ANSLAG- man får ledtrådar

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Advertisements

Kristinedalskolan F-9 skola i Stenungsund 600 elever 19 språk.
A day as the opposite sex
Föräldramöte 12 september 2011
Att läsa och studera.
Analytiker & Holistiker
Teknik och konstarten i symbiotiskt förhållande: Tekniken fylls med innehåll Tekniken en förutsättning för filmen.
Årskurs 8 Entréskolan vt 2013
Arbetsområde Film.
Alla har inneboende.
Filmprojekt sommaren 2014 Ett Oskarshamn ~ Kristdalabygden.
Animera
Att skriva Manus Du ska presentera din film med ett kort intro
DAGENS LEKTION Dagens ”Varför är ni här?” Filmvisning av Älskade kött
NOVELL.
Första Hembesöket Viktiga steg för att skapa en förtrolig relation och göra en professionell bedömning De små detaljernas betydelse i samtalet Mötet som.
En bild säger mer än tusen ord !
Vi undersöker kraft och rörelse
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Konsten att lyckas med sina studier
Läroplansnätverk förskola
Fantastisk litteratur: skräck och den gotiska berättelsen
DRAMATURGI OCH PROBLEMLÖSNING
Dokumentation av PRAO med hjälp av digitalt berättande
KEPS att lära sig ur flera perspektiv
- att läsa & skriva noveller
Skriva noveller.
Världsmusik Musik från hela världen!
UPPGIFT: ATT TÄNKA PÅ: Ni ska med hjälp av Musikvideo1, 2 eller ljudinstallation skapa en trailer utifrån valda tekniker under året. Arbeta i grupp två.
Innehåll Form (Svenska Impulser från s 198)
Regissör: Tommy Wiseau Producent: Tommy Wiseau Manus: Tommy Wiseau Huvudroll: Tommy Wiseau.
Studieteknik Vad ska det vara bra för?.
SKRIVA NOVELL Genre: Berättande text – den kan vara påhittad eller sann Syfte: Underhålla eller roa läsaren/lyssnaren.
Utveckla skrivandet.
NOVELL En novell är en kort berättelse. Det kan vara en djupdykning i en persons tankar under en kort tid, eller en spännande återgivning av en enda händelse,
Livsfrågor Vad är meningen med livet? Vem är jag egentligen?
IKT – spaning Bjälbo förskola 2014
Tidsord När du skriver tidsord ska du tänka på om det du berättar är i dåtid, nutid eller framtid. Tänk på vilket tempus du ska använda. Du använder tidsord.
Förskoleklassen Jonstorpsskolan Förskoleklassens verksamhet Förskoleklassverksamhetens syfte är att ge barnen en trygg övergång mellan förskola och grundskola.
Torsdagen den 3 december. Dagens lektion Fortsatt jobb med den muntliga presentationen (utformning, bilder, kanske lite träning om vi hinner) Boksamtal.
Konsten att samtala och leda ett samtal. Att vara en god samtalare och lyssnare Tittar på den som talar Spinner vidare på vad andra säger Håller sig till.
- Innehåll - Form - (Svenska Impulser från s 198) Analys av roman.
Studieteknik – Konsten att plugga mindre Fredrik Stenmark Plugga hårdare.
Berättelser i PowerPoint Några blandade trick. Hitta material
Filmspråk Filmen har ett eget språk som vi tittare “tyder” utan att vi tänker på det. Regissören använder många tricks för att få oss att förstå vad som.
Personlig försäljning Kap. 2
Skriven utifrån en enda händelse Få personer Utspelar sig under kort tid Beskriver en förändring mellan början och slut Ofta slut med överraskningar,
Veronica Snellman, Finland, Övriga Norden –
4 processer att behärska:
Lära för livet!.
V37, 2016 Veckobrev för förskoleklasserna
Filmanalys.
Konsten att läsa skönlitteratur
Texttyper inför NP Vi färskar upp minnet och går igenom de vanligaste texttyperna. Anteckna och följ med i din handout!
Narration och dramaturgi
Hur tänker du kring medieutvecklingen? Om det nya medielandskapet.
Välkommen! Nu ska vi koda våra egna berättelser. Det var en gång…
Läslogg 2D Skönlitteratur <-> facklitteratur
Introduktion källkritik
Novellanalys.
Filmanalys.
Idag: Vi övar vidare på: att leda ett samtal, formulera och bemöta argument samt sammanfatta huvuddragen i vad som sagts.
Viggen veckobrev v. 4 Pedagoger: Mia, Jossan och Linda
Veckans fördjupning handlar om en av historiens mest kända musiker
ATT GÖRA FILM PÅ SÄTRASKOLAN
Geografins fyra förmågor - vad du förväntas visa kunskaper om på np
”Ester Arg och Daisy Galej” och Babblarna
Vill du bli mästerdetektiv?
PALLIATIVT UTVECKLINGS CENTRUM
Analys av roman Innehåll: vad? Form: hur? + belägg från texten!
Presentationens avskrift:

ANSLAG- man får ledtrådar FILMANALYS ANSLAG- man får ledtrådar

Anslag Ofta får du ledtrådar till det mesta i filmen i anslaget. Detta är mycket noga planerat och vill berätta något. Anslaget har stor betydelse! Lyssna på musik och ljud! Titta på färger! Lägg märke till små detaljer! Kameraperspektiv! Vad får du veta?

Vad är det första vi ser? Hur börjar filmen? Kommer man rakt in i handlingen eller presenteras miljö och personer först? Vilka färger dominerar? Är färgerna naturliga, förvanskade eller överdrivna? Hur filmar kameran? Perspektiv? Subjektiv eller objektiv kamera? Rörelse? Bildformat?

Vad är det första vi hör? Är det realistiskt ljud ?(ex människors samtal, fågelkvitter, vågskvalp, sprakande från eld)? Är det funktionellt ljud ?(dramatisk musik, effektljud) Vilken typ av musik? Sång? Vad handlar sångtexten om?

Vem är den första person vi ser? Vad gör hon/han/hen? Vad får vi veta om personen? Hur får vi veta detta? Hur filmar kameran? Perspektiv? Subjektiv/objektiv kamera? Rörelse? Bildformat?

Miljö Vilken miljö presenteras? Var utspelar sig filmen? Vilken plats, stad? Har man spelat in filmen på plats eller i studio? Vilken tid presenteras? Nutid?, förr i tiden? Vilken stämning slås an? Hur skapas denna stämning?

Konflikt Vilken konflikt presenteras? Vilka ledtrådar finns i anslaget? (om man först har sett filmen och vet vad som ska hända och sen ser anslaget igen, så kan man ofta i anslaget finna ledtrådar till viktiga sekvenser i filmen)

KLIPPNING Hur är anslaget klippt? Snabba klipp? Långa sekvenser? Parallellhandling?

Sammanfatta anslaget Vad vet vi efter cirka tre minuter? Vad tror vi? Vad förväntar vi oss?