Pål Aarsand Pal.aarsand@ped.uu.se Pedagogik och makt Pål Aarsand Pal.aarsand@ped.uu.se.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Seminarieboken Kapitel 4 – Metodmedvetenhet
Advertisements

LET •Spelaren har fyra grundläggande rättigheter och störning (interference) har inträffat om motståndaren inte uppfyller dessa även om han gjorde allt.
Elisabet Londos Överläkare, docent Neuropsykiatriska kliniken, Malmö
KANDIDATUPPSATS.
INTRODUKTION TILL LOGOTYPEN Greppa Näringen logotypen är den officiella avsändaren och vårt viktigaste verktyg. Logotypen har en klar och tydlig form.
Föräldramöte 12 september 2011
Närvaro!!.
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Tolken – en kulturell mellanhand Riksbankens jubileumsfond.
ATT PRODUCERA EN UNDERSÖKNING
Perspektiv på arkitektur
Björn Thuresson CSC HPCViz/VIC Datorspelsdesign DH2650.
Det svenska politiska systemet: Introduktion
The big 5 1.
äldre forskning med en inriktning mot mediekonsumtionens sociala former; etnografiskt orienterat, inte minst James Lull och teve- studier ”Television.
Svenska p Svenska p.
Välkommen till Hållbar utveckling A! Introduktion.
Hur går forskning och vetenskapligt skrivande till?
Yngre skolbarns kamratkulturer
SP Tvär Mikael Svensson och Ann-Marie Skarrie
Välkommen till introduktion av kursen LYVU10 med start HT14
ArgumentationsanalysI 1. Semantiken erbjuder oss verktyg med vars hjälp vi kan: (i) uttrycka oss tydligare (när situationen så kräver), (ii) undvika missförstånd.
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Kunskapskrav och matriser
Förvaltningshögskolan GU Lärare: Iwona Sobis, Doc. Fil.dr
Organisationsteori 7,5 hp Kursansvariga: Gary Kokk och Patrik Zapata Den pedagogiska idén För de flesta av er är detta den sista kurs ni.
Carolyn Marvin, When old technologies were new: Thinking about electric communication in the late nineteenth century (1988) nya teknologier, nya medier.
Seminarieboken Kapitel 5 – Krav på uppsatsens utformning
STUDIETEKNIK INOM SOCIOLOGI
BETYGSKRITERIER I GEOGRAFI
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
Petra Andersson MORIA: Introduktion Petra Andersson
Huvudämnesstudier KME
Forum för genusvetenskap
Genus och Kön.
Samhällets ojämlikhet
Vetenskaplig kommunikation och forskningsmetodik Från Henrik Boström Momentets mål Examination Föreläsningar Litteratur Kontaktinformation.
Moment 2 Mall för presentation av idé
Hur kan vi förstå begreppet?
Parti och ideologi.
Att lära sig att hantera sociologiska begrepp
Organisation och Management Fördjupningen riktar sig till dig som.. har ett särskilt intresse för organisatoriska företeelser såsom förändring, lärande,
Vad är pedagogik på Högskolan i Halmstad
Skolutveckling genom aktionsforskning
Välkommen! Hanna Sepp Albina Brunosson Moment 1: Introduktion till hem- och konsumentkunskap (5 hp) Momentet ger en introduktion till hem- och konsumentkunskap.
Perspektiver på makt Pål Aarsand
Andreas Gunnarsson NU2012 På gränsen till godkänt – vetenskaplig kvalitet och gränsarbete i examensarbeten i lärarutbildning.
Specialpedagogik Ht 12. Introduktion 7 sept kl , 12:131 Erfarenhetsutbyte/diskussion och information inför ventileringen 5 december kl ,
Välkommen! Hanna Sepp Moment 1: Introduktion till hem- och konsumentkunskap (5 hp) Momentet ger en introduktion till hem- och konsumentkunskap genom.
Skrivstrimman på Rektorsprogrammet Internat 3 Falkenberg 8/9 Anette Wahlandt Språkhandledare Rapport innehåll struktur formalia.
Styrning ur ett verksamhetsperspektiv. Styrning handlar om att få andra att göra det man själv vill Styrning är beroende av om det finns tillgång till.
UPPSATSPLAN HUR GÖR MAN EN SÅDAN?. UPPSATSPLAN Nytt steg i processen, PM godkänt PM är början på planen Handledartilldelning Samarbete med handledare.
Presentation av Sociologi och Socialpsykologi
Välkommen till svenska 1
Hemtenta: generell information
Rapporten: textstruktur
Välkommen till examensarbetet i Lärarprogrammet!
I uppgiften examineras följande mål:
Presentation av Sociologi och Socialpsykologi
Politiskt deltagande: sammanfattning
Wilhelm Kardemark Doktorand, religionsvetenskap
Sociologi Introduktion.
Det där tror jag inte på! Om egenintresse.
Ungdomskulturer 100 p Introduktion.
Kvalitativa forskningsmetoder, 6 hp Kurstid: 21 januari–15 februari Kurskod: 729G07 Michael Tholander.
De tävlande börjar med att skriva in sina namn i resultattabellen.
Beskrivande texter Svenska vt-19 v Marlene, Camilla och Johan.
Maria Eidenskog Föreståndare CMTS
Presentationens avskrift:

Pål Aarsand Pal.aarsand@ped.uu.se Pedagogik och makt Pål Aarsand Pal.aarsand@ped.uu.se

Kursens mål Kan beskriva och reflektera över olika maktmekanismer och maktstrukturer inom pedagogiska sammanhang i termer av till exempel klass, genus och etnicitet. Kan beskriva centrala teoretiska perspektiv och begrepp kring pedagogiska processer.

Väl godkänt En felfri redogörelse av olika definitioner. Mycket relevant val av exempel. Mycket väl arbetade argumentation i användningen av centrala begrepp inom pedagogiken för att beskriva pedagogiska processer. Studenter presenterar en mycket väl arbetad argumentation för att relatera olika teoretiska perspektiv inom pedagogiken till pedagogiska praktiker utifrån ett självständigt resonemang.

Godkänt I huvudsak korrekt redogörelse av definitioner av och inriktningar. I huvudsak korrekt redogörelse av begrepp och perspektiv Visar goda kunskaper i sin användning av centrala begrepp för att beskriva pedagogiska processer. Visar ett omfattande inslag av självständigt resonemang. Visar goda kunskaper när han/hon relaterar olika teoretiska perspektiv inom pedagogiken till pedagogiska praktiker. I denna uppgift visar studenten ett fåtal inslag av självständigt resonemang.

Underkänt Gör en viss begränsad redogörelse av definitioner, begrepp och perspektiv. I denna uppgift visar studentens också mindre missförsåelstand. Visar en begränsad kunskap i sin använding av centrala begrepp inom pedagogiken för att beskriva pedagogiska processer. I denna uppgift visar studentens också mindre missförstand. Visar en begränsad kunskap när han/hon relaterar olika teoretiska perspektiv inom pedagogiken till pedagogiska praktiker. I denna uppgift visar studenten mindre missförstånd

Examination Hemtenta: text i en vetenskaplig genre Namn och personnr på försidan Längd: 5 sidor Typsnitt: Time new roman 12 pkt. Avstånd mellan linjerna: 1,5 Paginering Referencer: (var konsekvent) Fotnoter eller löpande Ex: Olesen, Sören G. & Pedersen, Peter M. (2008) Pedagogik i ett sociologiskt perspektiv. Studentliteratur, Lund. Referencelistan ska vara alfabetiskt efter efternamn(se hur det är gjort i litteraturen) Ut den 19. November. In den 26. November

Plan för arbete i perioden

Lek och spel Video ex.

Makt En alltid närvarande dimension i det sociala samspelet Vem har inflytan när, hur och tillsammans med vem? Social kategorisering/distribuering av positioner Motmakt/motstand

Förhandling av regler 55 Kaj Ajj den behöver inte studsa ((slår räcket i bordplatan)) 56 Sam Jo det är det den ska göra 57 Kaj Nehej 58 Sam Joho 59 Kaj ((slår bollen som studsar en gång i bordet och sen över Sam)) ((ser på Ole)) 60 Sam Jamen det där var nämligen [inte en studs 61 Ole [Två 62 Sam Nej det där gills inte 63 Ole Nehej ((går upp till Sams sida av bordet)) 64 Sam ((Slår bollen som studsar en gång i bordet och sen över Kaj)) Då gills det där 65 (1.5) 66 Kaj Nehej 67 Sam Jo::↑ 68 Kaj Nej ((slår racket i bordet)) 69 Ole Då då har han två poäng ((pekar på Kaj medan ser på Sam)) och du har fem (.) 70 [nej du har sex 71 Kaj [hå:: ((slår racket i bordet)) 72 Sam Ja har sex och du har två

Vardagsdefintion på makt? A får B att handla annorlunda än B annars skulle gjort. A får B att handla på ett för B icke önskvärd sätt. A får B att handla som B gör genom hot om sanktion. A får B att handla på ett sätt som strider mot B:s egentliga intressen. B gör vad A vill att B skall göra. A strävar medvetet att ändra B:s beteende.

Kvinnlighet/mannlighet

Makt Vem definerar vad som är mannligt/kvinnligt? Samhällsstrukturer Motsättning mellan arbetar klassen och medel/överklassen Definerar vad som är mannligt/kvinnligt, estetiskt, finkultur, kunnskap Vad är kvinnligigt/mannligt i dagens Sverige Hur sanktioneras dom som inte kan placeras i kategorierna?