Weserdomen. Konsekvenser och förutsättningar

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
EU:s ramdirektiv om vattenpolitik
Advertisements

Vattenförvaltning och vattenrådens roll
VAS-Rådet 12 februari 2009 Krister Törneke, Tyréns Samhällskostnader vid störningar i dricksvattenförsörjningen.
Evgenia Pavlovskaia, vt 2012
Handel i världen.
Juridiska aspekter på miljökvalitetsnormer för vatten i kommunal förvaltning och planering Karin Wall Länsstyrelsen Västra Götalands län Skara
Erosionsutredning Rönneå Åtgärdsprogram.
Sandra Lagerkvist och Ida Knutsson. 2 Mål för folkhälsan, prop. 2002/03:35 Övergripande mål för folkhälsopolitiken: Skapa samhälleliga förutsättningar.
LSS och SoL Jenny Ahlqvist och Cecilia Wallgren SDF Majorna-Linné.
Riskbedömning av föroreningsspridning. Vad vi ska gå igenom  Utlakning  Spridning till grundvatten  Spridning till ytvatten  Utspädning  Belastning.
-Hans Oscarsson- Vattenmyndigheten för Västerhavets vattendistrikt Vattenförvaltningen – vad har hänt och vad är på gång?
Miljödepartementet Ökat skadeståndsansvar och förutsättningar för generationsskifte Miljöminister Andreas Carlgren, Torsdagen den 18 februari 2010.
Hypotesprövning. Statistisk hypotesprövning och hypotetisk-deduktiv metod Hypotetisk-deduktiv metod: –Hypotes: Alla svanar är vita. –Empirisk konsekvens:
ÖSTRA MÄLAREN - VATTENSKYDDSOMRÅDE. Norrvatten Stockholm Vatten Görväln Lovö Norsborg Vattenverk Varför behövs ett skyddsområde? Östra Mälaren är vattentäkt.
Hur påverkar enskilda avlopp vattenkvaliteten i Emån? Thomas Nydén Emåförbundet.
Forskningsetik – läkaretik
Nytt från vattenförvaltningen Årsmöte för Skellefteälvens vattenråd
Information från 5 verksamhetsutövare (intervjuat 3 st)
Förslag till upplägg (denna sida behöver inte vara med sen)
regeringen. se/rattsdokument/proposition/2017/02/prop
Välkomna till styrd helpdesk: Naturvetenskap & Teknik
Modeller, vad gör de, och vilka är osäkerheterna
Barnets bästa i främsta rummet
Värdegrundsarbete slutförda medarbetarutbildningar
Plan- och bostadsdagarna 2017
Erosionsutredning Rönneå Åtgärdsprogram
MKN för vatten i planeringen – Forsåkerområdet, Mölndal Ulf Juto Vattenavdelningen Karin Slättberg Samhällsavdelningen Länsstyrelsen i Västra Götalands.
De fyra elementen.
Lokalt vattenvårdsprogram i E-län

Föreslagna ändringar från Naturvårdsverket i reglerna om landsbygdsutveckling i strandnära lägen Peder Seidegård Länsarkitekt.
Kraven på provtagnings plan finns i 20§ NFS 2004:10
Process för verksamhetsplan - Miljösamverkan
Arbetsformer XX vattenråd.
Miljömålen i samhällsplaneringen
Tandvårdsförmåner - det statliga tandvårdsstödet
Kretslopp Vad är ett kretslopp? Vilka ämnen kan ha ett kretslopp?
Anläggningsarrenden
Om Bremendomen …och dess påverkan på svensk
Vad ser Skolinspektionen?
Samrådsmöte Vilhelmina 23 februari 2015
Sakrätt I och II
Nämndutbildning 10 februari 2016
Upplägg Vattenförvaltning – en snabbkurs (Juha)
JOrdfalls samfällighet Tillstånd för grundvattenuttag
JOrdfalls samfällighet Tillstånd och vattenskydd
Samråd Vattenskydd Hummeln och kristdala
LIFE IP Rich Waters
SFI/SFX 2018 i Stockholms län
Ett förändrat klimat och klimateffekter
Ett samarbete mellan biologi, BILD och idrott och hälsa
Vattenverksamhet 11 kapitlet Miljöbalken.
Branschrådet för spårväg och tunnelbana den 17 maj 2018
Kommersiell hyresrätt II
Skogens vatten Södra stärker naturhänsynen vid vatten och inför Blå målklassning.
Klimatförändringarnas hot mot biologisk mångfald i akvatisk miljö
Hur tolkar Länsstyrelsen kraven?
Ett förändrat klimat och klimateffekter
Vattendirektivet Vattenförvaltning
Utredningen om ekologisk kompensation
Upplägg Vattenförvaltning – en snabbkurs (Juha)
Forskningsetik – läkaretik
Projekt XRF Carl Rönnow Miljö- och hälsoskyddsinspektör
Samhällsekonomisk analys på Vattenmyndigheterna
Exempel på patienter som ingår i vårdgarantin
Vattenverksamhet 11 kapitlet Miljöbalken.
Samhällsekonomisk analys på Vattenmyndigheterna
Vatten i regionplaneringen – nu och i framtiden
Saker att ta upp… Skärpning av reglerna omkring MKN vatten
Presentationens avskrift:

Weserdomen. Konsekvenser och förutsättningar Håkan Häggström

Weserdomen. Konsekvenser och förutsättningar Konsekvenser av Weserdomen Barkarbystaden II Krav på verksamhetsutövare vid detaljplanering Strategisk vattenplanering

Konsekvenser av Weserdomen Medlemsstater får inte lämna tillstånd till projekt som Riskerar att försämra vattenstatus Äventyrar att miljökvalitetsnormer följs En försämring definieras som att En kvalitetsfaktor försämras så att den hamnar i en annan klass Om den redan befinner sig i den lägsta klassen får ingen ytterligare försämring ske

Konsekvenser av Weserdomen Alla projekt som påverkar vattenkvaliteten Miljöskyddsärenden Vattenverksamhetsärenden Planärenden

Försämrad vattenkvalitet Zink och koppar Vattendragets form och strändernas form Näringsämnen Försämrad vattenkvalitet Statusklass Botten- fauna (insekter, iglar) Makro- fyter (vatten- växter) Fiskar Fysikalisk kemiska faktorer Särskilt för- orenande ämnen Hydro- morfo- logiska kvalitets- faktorer ... Samman- vägd Ekologisk status Hög X God Måttlig Otillfreds- ställande Dålig X X För varje vattenförekomst – sjö, vattendrag, kustområde eller grundvatten – görs en bedömning av vattnets kvalitet. Man säger att vattenförekomsten ges en klassning av ekologisk eller kemisk status Statusen för Ekologisk status är en sammanvägning av ett 10-tal olika kvalitetsfaktorer (peka och klicka) Dessa är i sin tur sammanvägda av ett antal olika underliggande parametrar – mätningar av olika biologiska, kemiska och fysiska förhållanden Innan Weserdomen tolkade vi direktivet som att den sammanvägda statusen inte fick försämras (peka) Här har vi nu en hypotetisk vattenförekomst. Den har måttlig ekologisk status på grund av att kvalitetsfaktorn Fisk har måttlig status. Den sämsta kvalitetsfaktorn bestämmer status. Skulle man nu göra bedömningen att Fisk skulle försämras till Otillfredsställande status, skulle den sammanvägda statusen också försämras (klicka) Om däremot någon annan kvalitetsfaktor, t ex Bottenfauna, försämrades från Hög till God status skulle det inte påverka status (klicka) Detta var före Weserdomen. Nu har EU-domstolen preciserat vad som menas med en försämring. Nu räcker det med att en kvalitetsfaktor försämras även om inte den sammanvägda statusen försämras. Försämringen för bottenfauna från hög till god status skulle nu alltså räknas som en försämring, trots att inte ekologisk status försämras (peka) En försämring inom en klass räknas dock inte som en försämring. (Klicka) Om statusen redan är dålig räknas alla försämringar som försämringar (peka på HyMo) Är detta begripligt?? X X X X