2016-09-20 Mats Embertsén Reell kompetens hur går vi vidare.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Reell kompetens vid bedömning av behörighet och tillgodoräknande
Advertisements

Till vem riktar sig utvecklingspaketet?
Ledning & Styrning i Samverkan UTKAST FÖR VIDAREUTVECKLING Reflektioner och summeringar från intressentdialog den 25/9 på St Gertud i Malmö.
Individuellt Stöd i Vuxenlivet Arbetslinjen 2.0
Organisera vattentjänsterna för framtiden
Välkomna!. Vård- och omsorgscollege 17 Regionala college 70 Lokala college 145 Kommuner 19 regionala college representerade idag.
S OCIALA INVESTERINGAR Några frågor. Ä R DET NÅGON SKILLNAD MELLAN SOCIALA INVESTERINGAR OCH VANLIGA UTVECKLINGS - PROJEKT ? Sociala investeringar innebär.
Proposition nytt kvalitetssystem Jmf HSV´s förslag – proposition från regeringen.
Integration och mångfald –
Sammanfattning av gruppdiskussioner Miljömålsdagarna maj Umeå.
Nationell strategi för eHälsa och Socialstyrelsens roll
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
Att få rätt saker att hända
I en professionell verksamhet utgör samverkan en del av uppdraget.
Valideringsinfo.se En webbportal för samlad information om validering i Sverige. Yh-myndigheten i samverkan med Högskoleverket, Verket för högskoleservice,
VÅRD- OCH OMSORGSFÖRVALTNINGEN Utvecklad biståndshandläggning Annika Johansson Caroline Svensson.
En plattform för samhällsekonomisk analys
Trender inom statsförvaltningen
Styrning och ledning av Nackas vuxenutbildning – diskussionsunderlag
Utvärdering av Boråsmodellen Syfte: undersöka hur modellen fungerat utifrån intentionerna ur bibliotekets och utbildningarnas perspektiv Rektor beslutade.
Finansiell samordning – för vem ger det resultat ?
Systematiserat sunt förnuft En idéskrift om intern styrning och kontroll Översiktligt presentationsmaterial.
Lantmäteriets informationsförsäljning
Utveckling av lokal service i samverkan SE MEDBORGARNA - för bättre offentlig service.
Renodlad beställare Ett energieffektivt transportsystem Väl fungerande resor och transporter i storstadsregionerna Effektiva transportkedjor.
Hemsjukvårdskartläggning SLSO Elisabet Linder 2007.
Välkomna!.
Validering Av Livslångt Lärande
Organisera vattentjänsterna för framtiden. Vattentjänstorganisationernas utmaningar Klimatförändringen ställer nya krav på dricksvattenproduktion och.
”Hur samverkar vi kring tidig upptäckt av demens?
Karlstad Kurprojektet – En möjlighet till samverkan! Ett led i regeringens psykiatrisatsning.
Gothia Forum för klinisk forskning - Resultatet av ett unikt samarbete.
Strategiska perspektiv på verksamheten
Kompetensportfölj - Samverkan för bättre utbildning
Management Support Partners 1 Styrkor SvagheterHot Möjligheter SWOT.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Finansiell samordning
GUL-adm - ett samarbetsprojekt mellan tre universitet om kvalitet i administrationen Cilla Häggkvist, Uppsala universitet.
K O S T N A D S E F F E K T I V A L Ö S N I N G A R I N O M A V A N C E R A D E E L E K T R I S K A S Y S T E M Delaktighet Vi trivs på jobbet och det.
Valda – ett stöd för lärosätet. Bakgrund - Uppdraget: Legitimerade lärare ska kunna få sina kunskaper och färdigheter kartlagda och likvärdigt bedömda.
Ämne: diskussion om e-hälsoprioriteringar på chefsnätverket 21 augusti.
TILLSAMMANS GÖR VI SKILLNAD. Bakgrund till Mottagningsteamet - Behov av insats, där parterna samverkar i gemensam lokal. - Individen ska inte behöva besöka.
GUL-ADM – ett samarbetsprojekt mellan tre universitet om kvalitet i administrationen Delprojekt 1 (Malin Östling, GU): Stöd kring extern forskningsfinansiering,
Sv Hur ska högskolan lyckas med breddad rekrytering? 16 maj 2016 Aleksandra Sjöstrand.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar #grundSoL Introduktion till gemensamma grunder för samverkan.
Riksrevisionens årliga revision HfR 7-8 maj
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar Modul 02: Aktörer och deras roller och ansvar #grundSoL.
Torsdag Arbetspass 1 Kompetensförsörjning – problem och
För enklare verksamhetsutveckling och samverkan mot en smartare välfärd SKL har, tillsammans med GR, tagit fram en digital samverkansplattform där man.
Gränslös samverkan.
ÄBIC 2016 Steg 2 Introduktion för utförare.
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Louise Edgren Förvaltningshögskolan, Göteborgs universitet
Styr- och resursutredningen - STRUTEN
Kristian Dahlander Robert Åhlén Antagningsprocessen.
Arbetsgrupp Jenni Andersson, överläkare, Psykiatri Södra
Arbetsgrupper och VIP Februari 2018.
Gemensam tentamenshantering vid SLU:s huvudorter
Vägledningsdokument för Vuxna Psykiatri Missbruk
Miljömålen består av tre slags mål
ArtDatabanken Till styrmodell .
Verktyget Utmärkelsen….
Hur kan digitala flöden underlätta, effektivisera och stärka ärendehanteringen?
Viktiga förutsättningar -för att kunna arbeta med ökad lönespridning-
Validering av reell kompetens för tillträde och tillgodoräknande
Bakgrund Lagen 2006: ”Högskolorna ska i sin verksamhet främja en hållbar utveckling…” Regeringsuppdrag i början av 2016 Valde att göra den till en tematisk.
Miljömålen består av tre slags mål
Validering av grundläggande behörighet, grundnivå
E-vägledning under utveckling
Informationsdag Antagningen
Presentationens avskrift:

2016-09-20 Mats Embertsén Reell kompetens hur går vi vidare

Vad betyder reell kompetens egentligen?? Alla lärosäten har något - få har helheten och individperspektiv! Begripligt för den som verkligen behöver få sin reella kompetens prövad? Varför tycker regeringen att det behöver göras mer? En stor möjlighet för individen - snarare än stor verksamhet för ett enskilt lärosäte Vad är bedömning av reell kompetens och vad är validering? (DS2016:24) reell komp en delmängd Snabb summering av UHRs och lärosätenas uppdrag, viss historik 2016-09-15

Vem kan göra något? UHR? Enskilt lärosäte? Samverkan? Hur ser uppdragen ut VARAKTIGHET INDIVIDPERSPEKTIV 2016-09-15

Vad saknas? Tydlig organisation och struktur skulle underlätta för: Sökande Lärosätets arbete med bedömningar Samverkan mellan lärosäten grupper (ämnesindelning) med representanter från olika typer av  lärosäten för att arbeta med: metoder (mycket finns redan) modeller för validering stöd Vissa tydliggöranden i förordning och regleringsbrev Incitamenten för varaktig förändring? politisk styrning? organisation och struktur? ekonomi?

Pilotverksamhet 2016 -2018 Ingång för sökande Information Vägledning Beredning av ansökningar inför bedömning Systemstöd för bedömning Struktur och organisation inom ett lärosäte Hur? Vem? Vad? Är inte så tydligt idag Riktlinje Organisation Hur kan en samverkansmodell för bedömning se ut? Metoder och stöd Samverka om resurser för bedömning (VO) Likartade bedömningar Ändringar i författningar och regleringsbrev? Ekonomiska incitament

UHRs upplägg Tre delprojekt Information och IT-stöd Riktlinjer, organisation och roller inom ett lärosäte Samverkan, metoder, modeller och stöd i vidbedömningar 2016-09-15

Information och IT stöd Enklare att hitta information om att, vad och hur Går det att hitta en gmensam strukjtrureda sökropcess så att allt kommer med? Enklare för individ Tydligare process Transparens Effektivare handläggning? Gemensamt IT stöd (valda) Sökande Handläggning NyA Ladok Någon form av koppling nog önskvärd 2016-09-15

Riktlinjer, organisation och roller inom ett lärosäte Viktigt för Kännedom i hela organisationen om ATT, VARFÖR och HUR Sökande och studenter får SAMMA bedömning Vägledning, korrekt hantering rättssäkra beslut Effektiva processer Trygghet i organisationen Lära av varandra 2016-09-15

Samverkan, metoder, modeller och stöd vid bedömningar Metoder och modeller finns Lära av varandra Bygga stödorganisation för bedömning (metodstöd) Ökad transparens För sökande Inom organisation Bygga samverkansorganisation för bedömning Lita på varandras bedömningar? Forma stegvis? 2016-09-15

Diskussion Hur fungerar vårt upplägg? Tre delprojekt Bemanning från lärosäten 20-30% på vissa delar, troligen mindre när det gäller personer med bedömmarkompetens Styrkor och svagheter med tänkt arbete Alternativa vägar Vägledande har varit önskan om samlat grepp, samlade resurser och inget komplicerat sökförfarande för enstaka lärosätesprojekt ”inte sprida pengar över lärosätena” – ”nå varaktig förändring” 2016-09-15