Action Learning A group of peers, each seeking to bring about some change in the world, who meet regularly to discuss where they are each experiencing difficulty and then testing in action the ideas arising from that discussion. Används först av Reg Revans, Fysiker. 20-talet för att hjälpa några nobelpristagare att träffas och förstå deras egna problem och utmaningar. Source: Leadership Foundation for Higher Education
Mål med att delta på Rektorsprogrammet Utmaning eller problem relevant för rektorsnivån = > förändring STRATEGI – STRUKTUR – MÄNSKLIG KRAFT SMART: Specifikt, Mätbart, Accepterat, Realistiskt, Tidssatt Målet bör knyta an till en utmaning eller problem som är relevant för en rektor. Något som behöver förändras. Det kan vara en utmaning eller problem som handlar om era - strategier, vilka mål som ska nås, strategiprocessen i sig… - struktur handlar om organisation, system, rutiner, processer… - mänsklig kraft kan handla om att få med sig medarbetare i någon fråga, jobba med kulturen, eller något i ditt personliga ledarskap. Med era kollegors hjälp på Rektorsprogrammet och de metoder och verktyg som ni kommer att få fördjupa er i, försöker det här ledarprogrammet hjälpa dig att nå målet.
Att besvara/göra till nästa pass Skriv ner svaren i ett dokument att ta med till de andra i din action learning-grupp: Målsättningen för deltagande i programmet. Hur vet du att du är klar? När är målet nått och du kan känna dig nöjd? Beskriv gärna målet SMART (Specifikt, Mätbart, Accepterat, Realistiskt, Tidsatt). Varför är målet viktigt för dig/lärosätet? Hur ser gapet ut mellan nuläge och önskat läge? Vilket/vilka är de främsta hindren för att nå målet? Hur vet du att du är framgångsrik (på rätt väg att nå målet)? Vilket stöd vill du ha från din action learning-grupp? Nästa gång ska ni presentera detta för varandra i grupper om fem och få coaching av de andra i gruppen. Mer om processen nästa gång vi ses. Du kommer att få träffa samma action learning-grupp under hela programmet och får möjlighet att berätta vad du gjort och hur det gått samt du får fortsatt coaching och feedback.
AL- grupper Maria L Stefan B Lena G Helen D Anita H Åsa B Måns W Bo-Erik G Maria L Lena G Anita H Björn B Mikael A