Kursintroduktion – Religionsdidaktik ht 2010.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
KANDIDATUPPSATS.
Advertisements

Från Fanta till Fleece Lokal pedagogisk planering Biologi åk 5
MALMÖ HÖGSKOLA Seminarium kring kvalitetsgranskning av examensarbeten.
Beteendemedicinsk prevention och behandling i utbildningen
Kön, genus och jämställdhet Lokal pedagogisk planering Sh åk 9
Den gula tråden Emil Tyberg Adjunkt i engelska.
Pedagogisk dokumentation
Varför arbeta med interpersonella relationer i handledning?
ATT PRODUCERA EN UNDERSÖKNING
Björn Thuresson CSC HPCViz/VIC Datorspelsdesign DH2650.
Det svenska politiska systemet: Introduktion
Bedömningsmodell Mål för examensarbete Värderingsdimensioner Bedömningar Mål för examen.
Linköpings universitet
Hur går forskning och vetenskapligt skrivande till?
Läroplansträff Välkomna!. Program för dagen 8.30 Inledning och program 8.40 Lars introducerar dagen med några bilder om undervisning och lärande.
Lokal Pedagogisk Planering
Kandidatexamen Omfattning Kandidatexamen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 180 högskolepoäng med viss inriktning som varje högskola.
Religionsdidaktisk introduktion Det religionsdidaktiska forskningsfältet --- Christina Osbeck
Kursintroduktion – Religionsdidaktik ht Här idag: Presentation kursen, deltagare, lärare Introduktion av kursen: Kursplan, litteraturlista, momentschema.
Möte beträffande kvalitetsgranskning
Lärandemålklinik – vanliga och ovanliga frågor om lärandemål (=LM) Kvalitetsenheten och Lärcentret samarbetar inom projekt Alcuin, som har som.
TYSKA STEG 3 Fem arbetsområden: 1. Reisen und Schule in Deutschland
? Gymnasiearbetet Hur kan biblioteket hjälpa dig
Forsknings- och utvärderingsmetoder, 15 hp
Kunskapskrav och matriser
Förmågor och centralt innehåll
NIVÅ: GRUNDLÄGGANDE MÅLGRUPP: ÄMNESLÄRARE FART: ¼- DÅ EN MER LÅNGSIKTIG LÄROPROCESS ÄR AV VIKT Högskolan i Gävle 1 Uppdragsutbildning 7,5 hp – kurs för.
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Läroplansträff Välkomna!.
Läroplansträff Välkomna!.
Samhällskunskap 1a1 Kursens: mål innehåll kunskapskrav samhällsfrågor
PROJEKTARBETE 2010 – 2011.
Att arbeta vetenskapligt
Michel Thomsen, Maria Åkesson - Informatik Högskolan i Halmstad
Organisationsteori 7,5 hp Kursansvariga: Gary Kokk och Patrik Zapata Den pedagogiska idén För de flesta av er är detta den sista kurs ni.
The Big 5 ANALYSFÖRMÅGA KOMMUNIKATIV FÖRMÅGA METAKOGNITIV FÖRMÅGA
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Projektarbete (PA1201) 100 poäng.
Skriftlig individuell uppgift Interaktionsdesign i digitala medier (A.1) HT-2012, 7,5 hp Lärare: Daniel Nylén.
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
En grupp universitetslärares syn på studenters informationskompetens vid Linköpings universitet Ann-Katrin Perselli Kajsa Gustafsson Åman Linköpings Universitetsbibliotek.
Förslag på pilot: FoU-växthus i Nacka kommun version 0.2.
Samhällsvetenskapligt arbetssätt
Marknadsföring och försäljning
KID DH2655 Björn Thuresson VIC-Sthlm / MDI Skolan för datavetenskap och kommunikation, KTH PEL DH2460 Åke Walldius MDI Skolan för datavetenskap.
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Om problem och syften Jonas Gustafsson Lärarhögskolan i Stockholm.
Skolutveckling genom aktionsforskning
Vad är fysik? Ordet fysik härstammar från grekiskan och latin. Ordet betyder ”naturlig” Vad är naturligt? Skriv upp minst 5 ord som du förknippar med naturlig.
Lönekriterier för lärare inom samtliga skolformer inom Utbildning Gävle och Näringsliv & arbetsmarknad Gävle (gäller från och med 2016 års löneöversyn)
Läkarprogrammet, Uppsala universitet Ht-2015 Självständigt Arbete (SSA) - en översikt.
Välkommen! Hanna Sepp Albina Brunosson Moment 1: Introduktion till hem- och konsumentkunskap (5 hp) Momentet ger en introduktion till hem- och konsumentkunskap.
Undervisning och lärande för en hållbar framtid via aktionsforskning Inger Björneloo Inst. för didaktik och pedagogisk profession.
ISEX Individuella studieperioder och examensarbete Examensarbete 1 - T5 En introduktion till vetenskapligt arbete.
Välkommen! Hanna Sepp Moment 1: Introduktion till hem- och konsumentkunskap (5 hp) Momentet ger en introduktion till hem- och konsumentkunskap genom.
From Great To Excellent
Lära för livet!.
Teknikutveckling i ett hållbart perspektiv
Fördjupning och examination av VFU
Problemformulering En introduktion på kursen
Välkomna till kursen Uppsats - Examensarbete!
Föreläsning 7 Observation som datainsamlingsmetod
Sociologi Introduktion.
IBSE Viktiga punkter i IBSE
Magisteruppsats 30hp Masteruppsats 30hp Examensarbete 30hp
Kontaktpersoner Bedömning & Betyg
Start VT2019 Konsten att handleda i vårdande under verksamhetsförlagd utbildning Anmälningskod: MDH Kurskod:VAE074 Kursen vänder sig till dig.
Kvalitativa forskningsmetoder, 6 hp Kurstid: 21 januari–15 februari Kurskod: 729G07 Michael Tholander.
Vill du göra skillnad på riktigt?
Utbildningsplan Lärandemål
Presentationens avskrift:

Kursintroduktion – Religionsdidaktik ht 2010

Kursplan – Religionsdidaktik Religionsdidaktik kan förstås som en praxisorienterad disciplin. Lärprocessen – där kunskaper, värderingar och handlingsmönster av religions- och livsförståelsemässig art förvärvas – är i förgrunden. (Fokus eleven, läraren och stoffet – jfr momentschema)

Målformuleringar (1. Metod & litteratur, 2. Uppsats) Delkurs 1: Metod och litteratur Efter genomgången kurs ska studenten kunna: - beskriva det religionsdidaktiska forskningsfältet - beskriva några teorier relevanta för religionsdidaktiska studier - beskriva några metoder relevanta för religionsdidaktiska studier - fördjupat redogöra för och kritiskt diskutera något forskningsfält, någon teori och någon metod för religionsdidaktiska studier. - diskutera konsekvenser och tillämpning av uppmärksammade resultat och teorier med avseende på religionsdidaktisk yrkespraktik

Målformuleringar Delkurs 2: Uppsats Efter genomgången kurs ska studenten kunna: - formulera och relevant avgränsa ett religionsdidaktiskt problem - beskriva det aktuella forskningsläget - välja och med relevanta metoder samla in ett material av lämpliga proportioner - kritiskt och systematiskt värdera och analysera materialet - strukturera, redogöra för samt diskutera resultat i relation till det beskrivna forskningsläget - uppvisa ett forskningsetiskt förhållningssätt - skriva en vetenskaplig uppsats enligt genrens formaliakrav

Tidigare utvärderingar Kursansvarig Johan Adetorp Sammanställt utvärdering Nöjda med helhet, litteratur, undervisning Gärna mer undervisning Intressant med gästföreläsningar Modell snarlik i år Riktade medel för utveckling av samarbete med Religionsdidaktik Hamar – återkomma till

Momentschema (Fokus; elev, lärare & stoff)

Litteraturlista C-kursen: Enligt momentschema D-kursen: Individuella variationer Diskussion tillsammans med KvB

Fastställda förväntningar Planering Genomförande... Idag: * Teori för lärande * Fo-fält * Uppsats