2016-09-20 Mats Embertsén Reell kompetens hur går vi vidare
Vad betyder reell kompetens egentligen?? Alla lärosäten har något - få har helheten och individperspektiv! Begripligt för den som verkligen behöver få sin reella kompetens prövad? Varför tycker regeringen att det behöver göras mer? En stor möjlighet för individen - snarare än stor verksamhet för ett enskilt lärosäte Vad är bedömning av reell kompetens och vad är validering? (DS2016:24) reell komp en delmängd Snabb summering av UHRs och lärosätenas uppdrag, viss historik 2016-09-15
Vem kan göra något? UHR? Enskilt lärosäte? Samverkan? Hur ser uppdragen ut VARAKTIGHET INDIVIDPERSPEKTIV 2016-09-15
Vad saknas? Tydlig organisation och struktur skulle underlätta för: Sökande Lärosätets arbete med bedömningar Samverkan mellan lärosäten grupper (ämnesindelning) med representanter från olika typer av lärosäten för att arbeta med: metoder (mycket finns redan) modeller för validering stöd Vissa tydliggöranden i förordning och regleringsbrev Incitamenten för varaktig förändring? politisk styrning? organisation och struktur? ekonomi?
Pilotverksamhet 2016 -2018 Ingång för sökande Information Vägledning Beredning av ansökningar inför bedömning Systemstöd för bedömning Struktur och organisation inom ett lärosäte Hur? Vem? Vad? Är inte så tydligt idag Riktlinje Organisation Hur kan en samverkansmodell för bedömning se ut? Metoder och stöd Samverka om resurser för bedömning (VO) Likartade bedömningar Ändringar i författningar och regleringsbrev? Ekonomiska incitament
UHRs upplägg Tre delprojekt Information och IT-stöd Riktlinjer, organisation och roller inom ett lärosäte Samverkan, metoder, modeller och stöd i vidbedömningar 2016-09-15
Information och IT stöd Enklare att hitta information om att, vad och hur Går det att hitta en gmensam strukjtrureda sökropcess så att allt kommer med? Enklare för individ Tydligare process Transparens Effektivare handläggning? Gemensamt IT stöd (valda) Sökande Handläggning NyA Ladok Någon form av koppling nog önskvärd 2016-09-15
Riktlinjer, organisation och roller inom ett lärosäte Viktigt för Kännedom i hela organisationen om ATT, VARFÖR och HUR Sökande och studenter får SAMMA bedömning Vägledning, korrekt hantering rättssäkra beslut Effektiva processer Trygghet i organisationen Lära av varandra 2016-09-15
Samverkan, metoder, modeller och stöd vid bedömningar Metoder och modeller finns Lära av varandra Bygga stödorganisation för bedömning (metodstöd) Ökad transparens För sökande Inom organisation Bygga samverkansorganisation för bedömning Lita på varandras bedömningar? Forma stegvis? 2016-09-15
Diskussion Hur fungerar vårt upplägg? Tre delprojekt Bemanning från lärosäten 20-30% på vissa delar, troligen mindre när det gäller personer med bedömmarkompetens Styrkor och svagheter med tänkt arbete Alternativa vägar Vägledande har varit önskan om samlat grepp, samlade resurser och inget komplicerat sökförfarande för enstaka lärosätesprojekt ”inte sprida pengar över lärosätena” – ”nå varaktig förändring” 2016-09-15