Kursintroduktion – Religionsdidaktik ht 2010
Kursplan – Religionsdidaktik Religionsdidaktik kan förstås som en praxisorienterad disciplin. Lärprocessen – där kunskaper, värderingar och handlingsmönster av religions- och livsförståelsemässig art förvärvas – är i förgrunden. (Fokus eleven, läraren och stoffet – jfr momentschema)
Målformuleringar (1. Metod & litteratur, 2. Uppsats) Delkurs 1: Metod och litteratur Efter genomgången kurs ska studenten kunna: - beskriva det religionsdidaktiska forskningsfältet - beskriva några teorier relevanta för religionsdidaktiska studier - beskriva några metoder relevanta för religionsdidaktiska studier - fördjupat redogöra för och kritiskt diskutera något forskningsfält, någon teori och någon metod för religionsdidaktiska studier. - diskutera konsekvenser och tillämpning av uppmärksammade resultat och teorier med avseende på religionsdidaktisk yrkespraktik
Målformuleringar Delkurs 2: Uppsats Efter genomgången kurs ska studenten kunna: - formulera och relevant avgränsa ett religionsdidaktiskt problem - beskriva det aktuella forskningsläget - välja och med relevanta metoder samla in ett material av lämpliga proportioner - kritiskt och systematiskt värdera och analysera materialet - strukturera, redogöra för samt diskutera resultat i relation till det beskrivna forskningsläget - uppvisa ett forskningsetiskt förhållningssätt - skriva en vetenskaplig uppsats enligt genrens formaliakrav
Tidigare utvärderingar Kursansvarig Johan Adetorp Sammanställt utvärdering Nöjda med helhet, litteratur, undervisning Gärna mer undervisning Intressant med gästföreläsningar Modell snarlik i år Riktade medel för utveckling av samarbete med Religionsdidaktik Hamar – återkomma till
Momentschema (Fokus; elev, lärare & stoff)
Litteraturlista C-kursen: Enligt momentschema D-kursen: Individuella variationer Diskussion tillsammans med KvB
Fastställda förväntningar Planering Genomförande... Idag: * Teori för lärande * Fo-fält * Uppsats