Innoveta Innovativa e-tjänster för kompetensutveckling och verksamhetsstöd för kundservice.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Synpunktssystem Vilka ändringar har gjorts i riktlinjen för synpunkthanteringen? Vad innebär ändringarna för dig som arbetsledare? Synpunkter som grund.
Gemensam plattform för kommunala e-tjänster
Nyttorealisering på 10 min
Sammanfattande bilder för Sammanhållen ärendehantering
Stöd för analys och förbättring
G I S Strate Kan GIS löna sig? 3.
KOMMUNKOMPASSEN - vad är det?
Molndal.se Kultur och Fritid - Bibliotek Synliggör biblioteket - i teori och praktik Anette Eliasson
Medborgarservice i Skellefteå kommun
Processorienterat förbättringsarbete
Nyttobeskrivning för pågående gemensamma IT-insatser i VG
Det blommar i Botkyrka Hans Lindgren.
Lärcentrum som infrastruktur för vuxnas lärande
Regiongemensam utveckling av hälso- och sjukvården Regionstyrelsen
Kommunkompassen Sundsvall Oktober Kommunkompassen 1.Offentlighet och demokrati 2.Tillgänglighet och brukarorientering 3.Politisk styrning och kontroll.
Sven-Håkan Olsson ny_aerendehantering_v1.ppt
Dokument- och ärendehantering
Kontaktcenter  Kommunal tjänsteman  Ut och träffa förvaltningar  Lökar  Rekrytering  Lokaler och infrastruktur  Utbildning  Driftstart.
KOMMUNIKATIONSSTRATEGI FÖR GÖTEBORGS UNIVERSITET
Projekt ”Barnets rättigheter i vårdnadstvister” Projektet drivs i samarbete med Socialstyrelsen, FoU i väst GR, regionförbundet i Örebro och sex kommuner.
Välkommen till Ledardagen!
Landstinget Kronoberg
2 2. Kommunens vision är att vara en framsynt tillväxtkommun, attraktiv att bo och verka i.
Systematisk uppföljning UIV Uppföljning av Insatser Vuxna Missbrukare.
Innovativa e-tjänster för kompetensutveckling och verksamhetsstöd för kundservice Innoveta.
Verksamhetsutveckling och samarbete kring sammanhållen e-förvaltning
Förslag på pilot: FoU-växthus i Nacka kommun version 0.2.
Kommunerna och Kontaktcenter Framtida utmaningar Kommer offentlig sektor i framtiden att växa i samma takt som nu ? Vad tyder på motsatsen ? Befolkningens.
IT utvecklar sociala tjänster! 1 KommITS 9 november 2011, Göteborg Åke Svenson, utredare, f d socialdirektör Järfälla,
Sambruk:s projekt.
Vänersborgs kommun – attraktiv och hållbar i alla delar, hela livet
Möte fackliga ref.grupp Vad händer – kort om Medborgarcenter Pågående aktiviteter Planer inför det fortsatta arbetet Frågor.
1No. 1 e-förvaltning – se verksamheten ur kundens perspektiv.
Projektledarträning. Målsättning / Önskat utfall Deltagarna/teamet har en gemensam uppfattning avseende sina egna och gruppens styrkor och svagheter i.
Leverantörsdialog om dokument- och ärendehanteringsystem
Kompetensutveckling inom Lunds Universitets Bibliotek - LUB Karin Ohrt Biblioteksdirektionen.
Trafikslagsöver- gripande plan för Utveckling av samhällsekonomiska metoder och verktyg.
Gemensam kundtjänst Skellefteå kommun
Sv Teknisk strategi i NyA Planering Presentation på NUAK Reijo Soréus Pass 2:7.
Serviceförvaltningens styrkort 2012 – 2015 Fastställt av regionstyrelsen Serviceförvaltningen Affärsidé Som en del av Region Gotland utvecklar.
Välkommen till oss! Introduktion om staten och hur det är att jobba och ha praktik här.
Skurup – en godbit av Skåne Skurup – en framgångsrik skolkommun Skurup, en av 16 kommuner i Sverige, som ingått i SKL:s.
Norrtälje Kommun - På väg. Fakta Norrtälje Kommun ca invånare ca invånare Sveriges största skärgårdskommun 1/3 av Stockholms län till ytan.
1 © copyright Aim 4 knowledge AB Referensmodell för en enklare väg till service management.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar Modul 02: Aktörer och deras roller och ansvar #grundSoL.
Beslut i kommunfullmäktige
Wordcloud –Digitalisering 18 oktober
Öppen frågestund Den 4 maj 2017.
Hur säkerställs kvalitén i ett system där många olika utförare levererar tjänster? Det ska finnas en koppling mellan det som står i förfrågningsunderlag.
Riskbedömning vid förändring i verksamheten
Vad skiljer de bästa instruktörerna från de bra?
på personer i behov av hjälp
Införande av Platina på Kustbevakningen
Heby kommuns kvalitetspolicy
Processutveckling vid MALMÖ HÖGSKOLA Per Hillbur, PROCESSÄGARE (prorektor) Charlotte Kipowsky, PROCESSLEDARE (tf. chef studentcentrum) Birgitta Magnusson,
Mail med länk.
Risk- och sårbarhetsanalyser
Omställningen av hälso- och sjukvården
Processen för Balanserad styrning - steg 2 Mätning-Mätresultat
Verktyget Utmärkelsen….
Hur kan digitala flöden underlätta, effektivisera och stärka ärendehanteringen?
på personer i behov av hjälp
på personer i behov av hjälp
Kommundirektören och digitaliseringen
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Den här presentationen innehåller:
Uppdrag IT-universitet 2018
”Om vi inte vet vart vi ska spelar det ingen roll vilken väg vi tar”
Förbereda analys och beslut
Presentationens avskrift:

Innoveta Innovativa e-tjänster för kompetensutveckling och verksamhetsstöd för kundservice

Innoveta Forskning Systemutveckling Praktik FoU - Högskolan Väst kartläggning av tre befintliga KC, webbaserat kompetensutvecklingsmtrl, metodhandbok Systemutveckling - Jayway framtagning av handläggarstödsystem som Open Source Praktik - Sambruk Pilotkommuner (Jönköping, Järfälla), deltagarkommuner (i Sambruk..), projektsamordning

Forskning och utveckling Ny forskning – kommunala kontaktcenter idag Skellefteå kommun Botkyrka kommun Stockholms stad Sammanfattande rapport Läsa igenom rapp igen plocka fram viktigaste resultat Förklara MOA-modellen (ser på processer utifrån tre perspektiv – arbetssituation, arbets- och ledningsprocess samt medborgaren medarbetare – chef - medborgare)

Resultat från kartläggning Positiva effekter - medborgarnytta ökad tillgänglighet likabehandling av medborgare medborgarnas behov av kommunal service tydliggörs Negativa effekter: risk för att ärenden hamnar mellan stolarna… Van att ha tillgång till ”sin” handläggare – kan upplevas som en försämring Bättre medborgarservice Ökad tillgänglighet– färre kontakter krävs för att lösa ärendet Enkla ärenden hanteras vid första kontakten Kunnig och serviceorienterad personal som ger ett enhetligt bemötande Fokuserar på medborgarnas behov snarare än kommunens Kommunen ska möta medborgaren på medborgarens villkor, det är inte medborgaren som ska möta kommunen på kommunens villkor! 4

Resultat från kartläggning Positiva effekter - inre effektivitet förvaltningarna avlastas processer ses över och effektiviseras statistik för verksamhetsutveckling utveckling av hemsida/e-tjänster Negativa effekter: revirstrider… Effektivare interna processer Högt utbildade handläggare arbetar med kvalificerad handläggning (får möjlighet att arbeta mer sammanhängande med sina arbetsuppgifter) Brister i kommunens processer tydliggörs och kan åtgärdas (stöd i statistik och uppföljning) KC fungerar som en källa för utveckling och förbättring av kommunala hemsidor Behov av e-tjänster klargörs i dialogen mellan KC och medborgarna 5

Resultat från kartläggning Nyckelfaktorer – för att lyckas med KC: förhållandet förvaltning - KC eldsjälar tidsuppskattning Resultat finns på www.sambruk.se Förhållandet mellan fv – KC av avgörande betydelse - förankra (delaktighet) de måste förstå och inse nyttan – - kommunikation och effektivt informationsutbyte viktigt förvaltningen avgör till syvende och sist vilka ärenden/gränserna för ärendehanteringen konflikter kan förekomma (generalist – specialist – stuprör…) Eldsjälar… Tidsuppskattning – förberedelse och förankring tar tid! Planera för det! Vad är att vänta för forskningsresultat? - lic. avhandling - fortsatta studier i bla Jönköping (fokuserar på nyttorna – medborgarnytta – inre effektivisering) rapporter publiceras på sambruks hemsida. Innovetamöte den 7 april 6

Praktik – Jönköpings mål Positiva effekter - medborgarnytta ökad tillgänglighet snabbare handläggningstider tydlig kontaktyta in mot kommunen ökad förståelse för medborgarnas behov Ökad förståelse för medborgarnas behov. Service och bemötande. Alltid ett svar. Olika förvaltningsärende kan hanteras i samma samtal. Snabbare handläggningstid. Medborgarna skall i möjligaste mån få hjälp vid första kontakten. Medborgare får en tydlig kontaktyta in mot hela kommunen. Ett tydligare varumärke. Högre tillgänglighet, kortare svarstider. Våra mål – vissa våra erfarenheter. Nämna den parallella forskning som pågår. 7

Praktik – Jönköpings mål Positiva effekter - inre effektivitet snabbare och effektivare ärendehantering minskade kostnader möjligheter till förändrings- och utvecklingsarbete Snabbare och effektivare ärendehantering: Ett samordnat kontaktcenter ger bättre möjlighet att över hela dagen ha rätt bemanning för att minimera kötid och tappade samtal. Ett Kontaktcenter minskar och på sikt eliminerar att medborgarna kommer fel Kontaktcentret tar hand om enkla ärenden direkt, förvaltningarna får mer tid till mer komplexa ärenden. Minska kostnaderna för den totala ärendehandläggningen Ett samordnat Kontaktcenter erbjuder möjligheter till förändrings och utvecklingsarbete. Bättre underlag till förbättringsarbete utifrån tillgänglig statistik Erfarenheter – driver vhtutveckling, tydliggör brister! 8

Systemutveckling Innoveta Görs av Jayway Öppen plattform för handläggarstöd Agil utvecklingsmetod med Scrum - open source Systemutvecklingsprocessen en resa – tåget Alla parter involverade Lättrörlig, agil, metod – hanterar nya tankar och krav – tillåter att systemet utvecklas i takt med att verksamheten gör det. Omtag och förändrade krav förvandlas till styrka istället för svaghet. Forskarna följer och stödjer processen. Deltagarkommunerna kan vara med och följa/påverka. Öppenhet i både arkitektur och utveckling.

Systemutveckling Innoveta Ärendenav Kontaktcenter Tratta in ärenden oavsett kanal/system Vi kan återanvända funktionalitet. Tjänstemän får ärenden på samma sätt oavsett kanal (telefon via KC eller e-tjänster). Vi i Jkpg är intresserade av Sf för att vi: prioriterar öppenhet (öppna gränssnitt – system ska kunna utbyta information) vill kunna hantera olika kanaler i ett och samma system (koppla ihop e-tjänster och traditionell ärendehantering) lättrörlig utveckling samt ett system som har förmågan att förändras över tid. Verksamhetsfunktioner

Varför Innoveta? Nyfiken? Kontakta mig! Systemutveckling Forskning Praktik Styrkan i att ha alla de tre delarna! Ta del av både teori och praktik! Sambruka – vi står alla inför liknade problem och utmaningar, vi tjänar mycket på att samarbeta! Vi arbetar vidare med: Aktivt forskningsstöd + avhandling praktik – följ utvecklingen i Jkpg och Järfälla i realtid! systemutvecklingsarbete – i annan form… Nyfiken? Kontakta mig! madeleine.eckerstrom@jonkoping.se 036 – 10 55 59