Action Learning A group of peers, each seeking to bring about some change in the world, who meet regularly to discuss where they are each experiencing.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
DigIT Kompetensutveckling för alla medarbetare. DigIT Hur kom DigIt till? Digital teknik som hjälpmedel i arbetslivet och hos brukarna ökar – vi hänger.
Advertisements

Varför sätta olika mål ? Mål förbättrar prestationen Mål förbättrar träningens kvalitet Mål minskar risken för uttråkning Mål ökar den inre motivationen.
Matematiksatsningen Några nedslag i Skolverkets utvärderingar.
SOCIAL MILJÖ I FÖRSKOLAN! En utmaning?!. SOCIAL MILJÖ 8. Delaktighet- Att känna o uppleva sig delaktig hela dagen! 9. Jämställdhet- Rätten att ha inflytande.
 Le i telefonen  Hälsa och presentera dig med fullständigt namn  Fråga efter personalansvarig/rätt person  Finns det tid?  Fråga på ett intressant.
Effective Sourcing Alla strategier på ett papper Häromveckan beskrev jag en metod för att korta ner kategoriplanen till ett kategorikort.
FÖRÄLDRARMÖTE IFK BJÖRKÖ F-04/06. AGENDA Nuläge Regler/Målsättning Vad händer inom IFK Björkö. Cuper/Poolspel 2014 Fotbollsmatch damallsvenskan. ”Träningsläger”
Vad är du för typ av person? (Skriv vid raderna i dina papper)
Grupputvecklingssamtal GUS Dokumentet har utarbetats efter att chefer i LiV efterfrågat en metod för att genomföra utvecklingssamtal i grupp. Gruppen ges.
Skolledardagen Platsen var Birger Jarl i Stockholm Jag var där och Eva-Lis Sirén Men även Ann-Marie Begler, GD Skolinspektionen Hennes råd till.
Spetsundervisning – svenska och matematik I Lerums kommun erbjuds elever i åk 8 och 9 att fördjupa sin kunskaper i matematik och svenska genom ett samarbete.
Jan Larsson Studieteknik Jan Larsson
Empowerment i teori och praktik?
Svenska som andraspråk 1
VISA DENNA BILD: INLEDNING
Mål Ekologi 2 När vi är klar med detta område bör jag kunna:
på personer i behov av hjälp
Välkommen till mitt utvecklingssamtal ÅK Ht 2017
Välkomna till mitt utvecklingssamtal
Leda och utveckla en förening
Action Learning.
Action Learning HeLP.
Påverkansanalys Version 2 mars 2017
Vad kan du som förälder göra? Om någon annan inte har det bra
VÄGEN TILL MÅLGÅNG"   MålGång är en programförklaring som ska verka som stöd för våra aktiva, ledare och föräldrar och hela GSK/MIFs gemensamma fotbollsverksamhet.
Lektion 2:1 Våldets uttryck Våldet tar sig olika uttryck
Action Learning.
De 5 buden i Ankaret -Hur vill vi kommunicera?
Förbättra den kognitiva tillgängligheten
Formativt lärande.
Iris Rosengren Larsson
Studie- och yrkesvägledning
Läsförståelse.
Kompetensförsörjningsgruppen presenterar
Formativ undervisning – workshop 1 - introduktion
Det här arbetar vi med för att du ska kunna nå kunskapskraven
Implementering av peer learning i verksamhetsförlagd utbildning (VFU)
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
Hälsokursen - vikt Träff 1 Välkomna!.
Din lön och din utveckling
9...
Malin Stigemyr Kajsa Urge
CASE Jolanda Riissanen
Arbetsgruppsstruktur, riktlinjer och mallar
FRIIDROTT ÅR INTRODUKTION.
Individuellt lärande tillsammans
Lärare som forskar Samarbete mellan Malmö stad och Malmö högskola
Barnkonventionen.
Projekt! Mål, förstudie, uppstart
Gruppens uppdrag: Att via medarbetarna i Örgryte-Härlanda utveckla kund-/brukarfokus utifrån Visionen . Metod: Ta fram stöd till hjälp för varje arbetsgrupp.
Styrning Styrande processer Att styra en hel stad åt samma håll
Källkritik och historiska källor
Övergripande struktur för
Förbättringsmodellen – en struktur för systematiskt förbättringsarbete
Vad är målet? Hur kommer vi dit? På vilket sätt?
Strategi 2025 Detta är ett bildspel som kan användas för att presentera den formella resan kring det pågående strategiarbetet. Bildspelet bygger på arbetsboken.
Ny som ledare Block A Förväntningar på en ledare
Målformulering att sätta upp mål
Målsättning och handlingsplanering för framgång
Verksamhetsplaneringsdag
Barnkonventionen och barnrättslagen
Tips för det praktiska ledarskapet
Vad är strategi? En karta som utstakar val och väg för organisationen
Biomedicinska analytikerdagen 15 april
Ett komplement till vårdens övriga hälsofrämjande arbete
Workshop 1: våra förutsättningar lokalt
UppföljningsDialog XX VC
HÅLLBARA LIVSSTILAR - Hur du lyckas med insats & utvärdering
ÅP / Lektion 4 Problemlösning
Uppgifter inför samskapande dialog
Presentationens avskrift:

Action Learning A group of peers, each seeking to bring about some change in the world, who meet regularly to discuss where they are each experiencing difficulty and then testing in action the ideas arising from that discussion. Används först av Reg Revans, Fysiker. 20-talet för att hjälpa några nobelpristagare att träffas och förstå deras egna problem och utmaningar. Source: Leadership Foundation for Higher Education

Mål med att delta på Rektorsprogrammet Utmaning eller problem relevant för rektorsnivån = > förändring STRATEGI – STRUKTUR – MÄNSKLIG KRAFT SMART: Specifikt, Mätbart, Accepterat, Realistiskt, Tidssatt Målet bör knyta an till en utmaning eller problem som är relevant för en rektor. Något som behöver förändras. Det kan vara en utmaning eller problem som handlar om era - strategier, vilka mål som ska nås, strategiprocessen i sig… - struktur handlar om organisation, system, rutiner, processer… - mänsklig kraft kan handla om att få med sig medarbetare i någon fråga, jobba med kulturen, eller något i ditt personliga ledarskap. Med era kollegors hjälp på Rektorsprogrammet och de metoder och verktyg som ni kommer att få fördjupa er i, försöker det här ledarprogrammet hjälpa dig att nå målet.

Att besvara/göra till nästa pass Skriv ner svaren i ett dokument att ta med till de andra i din action learning-grupp: Målsättningen för deltagande i programmet. Hur vet du att du är klar? När är målet nått och du kan känna dig nöjd? Beskriv gärna målet SMART (Specifikt, Mätbart, Accepterat, Realistiskt, Tidsatt). Varför är målet viktigt för dig/lärosätet? Hur ser gapet ut mellan nuläge och önskat läge? Vilket/vilka är de främsta hindren för att nå målet? Hur vet du att du är framgångsrik (på rätt väg att nå målet)? Vilket stöd vill du ha från din action learning-grupp? Nästa gång ska ni presentera detta för varandra i grupper om fem och få coaching av de andra i gruppen. Mer om processen nästa gång vi ses. Du kommer att få träffa samma action learning-grupp under hela programmet och får möjlighet att berätta vad du gjort och hur det gått samt du får fortsatt coaching och feedback.

AL- grupper Maria L Stefan B Lena G Helen D Anita H Åsa B Måns W Bo-Erik G Maria L Lena G Anita H Björn B Mikael A