Uppdraget Utvärdering av Kinda kommuns samverkansavtal Vad fungerar – vad kan göras bättre Framgångsfaktorer Jämförelse med annan kommun
Problemområden Brist på kunskap om samverkansavtalet Avsaknad av utbildning kring samverkansavtalet för nyanställda chefer Brist på struktur/tydlighet vad gäller mötesfrekvens vid APT och samverkansgrupper, innehåll i medarbetarsamtal, APT och samverkansgrupper, representation vid de olika samverkansgrupperna, hur dokumentationen ska göras, hur frågor tas upp och aktualiseras i de olika samverkansgrupperna. För många chefer är arbetsbelastningen hög vilket gör det svårt att hinna med att hålla alla medarbetarsamtal i tid Stora personalgrupper vid APT gör att det inte blir någon dialog utan mest information från chefen, vilket gör att viktigta frågor riskerar att inte tas upp på APT och ej heller förs upp till samverkansgrupperna.
Framgångsfaktorer Viktigt med utbildning kring nytt samverkansavtal Fortlöpande utbildning av nya chefer Skapa struktur i ett överskådligt och lättillgängligt samverkansavtal med tydlig information om hur ofta de olika mötena ska hållas, vilka frågor som ska tas upp i de olika forumen, gärna med exempel i bilaga, vilka som deltar vid respektive forum, och hur möten dokumenteras (exempel på protokoll som bilaga), hur man gör om man inte kommer överens i en fråga, och hur man aktualiserar en fråga till de olika samverkansgrupperna, kallelser i tid, mötesagande i årshjul.
Framtagande/implementering av nytt avtal Arbetsgrupp Informationsspridning
Jämförelse Struktur Tydlighet