Delmoment 1: Rapport över sociala webben WEBBDESIGN FÖR SOCIAL INTERAKTION
Autencitet – vara äkta Definitionen av ordet autencitet är äkthet i sociala medier. Den praxis att vara trovärdig, genuin och sann för att användaren ska kunna lita på sin webbplats. Det företaget eller varumärket man representerar måste vara så tydligt som möjligt för att användaren ska kunna få en uppfattning att ansluta sig till syftet kring verksamheten. För att tillfredsställa andra räcker det kanske inte att bara vara sig själv, kan man inte ansluta människor till företaget eller varumärket missar dem anslutningar som slutar med otillfredsställande och felinformerad autencitet. (Solis, 2011 s.23) Jag håller med Brian Solis eftersom bygger man upp en billig hemsida som inte alls ser pålitlig ut, vågar man inte använda webbplatsen. Företaget eller varumärket måste tydligt visa vad dem vill förmedla i sin verksamhet på sociala medier för att dem ska kännas trovärdig till användaren.
Autencitet – vara äkta Brands hop Nike Nikes hemsida är mer modern och bilderna visas i högkvalitet vilket gör att deras hemsida ser mer äkta ut jämfört med ”Brands Shop” hemsida som ser billig och färglös då deras produkter visas i låg bildskvalité. Företaget Nike har även välkända Facebook, Instagram, Twitter kontor som man kan följa, företaget gör massvis med reklamer för sina produkter, varumärket blir mer igenom känd jämfört med Brand shop som är ett mindre företag som då kan ses sig vara falsk.
Crowdsourcing Crowdsourcing är en öppen plattform som man kan skriva, redigera och lägga till exempelvis bilder på. Plattformen är ett online samhälle som samlar all information till ett och samma ställe, dem mest populära innehållen är baserad på antal röster och visningar. (Solis, 2011 s.33) Ett bra exempel på crowdsourcing är Wikipedia. Alla människor (användarna) som ha tillgång till internet kan komma in på plattformen utan några svårigheter för att ändra och klistra in information på webbplatsen.
Skapa relationer En viktig del sociala medier handlar om är att ”skapa relationer”. I det verkliga livet handlar olika företagare med varandra, fysiskt, men genom sociala medier kan man utnyttja sin plattform större och bredare via hemsidor. Via plattformen kan man nå människor tvärs över världen, anslutningen mellan folket blir större. Ett exempel är hemsidan LinkedIn där det enbart handlar om jobb och affärer, att knyta kontakter; stora som små företag, utveckla sina produkter och tjänst samt sitt varumärke. Att skapa relationer är ett bra verktyg inom affärer, de kan öka större möjligheter tillsammans med andra människors erfarenheter och förmågor till att skapa fler jobb och underverk. Men för att detta ska fungera måste båda parterna vinna på varandras affärer. (Solis, 2011 s.304) Det gäller att lita och samarbeta med varandra på goda termer.
TRANSPARENS Att vara transparent menas att man är genomskinlig. Dina åsikter kommer visa vem du är och hur du identifiera dig i sociala medier. Det är viktigt att använda sitt riktiga namn samt information på vem man är när man jobbar från ett företag för att vara så tydlig som möjligt. (Solis, 2011 s.142) Det gäller att vara ärlig, i digitala kanaler är det viktigt för arbetsgrupper eller organisationer att lära känna sina förbrukare/användare för att bygga tillit. Ett exempel är bloggerskan, Isabella Löwengrip men även känd under namnet ”Blondinbella”.
Likes - gillnigar ”Like” funktionen är ett viktigt verktyg inom sociala medier, funktionen är som en favorit knapp. Funktionens förmåga kan förstärka relationer mellan familj och företag. Att ”like:a” en status eller en bild ger ett network effekt som sprider sig till omgivning, det är ett kraftfull igenkännande spridning som når ut till världens folk. Har en video på exempelvis facebook över miljoner ”likes” blir användarna nyfikna och klicka på klippet, att ”like:a” är även ett sätt att sprida sin kärlek eftersom man visar det man gillar som kan nå till sin omgivning på sociala medier. (Solis, 2011 s. 78) Jag anser att funktionen är en viktig del i sociala medier eftersom det är ett sätt man kan få uttrycka sig, en knapp man kan ”gilla” istället för att man ska behöva skriva ner det. En video kan visa det man känner och tycker. Ibland kan det vara svårt för människan att utrycka sig och få ner det man känner i ord eftersom vill alla är olika och har olika förmågor. Facebook uppnår målen med att få folk att uttrycka sig till sina vänner.