Instruktioner MikroRisk

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Snabbguide och tips.
Advertisements

BAS-M Hur du på ett enkelt sätt administrerar din båtklubbs register.
GRUPPBEHANDLING AV SPELBEROENDE
Skollagen 3 kap 3§ ”ska elever ges den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och i sin personliga utveckling för att de utifrån sina egna.
Att välja - Hur gör man?.
PowerPoint av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
Skapa ett video-CV på YouTube
Intagningssystemets databas Ögonblicksbild Kopia av intagningsdatabasen Uppdateras 3 ggr per dag 07:15 – 12:15 – 15:15 Roller Skola, kommun Periodiseras.
Formulär Tänkte nu gå igenom vad ett formulär är och hur man kan skapa dem i Access.
Domarassistenten.com - en introduktion för domare
PowerPoint av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
EARSS  The European Antimicrobial Resistance Surveillance System 
E-post juni 2013.
Hur bör samhället organiseras
De tävlande börjar med att skriva in sina namn i resultattabellen. PerUllaIngaEgon Per börjar slå med två sexsidiga tärningar. Han får 5 och 2. Gränsvärdet.
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
Risk- och sårbarhetsanalyser Handlingsprogram
Tentamensdags och lab 3…. Större program delas normalt upp i flera filer/moduler vilket har flera fördelar:  Programmets logiska struktur när man klumpar.
Kapitel 23 Årsredovisning och analys.
Information om hur man spelar Trafik!. Din väckarklocka ringer på morgonen och du går upp och gör dig i ordning. Efter en smaskig frukost är du på väg.
Tentamensdags och lab 3…. Större program delas normalt upp i flera filer/moduler vilket har flera fördelar:  Programmets logiska struktur när man klumpar.
Vad det handlar om Malmö stad satsar på att göra Malmö till en trygg och bra stad att leva, bo och arbeta i. Tillsammans med Malmöborna, företag, fastighetsägare,
PerUllaIngaEgon 1.Skriv in de tävlandes namn. 2. Per börjar slå med två tjugosidiga tärningar. Han får 15 och 5. Gränsvärdet för första höjden är =10,
Från idé till projektplan
EKÄNGENS IF NÄRVAROREGISTRERING MEDLEMSHANTERING ADMINISTRATION.
VÄLKOMNA.  Säsongen 2009 är P98 och P99 ett lag  Beslutet är baserat på antal barn i varje årskull  Vi är ”på pappret” 23 barn  Inför nästa säsong:
Version 1.0 För att komma vidare klicka var som helst i bilden. Du ska nu starta bildspelet för övningsuppgiften. För att göra detta leta på din sida upp.
Varför UNIKUM? Genom att arbeta med IUP via Internet och verktyget Unikum vill vi uppnå flera saker: Ökad delaktighet i planeringen från föräldrar och.
Klicka här för att logga in på ditt konto Fyll i dina kontouppgifter och tryck på logga in knappen. Är det inte din dator glöm inte att se till så ”Kom.
Du ska nu starta bildspelet för övningsuppgiften. För att göra detta leta upp, på din sida, symbolen som visas nedan och klicka på den. Klicka var som.
Sid 1/steg 3 Hej och välkommen! BeST-metoden – vad handlar den om? Berätta för din granne. Praktiska detaljer: Tider. Kaffe/lunch? Mobiler avstängda.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Forskningsmetodik lektion
Enkel dator teknik Tips och tricks. Välja storlek och radavstånd Här väljer du storlek på texten vi vill att ni använder 14 p till rubriker och 12 p till.
Systematisk problemlösning enligt EPA-modellen -MÖJLIGHETER OCH UTMANINGAR.
Bakgrund Barn- och ungdomsidrott ska bedrivas utifrån barnens och ungdomarnas perspektiv. Dubbelidrottande ska vara positivt. Ingen ska tvingas välja.
IDROTT OCH HÄLSA 1 ROS15 HT16 Mia Jönsson. UPPFÖLJNING ÅK 1 Halva kursen har ni redan gjort Betyget baseras på allt ni har gjort i åk 1 och åk 2. Hårt.
1:a advent 2006 Vision Gotland 2025 Tre minuter om Gotlands framtid.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Sannolikhet och statistik Tabell Används för att ge en bra överblick av svaren man fått in, datan. Består av rader och kolumner. Frekvens Är hur många.
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet En grund & - påbyggnads utbildning för pedagoger i Sektor lärande.
INLEDNING Presentera dig själv, dagordningen och eventuell information om möteslokalen. BESTÄM DISKUSSIONSNORMER Gå igenom “grundregler” för diskussionen.
VISA DENNA BILD: INLEDNING
Sparsam körning (Evo) Panel-PC
VISA DENNA BILD: INLEDNING
NÄR PRIVATJURIDIK & RÄTTSKUNSKAP NÅGON dÖR KAPITEL 7
Samsyn Västmanland.
Bildsvep Spara och återuppta en ansökan Börjar strax
GULD är pengar resten är kredit
Utvärdering och planering Akademin
Att gilla eller inte gilla? Om vår egen roll i sociala medier.
Wordgenomgång.
AuVesta Affiliate Aanmelden
VISA DENNA BILD: INLEDNING
VISA DENNA BILD: INLEDNING
Ekonomistyrning - styra mot ekonomiska mål
6. Hur påverkas politikerna?
Nationalekonomi – vad är det?
SPELSÄTT GEFLE IF F03 ANFALLSSPEL FÖRSVARSSPEL BOLLVINST BOLLFÖRLUST
Osynliga i historien.
Spelare: P11, F11/10/09 Tränare: Spelare i P04, F03/04
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Friluftsliv Lite inspiration...
Nu är det dags! Ansökan till gymnasiet
Validera hjärtstartare i Sveriges Hjärtstartarregister
Ekonomistyrning - styra mot ekonomiska mål
Gnosjö kommuns styrmodell
Att håll och utvecklas som ledare
Friluftsliv Lite inspiration...
Digitalisering av kvalitetsledning och kvalitetsuppföljning
Presentationens avskrift:

Instruktioner MikroRisk Designed by Freepik - Freepik.com

Välkommen! För att du ska kunna börja spela spelet ber vi dig först läsa igenom bakgrund och instruktioner. Bakgrund Din roll i MikroRisk är som beslutsfattare på kommunen och din uppgift är att göra samhället så säkert som möjligt utifrån en hårt pressad budget. Risker: Det finns många risker i MikroRisk, stora som små. Riskerna innebär att händelser kan inträffa som leder till förluster av resurser. Förmåga i MikroRisk innebär att investera i planering, utbildning, övning och utrustning. Genom att satsa på att bygga upp din förmåga kan du göra att förlusterna av en händelse blir mindre. Beslut: Du har 2 valmöjligheter 1) investera i förmåga 2) spara kapital. Att spara kapital leder till andra kommunala satsningar på områden som äldrevård, skola och miljö. Mål: 1) Maximera sparade resurser 2) Minimera förluster. Alltså (sparande resurser – totala förluster) ska bli så stor som möjligt

Instruktioner Du kommer att spela 4 olika versioner av MikroRisk där versionerna representerar olika situationer. Det är viktigt att du inte baserar dina beslut på erfarenheter från olika versioner då förutsättningarna är unika i varje version. Ordningen du spelar versionerna kommer att slumpas fram. För att spela MikroRisk behöver du endast använda dig av datormusen. På följande sidor visas bilder över spelfönstret i webbläsaren med förklaringar av de olika ingående delarna. Efter att du har gått igenom efterföljande sidor kommer vi även att förevisa en exempelomgång. Lycka till! Designed by Dooder - Freepik.com

Förmågebedömningar ges endast i två versioner av MikroRisk. Här anges vilken version av MikroRisk som spelas för tillfället, det behöver du inte komma ihåg. Du ska spela fyra olika versioner av MikroRisk. Observera att förutsättningarna är olika i varje version, basera således inte några beslut på erfarenheter från olika versioner. Här ser du vilken omgång det är. Du ska spela 50 omgångar för varje version av MikroRisk, totalt 200 omgångar. Här ser du förhållandet mellan förluster och sparade resurser. Försök få mätaren så högt som möjligt. Förmågebedömningar ges endast i två versioner av MikroRisk. I den här rutan kommer information om eventuella händelser i spelet. Här presenteras numeriska data, både totalt och från tidigare omgång. Om du väljer att investera i förmåga kan du göra att förlusterna blir mindre! Använd dragreglaget för att styra hur du vill fördela dina resurser. Tryck här för att gå vidare till nästa omgång.

Nu presenteras en exempelomgång! 1. Dragreglaget ställs in på att spara 5 och investera 5 ”resurser” i denna exempelomgång. 2. För att komma till nästa omgång tryck på knappen ”Ny omgång”. Du kan inte ångra detta val!

Nu ör det omgång 2. Du ska spela 50 omgångar. Här presenteras förmågebedömningen i de versioner av MikroRisk som har det. Observera att informationen ändras utifrån hur du fördelar dina resurser, använd det till din fördel. Händelsen kan tänkas vara en översvämning. Att investera i förmåga skulle då leda till ökade resurser för att mildra konsekvenserna av framtida översvämningar, exempelvis mobila vallar och pumpar. Precis som utrustning som blir sliten och träning som glöms bort i verkligheten så minskar din förmåga med tiden i MikroRisk om du inte investerar tillräckligt i den. Tänk på att du bygger upp en total förmåga både för nästa omgång men även för framtida händelser! Förra omgången inträffade en händelse som resulterade i en förlust på 12 resurser.

MINIMERA FÖRLUSTER och KOM IHÅG Du ska MINIMERA FÖRLUSTER och MAXIMERA SPARADE RESURSER. Alltså få ett så högt värde som möjligt!