KTC) i
Trafiken. nu är lokalt förankrade trafikinformationstjänster
Regional handlingsplan för att integrera och stärka klimat- och miljöperspektiven i det tillväxtarbetet i Stockholms län december 2017.
Totalt inskrivna arbetslösa i december 2012 som
FÖRETAGSBESÖK 2017.
Planering av snabba tågförbindelser
CSG så styrs Göteborg.
Målbild för den sjukvårdsregionala samverkan.
Åtgärdsvalsstudie - Tillgänglighet för Stockholm, Nacka, Värmdö och Lidingö SL Riggert Anderson.
Utredningen om ekologisk kompensation
PLAN INOM FUNKTIONSHINDEROMRÅDET
Så får vi praktisk nytta av nya ISO 50001
Strategi för närvårdssamverkan i Uppsala län
Sammanhållningspolitiken
Sammanträdesprotokoll Motala kommunala pensionärsråd
Samordnad hantering Inledande utgångspunkter
Extrastämma
Hållbar utveckling måste vara
Utvärdering av system för styrning, uppföljning och kontroll
Industriella revolutionen
Skåne idag – Landsbygd och integration i siffror
Vatten i regionplaneringen – nu och i framtiden
Lokal handlingsplan till den sjukvårdsregionala cancerplanen
ARBETSGRUPP KOMPETENS
Framtagande av Regional utvecklingsstrategi Uppsala län
Blodomloppet för vården
Regional handlingsplan för att integrera och stärka klimat- och miljöperspektiven i det tillväxtarbetet i Stockholms län december 2017.
Struktur i modellen, 5 steg
Presentationens avskrift:

Infrastruktursatsningar i Skåne behövs för att möta en växande efterfrågan från resenärer och säkerställa såväl företagens kompetensförsörjning som hållbara och effektiva godstransporter till och från Europa. För att klara omställningen till ett klimatneutralt transportsystem måste kapaciteten öka, både på länkar och i knytpunkter. Förhandlingar om en svensk höghastighetsjärnväg pågår och för att säkerställa en smidig planeringsprocess, maximal investeringsnytta och hänsyn till Skånes unika flerkärnighet och landskap fastställdes hösten 2016 överenskommelsen Byggstart Skåne, Byggstart av höghastighetsjärnväg i Skåne.

Byggstart Skåne

Byggstart Skåne Höghastighetsbanans utbyggnad i Skåne ska prioriteras i utbyggnads-ordningen för höghastighetsbanan. Regional och kommunal planering ska anpassas och förberedas för höghastighetsbanan. Trafikeringen för skånska stationer längs Södra stambanan ska utvecklas och förbättras. Negativa miljö- och barriäreffekter av utbyggnad av höghastighetsbanan i Skåne ska minimeras. Kommunikation med markägare ska ske så tidigt som möjligt i processen. Höghastighetsjärnväg är en statlig angelägenhet som ska finansieras av staten. I överenskommelsen står Region Skåne, Malmö stad, Lunds kommun, Hässleholms kommun, Burlövs kommun, Eslövs kommun, Staffanstorp kommun, Höörs kommun samt Osby kommun enade kring ett antal utgångspunkter:   Höghastighetsbanans utbyggnad i Skåne ska prioriteras i utbyggnadsordningen för höghastighetsbanan. Regional och kommunal planering ska anpassas och förberedas för höghastighetsbanan. Trafikeringen för skånska stationer längs Södra stambanan ska utvecklas och förbättras. Negativa miljö- och barriäreffekter av utbyggnad av höghastighetsbanan i Skåne ska minimeras. Kommunikation med markägare ska ske så tidigt som möjligt i processen. Höghastighetsjärnväg är en statlig angelägenhet som ska finansieras av staten.

Byggstart Skåne Överenskommelsen undertecknas av Region Skåne, kommuner med stationsorter på höghastighetsbanan och kommuner som höghastighetsbanan går igenom.