FRAMTIDENS SMAKDESTINATIONER Eva heter jag, för er som inte träffat.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Göteborg Kvinnofrid Norra Bohuslän - Socialtjänstens arbete mot våld i nära relationer.
Advertisements

Läsfrämjande inom studieförbunden Kultur i Väst
Om samarbetet Syfte LRF och ICA arbetar tillsammans för att möta konsumenternas efterfrågan på mat producerad av svenska råvaror samt tydliggöra de mervärden.
Ett utvecklingsprojekt för hela Ulricehamns kommuns nya organisation och dess medarbetare. Projektägare: Ulricehamns kommun Projektperiod: –
En guide till SKLs Millenniemålsprojekt (2015)
Samordnare Digital agenda Västra Götalands län
Resultat så här långt… företag 60 workshops
S OCIALA INVESTERINGAR Några frågor. Ä R DET NÅGON SKILLNAD MELLAN SOCIALA INVESTERINGAR OCH VANLIGA UTVECKLINGS - PROJEKT ? Sociala investeringar innebär.
Remiss 8 januari till 14 februari Vad ville vi veta? Är analysen relevant och korrekt? Kontroll av uppgifter om butiker o bensinstationer i kartorna Ger.
Framtidens bästa primärvård
Tillväxtföretag i Västernorrland Monica Westberg Projektledare, Länsstyrelsen Västernorrland Monica Westberg StrategiResurs.
Dialogdag 23/ Lagen om regionalt utvecklingsansvar i vissa län Regionalt tillväxtarbete (regionalt tillväxtsansvar) -Regional utvecklingsstrategi.
GIS Arena Dalarna. GIS-Arena GIS Arena Dalarna Projektägare: Falu kommun Region Dalarna Dalatrafik Borlänge kommun Falu kommun EU Mål 2 Norra.
1 Linnea Grundström, projektledare.
Välkommen till ESF:s seminarium
Välkomna till en dag om eArkiv
Dialog om utveckling av LRF som folkrörelse Underlag för processen
Mare Boreale - för samverkan i Bottenvikens kust- och skärgårdsområde
PORTFÖLJ blev KOFFERT eller KULTUR- SAMVERKANSMODELL ”En koffert med tydlig packsedel”
Verksamhetsplanering 2012 IPKs vision: Internationellt samarbete ger förutsättningar för det bästa lärandet.
DIVISION Landstingsdirektörens stab Förstudie – virtuell ögonsjukvård Planering av aktiviteter och tidsplan Studieresor Kartläggning och marknadsanalyser.
Regionalt utvecklingsprogram
Intern kommunikation och externa påverkansstrategier
Regional utvecklingsstrategi – RUS – antogs 2010 Mobilisering och kraftsamling Regionala prioriteringar En riktningsgivare med vision, mål och strategier.
Innovationsupphandling - ett verktyg för problemlösning
Lägesrapport ESF- Strateg Åsa Fichtel Köping 19 maj 2014.
Swedish Welcome Christian Åberg Umeå
Linnéuniversitetets alumnverksamhet. Utredning gjord En utredningsgrupp tillsattes våren Gruppen bestod av representanter från - Samtliga institutioner.
KOMMUNIKATION SOM PÅVERKAR SUNDSVALL 13 FEBRUARI 2012
Landsbygdsutveckling i Västmanland Västerås slott.
Framtidsstrategiprocess Dialog med näringen Bokningsbarhet Marknadsföringskampanjer.
Affärsplaner för samhällsentreprenörer? Distanskurs i SHE 4 april 2011 Fredrik Björk, Malmö högskola.
Delprojekt 1:1- Projektbidrag via länsstyrelserna 50 mkr för 2007 Länsstyrelserna - ansökningar och beslut Projekt inom affärsutveckling och.
Til. LandstingetLänsstyrelsenKommunerna Visit Västernorrland Genom kunskap lyfter vi besöksnäringen.
Entreprenörsregionen AB Divisioner: Värdegrund? Vad står vi för? FlowPower Vårt erbjudande? Vad är varumärket laddat med? Service- och tjänsteavdelning.
STRATEGI Leader Höga Kusten ska under EU:s programperiod 2014 – 2020 arbeta med landsbygdsutveckling genom leadermetoden i Härnösands, Kramfors,
”Från Kust till fjäll skapas en hållbar attraktiv region” Regional utvecklingsstrategi för Västerbottens län
Hållbart engagemang. Vad ska vi prata om? Ideellt engagemang Hållbart engagemang (övning) KASAM UNFs policy för ett hållbart engagemang.
Intern kommunikation och externa påverkansstrategier Hässleholm 18 november 2010 Mats Holmquist.
Landsbygdsdepartementet Sverige – det nya matlandet Johan Andersson Anell, departementssekreterare.
J Jämtlandsstråket Mellan Åre och Östersund. Utgångspunkt för arbetet; Arbetsmarknader fungerar bättre i befolkningsmässigt större områden Det blir lättare.
Vård- och omsorgscollege Kalmar län
Landsbygdsnätverket En mötesplats där erfarenheter utbyts, information sprids, kontakter knyts, samarbeten uppstår, lärande exempel analyseras.
Mobilisering av en innovationsmiljö SKB:s laboratorier och tillväxt i regionen.
Resultat av fokusgrupper Vad är en bra hjälp för dig i din situation?
Stresshantering och säljplanering
Delprojekt 1:1- Projektbidrag via länsstyrelserna
Fokus vård och omsorg Kompetensförsörjning inom välfärdssektorn
10 medverkande kommuner deltagare
Stockholm Archipelago samverkan Tina Larsson, projektledare
För enklare verksamhetsutveckling och samverkan mot en smartare välfärd SKL har, tillsammans med GR, tagit fram en digital samverkansplattform där man.
I Västmanland löser vi globala utmaningar Affärsplan Västmanland
36 % 56 % Källa: IDC Visste ni….det finns studier som visar att en anställd lägger 36% av sin arbetstid på att leta efter och sammanställa information,
Fokus i fördjupad utvärdering av miljömålen 2015
Upplägg En nätverksdriven samverkanslösning för smartare etablering på arbetsmarknaden Skellefteå, 31 oktober
Presentation av förslag
LRF Dalarna Livsmedelsstrategi och Samverkan i matkedjan
Vägledningsdokument för Vuxna Psykiatri Missbruk
Competence Academy – Public Sector
Tillväxtverkets handlingsplan för klimatanpassning i svenska SME
Ulrika Persson-Fischier,
Förstudie Otålighet Läsa redan beslutade Intervjua aktiva och berörda
Vård- och omsorgscollege
Samverkansprojekt för bättre hälsa
I samarbete med Länsstyrelsen Jämtlands län
Västvärlden, Sverige och Söderhamn står inför en mycket stor utmaning och stora möjligheter beträffande flyktingmottagandet Söderhamns kommuns vision:
Jeanette Schlaucher Miljöstrategiska enheten Länsstyrelsen Skåne Hej!
Året som gått Näringslivs- och destinationsutveckling
De nya svenskarnas röst !
METOD Strategisk kompetensförsörjning
Presentationens avskrift:

FRAMTIDENS SMAKDESTINATIONER Eva heter jag, för er som inte träffat. Försöka lägga undan alla viktiga saker ni arbetat med idag. För nu ska vi syssla med det roligaste som finns, mat och dryck och dessutom i höga kusten! CHANS Vi har världens chans. Dyker kanske upp någon gång för en region, något som inte trodde var möjligt. Höga kusten är hetare än någonsin, vet inte hur länge det räcker.   POTENTIAL… Kom upp… imponerad, började skissa matresa, box whisky, tyckte måste lunna lyftas fram. Så kom i kontakt med Peter.. Var beredd att springa på handling. Fantastiskt kul att gå tillbaka och göra en rejäl analys. Vi bygger naturen, finns så mycket mer. Finns sådana möjligheter, att kryper i kroppen. Började redan innan detta jobbet, med Matresan. Kommer från Skåne, tänkte varför har ingen berättat det här!! Knappt att folk här uppifrån känner till Hernö Gin, världen bästa, UPPDRAG Uppdraget bestod i ta fram en förstudie som: Ger en överblick av Höga Kustens förutsättningar som smakdestination Identifierar viktiga utvecklingsområden. Ger förslag på åtgärder för att utveckla Höga Kusten till en smakdestination. BEST OF Svårt att sammanfatta, men hoppas att kan ta del av rapporten sedan, för det är helt otroligt vad det finnas skare. Alla i detta rum, har möjlighet att få det att hända! Redan 2016. SYFTE MED PRESENTATION Inspirera och vilja ta steget 4 slides åtgärder, prata runt Bild text till höger… (15-20 minuter) Ett samverkansprojekt mellan Lantbrukarnas Riksförbud, Landstinget Västernorrland, Höga Kusten Destinationsutveckling och Destination Sundsvall. Projektet finansieras till stor del med medel från EU:s landsbygdsprogram Projektet baseras på den regionala livsmedelsstrategin, HK Dests förstudie samt tidigare genomförda utvecklingsprojekt inom länet.

BAKGRUND Det behövs ett tydligt ledarskap för utvecklingen av lokal mat och lokala smaker Den lokala maten och den lokala stoltheten behöver stärkas. Kontakten mellan besöksnäringen och de gröna näringarna behöver utvecklas.

FRAMTIDENS SMAKDESTINATIONER HUVUDAKTIVITETER 1. PROJEKTSTYRNING, UPPFÖLJNING & STRATEGISK SAMVERKAN 2. LOKAL STOLHET OCH LOKAL MAT 3. UNIKA PRODUKTER OCH UPPLEVELSER HUVUDAKTIITETER

1. PROJEKTSTYRNING, UPPFÖLJNING & STRATEGISK SAMVERKAN Styrgrupp Uppföljning och utvärdering Studieresor och omvärldsbevakning ska ge input till att hitta en långsiktig lösning

2. LOKAL MAT OCH LOKAL STOLTHET Kompetensutveckla inom matturism. Stärka kontakten mellan producent och restaurang. Sprida lokal mat i restaurang, i hotell och till besöksnäringsaktörer. Säkerställ innovativ produktutveckling. 2. LOKAL MAT OCH LOKAL STOLTHET

3. UNIKA PRODUKTER OCH UPPLEVELSER Paketering Konceptualisering kring befintliga och marknadsmogna besöksanledningar Marknadsföring och försäljning

MÅLGRUPPER STYRGRUPP Representant för: Producenter, producentföreningar och företag kopplade till producenterna. Restauranger och dess kockar. Aktörer inom besöksnäringen   STYRGRUPP Representant för: LRF Västernorrland Landstinget Västernorrland Höga Kusten Destinationsutveckling Näringslivsbolaget Sundsvall Från styrgruppen för den Regionala livsmedelsstrategin.

MÅL – PROJEKTETS SLUT Ökad andel lokalt producerade råvaror i länets restauranger. 10 kvalitativa mat- och smakupplevelser av hög internationell klass. En etablerad struktur för samarbete och utbyte mellan producenter, restauranger och besöksnäringsaktörer. Ett förslag på framtida organisering, framtagen i samråd med näringen utifrån en affärsmässig modell.  

BUDGET Totalt 2,7 miljoner Projekttid 2 år LRF - projektägare 70 % av medlen kommer från EU:s landsbygdsprogram 30 % finansieras av näringen Projekttid 2 år LRF - projektägare

Vem ska driva detta ? Vi ser att den som är projektledare/marknadsutvecklare är en mycket god kommunikatör. Vidare ska man kunna hantera både strategiska och lite mer ”hands on” frågor, ja lite av en 10-kampare. Vanan av att driva projekt är en merit. Det är också en fördel om man har en regional kännedom om vårt område och dess leverantörer av mat och smak, samt dess goda förutsättningar för produkt/marknadsutveckling!