Formativ undervisning – Workshop 2 - Lärandemål

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Advertisements

Beskriver vad eleven ska försöka uppnå
BFL Piloter och rektorer 27/8 De 5 nyckelstrategierna
Vad är feedback? Vad ska jag tänka på för att feedback ska bidra till studentens lärande?
Lärdomar från skolor med mer traditionellt undervisningsmönster
Modersmålsenheten 28 oktober 2013
Bedömning för lärande Workshop för nyckelpersoner i Sundsvalls kommun
Informationssökning & Källkritik
Välkommen Skriv ditt namn på en glasspinne och ställ den i muggen.
Läroplansträff Välkomna!.
Självvärdering 13 november 2013 Henrik Svensson.
Inlärningsmiljö för att öka motivation
Krönika av latinets Chronika= tid (årskrönika)
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
Eller formativt lärande…
Läroplansträff Välkomna!.
Läroplansträff Välkomna!. Program för dagen 8.30 Inledning och program 8.40 Lars introducerar dagen med några bilder om undervisning och lärande.
Att synliggöra lärande
Matematiklyftet Märta-Stina Gahlin Lundberg
Att skriva efter en litteraturdiskussion
Riktad skrivning Vad kommer du ihåg för några läsförståelsese- medhjälpare ? Vad minns du om dem? Skriv tills jag säger stopp, sen läser ni upp vad ni.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Läroplansträff Välkomna!.
Utmaningar i arbetet med BfL
Att följa lärande Kap 3 Dylan Williams
Bedömning för lärande En beskrivning av hur bedömning kan förstärka elevernas lärande Sammanfattning Christian Lundahls bok Bedömning för lärande 2011.
Reflektioner från grupperna No hands up…
Vilka är vi och vem är jag?
Lärande samtal Utse en gruppledare som leder samtalet och håller tiden
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Modell för kollegialt lärande genom klassrumsbesök
Formativt och Summativt
Vo12 Projekt på APL: Lagar och bestämmelser
Bedömning för lärande = Ett förhållningssätt
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Läroplansnätverk skola Välkomna!. Dagordning Nyckelpersonernas uppdrag Kort återblick från studiedagen om bedömning den 20/8 Ca 9.30 fika Bedömning.
Elev loggbok.
Livsfrågor Vad är meningen med livet? Vem är jag egentligen?
Att jobba språkutvecklande
FORMATIV BEDÖMNING BEDÖMNING FÖR LÄRANDE.
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
Tidsord När du skriver tidsord ska du tänka på om det du berättar är i dåtid, nutid eller framtid. Tänk på vilket tempus du ska använda. Du använder tidsord.
Systematisk problemlösning enligt EPA-modellen -MÖJLIGHETER OCH UTMANINGAR.
Formativ undervisning – träff 1. Tankar om att vara förstelärare  Hedrande att få detta uppdrag  Mycket att leva upp till.  Dubbla roller – både kollega.
Att synliggöra det synliga lärandet. Bedömning för lärande Åsaskolan onsdagen den 5/10.
Läs mer på katatogrow.com och battreskola.com KATA i klassrummet Detta bildspel är tänkt att vara en 50-minuters lektion som kan användas med elever för.
Lära för livet!.
När säger du ifrån? Om civilkurage på nätet.
MATEMATISK KOMMUNIKATION
Att skriva en resonerande text
Välkommen till Komvux Ola Andersson Matematik, Naturkunskap
Bedömning för lärande Erfarenheter från arbetet med respons
Workshop 5 - Kamratstöd 7/12.
Jenny Manning Åsa Gårdsskola
Introduktion källkritik
Formativ undervisning– Workshop 4 (feedback)
Normaliseringsprocessen
Workshop 6 Gångjärnsfrågor.
Formativ undervisning – workshop 1 - introduktion
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Föreläsning Svenska II
Idag: Vi övar vidare på: att leda ett samtal, formulera och bemöta argument samt sammanfatta huvuddragen i vad som sagts.
Välkommen till Komvux Ola Andersson Matematik, Naturkunskap
Välkommen till Kick off vt 2018.
Workshop Arbetsplatslärande.
Ta reda på vad eleverna lär sig under lektionen
Lektion 5:1 Vad kan du göra nu? Framtida utmaningar 1.
Övning Tid: 40 minuter Problemträdet.
Inför NP Svenska Våren 2019.
BFL, allmänna råden, gröna matriser
Presentationens avskrift:

Formativ undervisning – Workshop 2 - Lärandemål

Lärandemål för denna workshop Förstå hur man införlivar lärandemålen på lektionerna och varför det är viktigt.

Innehåll i workshop 2 Inledning Prata om lärandemål. Arbetspass – gör egna lärandemål. Några sätt att ta reda på vad mina elever verkligen lärt sig. Reflektion – vad har jag fått ut av dagen.

Forskning visar att om lärare delar med sig till elever vad de ska lära sig och visar hur de kan veta om de har lyckats, så kommer eleverna vara mer förberedda, inte bara att ta mer ansvar för sitt eget lärande utan också att engagera sig både i kamratbedömning och självbedömning.

Christian Lundahl - 1. Tydliggöra mål och kunskapskrav https://www.youtube.com/watch?v=s0r--Iu2ClM Titta fram till 5.17 minuter.

Handout ”Vad kännetecknar ett bra lärandemål? Läs handouten individuellt. Det är inte alltid så lätt att skapa bra lärandemål eller att använda dem på ett bra sätt i klassrummet. Diskutera kort svårigheter med lärandemål. Vad kan det finnas för hinder med att använda lärandemål?

Handout ”Utforska lärandemålen”. Läs igenom de tio lärandemålen i gruppen. Fundera över om de är kontext- och aktivitetsfria. Hur kan man förbättra dem? Du behöver inte skriva ett lärandemål i rutan – vi ska göra denna övning senare.

Känna till olika sätt att reglera översvämningar i Bangladesh. Känna till olika sätt att förhindra naturkatastrofer. Tillverka en nyckelbricka i plast. Tillverka något föremål, t.ex. i plast eller metall. Göra färdigt alla frågor på sidan 23-25. Inget lärandemål.

Professor Hattie om lärandemål och framgångskriterier https://www.youtube.com/watch?v=CygTwWsoXfE

HATTIE OM LÄRANDEMÅL DET ÄR VIKTIGT ATT KOMBINERA LÄRANDEMÅL MED FRAMGÅNGSKRITERIER. VI KOMMER ATT JOBBA MED FRAMGÅNGSKRITERIER NÄSTA LÄSÅR, MEN FÖRSÖK GÄRNA ATT BÖRJA SKAPA FRAMGÅNGSKRITERIER REDAN NU I FORM AV: PUNKTLISTOR ELEVEXEMPEL MATRISER

Varför ska man inte alltid börja lektionen med lärandemål?

Arbetspass – Gör egna lärandemål Dagens uppgift blir att föra in ett lärandemål på minst ett moment som du inte haft tidigare. Fundera på hur du förmedlar lärandemålet på ett bra sätt. (ca 20 minuter) Om du blir färdig innan utsatt tid kan du ta fram framgångskriterier för samma moment.

Kollegial feedback När du har förberett färdigt berättar du för din utvalda kollega (se nästa slide) hur du tänker kring ditt lärandemål och sedan får du feedback av hen. (ca 5-10 minuter). Gå sedan till: http://goo.gl/forms/0j5Owoyd8TQjcnqA2 för att lämna in din uppgift (länken finns på vår websida).

Uppdelning för kollegialt lärande Emma Nimark – Barbara Moa Nyman - Minna Erika – Helene Susanne - Maja, Catalina - Kristina W Ola – Jenny Hans - Carina Tegner Peter – Mikael Elin - Therese B Emil – Dubravka Karina L. – Catarina Kjellander Emma Ottosson – Kristian

Handout ”Några sätt att ta reda på vad mina elever verkligen har lärt sig” Diskutera metoderna i er grupp. Har ni använt några av metoderna? Hur fungerade de i så fall?

Diskutera de olika sätt för att ta reda på vad elever verkligen lär sig! Inlärningslogg Inlärningstriangel Två minuter om vad vi har lärt oss Utgångspass Reflekterande elever Elevens sammanfattning Eleverna gör problemställning

Nästa workshop – 11 augusti. Ingen uppgift till nästa gång eftersom många lärare är på semester. Kapitel 4 i Dylan Williams bok ska vara läst till någon gång i september.

Detta har jag fått ut av denna dag Sammanfatta det som du tycker att du har fått ut av denna dag. Skriv det på en post-it och sätt upp på tavlan. Titta vad de andra har skrivit.

The Classroom experiment https://www.youtube.com/watch?v=J25d9aC1GZA